16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Arab. 5.12.2007 16:06

Re: Vnímáte to dobře

Souhlas.Po dlouhé době opět perfektní článek.

kkkk 5.12.2007 16:05

Obsahově a časově jednotné osnovy

Po základní škole (a nejen tam) já požaduji v celém státě shodný minimální obsah výuky a identický časový rozvrh s přesností na měsíce. Ostatní je věcí školy, ať si to učí jak chce podle učebnic, které si vybere, ale škola musí mít  možnost vybrat si nejméně z jednoho universálního programu garantovaného ministerstvem a nemuset psát svůj vlastní.

Pro pomalejší vysvětlím na zeměpise: je mi jedno, zda téma Nový Zéland bude probírat podle Cookova cestopisu, učebnice z roku 1970, dle Encyklopedia Britannica nebo návštěvou muzeí ve Wellingtonu a obletem obou ostrovů v vrtulníkem, ale bude to v 7. třídě a v listopadu.

portwyn 5.12.2007 16:00

Re: Re: milá dámo,

Jo? Tak tohle řekněte třináctiletým. A nechte je něco užitečného udělat rukama - tolik zhnusených obličejů jste v životě neviděl.

Abychom si rozuměli - já taky uvažuju o to, že, až zdefinitivně tratím hlas, dávám si tak ještě 2 - 4 roky - se rekvalifikuju na řemeslo. Jenže to chci udělat právě proto, že vidím tu zoufalou manuální nešikovnost dnešních supersebevědomých osobností. My, co ještě umíme utáhnout matku, budeme nenahraditelní.

Jane 5.12.2007 15:48

Re: Re: "učitel i rodič"

Naopak. Trojčlenku nebo procenta už vysokoškolák neřeší. To počítá podvědomě, bez uvažování. Jenže ti žáci v 6. třídě se takové věci teprve učí. Musí porozumnět příkladu (to učitel nemusí, ten ho přeci vymyslil), musí vymyslet správný postup (to už má učitel automatizované natolik, že nepřemýšlí, jen "sype" postup). A žáci musí provést zápis - a můžete si někdy zkusit, jak dlouho se píše to, co za 10 vteřin vymyslíte. Zvlášť, když vám nějaký "dobrák" (IRONIE) učitel strhává body za "špatnou úpravu". A nezapomeňte, že musíte napsat každý myšlenkový krok - jinak vám učitel strhne body (protože jste to třeba opsal, že). .....A abych tu neplácala jen obecné řeči - spočítala jsem si jednu konkrétní písemku (taky jsem vysokoškolačka) a se zápisem mi trvala přes 50 minut. Myslím 56 min. A reakce učitele? "T-o-s-i-d-ě-l-á-t-e-s-r-a-n-d-u."

Bohata 5.12.2007 15:44

Re: Re: znalec

Tady jsou výzkumné ústavy skoro na všechno co si lze představit.Podívejte se do pražského telefonního seznamu.I do brněnského .

pavel 99 5.12.2007 15:26

Re: "učitel i rodič"

no já tedy nevím, co očekáváte na vysoké škole, ale násobilka ani trojčlenka se tam už určitě neučí. Nebo myslíte, že použitím "integrálů" se to spočte rychleji?

jardap 5.12.2007 15:11

Re: Re: milá dámo,

Az na to, ze prace rukama se dnes nikde proste neuci. To je dovednost a to je podle zaku jiste stredni skoly komunisticky prezitek stejne jako dovednost umet pocitat ci dokonce myslet.

Jane 5.12.2007 15:05

"učitel i rodič"

Rozčílila jsem vás - ikdyž moc dobře nechápu proč. Někteří učitelé jsou špatní - a někteří učitelé jsou k uzoufání špatní. A kdo to popírá, tak je hlupák.

