16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Lída 5.12.2007 10:45

Re: 200 let

A kdybyste viděl písemné práce některých studentů Pedagogické fakulty, to byste teprve koukal. A taky to bohužel není žert.

Lída 5.12.2007 10:42

Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

Já nejsem učitelka, ale taky mám dvě děti, dnes jsou na gymnáziu. Taky jsem jim od malička četla, kupujeme knížky i encyklopedie, venku jsem se snažila je naučit znát stromy, kytky i ptáky. Na jejich výsledcích ve škole se to ale nijak zvlášť neprojevilo. V zeměpise pořád dokola vyplňují slepé mapy, v biologii se synovi stalo, že dokázali probrat květy a květenství aniž by jedinkrát společně viděli kytku a na té kytce si tu teorii ukázali. Je pravda, že pak jim naštěstí učitelku změnili, ta nová byla naopak perfektní nadšenec. Ale i tak, náplň učiva je spíš teoretická, pro praktickou znalost přírody nebo krajiny se to moc použít nedá. Samozřejmě, že se pak velká část třídy to učivo jen naučí na zkoušení, třeba i na jedničku, ale ve skutečnosti to propluje mimo ně. Docela mě to mrzí, ale musím říct, že přirozenou touhu po vzdělání škola opravdu nerozvíjí. Jistě je chyba i v těch dětech, ale opravdu se to stává běžně i dětem, které byly vedené ke zvídavosti a k práci a které vyrostly v rodinách, kde se vzdělání cení. Nevím, jak by se tohle dalo změnit, vím, že faktické znalosti jsou taky důležité. Ale zdá se mi, že by učení nemělo být tolik odtržené od života.

meloun 5.12.2007 10:34

Re: znalec

Jací nedouci. Na to je výzkumný ústav. Byl jsem na semináři a to byla síla.

Jan Hanzl 5.12.2007 10:09

Re: 200 let

Ty první dvě věty jsou trochu přehnané. Nepotřeboval to "základní vědění" např. rozvíjející se průmysl?? Nesnižuji nijak počin Marie Terezie, chci pouze naznačit, že je to zhruba stejné jako kdyby na konci XX. století zavedla povinnou výuku angličtiny a ovládání PC. Kdo dnes tyto dvě dovednosti nemá, je v podstatě nepoužitelný a negramotný.

Učitel i rodič 5.12.2007 9:47

Re: Re: ......melete nesmysly,

Nikdy jsem se do takovéto diskuze nezapojila, ale to, co jsem zde četla, je takový vrchol, že jsem to nemola nechat být. Jsem učitelka i matka dvou dospívajících dětí. Také jsem absolventka MU v Brně - přírodovědné fakulty, svůj diplom jsem i přes vážné zdravotní problémy získala za 5 let (což dnešní mladí ne vždy dokážou). Tři roky jsem pracovala na odborném pracovišti přírodovědné fakulty a po mateřské učím. Uráží mě (a to vtipy o učitelích beru a chápu, prtože se mezi nimi pohybuji), pokud někdo řekne, že kdo neumí - učí. Já svou profesi znám, své předměty vyučuji  s nasazením a snažím se i přes obtížnost svých předmětů studenty zaujmout. Pracuji na sobě po stránce paedagogické i odborné.

A pokud popelář dobře vysype popelnici, zaslouží si mou poklonu bez ohledu na to, že nezná vyjmenovaná slova nebo nechápe chemické názvosloví. Nebudu snižovat jeho povolání jenom proto, že  se mi nezdá, že by něco extra dělal - vždyť přece jenom jezdí na stupátku za autem. A pokud budu chtít posoudit náročnost jeho práce objektivně (ne jenom tak jak se mi to jeví), půjdu a vyskouším si vysypat 10 popelnic a hned mě přejde chuť jenom hledat chyby.

Jak jsem již řekla - jsem taky matka dvou dětí. Od malička jim čtu pohádky, kupuji  knížky a nenápadně je směřuji k tomu, co mají sledovat v televizi. A světe div se. S předměty typu vlastivěda, zeměpis, biologie nebo přírodověda nemáme žádný problém, prtože ve škole si mé děti  jenom rozšíří znalosti získné např. z rodinných výletů. Takže nám např. zbývá dostatek času na jazyk český popř. angličtinu (které nám mimochodem moc nejdou).

