2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Helena 19.6.2009 15:30

Re: Lidi nechtějí nároky

Maturovala jsem v roce 1971. Jelikož právě probíhala normalizace a všechno bylo jinak, tak jsme se dozvěděli, z čeho musíme maturovat, teprve půl roku před maturitou. A taky jsme odmaturovali. Prostě jsme museli. Ono je pohodlnější demonstrovat.

B. 19.6.2009 7:55

Dobrovolná maturita

Zaveďme stupně maturity například A, B, C ... rozdělené podle typu znalostí a obtížnosti. Student libovolného typu školy by si na konci stuidia sám zvolil příslušný stupeň a podle toho by měl mauritu obtížnou. Obtížnost a rozsah znalostí nutných pro složení zkoušky by byl obecně známý a  testy standardizované, takže by měla zkouška vypovídající hodnotu pro budoucího zaměstnavatele nebo pro VŠ.

Zíkskání stupně jiného by bylo možné i dodatečně a relativně jednoduše, podobně, jako jde např. složit státní zkouška z jazyka.

cipísek 19.6.2009 8:20

Re: Dobrovolná maturita

Dokud si školy budou moci stanovovat okruh maturitních otázek (a tedy i obtížnost zkoušky) podle svého,ničeho se tak nedosáhne a budeme tam,kde jsme teď.

kiwi 19.6.2009 7:52

Super článek

Naprosto souhlasím. Jiným způsobem se elita nedá vyselektovat. Nejhorší je šeď průměru. Je třeba nechat vyniknout nové, chytré osobnosti. Maturita není výuční list.

emil 19.6.2009 7:52

Nerozumím

Nerozumím odmítání státních maturit. Přeci taková maturita zjistí skutečný stav znalostí ať ve městě, na vesnici, na gymplu i v učňáku. Tato nová generace mi v této oblasti připadá hloupá, protože si neuvědomuje, že jedině státními a stejnými maturitami pro všechny se zjistí skutečné znalosti, ke kterým by se mělo přihlížet při postupu na VŠ i v dalším zaměstnání.

glos 19.6.2009 10:24

Re: Nerozumím

Nezjistí. A za tím si stojím. Gaussova křivka je neúprosná, buď chceme 95 procent středoškoláků nebo chceme úroveň. Obojí nelze.

jirka.s. 19.6.2009 16:29

Re: Nerozumím

Ale však Emil nikde neříká, že maturitu složí 95% studujících !!!! ;-)

vita 19.6.2009 10:50

Právě proto!

Nejde o študáky - ti jsou zmanipulovaní učiteli, děsícími se možnosti srovnání.

Maturita byla odjakživa napůl zkouškou učitele - byť to kantoři do poslední chvíle tajili. Ta státní by mohla být zkouškou škol.

glos 19.6.2009 11:32

Re: Právě proto!

Jeden o koze, druhý o voze, ale nevadí. Existují objektivně věci, které nejdou obejít, maximálně je budeme okecávat. Čím je třeba začít je to, kolik opravdu potřebujeme maturantů, vysoškoláků, zedníků atd. Pokud chceme 80 procent středoškoláků z generačního ročníku, tak se nutně bude muset nastavit obtížnost taková, aby se tohoto počet dosáhl. Nikdo nepochybuje, že houslovým virtuózem se nemůže stát každý. Že je jenom malé procento lidí, kteří něčeho takového můžou dosáhnout. Pokud si stanovíme cíl, že každý druhý bude virtuózem, pak nastavíme test tak, aby ten kdo pozná housle, byl za virtuoza prohlášen. Nebude umět hrát a budeme vymýšlet, jaká je to chyba na straně učitelů, že nedovedou motivovat, edukovat, plnit stanovené kompetence ve vzdělání, můžeme prohlašovat, že studenti jsou líná pakáž, ale to vše na stavu věci nic nezmění.

vita 19.6.2009 14:08

"opravdu potřebujeme"?

I vy sociální inženýre!

KDO potřebuje? Nějaká společnost? Aby vás ještě neprohlásili za komunistu, vy kolektivisto jeden!