Já nejsem učitelka, jsem jen máma. Mám dvě děti, obě už na gymnáziu. Učí se spoustu nesmyslů od NĚKTERÝCH špatných učitelů. Třeba, že ve Švýcarsku ženy nemají volební právo (loni na jaře, předmět společenské vědy). Nebo, že měď a dusík jsou zanedbatelné chemické prvky (letos, chemie). Učitel matematiky tvrdí, že když on, vysokoškolák, spočítá příklady za 19 min (bez zápisu), tak žáci 6. třídy je MUSÍ spočítat za 45 minut (i se zápisem). ...A to jsou ti špatní (nebo špatní v některém směru) učitelé.  Na jejich existenci nic nezmění ani čtení pohádek, ani poznávání broučků na výletě v lese.....dokonce ani existence vynikajících učitelů.

nc 5.12.2007 14:58

Re: 200 let

Co premiant v devítce -vysokoškolák!

pavel 99 5.12.2007 14:28

Re: Re: Re: Re: Re: souhlas

máte pravdu - množiny mi přišly jako způsob výuky pro nadané žáky (pokud byly odpovídajícím způsobem učeny). Poměrně nenásilnou formou vedly k pochopení rovnosti (rovnice) a dalších nadstaveb. To však není výuka pro žáka, který se potřebuje naučit násobení, dělení a rutinní trojčlenku. Takový zůstal nepoznamenán úplně, pokud jej učitel nevzal "starou metodou" (což naštěstí většina dělala).

Kolombo 5.12.2007 14:16

Re: Re: Re: Re: souhlas

jenže ty množiny byly míněny jako základ matematiky, ze kterého by se pohodlně odvozovalo to ostatní. V praxi to bylo něco navíc, algebru a geometrii se všichni učili postaru, protože ty množiny jako teoretický základ jim moc nepomohly.

Kolombo 5.12.2007 14:04

Re: Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

Jenže tohle by chtělo míň byrokracie a víc pochopení ze strany rodičů. Děcka půjdou s učitelkou do galerie, budou se strkat, zlomí si nohu nebo nedejbože spadne pod auto - pro učitele soudy, pro zřizovatele možnost mnohamilionového rozsudku pro "zanedbání". V tomto se učitelům nedivím, za to riziko a minimum ocenění jim to nestojí. Zůstat ve třídě je bezpečné. Nic se sice nenaučí, ale k tomuhle školy nutí praxe a postoj veřejnosti. U každé nehody se musí najít nějaký vinník, obětní beránek.

pavel 99 5.12.2007 14:02

Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

úplně přesně - souhlas.R^

Kolombo 5.12.2007 13:54

Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

Jenže ti stávkující učitelé neřeší reformu, ale peníze. Dobrá popelář zaslouží uznání, popelář ožralý, co ani nedojde do práce, ne. Pokud ale všichni popeláři  budou řvát, že je třeba více peněz do technických služeb a ne po pořádku v těch službách, nebudu jim chtít přidat. Sám resort školství si musí vyřešit, jak rozeznat  dobrého učitele od špatného. Diferenciace platů naráží na námitky učitelů, že ředitelé nebudou  diferencovat podle práce, ale sympatií.  Tohle já řešit nehodlám ale dokud to nebude vyřešeno, odmítám přisypat peníze. Ve firmě to jde - pokud vedoucí oddělení neocení dobré a preferuje neschopné kamarády, jeho oddělení bude nevýkonné a je pravděpodobné, že takový vedoucí přijde o flek. Ve školství ne. To je černá díra na peníze, stejně jako zdravotnictví.

Honza z podhůří 5.12.2007 13:33

Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

Máte naprostou pravdu. Mne např. fascinují (dcera na osmiletém gymnáziu v primě) předměty výtvarná výchova a hudební výchova - namísto plkání ve třídách by měl děcka někdo vzít do galerie a na koncert, pozvat "africké bubeníky" s bubínky pro celou třídu, nechat hudbu a výtvarné umění děti "osahat" atp., jinak v nich z toho nic (použitelného) pro život nezůstane. V tomhle se od osmdesátých let, kdy jsem "vplul" do školní výchovy nezměnilo lautr nic. A je to škoda.

Lída 5.12.2007 12:46

Re: Re: Re: souhlas

Moje tchýně byla taky učitelka a množiny měla docela ráda. Děti to prý bavilo a prý měla větší prostor zaujmout ty nadané. Prostě s tím neměla problémy. Možná to bylo i proto, že byla na matematiku šikovná, což není u učitelů prvního stupně úplně běžné.

