2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Haui1 19.6.2009 8:49

Re: Pan ucitel nepochopil jednu vec. Soutezime! Soutezime ve vylepsovani statistik!

Je ovšem otázkou, jak jsou ty mezinárodní soutěže postaveny.

Minutus 19.6.2009 9:44

Re: Pan ucitel nepochopil jednu vec. Soutezime! Soutezime ve vylepsovani statistik!

Pokud se na střední dostane každý blb, nemají ti talentovaní moc práce s vyniknutím. o to větší je pak rozčarování v reálné konkurenci.

Kanuk 20.6.2009 4:00

Re: Pan ucitel nepochopil jednu vec. Soutezime! Soutezime ve vylepsovani statistik!

Americké školství náš vzor (teda ČR).

ZW 19.6.2009 2:47

Název "Maturita"

Argument, že pod jednotným názvem "Maturita" by se měla skrývat jednotná zkouška, pro všechny stejná, je poněkud pochybné. Podobně bychom mohli například chtít, aby stejně jednotné a pro všechny stejné byly i "státnice" (státní závěrečné zkoušky na VŠ).

Že je to absurdní? Stejně absurdní je srovnávat například maturitu na střední pedagogické škole a elektrotechnické průmyslovce.

Kanuk 19.6.2009 5:12

Re: Název "Maturita"

Co je to střední pedagogická škola? Takové zvíře existuje? Já měl dojem, že i učitelé prvňáčků musejí mít nějakou pedagogickou universitu. Já to sice považuju za blbost, také jeden z komunistických vynálezů, ale tak to maj v USA a tam maj všechno nejlepši na světě. Také tam mají pravidlo, že kdo nemá na "Home economics" (na úrovni bývalé "vyšší dívčí") tak jde na "Education" (učitelství).

portwyn 19.6.2009 16:30

Kanuku, s prominutím víte pendrek

1) Střední pedagogická škola připravuje vychovatelky apod. Dříve stačila i na vyučování na I. stupni ZŠ.

2) Co je to "pedagogická univerzita"? Ten pojem neznám.

3) Většina učitelů má 4 nebo 5 let VŠ rozdílné úrovně, nicméně ta se nijak neliší od rozdílné úrovně jiných VŠ. Někteří učitelé na II. supni nebo na SŠ mají ještě "malý doktorát".

4) Jen opravdový blbec žvaní o tom, čemu nerozumí, a ještě dává najevo pohrdání ostatními.

Kanuk 20.6.2009 2:21

Re: Kanuku, s prominutím víte pendrek

Heleďte, portwyne

1) Já o žádných středních pedagogických školách neslyšel, protože jsem už 30 let mimo ČR

2) Ohledně "pedagogické university" chytáte za slovo, protože každému normálnímu člověku je jasné, že jsou tím míněny pedagogické fakulty či jak se říká těm ptákovinám, v nichž studují ti, kteří z české mládeže dělají primitivní blbečky. Tím nechci urážet absolventy těchto škol, protože oni nemohou za to, co jim tam nalili do hlav jejich profesoři. A ti zase nemohou za to, že hanumanisté, sedící na ministerstvu, jim nařídili učit hanumanistické ptákoviny.

3) Že učitelé mají VŠ, to je právě ten malér. Protože pedagogické fakulty neposkytují vzdělání dostatečné k tomu, aby jejich absolventi mohli učit odborné předměty. I "aprobace" (nebo jak se tomu řílá) p. autora (matematika, fyzika, chemie) svědčí o tomto nedostatku. Devatero řemesel, desátá bída. V předválečném systemu byly "pedagogické větve" u jednotlivých fakult, bylo možno studovat na dvě odbornosti. Ale ne na tři, pokud vím. A většina mých středoškolských profesorů měla normální doktorát, doplněný nějakým pedagogickým kursem. Tedy na př. matematiku učil matematik s pedagogickým kursem a ne pedagog s matematickým kursem.

