29.4.2024 | Svátek má Robert


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Bohata 5.12.2007 8:00

Re: Re: Re: Také naprostý souhlas,

Jestliže ministrem školství mohly být dámy typu Buzková a Kuchtová tak se není čemu divit.Jenom snad tomu,že si to jako obyčejní myslící občané necháme líbit.

ZW 5.12.2007 11:12

Re: Také naprostý souhlas,

Když byla někdy v roce 2001 publikována první verze "Rámcového vzdělávacího programu", vypadalo to docela nevinně: Nový učební plán připouštěl o něco větší volnost než ten dosavadní, osnovy se těm dosavadním hodně podobaly a té "osobnostní" omáčce nikdo nevěnoval pozornost, protože podobné okecávky byly i v dosavadních vzdělávacích programech. Nikoho tehdy nenapadlo, že osnovy se nakonec stanou nezávaznými a naopak ta "omáčka" se stane povinnou a velmi přísně kontrolovanou. Na většině škol to v plné nahotě zjistili až v prosinci roku 2004, kdy byl publikován nový školský zákon. Veřejnost to zjišťuje dnes.

Alča 5.12.2007 6:43

Naprostý souhlas,

není co dodat.

Jarouš 5.12.2007 5:57

Reformy

Byl jsem ve školství nejprve jako žák od roku 1945, potom jako učitel od roku 1961. Za tu dobu jsem zažil celou řadu reforem - od památné Zdeňka Nejedlého, který nás začal připodobňovat sovětskému svazu, přes osmiletky, devítiletky, SVVŠ, gymnázia, množiny, pracovní vyučování atd. Snad jediná pozitivní byla zavedení čtyřletých gymnázií někdy kolem roku 1968 a potom zavedení víceletých gymnázií. Jinak všechny reformy měly tu dobrou vlastnost, že po několika letech vyšuměly do ztracena. Bohužel vydržely učňovské obory s maturitou.Tato poslední "reforma" mě donutila v 66 letech odejít do důchodu, protože na takové hovadině už jsem se nechtěl podílet.

Kylchap 5.12.2007 8:30

Re: Reformy

Máte naprostou pravdu. Učební obor s maturitou je zhovadilost a domníval jsem se, že po roce 1990 zmizí. Bohužel se tak nestalo. Maturita pouze na gymplech a odborných školách. Státní maturita z češtiny, matiky a jazyka potom nebude problém. Čtvrtý předmět volitelný.

Saul 5.12.2007 9:39

Re: Re: Reformy

R^

Bunny 5.12.2007 12:22

Re: Re: Reformy

Učební obory s maturitou už neexistují. Odborné školy jsou i střední odborná učiliště. Jak to říkal Tygr Prasátku: ".... jak se chceš naučit hopsání, když si nepamatuješ jeho popsání." Není rozdílu mezi nadšenou laickou veřejností a nadšeným reformátorsky zapáleným úřednictvem MŠ - všichni kdysi chodili do školy a jaksi cítí potřebu zasvěceně promluvit.

Tino 5.12.2007 5:30

Není pedagog jako pedagog.

 O dětech a mládeži se hovoří, čeho jsou schopny a čeho nejsou schopny. Jaké byly dříve a jaké jsou dnes. Problém je ale s pedagogy a ne s dětmi. Na školách je možné najít tři druhy kantorů. Ti první popadnou rákosku a pustí se do drilu. Do děcek to dokáží i mistrně nahustit, takže dítě je nabito vědomostmi. Takže dril plní účel, jen je dnes prakticky zakázaný, tedy téměř nepoužitelný. Druzí pedagogové děti po pořádné přípravě zaujmou a pracně pomocí všemožných psychologických fint, je naučí vše potřebné. Je to nelidská dřina takhle děti oblbnout a udělat jim z učení zábavu a přitom míru vědomostí neošidit. Pak je třetí sorta pedagogů. Ta projede učivo a děcka ať se starají, aby uměly. Vždyť rodiče si to s dětmi přece doma promrskají a pokud ne, jejich chyba. Učitel podle nich není otrok, je to státní zaměstnanec jako každý jiný. Učení děcek trvá přece určitý počet hodin a to ještě aby doma dělali pedagogové všelijaké přípravy, opravy a k tomu ještě studovali. Kdepak, pedagog má taky svá práva!

 Takže první sorta kantorů skoro neexistuje a pokud ano, tak ilegálně. Druhá sorta kantorů to brzy vzdá pro nevraživost kolegů, pro kritiku nadřízených i pro nepochopení veřejnosti. Ti nejlepší většinou odejdou jinam, kde je práce i zábavou - koníčkem. A ta třetí sorta? No té je přece dostatek a všude! Je jich takových stotřicet tisíc. Mají malý plat, špatné pomůcky, děcka jsou rozmazlený a jejich rodiče přímo děsný.

 Takže to je naše školství. A kdo je na vině? No přece momentální vláda, co těm učitelům znemožňuje kvalitně naučit děti. Neudělala jim reformu takovou jakou by si představovali. Tak ať se ta vláda nediví, že stávkují. Jeden vedle druhého pedagogové mají vysokoškolské diplomy a nějací nedoukové jim pořád něco mají za zlé. Prý, že děcka mají malé znalosti a v životě nepoužitelné. No je to přece vina těch děcek. Mají se víc učit!!

arch.JJ 5.12.2007 6:49

......melete nesmysly,

...dělejte raději něco užitečnějšího. Není větší marnosti, než blábolit o věcech, kterým nerozumíte.