Pokusme se na celou věc dívat taky trochu jinak - kolik času se dětem věnujeme jako rodiče(já málo), kolik času naše děti tráví u počítače hraním her, kolik knih za rok přečtou,  jaké filmy sledují a jaké mají zájmy - pokud si na takovéto otázky zodpovíme upřimně, zjistíme, že kdybychom se svým dětem věnovali tak jako mnozí naši rodiče nám a děti měly více zájmů a koníčků, neřešili bychom žádnou reformu.

Eva 5.12.2007 9:44

Re: Není pedagog jako pedagog.

Naprosto souhlasím s Vaším názorem. Dnes ve školství (především základním) panuje naprostá ignorance a neprofesionalita (vědí vůbec současní učitelé, co to je profesionalita?). Oni nemůžou za nic, pouze ti žáci jsou hloupí a rodiče vychovávají pouze zmetky a rozmazlence.

Saul 5.12.2007 9:39

Re: Re: Reformy

R^

pavel 99 5.12.2007 8:46

Re: Re: Pořád stejně

zpětné vazby jsou poměrně jasné. Nářek z Úřadů práce, že téměř nikdo nechce zaměstnávat absolventy a každý požaduje minimálně několik let praxe (je předpoklad, že za tu dobu se absolvent "doučí" co mu nedala škola). A místo toho, aby se hledala podstata (tedy že absolventi nejsou připraveni do "pracovního procesu"), tak se vymýšlí "dotovaná místa"a podobné zhovadilosti.

Na druhé straně nářek firem, že nemohou sehnat pracovníky schopné skutečně pracovat. (V některých firmách odmítají zakázky nebo se snaží přesunout výrobu - nejen z důvodu "levné pracovní síly", ale občas i pro místní nedostatek jakékoliv pracovní síly.)

Ohledně "hledání do mladého kolektivu" - odhadoval bych spíše na dílo personálního útvaru. Nemusí to moc korespondovat s tím, co jednotlivé útvary skutečně potřebují a už vůbec to neznamená, že někoho takového naleznou.

bývalý učitel 5.12.2007 8:45

Re: milá dámo,

ono to nebude tak zlé,já se rukama uživím rozhodně lépe než jako učitel,a jsem z toho taky míň unavenej...

Kolombo 5.12.2007 8:35

Re: Pořád stejně

Hlavně postrádám zpětnou vazbu z hospodářské sféry - to opravdu dostane většina těchto nových "kreativců" , jen co vylezou ze škol, od zaměstnavatele mobil, notebook a auto a jdou dělat "sales managery" ? Firmy často hledají pracovníky do "mladého kolektivu". Pokud jsou ti noví špatně připravení, v čem tedy přinášejí pro firmu vyšší hodnotu než starší generace? Připomínám, že personalisty a řediteli jsou právě ti starší, neměli by tedy trpět předsudky vůči starší generaci.

Kylchap 5.12.2007 8:30

Re: Reformy

Máte naprostou pravdu. Učební obor s maturitou je zhovadilost a domníval jsem se, že po roce 1990 zmizí. Bohužel se tak nestalo. Maturita pouze na gymplech a odborných školách. Státní maturita z češtiny, matiky a jazyka potom nebude problém. Čtvrtý předmět volitelný.

Kolombo 5.12.2007 8:28

Konečně

názor, se kterým se dá souhlasit!R^R^R^

pavel 99 5.12.2007 8:26

Re: Re: Re: souhlas

"... Vadí tedy to, že se tam už na koberci neválejí - nebo že že se na základce válleli?..." - rozumím správně, že připouštíte eventualitu "válení se" po celý gympl? Nebo i poté? (V zaměstnání?)

