29.4.2024 | Svátek má Robert


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jan Hanzl 5.12.2007 10:09

Re: 200 let

Ty první dvě věty jsou trochu přehnané. Nepotřeboval to "základní vědění" např. rozvíjející se průmysl?? Nesnižuji nijak počin Marie Terezie, chci pouze naznačit, že je to zhruba stejné jako kdyby na konci XX. století zavedla povinnou výuku angličtiny a ovládání PC. Kdo dnes tyto dvě dovednosti nemá, je v podstatě nepoužitelný a negramotný.

Lída 5.12.2007 10:45

Re: 200 let

A kdybyste viděl písemné práce některých studentů Pedagogické fakulty, to byste teprve koukal. A taky to bohužel není žert.

nc 5.12.2007 14:58

Re: 200 let

Co premiant v devítce -vysokoškolák!

muzikant 5.12.2007 1:42

souhlas

Reforma se provádí tak, že rodiče nemají ani tušení, do čeho jejich děti jdou.Až to na vlastních ratolestech poznají, to bude překvápko!Každá škola si jede podle vlastních plánů učiva. Domyslel někdo, když se žák třeba přestěhuje a nastoupí na jinou školu do stejného ročníku, kde se vyučuje úplně cosi jiného, co s tím?Stačilo mi ještě před reformou, když dcera nastoupila na osmiletý gympl. Učitelka z matiky děcka půl roku srovnávala v látce, protože všude probrali něco jiného. Z angličtiny to stejné.

muzikant 5.12.2007 1:47

Re: souhlas

Zapomněl jsem dodat, že na ZŠ, do které předtím dcera chodila, se děcka v rámci jakéhosi tehdejšího experimentu, hlavně válela s učitelkou po koberci.Přestože u příjmaček byla asi pátá, dalo nám všem dost práce navyknout ji na systém gymplu.Tam se s nima totiž nikdo najednou nemazlil a byl z toho zpočátku šok.

ZW 5.12.2007 2:10

Re: Re: souhlas

Inu to víte, podle reformy je nutné předvším rozvíjet "osobnost". Samozřejmě nenásilně a jen tehdy, když žák sám chce. Že pak taková "osobnost" umí velké kulové a má pocit, že všechno se dá okecat, to už nikoho z praporečníků reformy nezajímá.

Až se tyhle "výdobytky reformy" dostanou do praxe, až se šéfovi uvelebí na koberci, navrhnou mu tykačku a oznámí mu, že mají právo sami si určovat náplň práce, teprve pak začne to pravé tóčo. Pokud už nebude pozdě.

P.S.: Nebojte se, na školách je pořád ještě dost příčetných kantorů, kteří se domnívají, že jejich hlavním úkolem je žáky něco naučit. Ale pst, to se nesmí nahlas říkat. Takže to dělají potajmu a navenek se tváří, že pracují "podle reformy". Když přijde inspekce, plácnou se s dětmi na koberec a předstírají nějaký "zábavný projekt". Až za inspektorem zaklapnou dveře, začnou se zase věnovat Pythagorově větě.

A nemyslete si, i ty děti tu reformní šaškárnu brzy prokoukly. Viz otázka, kterou nedávno položili žáci jedné má známé: "Paní učitelko, budeme dneska něco dělat, nebo bude zas nějaký projekt?"

eva 5.12.2007 8:05

Re: Re: souhlas

"...Zapomněl jsem dodat, že na ZŠ, do které předtím dcera chodila, se děcka

v rámci jakéhosi tehdejšího experimentu, hlavně válela s učitelkou po

koberci.Přestože u příjmaček byla asi pátá, dalo nám všem dost práce

navyknout ji na systém gymplu.Tam se s nima totiž nikdo najednou

nemazlil a byl z toho zpočátku šok." Nechápu, na co si vlastně stěžujete. Dceři očividně to válení po koberci nevadilo, když  se tak skvěle dostala na gympl. Vadí tedy to, že se tam už na koberci neválejí - nebo že že se na základce válleli?

pavel 99 5.12.2007 8:26

Re: Re: Re: souhlas

"... Vadí tedy to, že se tam už na koberci neválejí - nebo že že se na základce válleli?..." - rozumím správně, že připouštíte eventualitu "válení se" po celý gympl? Nebo i poté? (V zaměstnání?)

muzikant 5.12.2007 10:58

Re: Re: Re: Re: souhlas

Chtěl jsem naznačit,že dcera nebyla příliš připravena na realitu gymnázia, kde se na koberci pochopitelně neválí, a hned odpočátku žáci dostávají pořádnou porci učiva, která se prostě nedá "okecat", ale musí se naučit. K tomu je reformovaná ZŠ vůbec nevede. Já nevím, nebude to jednou někde vadit? Myslím, že úplně všechno se okecat nedá.

pavel 99 5.12.2007 11:25

Re: Re: Re: Re: Re: souhlas

to co jste Vy chtěl naznačit je vcelku pochopitelné. Spíše mne zarazila poznámka paní Evy.