 O tom, kdo je či není blbec a kdo čemu rozumí a čemu ne, máme asi rozdílné mínění.

Anubis 19.6.2009 6:05

Re: Název "Maturita"

V čem se liší výuka češtiny nebo angličtiny na gymnáziu, obchodní akademii, či jakékoliv průmyslovce? Správná odpověď by měla být, že v ničem. Maturita neříká vcelku nic o směru vzdělání.

chemik 19.6.2009 7:11

Re: Název "Maturita"

a včem se liší výuka anorganické chemie, organické chemie, fyzikální chemie, analytické chemie, chemického inženýrství (dříve chemická technika) na gymnáziu, obchodce či chemické průmyslovce, co teprve praktická část maturity strávená v mém případě v laborce (já jsem vyfasoval konduktometrii nebo potenciometri)? Právě jako absolvent chemické průmyslovky jsem musel maturovat z odborných předmětů, které na gymnáziu prostě v takové hloubce nejsou a naopak na průmce se tolik nevěnuje pozornost biologii, dějepisu, zeměpisu. Z mého pohledu nelze srovnávat maturitu z chemické průmyslovky a z gymnázia. To jsem osobně poznal pak na VŠCHT, kdy gympláci totálně lítali v odborných předmětech a práci v laboratořích (taky jich spoustu po 1. semestru tuhle školu vzdalo), zatímco já jenom v matice, protože jsem nebyl zvyklej na styl definice - věta - důkaz. Aplikovanou matematiku jsem zvládal.

taky chemik 19.6.2009 8:27

Re: Název "Maturita"

je ale třeba dodat, že absolventi téhle maturity (ČJ, RJ, FCH, AlCH) dostávali za komunistů "doporučení" ke studiu pouze na vysokých školách, které aspoň trochu smrděly chemií (vyjímkou byly byly vojenské VŠ)

Anubis 19.6.2009 13:21

Re: Název "Maturita"

Já o voze a vy o koze. Znovu opakuji v čem se liší v češtině či angličtině? No, možná pár slovíče a co? Co tu taháte chemii!? Chemie je odborný předmět a BUDE se vždy lišit. Ale maturita je mladý muži o tom, že zaměstnavateli poskytne srovnání úrovně. VŠICHNI jsme si museli úskalím otázek, keré nám "nesedli" projít. A co? Tak jdu na zkoušku znovu. Třeba v rámci životní maturite pochopíte, že "na střechu se může vylézt několika způsoby". Maturita není odborná zkouška. Vypovídá,  jak studen se zodpovědně vyrovnal s velkým množstím informací. Pro někoho je maturita KONEC a pro někoho ZAČÁTEK, kdy takových zkoušek složí nepočítaně......

ZW 19.6.2009 9:57

Re: Název "Maturita"

Samozřejmě se liší! Liší se v tom, že gymnazista má po celé 4 roky třeba týdně 4 hodiny češtiny a průmyslovák například jen dvě. Jak chcete jejich výkony srovnávat jednotným testem, když mají různé výchozí podmínky?

mlok 19.6.2009 10:19

Re: Název "Maturita"

Samozřejmě to srovnávat lze. Ale nesmíte srovnávat absolutní hodnoty. Lze srovnávat výsledky určitého typu průmyslovky v místě A se stejným typem průmyslovky v místě B. Podobně i diferenci ve výsledcích gymnázií a průmyslovek. Pokles znalostí absolventů průmyslovek je katastrofální. Jako asistent na strojní fakultě s 35 letou praxí vím o čem mluvím. Další věcí je nesmysl se zrušením povinné matematiky. S jejím porovnáváním je to stejné - nejde o absolutní, ale o relativní porovnávání znalostí.

Kanuk 20.6.2009 2:59

Re: Název "Maturita"

Anubisi, nikdo také netvrdí, že maturitní zkouška z češtiny by neměla být stejná pro všechny školy. Jde o to, co vedle té češtiny.

