21.6.2024 | Svátek má Alois


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Otakar 19.6.2009 11:48

Státní maturity je jen pseudoproblém.

Maturity byly, jsou a budou, měli by být zkouškou dospělosti a odpovídat potřebám přípravy na studium na vysoké škole ,nebo na vykročení do života a o jejich náplni a kvalitě by měli rozhodovat nejkvalifikovanější pedagogové, nikdo jiný, tj.ani politici a už vůbec ne nějaká parta manipulovaných půberťáků. To si zase jen někdo zkouší jak bude moci manipulovat se studenty pomocí sociální sítě a zneužít to v politice - viz vajíčková intifáda, teď se to vyzkouší na maturitách, to nedělají puberťáci to je nepolitická politika, měli bychom tyto obchodníky s deštěm odmaskovat a nakopat.

RomanL 19.6.2009 12:13

Re: Státní maturity je jen pseudoproblém.

Jasně, a ta nejkvalifikovanější maturita to bude na tříletém učňáku plném nejkvalifikovanějších pedagogů... ;-D;-D;-D

vita 19.6.2009 14:01

Re: Státní maturity je jen pseudoproblém.

Na tříletém učňáku se nikdy maturity nedělaly.

Tedy aspoň ne za socíku - jak za svobody, nevím.

Otakar 19.6.2009 15:35

Re: Státní maturity je jen pseudoproblém.

Na tříletém učňáku nejsou maturity ani teď. Lépe číst a víc myslet. Nejkvalifikovanější pedagogové - myšleno na úrovni státu - výběr z vysokých škol a vědeckých ústavů ,plus výběr několika nejlepších ze středního školství, už je rozumněno?

Honza z podhůří 19.6.2009 11:33

máte plnou pravdu

dát dnes dítě na náročnější školu je paradoxně na škodu, protože nikdo se nedívá na to, zda je známka z víceletého gymnázia nebo z nejmizernější základy a stejně tak to postupuje až k vyššímu vzdělání - tak proč se vlastně divíme tomu řevu proti státním maturitám... Je to smutné.

Kiki 19.6.2009 12:39

Re: máte plnou pravdu

Navíc školy dostávají dotace na počet  žáků a tak žádná nemá zájem být příliš náročná. Rozkřikne se to a kdo tam pak pošle dítě, když na jiné za poloviční znalosti bude prospívat se samými jedničkami?

vita 19.6.2009 14:02

Re: máte plnou pravdu

Na výsledky maturity se z tohoto důvodu vůbec nedbá.

Můžete mi věřit - kluk maturoval a šel na vysokou loni. Maturitní vysvědčení je zajímalo má/nemá.

zora 19.6.2009 18:50

Re: máte plnou pravdu

Pokud vám jde jen o známku, tak pochopitelně necháte dítě raději na nejmizernější základce. pokud vám jde o to, aby známka byla podložena znalostmi, dovednostmi atd., tak asi bude lepší gymnázium. Státní maturita vám pak může napovědět, jestli jste školu zvolil správně.

Parvus 19.6.2009 11:26

Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění!

Pane Canove, v poslední době se nejen zde roztrhl pytel s těmi, kteří vychvalují naši mládež jako uvědomělou a kteří mladé aktivisty buď přímo podněcovali k házení vajec na Paroubka & spol., nebo aspoň takové jednání bagatelizovali a omlouvali jako legitimní vyjádření nesouhlasu s určitými názory a činy "papaláše". Namátkou mohu jmenovat článek Jakuba Dlohoše "Mladí dnes bojují za svou budoucnost"; něco tak pateticky kýčovitého a kýčovitě patetického jsem již dlouho nečetl. Jiný autor vyzýval hlavního organizátora vrhačů vajec Matěje Forsta, aby "nerozpouštěl své hnutí" (zvlášní požadavek, uvážíme-li, že vrhači a jejich omlouvači zdůrazňují naprostou spontánnost jejich činů a popírají, že by je kdokoliv organizoval). Jako hodný strýček Matějovi tyká a vyzývá ho, aby z tohoto "hnutí" vytvořil nějakou občanskou iniciativu nebo dokonce politickou stranu. Neupřesnil jakou, ale je zjevné, že ta strana by měla hájit jeho zájmy, ne zájmy Matěje a jiných Matějů. Zkrátka, dokud mladí házeli vejce na Paroubka a jiné "papaláše" (ale jenom na některé, ne na ty "naše", ti "naši" jsou hodní), našlo se zde větší než malé množství osob ze střední a starší generace, kteří jim za to mazali med kolem hub. Ale když stejní mladí pokračují v tom, co je jim příjemné, tj. užít si srandu, urážet a provokovat někoho, kdo se zrovna nemůže příliš účinně bránit, vyhýbat se povinnostem a odpovědnosti, prolézt střední školu s co nejmenší námahou....., tak už najednou nejsou tak skvělí. Tak si, pane Canove, vyberte: Chcete mladé, kteří, když se jim něco nelíbí, jdou dělat bordel do ulic, aniž by se pokusili vyjádřit svá stanoviska odpovídajícím způsobem? Nebo raději mladé, kteří jsou odpovědní, učí se, pracují, jsou politicky aktivní, své názory demonstrují PŘIMĚŘENÝM způsobem, nenechají se opít rohlíkem, ale nejsou zbabělí v davu? Podle mého názoru jedno vylučuje druhé.