Ohne sranda - jsou školy dobré, špatné a mizerné. V Praze se to ví - rozdíl mezi gymn. Botičská a gymn. Náměstí OSN je velehorský. Maturitní vysvědčení má ovšem stejnou platnost z obou, byť špatná škola má - musí mít - špatná, velice nízká kriteria.

Na malém městě, kde je jedno gymnázium, se to ani neví. Leda snad podle úspěšnosti přijetí jedničkářů na VŠ.

portwyn 19.6.2009 16:24

Houby, většina učitelů

aspoň těch, s kterými jsem o tom mluvil, je jasně pro.

Aspoň by se zaťal tipec frajírkům a frajerkám, kteří se celé studium flákají a pak jim tu maturitu protlačí vedení školy.

felia 19.6.2009 7:15

Jsem daňový poplatník

A jako takový mám zájem, zda za moje peníze učitelé učí a studenti se vzdělávají. Státní maturita prověří znalosti studentů z těch hlavních předmětů. Proč to někomu vadí? Že učí špatně? Nebo že je líný studovat? A má proto mizerné znalosti, ale dobré známky? Na tohle bych svoje daně rozhodně dávat nechtěl.

františek 19.6.2009 7:00

Státní maturita

Jednotná maturita potvrdí to, co je každému léta jasné. Maturity učňů nemají tutéž hodnotu jako maturity študáků na gymplech. Proti státním maturitám jsou pouze blbečci z řad hloupých studentů a líní kantoři. Bude-li maturita nastavena správně, tak premiant z gymplu získá 95 bodů ze sta možných a učeň 20 bodů. Proč ne?

cipísek 19.6.2009 8:22

Re: Státní maturita

R^

Antonín Hrbek 19.6.2009 6:59

Připomenutí

Státní maturity jsou nutné, protože daňoví poplatníci by měli vědět, jakých výsledků za jejich peníze jednotlivé školy a jednotliví studenti dosáhli. V současné době je z maturity papír, kterým si ani nelze něco vytřít a z vysokých škol jsou vyšší průmyslovky.

Za starého Rakouska, za první republiky i po IISV nebyl se státními maturitami problém, a to ani věcný, ani finanční ani organizační. To jen současná mašinérie korupčníků a politických všeználků dokáže z jednoduché věci udělat problém a stamiliónový tunel.

Státní maturita měla na technické větvi gymnázia dvě části, a to povinnou část a nepovinnou.Povinná část se skládala z češtiny, cizího jazyka a matematiky a měla dvě etapy - písemnou a ústní. Zadání písemné bylo celostátně jednotné. Na písemné zkoušky byl jednotný termín a otázky byl předávány rozhlasem. Na každý předmět byly tři a maturant si mohl jednu z nich vyvolit. Na ústní bylo cca 200 půl roku předem známých celostátně jednotných otázek, ze kterých se losovalo. V nepovinné části byly volitelnými předměty chemie, fyzika a deskriptiva, což se volilo podle zaměření dalšího studia. Opět byl seznam předem známých otázek, ze kterých se losovalo. Zkušební komise se skládala z vyučujících profesorů, předsedou komise byl jmenován buď starší profesor z jiného gymnázia nebo někdo z inspektorů, kteří mohli klást doplňující otázky. Tam kde byl výsledek předchozího studia a písemné zkoušky výborný, nebyl s ústní zkouškou většinou problém. Ale tam, kde byl pochybný, byla ústní zkouška tvrdou prověrkou znalostí. Termín ústních zkoušek byl pro každou školu určen zvlášť. Při neúspěchu z jednoho předmětu byl náhradní termín zkoušky v září. Při neúspěchu z více předmětů byl náhradní termín za rok. Na humanistické větvi byla poněkud jiná skladba zejména volitelných předmětů. Jednu dobu byla tam byla místo povinné matematiky povinná latina.

Maturita byla, a měla by být, základní podmínkou pro přijetí na vysokou školu a pro zastávání určité pozice ve státní správě.