Tomas Pansky 19.6.2009 2:14

Nekolik pohledu ... a) studenti naprosto prirozene ...

... chteji dokoncit skolu bez velkych protahovani, takze nejake maturity radsi prirozene ne a nikdo jim to nemuze mit za zle.   b) kazdy ucitel na to muze mit svuj nazor; nekdo se chce pochlubit se znalosti svych zaku a nekdo ne   c) danovi poplatnici se mohou ptat: vsechny utracene penize za pripravu zakona o maturitach a maturity samotne - jakou to ma hodnotu?  Jsou to ucelne vynalozene penize?  K cemu slouze maturity?  Jsou maturity k necemu, kdyz nemohou byt objektivni a slouzit napriklad pro prijeti na vysoke skoly?  ... Zda se mi, ze jsme uz vyhodili stamiliony za planovani neceho, o cem ani nemame predstavu, k cemu je to dobre.  (Maturitu mam, mozna dobry test sebevedomi, ale jinak dale nepouzita a nepouzitelna).  top0625top@hotmail.com

Kanuk 19.6.2009 4:48

Re: Nekolik pohledu ... a) studenti naprosto prirozene ...

nemohou byt objektivni a slouzit na priklad pro prijeti na vysoke skoly?.....To je jádro pudla. Maturita by měla nahradit přijímací zkoušky na VŠ. Tak to bývalo. Měl jsi maturu, mohl jsi na VŠ - s jistými omezeními. Na př. realisté nemohli na universitu, s výjimkou MatFyz, nebo tak nějak (kvůli latině). 

A k té matematice. To je zřejmé nepochopení účelu výuky matematice. Matematika se neučí, aby ji studenti mohli v životě používat. Matematika se učí jako nejdokonalejší nástroj pro výcvik v logickém myšlení. Proto ani na konservatoři  matematika není zbytečná. I muzikusovi se logické myšlení v životě hodí. Ono je to podobné i s ostatními předměty.

Tomas Pansky 19.6.2009 6:44

Re: Nekolik pohledu ... a) studenti naprosto prirozene ...

Zdravim, Kanuku.  Tveho jmena uz jsem si drive povsiml ... Ted k veci.  Paklize by "maturita" mela predevsim slouzit pro prijimani na VS, potom 1) maturita nemuze byt ustni (ktera je velmi subjektivni) a 2) uz to neni maturita myslena jako ukonceni gymnazia, ale jsou to prijimacky na VS. ... Ja sam mam zkusenosti pri prijeti na College v zahranici.  Stredni skoly nejsou v miste ukoncovany maturitou.  Nicmene, studenti hlasici se na College se musi pri prijimacim rizeni prokazat slozenim pozadovaneho standardniho testu (v mem pripade VMCAT).  Kdy ho slozim a kolik si chci vzit pokusu nikoho nezajima.  Velmi jednoduche. ... Ja si prave myslim, ze nikdo vlastne nevi, proc a jak maturity musi byt absolvovany.  Verim, ze v tom hraji sve ruzne zajmove skupiny, ktere z toho doji jak jen mohou.  top0625top@hotmail.com

Kanuk 20.6.2009 2:51

Re: Nekolik pohledu ... a) studenti naprosto prirozene ...

Pane Pansky, ono v zahraničí, a zejména v CA a USA je vzdělávání organizováno dost rozdílně, než v Evropě a ČR obzvlášť. Jak jsem napsal dřív. V obvodu 100 km je jedna škola pro všechny, budoucí Einsteiny nebo pasáky krav. Pojem "maturity" je neznámý, proto se dělají prijímací zkoušky na VŠ. Ačkoliv i to snad není pravda. Sice dvě moje děti prošly universitou, ale už se nepamatuji, jak to probíhalo. Snad do prvního ročníku se může přihlásit každý, kdo má z "high school" určitý počet bodů (credits). A v prvním ročníku se pak ukáže, jestli na Uni má nebo ne.