Jarda 19.6.2009 11:20

vědět do čeho jdu

Jsem toho názoru že státní maturita není špatná věc.Ovšem v případě že studenti budou od nástupu do PRVNÍHO ročníku studia vědět z čeho budou maturovat a na to BUDOU připraveny i školní osnovy.A ne to co se děje v současné době kdy se pořád neví co se vlastně bude dít.ZMATEK.

K. Babák 19.6.2009 11:07

Ještě jeden aspekt

V dosavadním pojetí je maturita určitým druhem iniciačního rituálu. Studenti mají předem dané otázky, značná část posledního ročníku je věnována jejich procvičování až biflování, včetně průběhu maturity nanečisto. U maturity odpovídá student v neobvyklých podmínkách, společenském oděvu a před obecenstvem, zkoušející se snaží ze všech sil mu pomoci. Mluvím o maturitě na gymnáziu, kterou znám dost podrobně z hlediska všech účinkujících. Výsledkem je formální potvrzení, že odmaturovavší má nárok na určité zařazení. Je to formalismus, převzatý z minulých století. Připomínám, že Albert Einstein nebyl přijat na curyšskou polytechniku proto, že neměl dostatečně dobrou maturitu. Když si ji dodělal, přijat byl.

Socialistický režim toto formální ohodnocení přejal. Na gymnáziu byl v 80. letech minulého století zaveden předmět "Základy výroby a odborné přípravy". Třebaže byl deklarován jako spojení teorie s praxí, jeho hlavním účelem byla doložka na vysvědčení, podle které měl absolvent nárok na zařazení v platové třídě, vyhrazené pro absolventy odborných škol. Například na přepážce pošty. V rozumně vedeném podniku by mělo toto kritérium odpadnout.

Polemizoval bych s některými diskutéry o významu jednotlivých předmětů. O kvalitě vědomostí rozhoduje celé předchozí studium. Perspektiva maturity vede naivní studenty k větší píli, což se projeví na úrovni vědomostí. Přiznejme si, že heslo "učíte se pro život" nemusí stačit. A volba předmětu k maturitě je v přímé souvislosti se zaměřením a budoucí profesí studenta. Snad jediný skutečně nutný předmět je mateřský jazyk, zaměřený ovšem na přesnost vyjadřování a schopnost formulace myšlenek. Velmi dobře to dělali ve staré Číně, kde jedinou zkouškou pro úředníky bylo napsání eseje (bez souvislosti s prací, kterou budou dělat).

A k matematice. Viděl jsem z ní hodně maturit. Při všech se počítaly předem nacvičené příklady a matematiky bylo málo. Vymyslit skutečnou maturitu z matematiky je úkol pro génia.