Eva D. 5.12.2007 21:38

Re: Re: souhlas

Mě zase jeden student vyprávěl, jak devátý ročník na zdejší ZŠ strávil ve škole s kytarou, se kterou chodil z hodiny do hodiny a boural je slovy: paní učitelko, zazpíváme si. Trvalo mu dost dlouho, než se odnaučil nosit kytaru na gympl.

A následky válení po koberci vidím denně, když dívenky a chlapce zvedám z podlahy a schodiště. Přitom proti kobercům a hraní si nic nemám, ale ne jen koberce a jen hraní, to by fakt tu medicínu těžko studovali. Všichni nemohou být politology a umělci a moderátory....:-)

ZW 5.12.2007 1:54

Re: souhlas

Na tuhle velmi logickou námitku ministerstvo školství suverénně odpovědělo, že po přestěhování učitelé na nové škole žáka chybějící látku "individuálně" doučí. Už vidím, jak nadšeně (a samozřejmě zadarmo) to dělají, zvláště když nebohý žák ani netuší, co všechno by měl umět. Na naší škole přichází během roku do každé třídy v průměru alespoň jeden nový žák. Učitel, který učí třeba takových osm tříd, tak teoreticky bude mít osm individuálních doučování. To bude krása.

Mimochodem, je-li to individuální doučování podle ministerstva tak snadné, že ho učitel zvládne levou zadní, možná by tak šlo vyřešit veškerou výuku všech dětí bez rozdílu. Pak by se mohly vyučovací hodiny zrušit a učitelé by "individuálně" doučovali jen tak mimochodem někde na chodbách.

R 5.12.2007 11:02

Re: Re: souhlas

vy to nechápete. To je přece pokus ministerstva, jak přidat učiteli na platu a přitom to ministerstvo nebude nic stát. Automaticky přece předpokládají, že učitel si takové soukromé doučování nechá zaplatit od rodičů.

muzikant 5.12.2007 11:15

Re: Re: souhlas

Moje máma byla učitelka. V 80tých letech se zaváděla tzv.Nová koncepce.Byla řada pilotních škol, kde se experiment s množinami apod.zkoušel, i když se už vědělo, že např.tehdejší NDR od toho ustupuje.Učitelé chodili na konzultace, různé náslechové hodiny.Když si dovolili říct nějakou připomínku, byli tvrdě pokáráni. Ale alespoň se to prvně někde odzkoušelo a vychytávaly se mouchy.V praxi se učilo tak, že to stejně učitelé museli žáky naučit po staru, když chtěli mít učivo zvládnuté.Po revoluci celá Nová koncepce někam vyšuměla, nikdo se neptal, kdo je za to odpovědný a jaké jsou výsledky. A hurá, děláme další reformu, možná to vymýšlí ti samí lidé.

Lída 5.12.2007 12:46

Re: Re: Re: souhlas

Moje tchýně byla taky učitelka a množiny měla docela ráda. Děti to prý bavilo a prý měla větší prostor zaujmout ty nadané. Prostě s tím neměla problémy. Možná to bylo i proto, že byla na matematiku šikovná, což není u učitelů prvního stupně úplně běžné.

Kolombo 5.12.2007 14:16

Re: Re: Re: Re: souhlas

jenže ty množiny byly míněny jako základ matematiky, ze kterého by se pohodlně odvozovalo to ostatní. V praxi to bylo něco navíc, algebru a geometrii se všichni učili postaru, protože ty množiny jako teoretický základ jim moc nepomohly.

pavel 99 5.12.2007 14:28

Re: Re: Re: Re: Re: souhlas

máte pravdu - množiny mi přišly jako způsob výuky pro nadané žáky (pokud byly odpovídajícím způsobem učeny). Poměrně nenásilnou formou vedly k pochopení rovnosti (rovnice) a dalších nadstaveb. To však není výuka pro žáka, který se potřebuje naučit násobení, dělení a rutinní trojčlenku. Takový zůstal nepoznamenán úplně, pokud jej učitel nevzal "starou metodou" (což naštěstí většina dělala).

bývalý učitel 6.12.2007 14:19

Re: Re: Re: Re: Re: souhlas

no,ony ty množiny nejsou myšlené jako základ matematiky.Nejblíže snad mají k logice a filosofii.Je to prostě jeden z modelů světa.Pro školní počty jsou množiny opravdu zbytečné,ale ne nezajímavé.Spíš jde o to,aby se ti blbější z nás učitelů neutopili v nesmyslné symbolice a formalismu jako se to děje např. s fyzikou.

bývalý učitel 5.12.2007 23:57

Re: Re: Re: Re: souhlas

moje mamka byla taky na množiny šikovná.Na procházce s třídou jí dítě upozornilo :Jé,pančitelko,vidíte tu množinu holubů na střeše...