V dobách předválečných maturita měla dvojí význam 1) Opravňovala k zápisu na VŠ (s určitými omezeními - realisté nemohli na universitu, s výjimkou MatFyz, kvůli latině. Když realista složil doplňkovou zkoušku z latiny (soukromě studované), mohl jít i na universitu) 2) Byl to vstupní požadavek pro některá státní zaměstnání. Třeba četníci museli mít maturitu, na rozdíl od městských policistů, stejně důstojníci v armádě, snad přednostové stanic na dráze a pod.

Jinak maturity měly dvě části, písemnou a ústní. Ona maturita přeci jen trochu ukazovala, že jeden má mezi ušima něco jiného,  než slámu. I když to byl do určité míry jen formalizmus. U maturity propadlo mizivé procento studentů, a ten kdo prošel střední školu tu slámu mezi ušima také mít nemohl.

ranbow 19.6.2009 12:54

Re: Nekolik pohledu ... a) studenti naprosto prirozene ...

a) To že VŠ odmítají přijmout státní  maturity zní podezřele- pak to vypadá, že oné objekivitě státních maturit ani jejím požadovaným znalostem nevěří. Jaký pak mají smysl, když je úředníci MŠ nedokáží obhájit ani před VŠ a násilím je vnucují středním školám? .

b) je neštastné  obhajovat výuku matematiky  jako nástroje logického myšlení - to už snad sudoku nebo šachy by byly vhodnější. Pouze  velmi bystří jedinci (spíš géniové) dokáží v matematice postupovat pomocí logického myšlení, tedy že si dokáží odvozovat  složitější vzorce a postupy z jednodušších (či třeba z grafického zobrazení). Pro všechny ostatní je to předmět jako každý jiný - naučí se postupy které používají při praktických cvičeních ...I to je cenné, protože na ně pak na ně mohou navazovat později buď v praxi nebo na VŠ...

Kanuk 20.6.2009 1:00

Re: Nekolik pohledu ... a) studenti naprosto prirozene ...

ranbowe, logické myšlení není (jen) o odvozování vzorců. Je to také o schopnosti postupovat od jednoduchého ke složitějšímu, o schopnosti rozložit si daný problem do menších problémů dílčích, ty řešit postupně jeden po druhém a třeba konečné řešení najít syntezou výsledků dílčích, a pod. A ty problemy, které studenti potkají v životě, nemusejí být vůbec matematické. Mohou to být výrodní postupy, lékařská diagnosa a jánevímco.

Petr Vileta, balík z Plzně :-) 19.6.2009 2:06

autore

Maturoval jsem v roce 1975 a uz tehdy byl mezi maturitou na prumyslovce a gymnaziu rozdil. A podle me to tak ma byt. Student nebo ucen, ktery maturitou konci sve vzdelani by mel skladat zkousku o neco jednodussi nez student, ktery maturitou pouze uzavira jednu cast sveho vzdelavani a hodla pokracovat na vysoke. Take existuje nekolik malo skol, kde napriklad maturita z matematiky je naprosty nesmysl. Muzete mi vysvetlit, k cemu potrebuje "vyuceny" klavirista znat integraly, derivace, logaritmy? Napriklad ja jsem z matematiky nematuroval, protoze jsem studoval elektrotechnickou prumyslovku. Nam koncila vyuka matematiky ve 3. rocniku a dlouhych 20 let jsem nemel potrebu se z matematiky cokoliv doucit. A pokud mi neverite ohledne potrebnosti univerzalnich znalosti pro ruzne typy studia, pak si jako ucitel dohodnete navstevu odborneho predmetu na jakekoliv umelecke skole (hudebni, herecke). Az zjistite, o cem to studium je, pak mozna uznate nesmyslnost jednotne statni maturity. Pokud by mela byt jednotna, pak by musela byt vypracovana nejmene ve 4 verzich. Pro odborne prumyslove skoly, pro vseobecne vzdelavaci skoly, pro uciliste a pro umelecke skoly.