Anubis 19.6.2009 13:33

Re: Ještě jeden aspekt

Souhlas a dovolím si doplnit, že odborné zaměření na gymnziiích je stejná zhýralost, jak maturita na učňáku.

jirka.s. 19.6.2009 16:15

Re: Ještě jeden aspekt

" Na gymnáziu byl v 80. letech minulého století zaveden předmět "Základy výroby a odborné přípravy". "

Omyl, pane Babáku!!! Já jsem se stal tímto způsobem "kvalifikovaným" zedníkem již v roce 1964! Pravdou ovšem je, že jsem měl jistou výhodu, když jsem se musel za bolševika postarat o bydlení pro svou rodinu!!!;-) 

Kanuk 20.6.2009 1:28

Re: Ještě jeden aspekt

Perspektiva maturity vede naivní studenty k větší píli,...Ale houbeles. Kromě několika málo "šprtů" my jsme na školu (střední) kašlali jak na placatý kámen, chodili jsme do ní proto, že kdybychom šli za školu, byl by doma mazec (což dnes se neděje), část psala domácí úlohy o přestávce opisováním od kamarádů (včetně jednoho z nejlepších žáků ve třídě), a přesto nám kantoři NATLOUKLI DO HLAV dost na to, abychom u maturity prospěli docela slušně, bez nějaké velké přípravy. Jeden z kamenů úrazu jsou dnešní kantoři. Zatím co mnozí naši kantoři byli RNDr (matyka, fyzika, chemie) nebo PhDr (jazyky, dějepis, zeměpis), ti dnešní jsou samá pedagogika, sociologie a jánevímjaké ptákoviny a nedovedou rozumně vysvětlit Pythagorovu větu nebo Newtonovy zákony. A takoví to mají naučit!!! Není divu, že u mnoha kantorů se "vědění" redukuje na bezmyšlenkovité papouškování vzorečků, které ale studenti nejsou schopni použít pro řešení úloh.

Kanuk 20.6.2009 1:38

Re: Ještě jeden aspekt

Pane Babáku, ony i ty nacvičené příklady mají něco do sebe. Schopnost definovat si veličiny známé a neznámé, uvědomit si jejich souvislosti a případně to narazit na nějaký vzoreček, který je uložen tam někde mezi ušima. A ty první kroky - bez vzorečků - potkají studenty mnohokrát v životě.

Sibi 19.6.2009 10:45

více typů maturit

Každý typ školy by měl mít svůj typ maturity, jiný gymnázia, jiný průmyslovky, jiný zdravotní školy, jiný ekonomické školy a jiný umělecké školy. Student, který vyjde ze střední školy a nemá ambice jít na vysokou by měl podle mě dělat maturitu ze základů češtiny (hlavně gramatiku), základů matematiky, z cizího jazyka, ze základů počítačů a měl by tam být alespoň jeden těžší předmět z toho, na co je škola zaměřena.

Ludva 19.6.2009 10:33

Státní maturity jsou zbytečné

Už proto, že zdvojují státní a školní maturitu. Pokud budou lehké, je zbytečné je dělat. Pokud budou těžké, bude se tady potulovat skupina absolventů bez maturity - co s nimi ? Myslím, že studium nikomu neuškodí a je dobře, že může vystudovat prakticky celá populace. Konečně se setřel rozdíl mezi tzv.studijními typy a těmi, kteří mají jiné dobré schopnosti, jen se neuměli nabiflovat učivo. Úplně stačí, když bude jediná větší laťka mezi bakalářským a magisterským studiem. Další laťky jsou nesmyslné. Maturitu ponechat v režii škol, jako spíše společenskou záležitost.

jirka.s. 19.6.2009 15:56

Re: Státní maturity jsou zbytečné

;-D ;-D ;-D Moc hezké, Ludvo!!! Intimní otázka: Ty máš maturitu, nebo máš jiné schopnosti a jenom ses nebyl schopen nabiflovat učivo???

Minutus 19.6.2009 9:51

Systém je zralý

na vybudování elitních škol. Dělali to dokonce i komouši, existovala například elitní matematická gymnázia. Stát může udělat dvě věci. Buď takové školy vytipovat (nesmí jich být v jednom oboru mnoho - tak 2-3) a zajistit tam internátní ubytování (skvělý tip pro starosty, kteří by o tento statut pro to "své" gymnázium mohli zabojovat - například s třídou specilizovanou na talentované chemiky), anebo podpořit něco podobného v soukromém sektoru. Pro takové třídy by asi nebyl problém nastavit laťku pro přijímací řízení výš, stejně jako pro maturitu. Pokud vím, jsou takové jazykové školy realitou i dnes.

Ludva 19.6.2009 10:34

Re: Systém je zralý

Přesně, vůbec není potřeba, aby všichni měli stejné vzdělání.

