29.4.2024 | Svátek má Robert


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Minutus 12.12.2007 21:56

Re: Re: Názory paní Vroblové jsou rozumné

Moc ne, ale pokud je to vaše osobní zkušenost, tak těžko něco namítat ..

esterka 8.12.2007 17:33

Re: Re: Re: Obsahově a časově jednotné osnovy

Naprostý souhlas. Ne měsíce, ale roky. Při přestěhování žáka je hodně rozvolněné učivo problém pro žáka i učitele. Ale více volnosti učitelům by to také chtělo. To bohužel reforma nepřináší. Naopak.

Jindrich Hrdlicka 6.12.2007 14:34

Prosim Vas, ne......

Myslim, ze se u vas rikalo,"sto let za opicema"  Po precteni tohoto vynikajiciho clanku a jako ucitel na Kanadskych skolach mohu jenom dodat. " 30 let za Kanadou".  Nechodte tam, my jsme tam byli  a je to   "prusvich".

bývalý učitel 6.12.2007 14:19

Re: Re: Re: Re: Re: souhlas

no,ony ty množiny nejsou myšlené jako základ matematiky.Nejblíže snad mají k logice a filosofii.Je to prostě jeden z modelů světa.Pro školní počty jsou množiny opravdu zbytečné,ale ne nezajímavé.Spíš jde o to,aby se ti blbější z nás učitelů neutopili v nesmyslné symbolice a formalismu jako se to děje např. s fyzikou.

Lída 6.12.2007 12:53

Re: Re: Re: Re: milá dámo,

Taky si myslím, že lidi, kteří budou dělat rukama a přitom nebudou úplně blbí, takže u toho budou přemýšlet vlastní hlavou, mají velkou perspetktivu. Jen by měla být snažší možnost rekvalifikace pro dospělé, v patnácti se málokdo chytrý dobrovolně rozhodne pro řemeslo. Spíš k tomu někteří dospějí později.

Lída 6.12.2007 12:47

Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

To nemusíte, ale čekala bych, že při hodině biologie se na ty prstnatce a orchideje dojdou děti s učitelkou podívat, aby i ty, jejichž rodiče nejsou tak aktivní, viděli, že u nich roste něco tak zajímavého. A že si na nich třeba ukážou i tu teorii.

Lída 6.12.2007 12:41

Re: Re: Obsahově a časově jednotné osnovy

Požadavek stejné výuky na měsíce mi připadá přehnaný, ale aspoň na roky by to sedět mělo. Oni jsou totiž taky lidi, kteří se stěhojí, víte? A dítě by mělo mít možnost bez problémů nastoupit na jinou školu. A ve třídě vždycky budete mít různě vyspělé děti, nikdy se netrefíte tak,aby pro všechny děti byla teď právě ta správná chvíle pro nějakou dovednost. Ale od toho by měl být dobrý učitel, aby dovedl trochu diferencovat a nakonec to naučil všechny děti.

Hrad 6.12.2007 6:46

Re: Obsahově a časově jednotné osnovy

TO NEPOŽADUJEŠ NIC NOVÉHO. Již za Rakouska blahé paměti se 2. února ve všech školách a  sedmých třídách mocnářství v přírodopisu probírala kačena. Stoupenec waldorfské školy zalomí rukama, a když je náhodou vyznavač modrého nebezpečí a neznalec dějin pedagogiky(Naco! Stačí přece mít názor) zařve, "Totalita a komunisté všechno zprznili". Pro ilustraci. Protože se geografie zabývá prostorovou organizací společnosti, není jedno zda se Nový Zéland a dopad jeho zemědělství na geografický prostor bude učit podle Cookova cestopisu(Jiná věc je, když se téma učitel a žáci zmocní prostřednictvím virtuálního výletu - v 7 třídě práce při přístupu na internet zabere tato expedice  zhruba 8 hodin z 66 hodin - ideální stav - něco odpadá -  zeměpisu v sedmé třídě).  Že to jde i se RVP aplikovanými na podmínky školy, je příklad   King Edwards Camp Hill. Ti učitelé co tento geografický portál připravovali, museli být vzdělaní odborníci, ne mamky, které upachtěně odučí, co jim předepisují osnovy a učebnice, která se svým obsahem je to jediné, co po 10 letech praxe jsou ochotny z vystudovaného oboru akceptovat.  Adresa je zde:   http://www.pupilvision.com/index1.htm

Dobře se bav. Otevři si odkaz MAP GAMES.  " morning and welcome to...Welcome! the early bird...!"