Marta 19.6.2009 9:11

Re: Připomenutí

Naprotý souhlas. Proč se pořád něco mění a často k horšímu, když tu už všechno bylo a vyhovovalo to každému. Středoškolák, ať již pokračuje ve studiu na vysoké škole, nebo ne, musí mít "všeobecné vzdělání" a k tomu ještě vzdělání ve své odbornosti. Studenti jsou tady od toho, aby se vzdělávali a ne od toho aby si určovali co je mají školy učit, nebo ne. Školy jsou tu od toho, aby měly pevné učební osnovy a podle nich postupovaly a ne aby si je dělaly sami, každá jinak, jak se komu líbí nebo ne. V současné době si kantorů nikdo neváží a proč taky ? Vraťte školám, kantorům a studentům úroveň a bude líp!

Ivan Nový 19.6.2009 6:05

Maturitu zrušit úplně.

Dnes funkci maturity má bakalář.

františek 19.6.2009 7:40

Re: Maturitu zrušit úplně.

Tomu nerozumím. Maturita je zkouška, bakalář je člověk.

rambow 19.6.2009 4:28

Ten problém je někde jinde

Předpokládal bych, že studium k maturitě směřuje celé 4 roky školy - jak obsahem , tak i hloubkou. Pak je ale ze strany státu troufalé  vnucovat státní maturity, na kterých se bude zkoušet něco jiného (v jiné hloubce, obsahu), než se celou dobu učili. To je jako by říkali - na co jste tu celé studium dřeli, tady máte půl roku  předem otázky státní maturity, nadřete si je z čeho chcete  a jedem. Čí je to pak chyba , když student na nějaké škole vyletí u maturitu protože dostal téma, které ho jeho učitelé nenaučili? Žáka, učitele, a nebo úředníka, který si na poslední chvíli vymyslel téma, které dnešní maturant  zcela urřitě musí ovládat??? Takže, když státní maturity, tak až pro současné prváky, témata včlenit do osnov.....

Kanuk 19.6.2009 5:05

Re: Ten problém je někde jinde

Tak za prvé, studium k maturitě by mělo trvat 8, případně 7 let, od 6. ročníku. Společné devítiletky je komunistický vynález, který bohužel přežívá, jako mnoho jiných věcí. Do značné míry je to vliv hanumanistů, kteří bezmyšlenkovitě kopírují USA, kde do jedné školy musí chodit budoucí pastevci krav i Einsteinové, protože to je jediná škola v obvodu 100 km. (To je sice možná trochu přehnané, ale určitě ne moc).

Za druhé, je samozřejmě správná poznámka, že vyučovací osnovy by měly být koordinovány s obsahem maturity. To je také hanumanismus, aby si obsah školního učiva určovaly místní školské rady. Bývalo to tak, že pro každý předmět bylo několik schválených učebnic, a kantoři měli do týdne předepsáno, co mají učit. Jestli se nemýlím, s tím přišel Komenský, a převzali to i jesuiti. Takže když studentík přišel ze školy v A v Praze nebo ve Vídni do školy v B někde v tramtárii, tak pokračoval jako by se nechumelilo. A mělo to také ten výsledek, že žáci ze školy v A uměli toho zhruba stejně, jako žáci ze školy v B. Pokud byly rozdíly, mohly být v kvalitě kantorů.

Kanuk 19.6.2009 5:22

Re: Ten problém je někde jinde

Jo, dodatek. Státní maturita by neměla znamenat, že na pedagogických středních školách bude stejná, jako na elektrotechnických průmyslovkách. Ale měla by být stejná pro elektrotechnické průmyslovky s tím, že maturant z EP může jít studovat Elektrotechniku na VŠ. Ovšem, zase menší problem. Ono je asi 58 typů elektrotechnických průmyslovek. Pro telefonáře, pro radiotechniky, pro silnoproudaře a kdovícoještě. Také jedna z komunistických volovin, okopírovaná ze Sojuzu. Kde mohli mít průmyslovku pro pracovníky v konservárně ovoce, protože těch měli po Sojuzu stovky, ne-li tisíce. Ale nejde to praktikovat v ČR, kde průmyslovák elektrikář musí být rád, že dostane zaměstnání, kde se aspoň mluví o Voltech a Ampérech. Třeba jako prodavač ledniček a vysavačů.