Bunny 5.12.2007 12:22

Re: Re: Reformy

Učební obory s maturitou už neexistují. Odborné školy jsou i střední odborná učiliště. Jak to říkal Tygr Prasátku: ".... jak se chceš naučit hopsání, když si nepamatuješ jeho popsání." Není rozdílu mezi nadšenou laickou veřejností a nadšeným reformátorsky zapáleným úřednictvem MŠ - všichni kdysi chodili do školy a jaksi cítí potřebu zasvěceně promluvit.

Frantik 5.12.2007 12:14

Vnímáte to dobře

Paní Vroblová, vnímáte školu rozumně a píšete dobře. Co musí škola žáky především naučit: Umět správně myslet a dokázat se stále vzdělávat, umět se učit stále nové věci, které budou přicházet. Škola je k tomu, aby se děti učily pracovat od malička, znaly své povinnosti a uměly řešit své problémy, se kterými se budou potýkat po celý svůj život. Ano, škola je tréning pro život, učitelé jsou současně také trenéři, jsou to také lidé, kteří již trochu znají život a učí kromě znalostí také vstupovat mladé lidi do života. Často toho požadujeme od školy hodně, a ona opravdu také má a plní hodně různých úkolů, někdy to ani nevnímáme. Správný učitel stejně jako Vy to dobře všechno cítí a snaží se to žákům podle svých možností předávat.

Děkuji Vám za Váš článek.

pavel 99 5.12.2007 11:53

Re: Re: Re: Re: Pořád stejně

ta "logika závěru" mi napovídá, že někteří absolventi této koncepce se již nejspíš dostali do praxe;-(

pavel 99 5.12.2007 11:25

Re: Re: Re: Re: Re: souhlas

to co jste Vy chtěl naznačit je vcelku pochopitelné. Spíše mne zarazila poznámka paní Evy.

Von 5.12.2007 11:16

Naši potomci to nebudou mít jednoduché

Nejen žáci, ale lidi jsou různí a hlavně bl..!  To je známý, samozřejmě příliš zjednodušující slogan, ale faktem zůstává, že málokdy si lidé připustí, že prostě jsou mezi nimi rozdíly a často velmi velké. Bohužel v přírodě tíhne k průměru vlastně všechno a tak je známé, že naprostá většina lidí si myslí, že všichni máme přece stejné žaludky a z toho vyplývá i jejich počínání. Nevím, jaké vzdělávání by mohlo tento názor lidí změnit.  

muzikant 5.12.2007 11:15

Re: Re: souhlas

Moje máma byla učitelka. V 80tých letech se zaváděla tzv.Nová koncepce.Byla řada pilotních škol, kde se experiment s množinami apod.zkoušel, i když se už vědělo, že např.tehdejší NDR od toho ustupuje.Učitelé chodili na konzultace, různé náslechové hodiny.Když si dovolili říct nějakou připomínku, byli tvrdě pokáráni. Ale alespoň se to prvně někde odzkoušelo a vychytávaly se mouchy.V praxi se učilo tak, že to stejně učitelé museli žáky naučit po staru, když chtěli mít učivo zvládnuté.Po revoluci celá Nová koncepce někam vyšuměla, nikdo se neptal, kdo je za to odpovědný a jaké jsou výsledky. A hurá, děláme další reformu, možná to vymýšlí ti samí lidé.

ZW 5.12.2007 11:12

Re: Také naprostý souhlas,

Když byla někdy v roce 2001 publikována první verze "Rámcového vzdělávacího programu", vypadalo to docela nevinně: Nový učební plán připouštěl o něco větší volnost než ten dosavadní, osnovy se těm dosavadním hodně podobaly a té "osobnostní" omáčce nikdo nevěnoval pozornost, protože podobné okecávky byly i v dosavadních vzdělávacích programech. Nikoho tehdy nenapadlo, že osnovy se nakonec stanou nezávaznými a naopak ta "omáčka" se stane povinnou a velmi přísně kontrolovanou. Na většině škol to v plné nahotě zjistili až v prosinci roku 2004, kdy byl publikován nový školský zákon. Veřejnost to zjišťuje dnes.