Lída 5.12.2007 10:51

Re: souhlas

Ale na gymplu stejně začínají s látkou od začátku. Někdo holt má na začátku výhodu, někdo se musí víc snažit. Zvlášť u těch jazyků je nejen rozdílná úroveň různých ZŠ, ale některé děti se třeba jazyky učily i navíc. Ale stejně se to musí nejpozději do roka srovnat.

Ale jesti se vaše dcera dostala na osmileté gymnázium jako pátá v pořadí a vy jste ji nijak zvlášť nedoučovali, tak ta výuka na základce asi byla úspěšná. A šok mají i děti, co přejdou z páté třídy do šesté, natož primáni na gymplu. Holt postoupili do školy, kde jsou mnohem větší nároky.

kareljaromir 5.12.2007 0:55

znalec

Škoda, že takových znalých není více a způsob vzdělávání určují různí nedouci.

meloun 5.12.2007 10:34

Re: znalec

Jací nedouci. Na to je výzkumný ústav. Byl jsem na semináři a to byla síla.

Bohata 5.12.2007 15:44

Re: Re: znalec

Tady jsou výzkumné ústavy skoro na všechno co si lze představit.Podívejte se do pražského telefonního seznamu.I do brněnského .

ZW 5.12.2007 0:54

Ano, ano...

Autorka vcelku přestě vystihla jeden z tragických paradoxů současné školské tzv. "reformy": Její autoři na jedné straně velkohubě předpokládají, že škola násilně a na povel do žáků dostane to, k čemu vyspělá osobnost postupně a přirozeně dozrává řadu dlouhých let (a stejně nikdy úplně nedozraje), a na druhou stranu chtějí násilně držet mladé lidi na prahu dospělosti v trvalé infantilitě a křečovité hravosti na úrovni mateřské školky. Když k tomu přičteme úplnou rezignaci na obsah vzdělávání (žádné učivo už není povinné) a obsesivní důraz na "sebepoznání" a "sebeuvědomování" (neboli "všechno se dá okecat"), dostaneme objektivní - a bohužel velmi chmurný - obraz současné školské reformy. Reformy, kterou vyspělé západní země už před deseti lety zavrhly jako slepou uličku.

Je dobře, že se o tom žačíná mluvit i jinde než jenom ve školách. Snad si toho veřejnost všimne a začne být znepokojena. Protože ti sebevědomí diletanti, kteří jsou vysněným cílem reformy, budou jednou - mimo jiné - vydělávat i na naše důchody.

Pavel72 5.12.2007 1:05

Re: Ano, ano...

No pokud muzu pozorovat (coby ucitel), tak ucitelstvo z reformy neni v zadnem pripade nadseno a odhadem vice nez polovina by ji zrusila, cast hodne zmenila a jen od oka cca desetina az petina je z ni nadsena.

Bohuzel nadsena cast "reformatoru" je nejvice slyset a videt za podpory tradicne ho.no vedoucich novinaru.

gogo 5.12.2007 0:41

milá dámo,

ráno si Vás zase usmaží za tohle kacířství...trend směřuje k tomu, že všichni budou mít titul (jako ve Finsku nebo kde) a budou pracovat hlavou,neb rukama se už nikdo neuživí. Moje představa je, že všichni budou státní zaměstnanci a živit nás bude čínský soudruh....

ZW 5.12.2007 0:57

Re: milá dámo,

Copak hlavou, to by ještě šlo. Ale ono se předpokládá, že se všichni úspěšně uživí hubou, v tom je ta tragédie.

Lapil 5.12.2007 2:07

Re: Re: milá dámo,

R^

bývalý učitel 5.12.2007 8:45

Re: milá dámo,

ono to nebude tak zlé,já se rukama uživím rozhodně lépe než jako učitel,a jsem z toho taky míň unavenej...

jardap 5.12.2007 15:11

Re: Re: milá dámo,

Az na to, ze prace rukama se dnes nikde proste neuci. To je dovednost a to je podle zaku jiste stredni skoly komunisticky prezitek stejne jako dovednost umet pocitat ci dokonce myslet.