Hadí oči 19.6.2009 2:47

Re: autore

Poněkud zjednodušené:    Student nebo ucen, ktery maturitou konci sve vzdelani . . .

Znám dost lidí, kteří se vyučili a postupně vystudovali střední i vysokou. A dnes na rozdíl od "nadupaných"  házečů vajíček ví, co to znamená, když se např. řekne "chladící emulze" nebo dokonce ví,  jak vypadá "klíč čtrnáct-sedmnáct."

J.G. Pašek 19.6.2009 4:32

Re: autore

1 takový učeň z  2000 . . . .

Petr Vileta, balík z Plzně :-) 19.6.2009 5:15

Re: autore

Jasne, ne kazdy tou maturitou skonci, nekteri jdou dal. Muj znamy (50let) je vyuceny zednik a pred 2 roky zacal studovat stavebni prumyslovku. On na to ma jako majitel male stavebni firmy cas, ale jako OSVC by na to cas asi nemel. Ale jiste uznate, ze by maturita mohla by statni, ale ne jednotna pro maturujiciho zednik, gimnazistu nebo klaviristu. As vsichni by meli maturovat z ceskeho jazyka, ale pak by si meli mit moznost vybrat, zda chteji maturovat zednik z predmetu "stavebni materialy a jejich pouziti v ruznych klimatickych podminkach", gymnazista z matematiky, fyziky nebo chemie, klavirista ze skladby, dirigovani, interpretace podle not.

Minutus 19.6.2009 9:42

Re: autore

I technik se může dlouho obejít bez vyšší matematiky, to je pravda, ale měl by mít alespoň páru, co to takový integrál je. Technici jsou pravda různí. Obecně existují řemeslné obory a kreativní. Ve výzkumáku je potřeba vyšší matematiky jistě vyšší, než třeba v technologii nebo na dílně. Matika má člověka naučit myslet nejen v číslech, ale také abstraktně. A to dobrý technik potřebuje.

NEVESELÝ OPTIMISTA 19.6.2009 7:04

Re: autore

No, já jsem maturoval v 68, na elektrotechnické průmyslovce. Matematika končila ve třeťáku. U nás jsme to vyřešili tak, že jsme si vyžádali a dostali jsme nepovinnou matiku i ve čtvrťáku.  Později v praxi i na fakultě se to hodilo. Matematika je prostě k technickému oboru potřeba - i když si to mnozí nemyslí.   

 

 

J.G. Pašek 19.6.2009 1:41

Pane Canove, to je velký kus pečlivé a poctivé práce . . .

Vlastní chemické stránky: www.jergym.hiedu.cz/~canovm

Honza42 19.6.2009 1:18

Ta devalvace teprve přijde.

Požadavky u těch "nových" maturit budou tak nízké, že to bude mít vypovídající schopnost nula. Něco z  těch připravovaných maturit už u nás prosáklo mezi študáky a mohli se uchechtat. A kantorka na jazyky prohlásila, že jestli to uskuteční, tak odejde učit do privátu. Nehodlá být na gymplu za blbce.

Kanuk 19.6.2009 5:33

Re: Ta devalvace teprve přijde.

Honzo, mám silné podezření, že ta paní kantorka má o privátu zcela zkreslené mínění, a že tam by musela být za dvojnásobného blbce, protože by maturitou musela pustit naprosté idioty s napěchovanými prkenicemi papínků a matinek.

hugo 19.6.2009 6:16

Re: Ta devalvace teprve přijde.

za prach nejste za blbce,to chtěla paní učitelka říci.....na soukromé jazykovce jsou žáci kvůli image,nejsou tam aby se něco naučili,jiné je to u firmy kde jsou ti,kteří se něco naučit chtějí a s těmi člověka práce baví......jinak i dnes u takové maturity z angličtiny na soš si připadáte jako idiot!!!!kdo odpodí správně na voc jor nejm ma za 4 a je klid na všech frontách!!!