R 5.12.2007 11:02

Re: Re: souhlas

vy to nechápete. To je přece pokus ministerstva, jak přidat učiteli na platu a přitom to ministerstvo nebude nic stát. Automaticky přece předpokládají, že učitel si takové soukromé doučování nechá zaplatit od rodičů.

ZW 5.12.2007 11:01

Re: Re: Re: Pořád stejně

Přibližně před dvěma roky jedna renomovaná agentura udělala pro ministerstvo školství výzkum, jehož cílem bylo zjistit názory na (tehdy čerstvě publikovanou) školskou reformu a její potřebnost mezi rodiči, učiteli, zaměstnavateli a pedagogickými teoretiky z výzkumných ústavů.

Pouze oni teoretici se vyjádřili neutrálně, zhruba polovina souhlasila, polovina reformu odmítla. Rodiče, zaměstnavatelé i učitelé se vyslovili jednoznačně proti. A co z toho výzkumu ministerstvo odvodilo? Že prakticky nikdo takovou reformu, jaká byla tehdy představena, nepotřebuje? Nikoliv! Ministerstvo z toho vyvodilo logický závěr, že je nutné reformu mnohem více propagovat, aby se názory veřejnosti změnily! Propagační kampaň stála několik desítek milionů a její součástí byly i ony známé články o "konci biflování", které se v tisku objevily v červnu a září letošního roku.

jenicek 5.12.2007 11:00

Jestli ta bulvarizace není spíše

"harantizací" aneb snižování nákladů v tisku v praxi. Vsadil bych se, že autorkou/autorem bylo nějaký naivní ucho kolem 20 či těsně po škole. Těm jsou takový slabomyslný výkřiky o novém a tedy úžasném vlastní.

Petr 5.12.2007 10:59

penze

A teď zkuste chvíli přemýšlet, kdo bude vydělávat na penze....Reálný socialismus, to byla svým způsobem legrace i hrůza zároveň, ale dala se očekávat změna. Co příjde po liberalizaci /libovůli/ nelze odhadnout ani při superpočítačovém programu. Možná Ikarův pád.....

muzikant 5.12.2007 10:58

Re: Re: Re: Re: souhlas

Chtěl jsem naznačit,že dcera nebyla příliš připravena na realitu gymnázia, kde se na koberci pochopitelně neválí, a hned odpočátku žáci dostávají pořádnou porci učiva, která se prostě nedá "okecat", ale musí se naučit. K tomu je reformovaná ZŠ vůbec nevede. Já nevím, nebude to jednou někde vadit? Myslím, že úplně všechno se okecat nedá.

Lída 5.12.2007 10:51

Re: souhlas

Ale na gymplu stejně začínají s látkou od začátku. Někdo holt má na začátku výhodu, někdo se musí víc snažit. Zvlášť u těch jazyků je nejen rozdílná úroveň různých ZŠ, ale některé děti se třeba jazyky učily i navíc. Ale stejně se to musí nejpozději do roka srovnat.

Ale jesti se vaše dcera dostala na osmileté gymnázium jako pátá v pořadí a vy jste ji nijak zvlášť nedoučovali, tak ta výuka na základce asi byla úspěšná. A šok mají i děti, co přejdou z páté třídy do šesté, natož primáni na gymplu. Holt postoupili do školy, kde jsou mnohem větší nároky.

Demosthenes 5.12.2007 10:49

podepisuji

Článek mi mluví z duše. Představa, že se lze něco naučit bez vynaložení námahy a že lze něco učit bez možnosti postihu lenosti a neukázněnosti (např. špatnou známkou), je tak naivní, že nechápu, jak to, že je tak životaschopná. Společnost dlouhodobě žijící v relativním pohodlí ztučněla a přišla o pud sebezáchovy - na jejím postoji k výuce a učitelům se to projevuje velmi výrazně. Co bude dál? Počkáme do první katastrofy, jako obvykle......