Bohata 5.12.2007 8:09

Katastrofa přijde

až začnou učit ti kdo jsou dnes žáky.To bude maso.

eva 5.12.2007 8:05

Re: Re: souhlas

"...Zapomněl jsem dodat, že na ZŠ, do které předtím dcera chodila, se děcka

v rámci jakéhosi tehdejšího experimentu, hlavně válela s učitelkou po

koberci.Přestože u příjmaček byla asi pátá, dalo nám všem dost práce

navyknout ji na systém gymplu.Tam se s nima totiž nikdo najednou

nemazlil a byl z toho zpočátku šok." Nechápu, na co si vlastně stěžujete. Dceři očividně to válení po koberci nevadilo, když  se tak skvěle dostala na gympl. Vadí tedy to, že se tam už na koberci neválejí - nebo že že se na základce válleli?

Bohata 5.12.2007 8:00

Re: Re: Re: Také naprostý souhlas,

Jestliže ministrem školství mohly být dámy typu Buzková a Kuchtová tak se není čemu divit.Jenom snad tomu,že si to jako obyčejní myslící občané necháme líbit.

Hrad 5.12.2007 7:49

Pořád stejně

Domnívám se, že ti, jimž je svěřeno koncepční řešení současnosti a budoucnosti našeho školství by se měli intenzivněji zabývat způsoby, jak zabezpečit jeho fungování a nepřesouvat tyto úkoly na školy a učitele. Zatím zjišťuji jen to, jak se bývalá ministryně školství tvářila a současný také. Co znalosti a skušenosti?Ty nemají.  Ona učila a brojila proti Temelínu, on chodil do školy. Stačí rozumět Topolánkovi?  Pokud ne, musí vyklidit pole?  Je tristní, že  17 let po listopadu  jsme se mohli spoléhat na setrvačnost systému založeném v minulosti, který  byl postaven na výkonnosti, byť v mnoha aspektech deformované. Dnes je výkon považován za málem nepatřičnou kategorii. Zážitkoví pedagogové se množí už i mezi řediteli škol.  Spoléhat se však na tuto setrvačnost mi připomíná myšlenku Jeana Lavacheryho, pedagoga tuším z 19. století  o tom, že „pohřební a školské zvyky se ve vývoji civilizace nejméně mění. To proto, že jedny i druhé vedou ke hrobu. První pohřbívají tělo a druhé ducha“. Tato setrvačnost, pomalu končí. V systému roste entropie, když jsou oslabeny regulativní zpětné vazby. Těmito vazbami jsou především inspekce a hospitace. To je v dnešní době nedostatkové zboží. Jsou nahrazovány pedagogickou "kreativitou", což je jen náš název pro anarchii. To vše pod praporem něčeho tak pozitivního, jako jsou práva dítěte. Škola, a to i ta naše škola, to není ostrov v moři. Je spojena a mravním klimatem celé země. Diskuse na těchto stránkách je toho důkazem I když je nejistota základním atributem tržního hospodářství a její přijetí známkou dospělosti, myslím si, že jistý druh jistoty pro školu musí existovat. Nejistota děti neurotizuje, a děti přece do školy chodí. Jenom při zaručené existenční jistotě budou moci učitelé zastávat ve škole funkci herce, policajta, učence, žalářníka, rodiče, inspektora, rádce, přítele, psychiatra, na slovo vzatého odborníka ve všech otázkách, jak nám to ve své moudré a úsměvné knížce „Nahoru po schodišti dolů“ sdělila Bel Kaufmanová.

 

Jane 5.12.2007 7:36

Re: ......melete nesmysly,

....řekl kantor - protože my rodiče tomu přece nerozumíme, že :-/:-/. Náhodou je to perfektní (až na tu vládu). 3 druhy kantorů - a o to tu běží. Já bych vyhlásila stávku studentů. Protože pořád ještě občas platí: kdo umí, ten umí. Kdo neumí, ten učí.

Pavel72 5.12.2007 7:28

Re: Re: Také naprostý souhlas,

hlasu lidu - melo byt v predposledni vete

Pavel72 5.12.2007 7:27

Re: Také naprostý souhlas,

Pokud vim, tak v prvni fazi se toho prakticky moc nevedelo, zavery z pilotnich skol byly vicemene tajne a pripominky, ktere ucitelel posilali "tem nahore" vyslyseny nebyly. Vim minimalne o kapitole ktera se tyka meho oboru IT, ze dotycny byl upozornen na to, ze obsah jeho RVP je nesmyslny a nezmenilo se vubec nic.