Anubis 19.6.2009 6:52

Re: Ten problém je někde jinde

Naopak, maturita by měla být velmi podobná na technice a na pedagogické či jiné škole. Maturita by měla srovnávat to, co srovnatelné je (čeština, cizí jazyk) a úroveň odborného vzdělání obecně.

františek 19.6.2009 7:06

Re: Ten problém je někde jinde

Maturita musí být naprosto stejná na všech středních školách

Robin 19.6.2009 6:18

Re: Ten problém je někde jinde

Ale blbost. O obsahu se diskutuje už několik let a, už kvůli tomu byla státní maturita jednou odložena. Kdo chtěl, ten si informace nalezl a to jak učitelé, tak i studenti. Nehledě na to, že když se někdo učí nějaký předmět několik  let, tak se něco naučit musí. A Vy si opravdu myslíte, že když student bude mít částečnou neznalost, že ji nebude moci kompenzovat jinde? Dovedete si představit, že třeba 80% znalost může být hodnocena jako výborná? 

Ona by vůbec neměla být vyšší a nižší úroveň, ale jednotné  bodové hodnocení a pro absolvování na jednotlivých školách by mohly být stanoveny různé limity. Proč se studenti tak bojí srovnání znalostí?

ranbow 19.6.2009 12:34

Re: Ten problém je někde jinde

Což je právně ono - student přece není zkoušen celkově z předmětu - dostane určitou otázku, popřípadě příklad. A o tom něco ví a nebo neví - buď ho to ve škole učili nebo ne. Takže, jestli ho celou dobu učili středoškolskou matematiku,a u maturity dostane příklad z integrálu, končí. Pokud se škola, třeba v češtině zaměřila na gramatiku, slovní projev, apod, a u maturity se ho zeptají na štůrovce, má taky smůlu.  Není to ani o bodovém hodonocení - je to že úředník rozhoduje - všichni studenti mají umět k maturitě toto toto a toto. bylo by vhodné kdyby se to dozvěděli spíš dříve než později...

Anubis 19.6.2009 13:27

Re: Ten problém je někde jinde

Pokud obor ovládám, tak je mi jedno jakou otázku dostanu. Je ale pravdou, že celý problém neleží na studentech, ale i na nejednosti odborné literatury a učebních osnov.

Machi 19.6.2009 13:56

Re: Ten problém je někde jinde

Pokud dělám státní maturitu, tak ji dělám z toho, co jsem jako stát po školách chtěl, aby naučily. Naprosto jednoduché.

Tyto informace by měly být v kurikulárních dokumentech.

františek 19.6.2009 7:05

Re: Ten problém je někde jinde

Ale to není pravda. Učím na průmyslovce 35 roků. Požadavky k maturitě v matematice se přesně kryjí s rozsahem výuky. A až dosud byly ukázkové příklady poměrně lehké. Problém je s češtinou, protože češtináři až dosud učili dějiny literatury a nikoli český jazyk. Neučili komunikovat. To je číst, psát, mluvit a rozumět češtině. V angličtině je na vině to, že učit jazyk, který je pro mě druhý není lehké.

Jenda 19.6.2009 3:45

Pan ucitel nepochopil jednu vec. Soutezime! Soutezime ve vylepsovani statistik!

Kdysi nejakeho picicmundu napadlo porovnat kolik ma ktery stat/kraj/oblast lidi s maturitou a od te doby se zacaly staty/kraje/oblasti predhanet. A neudelate s tim nic.

Maximalne muzete pockat az pojem maturita ztrati posledni zbytky vyznamu a vynori se neco jineho co chvili bude mit uroven puvodni maturity. A zacne se vylepsovat statistika nanovo.

františek 19.6.2009 7:10

Re: Pan ucitel nepochopil jednu vec. Soutezime! Soutezime ve vylepsovani statistik!

Máte pravdu. O duševní úrovni národa rozhodně nevypovídá to, kolik lidí vystudovalo střední školu. Spíše to, jak v poslední době začínáme propadat v mezinárodních soutěžích studentů.