pavel 99 6.12.2007 1:01

Re: Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

nemyslím, že by to vůbec nefungovalo. Jednak pokud existuje zoufalec, který se na místě drží jenom proto, že jinde by se neuplatnil vůbec, tak jeho výkon už asi příliš nezhoršíte (čímkoliv). Na druhé straně schopnému či špičkovému dáváte perspektivu, ale třeba jen vědomí, že o jeho kvality je zájem. Navíc je třeba si uvědomit, že ono beznadějně špatného se (legálním způsobem) nezbavíte jinak, než naprosto dramatickým snížením platu (a i to může být problematické). Když nahlédnete do ZP, tak Vám jinou šanci nedává. Naopak - pokud zachováte povinnost přidávat mírně všem (tabulky), dáváte i těm úplně neschopným perspektivu a odhodlání se na stávajícím místě "bránit" a jakýmikoliv intrikami odrazovat potenciální konkurenty (právě ony schopnější).

Ale uznávám, že prostředí mezi pedagogy bývalo až extrémně "rovnostářské" (a podle různých zpráv se mnoho nezměnilo), tudíž jde o velmi razantní zásah. Všimněte si, že z žádného jiného oboru (konstruktéři, designéři, programátoři atd.) neslyšíte námitky, "...jak poznáte kdo je kvalitní a kdo ne...", přestože (zvláště v týmové práci) to rovněž nelze objektivně vyčíslit. Od toho je přeci "šéf", aby to poznal (jinak na své místo nepatří). Jedině ve školství je to stavěno jako neřešitelný problém.

ZW 6.12.2007 0:00

Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

Nejdřív diferencovat, a teprve pak přisypat peníze - to nebude fungovat. Protože když budete diferencovat z toho mála, co dneska školy mají, tak logicky někteří učitelé půjdou se mzdou dolů. A co z toho ty děti budou mít? Bude učitel s 15 tisíci měsíčně učit lépe než dnes, když má 20 tisíc? Seženete na jeho místo (a za jeho plat) někoho kvalitnějšího zvenku, když dneska takového neseženete ani za 20 tisíc? Co vám bude platný jeden spokojený dobrý kantor, kterému ředitel 5 tisíc přidal, když za hodinu po něm nastoupí neschopný a zakomplexovaný zoufalec, kterému i těch 15 tisíc stačí, protože ví, že by lepší místo nesehnal.

bývalý učitel 5.12.2007 23:57

Re: Re: Re: Re: souhlas

moje mamka byla taky na množiny šikovná.Na procházce s třídou jí dítě upozornilo :Jé,pančitelko,vidíte tu množinu holubů na střeše...

bývalý učitel 5.12.2007 23:03

Re: podepisuji

..no,myslím,že se lze něco naučit bez námahy a to tak,že tě to strašně zajímá a vzrušuje a deš po tom.Pak seš unavenej jen z toho vzrušení a výdeje energie.Naučit se něco nedá práci,protože většina mozků na to fakt má.Horší je to s tím učením.Vlastně jde o to,zaujmout několik,někdy i desítek lidí každý den tak,aby byli vzrušení a učení nebolelo je i Vás.Většinou to ztroskotá na vymezování se lidí jeden vůči druhému.Téma hovoru není zas tak důležité.

bývalý učitel 5.12.2007 22:53

Re: Obsahově a časově jednotné osnovy

a to já zase nepožaduji a naopak zásadně odmítám.Každý člověk má určité názory na fyzické a psychické fáze vývoje člověka a podle těchto názorů se lidé sdružují do skupin a zakládají školy,či do nich posílají děti.Nevím proč by měly být všechny stejné...

bývalý učitel 5.12.2007 22:29

Re: Názory paní Vroblové jsou rozumné

to,co zažila vaše švagrová,nesouvisí s druhem školy.Na waldorfských školách učí jen lidé a každá třída to slízne jinak.Všechny moje děti prošly waldorfem a ne náhodou.Např dcera je ve3.ročníku prestižní střední školy a občas tvrdí,že furt žije z toho,co dělali na základce a že ta její škola je trapná.Waldorfské školy nejsou školy hrou.Naopak by tam mělo být bráno vše velmi vážně,alespoň ze strany dospělých,proto se rodiče a učitelé velmi často stýkají a společně baví o růstu,výchově a vzdělání dětí.Když se na to někdo vys...,tak to samozřejmě je někde znát.My jsme brali školu tak vážně,že jsme pomohli jedné k zániku a v druhé k odchodu a výměně třídního učitele..Mluvím o tom proto,že na waldorfu je tohle možné,a to je normální.Na státní škole si to zkuste....Myslím,že by to dnes už šlo..Ale vždy ponesete kůži na trh a musíte aspoň naznačit,že za své dítě a jeho vývoj zodpovídáte vy a tedy i za to,co se děje ve škole.Když se vám Vámi zvolená škola nelíbí,proměňte tu školu nebo použijte jinou pro váš osobní záměr.Atd...Jaképak překvapení a věřili byste tomu...?