Ono v CR se vubec hlasu moc nebere v uvahu. Kdyz vzpomenu Indos, co jsme se jako skolni informatici naprotestovali a bylo to ho.no platne.

Eva 5.12.2007 7:01

Také naprostý souhlas,

ale zároveň dotaz. Kde bylo všichni, kterým se to nelíbí, když se tato reforma tvořila? Není ze dne na den a to, že to bude naprostá a nelogická blbost  se ukazovalo už při prvních návrzích. Za sebe mohu zodpovědně prohlásit, že když jsem se kriticky vyjadřovala (řečeno slušně), ostatní mě buď okřikovali nebo, v lepším případě, se alibisticky usmívali. Tak dnes, když už to spadlo, nebuďte prosím udiveni.

arch.JJ 5.12.2007 6:49

......melete nesmysly,

...dělejte raději něco užitečnějšího. Není větší marnosti, než blábolit o věcech, kterým nerozumíte.

Alča 5.12.2007 6:43

Naprostý souhlas,

není co dodat.

Jarouš 5.12.2007 5:57

Reformy

Byl jsem ve školství nejprve jako žák od roku 1945, potom jako učitel od roku 1961. Za tu dobu jsem zažil celou řadu reforem - od památné Zdeňka Nejedlého, který nás začal připodobňovat sovětskému svazu, přes osmiletky, devítiletky, SVVŠ, gymnázia, množiny, pracovní vyučování atd. Snad jediná pozitivní byla zavedení čtyřletých gymnázií někdy kolem roku 1968 a potom zavedení víceletých gymnázií. Jinak všechny reformy měly tu dobrou vlastnost, že po několika letech vyšuměly do ztracena. Bohužel vydržely učňovské obory s maturitou.Tato poslední "reforma" mě donutila v 66 letech odejít do důchodu, protože na takové hovadině už jsem se nechtěl podílet.

Tino 5.12.2007 5:30

Není pedagog jako pedagog.

 O dětech a mládeži se hovoří, čeho jsou schopny a čeho nejsou schopny. Jaké byly dříve a jaké jsou dnes. Problém je ale s pedagogy a ne s dětmi. Na školách je možné najít tři druhy kantorů. Ti první popadnou rákosku a pustí se do drilu. Do děcek to dokáží i mistrně nahustit, takže dítě je nabito vědomostmi. Takže dril plní účel, jen je dnes prakticky zakázaný, tedy téměř nepoužitelný. Druzí pedagogové děti po pořádné přípravě zaujmou a pracně pomocí všemožných psychologických fint, je naučí vše potřebné. Je to nelidská dřina takhle děti oblbnout a udělat jim z učení zábavu a přitom míru vědomostí neošidit. Pak je třetí sorta pedagogů. Ta projede učivo a děcka ať se starají, aby uměly. Vždyť rodiče si to s dětmi přece doma promrskají a pokud ne, jejich chyba. Učitel podle nich není otrok, je to státní zaměstnanec jako každý jiný. Učení děcek trvá přece určitý počet hodin a to ještě aby doma dělali pedagogové všelijaké přípravy, opravy a k tomu ještě studovali. Kdepak, pedagog má taky svá práva!

 Takže první sorta kantorů skoro neexistuje a pokud ano, tak ilegálně. Druhá sorta kantorů to brzy vzdá pro nevraživost kolegů, pro kritiku nadřízených i pro nepochopení veřejnosti. Ti nejlepší většinou odejdou jinam, kde je práce i zábavou - koníčkem. A ta třetí sorta? No té je přece dostatek a všude! Je jich takových stotřicet tisíc. Mají malý plat, špatné pomůcky, děcka jsou rozmazlený a jejich rodiče přímo děsný.