Pedrák 19.6.2009 8:56

Velmi dobře

Naprostý souhlas. Jenže státní maturita by se neměla jmenovat maturita. To bylo odpovídající v době, kdy se skládaly při ukončení osmiletky "závěrečné zkoušky", při ukončení učňáku "učňovské zkoušky" a při ukončení gymnazia či vyšší průmyslovky "maturita - ve druhém případě navíc s obhájením diplomky. V současné době stejné pojmenování vysvědčení o absolvování čehosi co je nesrovnatelné se státní maturitou nutně znevýhodní ty, kdo jí budou skládat.

Ale mimochodem - kterého blbce kdysi napadlo, abychom se - navíc v době tehdejšího zřízení - chtěli srovnávat se západem zrovna v procentu maturit a vysokoškoláků, když úroveň těch škol byla naprosto jiná? A kterého blba mohlo napadnout, že budeme mít lepší řemeslníky, když jim ubereme hodiny praktického výcviku a nahradíme jej češtinou a ruštinou ?

ZW 19.6.2009 10:07

Re: Velmi dobře

Něco podobného už dlouhou dobu navrhuje Ondřej Šteffl ze SCIO: Když už nutně chceme zavádět nějaké "celostátní jednotné" hodnocení středoškoláků, zaveďme jakési závěrečné "středoškolské zkoušky", které zajistí alespoň elementární úroveň těch, kteří chtějí být připuštěni k maturitě. A maturitu ponechme tak, jak dosud: Individuální pro každý typ školy a svým způsobem i pro každou školu samotnou. Zaměstnavatelé nejsou hloupí a i dnes dobře vědí, jaký rozdíl je mezi maturitou na SOU a na gymnáziu.

Po zavedení státní maturity nikdo relevantní nevolal: Ani zaměstnavatelé, ani rodiče, ani studenti, ani VŠ, ani střední školy a dokonce ani ta "proklínaná" EU, která bez problémů uznává naše maturity v současné podobě.

Demosthenes 19.6.2009 8:45

okecávání nepomůže

Díky autorovi článku - podle mě dost přesně pojmenoval problém. Podle mě by měla maturita fungovat jako FCE z angličtiny. Pokud chceš prokázat, že na to máš, tak zaplať a slož maturitu z daného (z daných) předmětů. Tvůj budoucí zaměstnavatel, nebo tvá další škola k tomu přihlédne. Pokud seš lempl a chceš jenom nějak ukončit spaní na střední škole, neskládej nic....  

Pavla B. 19.6.2009 8:41

Souhlas

Studenti gymnázií jsou naopak naštvaní, že by měli přijít o lehké státní maturity.

kiwi 19.6.2009 9:01

Re: Souhlas

Nesouhlasím se slovem lehké. Měli by opravdu zahrnovat celou osnovu daného předmětu a otázky by neměli být předem známi. Nemohu jít na zkoušku a být předem seznámen s otázkami a tudíž i odpověďmi. To není zkouška, ale papouškování, které nic nevypovídá o mé inteligenci. To potom znamená, že ty čtyři roky ve škole jsem se mohl vlastně učit jen těch 20, nebo kolik otázek. Poté se opravdu nejedná o Maturitu, ale získání papíru nic nevypovídající hodnoty.

OP 19.6.2009 9:05

Re: Souhlas

Kiwi, kde jsi skládal maturitu z jazyka českého?!  Tvůj příspěvek do diskuse však vypovídá o Tvé inteligenci velmi mnoho.

kiwi 19.6.2009 9:09

Re: Souhlas

No právě. Teď jsem si to po sobě přečetl. Hrůza. To je ono, že maturita se neskládá i z pravopisu. :-P

Kylchap 19.6.2009 8:32

Pane autore,

díky za analýzu našeho středního školství. Hlavně za upozornění na to, že "král je nahý".

cipísek 19.6.2009 8:18

Shrnuto,podtrženo.

Celý "řev" proti státním maturitám je ve většině případů pouze obava některých škol z toho,že nadále už nebudou moci pouštět do oběhu polovzdělance,opatřené padělanou nálepkou "maturant".Už je totiž načase tomuto nešvaru udělat konec.

Jarda 19.6.2009 8:02

Lidi nechtějí nároky

Nedávno mě docela rozesmálo, když ministr Liška prohlásil, že zavedení maturit z matematiky se musí připravovat 7 (slovy sedm) let. Zrušeno to bylo z roku na rok. Inu, lidi prostě nechtějí mít na sebe kladené nároky, no a politici se jim podbízejí. Toť veškerý problém.