Eva D. 5.12.2007 22:08

Re: Re: Re: Re: Pořád stejně

Přesně takhle si to pamatuji.

bývalý učitel 5.12.2007 22:05

Re: Re: Re: milá dámo,

perfektní,mluvíte mi z duše.Vidím velikou perspektivu pro lidi,co budou dělat rukama a přemejšlet u toho.Obě věci jsou a budou nedostatkové.Já vidím řemeslo na 1.000 denně čistého,dobrou,smysluplnou práci a vděk toho,pro koho děláš,taky vidíš výsledek svý práce a můžeš z ní mít radost,atd.To prostě ve škole není...A s tim hlasem vopatrně.Dokud sem učil,tak sem si moc nezazpíval,samý angíny,chrapoty atd. jako muzikant se z toho nebyl nadšenej...

Eva D. 5.12.2007 22:03

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

R^R^R^

Eva D. 5.12.2007 22:02

Re: Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

Naši studenti byli nedávno na pořadu o dějinách divadla. Většinu to zaujalo, pár se jich trefovalo účinkujícímu do obličeje laserovým ukazovátkem. Kluci, do kterých bych to nikdy neřekla.

Jiná skupina byla na zajímavé akci v krajském městě. Skončilo to záchrankou, pár si jich koupilo v čurací pauze vodku( láhev) a vypili ji na ex ve třech či čtyřech. Jeden zkolaboval, spadl se schodů, proto ta záchranka.

Na 50 studentů dle předpisů dva pedagogové. Ještě, že si tu vodku na ex nedalo těch dětí víc.

Doma se ovšem pití často toleruje a za co utrácejí děti peníze často rodiče ani netuší.

PS: Pořád se snažím, aby je to bavilo, ale má strach nechat se zavřít kvůli tomu, že některé děti nemají základní zábrany.A hlavně celý život trpět nočními děsy? Po exkurzi děkujete bohu, když se nic nestane,protože s těmi 25, které máte na starost, je vše možné.

Eva D. 5.12.2007 21:50

Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

R^R^R^ Jako byste to psala za mne, jen ty obory jsou jiné. Moji rodiče nebyli žádní extra vzdělanci a ani při penězích,ale výlety za poznáním byly samozřejmostí, knihy k vánocům hlavní dárek a zrovna tak jsme to dělali my s manželem. Když mi dva kilometry od domu rostou prstnatce a orchideje, tak nemusím čekat, až se o nich dítě bude učit ve škole, například.

Eva D. 5.12.2007 21:38

Re: Re: souhlas

Mě zase jeden student vyprávěl, jak devátý ročník na zdejší ZŠ strávil ve škole s kytarou, se kterou chodil z hodiny do hodiny a boural je slovy: paní učitelko, zazpíváme si. Trvalo mu dost dlouho, než se odnaučil nosit kytaru na gympl.

A následky válení po koberci vidím denně, když dívenky a chlapce zvedám z podlahy a schodiště. Přitom proti kobercům a hraní si nic nemám, ale ne jen koberce a jen hraní, to by fakt tu medicínu těžko studovali. Všichni nemohou být politology a umělci a moderátory....:-)

Eva D. 5.12.2007 21:31

Díky !

Dle mého názoru skvělý článek. Pokud chci pořádně učit a zaujmout děti, nepotřebuji o tom sepisovat sáhodlouhé traktáty, potřebuji přemýšlet a pracovat na sobě.Tady se pořád předpokládá, že co učitel(ka), to nesvéprávná bytost závislá na osvíceném řízení těch, kteří často ani v životě s dětmi nepracovali. Věci, které mnoho kolegyň dělá normálně se vydávají za objevy a označují úžasnými jmény. Ještě jednou moc děkuji, za pocit že v tom nejsem sama. R^

Liberta 5.12.2007 19:06

Re: vážená paní,

Vážený Pidro, též nejsem nejmladší, ale za předrevoluční doby (kdy jsem ve školách strávila dohromady asi 20 let) jsem vlastně nezažila reformu žádnou. O kterých mluvíte?

F.VÍZEK 88.100.57 5.12.2007 18:42

Ministr není příliš důležitý...

Ale resort, který připravuje mladou generaci na budoucnost, ve kterém každá změna daleko překračuje horizont volebního období - si zaslouží pětší péči. Za topolánka je "popelkou".  Během šestnácti měsíců budeme  mít pátého ministra školství, což je nepochybně světový unikát.  A to se děje v resortu, který nejvíc potřebuje kontinuitu a dlouhodobé vize. Úděsné konstatování a sotva stravitelná skutečnost.  