 Takže to je naše školství. A kdo je na vině? No přece momentální vláda, co těm učitelům znemožňuje kvalitně naučit děti. Neudělala jim reformu takovou jakou by si představovali. Tak ať se ta vláda nediví, že stávkují. Jeden vedle druhého pedagogové mají vysokoškolské diplomy a nějací nedoukové jim pořád něco mají za zlé. Prý, že děcka mají malé znalosti a v životě nepoužitelné. No je to přece vina těch děcek. Mají se víc učit!!

hop 5.12.2007 4:26

200 let

Před více než 200. sty lety zavedla moudrá panovnice Marie Terezie povinnou školní docházku. Chtěla, aby všichni bez rozdílu majetku a původu se kdekoli v její říši dostali k základnímu vědění, které v té době pro život potřebovali. (dnes toho vlastně nepotřebujeme o mnoho víc). Vzhledem k tomu, že na celém území státu se učilo podle stejných osnov, byly výsledky žáků z různých krajů srovnatelné-jak už se někdo zmiňuje výše.  Tím, že naši dnešní nemoudří vládci zavedli praxi, která umožňuje každé škole jiné osnovy, vlastně zrušili povinnou školní docházku! Jestliže mi totiž jako rodiči nebude vyhovovat učební program žádné školy, do které je možné z našeho bydliště denně dojíždět, tak si je (až dorostou tomu věku) budu radši učit sám. Je totiž neštěstí, jestliže premiant v devítce si plete i-y. To není žert, to jsem na vlasní oči viděl.

ZW 5.12.2007 2:10

Re: Re: souhlas

Inu to víte, podle reformy je nutné předvším rozvíjet "osobnost". Samozřejmě nenásilně a jen tehdy, když žák sám chce. Že pak taková "osobnost" umí velké kulové a má pocit, že všechno se dá okecat, to už nikoho z praporečníků reformy nezajímá.

Až se tyhle "výdobytky reformy" dostanou do praxe, až se šéfovi uvelebí na koberci, navrhnou mu tykačku a oznámí mu, že mají právo sami si určovat náplň práce, teprve pak začne to pravé tóčo. Pokud už nebude pozdě.

P.S.: Nebojte se, na školách je pořád ještě dost příčetných kantorů, kteří se domnívají, že jejich hlavním úkolem je žáky něco naučit. Ale pst, to se nesmí nahlas říkat. Takže to dělají potajmu a navenek se tváří, že pracují "podle reformy". Když přijde inspekce, plácnou se s dětmi na koberec a předstírají nějaký "zábavný projekt". Až za inspektorem zaklapnou dveře, začnou se zase věnovat Pythagorově větě.

A nemyslete si, i ty děti tu reformní šaškárnu brzy prokoukly. Viz otázka, kterou nedávno položili žáci jedné má známé: "Paní učitelko, budeme dneska něco dělat, nebo bude zas nějaký projekt?"

Lapil 5.12.2007 2:07

Re: Re: milá dámo,

R^

ZW 5.12.2007 1:54

Re: souhlas

Na tuhle velmi logickou námitku ministerstvo školství suverénně odpovědělo, že po přestěhování učitelé na nové škole žáka chybějící látku "individuálně" doučí. Už vidím, jak nadšeně (a samozřejmě zadarmo) to dělají, zvláště když nebohý žák ani netuší, co všechno by měl umět. Na naší škole přichází během roku do každé třídy v průměru alespoň jeden nový žák. Učitel, který učí třeba takových osm tříd, tak teoreticky bude mít osm individuálních doučování. To bude krása.

Mimochodem, je-li to individuální doučování podle ministerstva tak snadné, že ho učitel zvládne levou zadní, možná by tak šlo vyřešit veškerou výuku všech dětí bez rozdílu. Pak by se mohly vyučovací hodiny zrušit a učitelé by "individuálně" doučovali jen tak mimochodem někde na chodbách.

muzikant 5.12.2007 1:47

Re: souhlas

Zapomněl jsem dodat, že na ZŠ, do které předtím dcera chodila, se děcka v rámci jakéhosi tehdejšího experimentu, hlavně válela s učitelkou po koberci.Přestože u příjmaček byla asi pátá, dalo nám všem dost práce navyknout ji na systém gymplu.Tam se s nima totiž nikdo najednou nemazlil a byl z toho zpočátku šok.