Zadruhé:  Učení je práce, námaha, často dřina. Vyučovací proces má odpovídat věku žáků, má být tudíž přiměřený, ale byl zábavný za všech okolností a "soutěžil" se sladkým nicneděláním, s pasivním televizním (internetovým) diváctvím... Kdo něco takového může myslet vážně?  Autorka textu udeřila hřebík na hlavičku. A správně.

Minutus 5.12.2007 18:14

Názory paní Vroblové jsou rozumné

Už od dob sociálismu jsou veškeré reformy školství nanic. Vedou jen k dalšímu úpadku. Paní autorka má naprostou pravdu, že děti se musí naučit systematičnosti, sebekontrole a schopnosti něco i vydržet. Samozřejmě, každý jinak, diferencovaně, ale ne zase příliš. Uvedu příklad.

Moje švagrová začala kdysi učit na škole waldorfského typu. Tam se neznámkuje a uplatňuje škola hrou.  Milá švagrová, jako mladá učitelka byla nadšena a měla tam i své děti. Konec její radosti nastal, když se odstěhovali a děti přešly do normální školy. Nejstarší na gymnázium. A věřili byste tomu? Její děti byly silně pozadu a měly obrovské potíže dohnat učivo a osvojit si studijní návyky. A to nejsou nijak hloupé.

Tak tohle je jen malý střípek, proč když slyším "reforma" překládám si to jako "podvod" byrokratů. Je jich tam hodně a nemají práci.

Pidra 5.12.2007 17:30

vážená paní,

jsem již osoba postarší, ale ještě si pamatuji. Co si pamatuji ? inu toto : Od doby, kdy jsem začal chdit do první třídy, procházelo naše školství jednou reformou za druhou. Byly jich desítky. Dnešní doba, v níž se různými intelektuálními pitomostmi nahrazuje zprofanovaný ideál socialismu, nemůže být jiná. Buďte aspoň ráda, že - byť i jen na internetu - smíte kritizovat. Nebude Vám to nic platné. Kolo dějin neotočíte. Pokud by Vás vyhodili z práce (pochopitelně ne pro tu kritiku !), až se kolo dějin otočí samo, stejně Vás zpátky nevezmou.

portwyn 5.12.2007 17:24

Re: Re: Re: Re: milá dámo,

No...možná je to přesnější ;-D

portwyn 5.12.2007 16:20

Re: Re: "učitel i rodič"

oprava "aspoň hodinu".

Dodatek: vyžadovat v zápise opsání úlohy doslova je ztráta času. Naopak zápis jednotlivých kroků je logický, pokud bodujete postup dítěte. Jinak dítě dejme tomu udělá v 1. kroku banální chybu (3+3 = 5) a Vy byste mu pak musela celý zbytek počítat jako chybný. Bodujete-li postup, ztratí tíám jen 1 bod třeba z pěti.

Pokud jen opíše výsledek, získává právě jen ten 1 bod - splněn pouze požadavek "napiš správný výsledek" ;-)

Ehm...když budete vyplňovat daňové přiznání a přinesete prázdný formulář pouze se správnou částkou na konci, vezmou Vám ho?

BTW mám dobrou metodu, jak čas na testy ověřit - za těch 20 minut, co mají děti na běžný test, musím spočítat obě skupiny + vymyslet + na tabuli napsat prémii.

pavel 99 5.12.2007 16:17

Re: Re: Re: milá dámo,

"...My, co ještě umíme utáhnout matku,..." - nechtěl jste říct "..my co ještě víme, k čemu se taková "matka a šroub" používá....."?;-D

portwyn 5.12.2007 16:13

Re: "učitel i rodič"

Počítá se běžně s časovým koeficientem2,5 - 3 (8., 9. ročník) nebo dokonce 4 (6., 7. ročník). Tudíž úloha, ktero učitel bez zápisu počítá 19 minut, by žáci v 6. třídě měli počítat cca hodinu (bez zápisu).

portwyn 5.12.2007 16:07

Ale pendrek. Žádnou velkou nevraživost

na úspěšné kolegy nepozoruji...a to můžu mluvit z pozice toho, kdo je u vedení, rodičů i (snad..doufejme) mezi žáky poměrně oblíben. Přestože se mi některé metody moc nelíbí (ta první kategorie), vyslovených flinků znám velmi málo.

Pokud si potřebujete zdůvodnit, proč jsou podle Vás všichni (nebo skoro všicni učitelé) flákači a pitomci, zkuste si vykonstruovat lepší důvod.