Jane 5.12.2007 7:36

Re: ......melete nesmysly,

....řekl kantor - protože my rodiče tomu přece nerozumíme, že :-/:-/. Náhodou je to perfektní (až na tu vládu). 3 druhy kantorů - a o to tu běží. Já bych vyhlásila stávku studentů. Protože pořád ještě občas platí: kdo umí, ten umí. Kdo neumí, ten učí.

Učitel i rodič 5.12.2007 9:47

Re: Re: ......melete nesmysly,

Nikdy jsem se do takovéto diskuze nezapojila, ale to, co jsem zde četla, je takový vrchol, že jsem to nemola nechat být. Jsem učitelka i matka dvou dospívajících dětí. Také jsem absolventka MU v Brně - přírodovědné fakulty, svůj diplom jsem i přes vážné zdravotní problémy získala za 5 let (což dnešní mladí ne vždy dokážou). Tři roky jsem pracovala na odborném pracovišti přírodovědné fakulty a po mateřské učím. Uráží mě (a to vtipy o učitelích beru a chápu, prtože se mezi nimi pohybuji), pokud někdo řekne, že kdo neumí - učí. Já svou profesi znám, své předměty vyučuji  s nasazením a snažím se i přes obtížnost svých předmětů studenty zaujmout. Pracuji na sobě po stránce paedagogické i odborné.

A pokud popelář dobře vysype popelnici, zaslouží si mou poklonu bez ohledu na to, že nezná vyjmenovaná slova nebo nechápe chemické názvosloví. Nebudu snižovat jeho povolání jenom proto, že  se mi nezdá, že by něco extra dělal - vždyť přece jenom jezdí na stupátku za autem. A pokud budu chtít posoudit náročnost jeho práce objektivně (ne jenom tak jak se mi to jeví), půjdu a vyskouším si vysypat 10 popelnic a hned mě přejde chuť jenom hledat chyby.

Jak jsem již řekla - jsem taky matka dvou dětí. Od malička jim čtu pohádky, kupuji  knížky a nenápadně je směřuji k tomu, co mají sledovat v televizi. A světe div se. S předměty typu vlastivěda, zeměpis, biologie nebo přírodověda nemáme žádný problém, prtože ve škole si mé děti  jenom rozšíří znalosti získné např. z rodinných výletů. Takže nám např. zbývá dostatek času na jazyk český popř. angličtinu (které nám mimochodem moc nejdou).

Pokusme se na celou věc dívat taky trochu jinak - kolik času se dětem věnujeme jako rodiče(já málo), kolik času naše děti tráví u počítače hraním her, kolik knih za rok přečtou,  jaké filmy sledují a jaké mají zájmy - pokud si na takovéto otázky zodpovíme upřimně, zjistíme, že kdybychom se svým dětem věnovali tak jako mnozí naši rodiče nám a děti měly více zájmů a koníčků, neřešili bychom žádnou reformu.

Lída 5.12.2007 10:42

Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

Já nejsem učitelka, ale taky mám dvě děti, dnes jsou na gymnáziu. Taky jsem jim od malička četla, kupujeme knížky i encyklopedie, venku jsem se snažila je naučit znát stromy, kytky i ptáky. Na jejich výsledcích ve škole se to ale nijak zvlášť neprojevilo. V zeměpise pořád dokola vyplňují slepé mapy, v biologii se synovi stalo, že dokázali probrat květy a květenství aniž by jedinkrát společně viděli kytku a na té kytce si tu teorii ukázali. Je pravda, že pak jim naštěstí učitelku změnili, ta nová byla naopak perfektní nadšenec. Ale i tak, náplň učiva je spíš teoretická, pro praktickou znalost přírody nebo krajiny se to moc použít nedá. Samozřejmě, že se pak velká část třídy to učivo jen naučí na zkoušení, třeba i na jedničku, ale ve skutečnosti to propluje mimo ně. Docela mě to mrzí, ale musím říct, že přirozenou touhu po vzdělání škola opravdu nerozvíjí. Jistě je chyba i v těch dětech, ale opravdu se to stává běžně i dětem, které byly vedené ke zvídavosti a k práci a které vyrostly v rodinách, kde se vzdělání cení. Nevím, jak by se tohle dalo změnit, vím, že faktické znalosti jsou taky důležité. Ale zdá se mi, že by učení nemělo být tolik odtržené od života.

Honza z podhůří 5.12.2007 13:33

Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

Máte naprostou pravdu. Mne např. fascinují (dcera na osmiletém gymnáziu v primě) předměty výtvarná výchova a hudební výchova - namísto plkání ve třídách by měl děcka někdo vzít do galerie a na koncert, pozvat "africké bubeníky" s bubínky pro celou třídu, nechat hudbu a výtvarné umění děti "osahat" atp., jinak v nich z toho nic (použitelného) pro život nezůstane. V tomhle se od osmdesátých let, kdy jsem "vplul" do školní výchovy nezměnilo lautr nic. A je to škoda.

Kolombo 5.12.2007 14:04

Re: Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

Jenže tohle by chtělo míň byrokracie a víc pochopení ze strany rodičů. Děcka půjdou s učitelkou do galerie, budou se strkat, zlomí si nohu nebo nedejbože spadne pod auto - pro učitele soudy, pro zřizovatele možnost mnohamilionového rozsudku pro "zanedbání". V tomto se učitelům nedivím, za to riziko a minimum ocenění jim to nestojí. Zůstat ve třídě je bezpečné. Nic se sice nenaučí, ale k tomuhle školy nutí praxe a postoj veřejnosti. U každé nehody se musí najít nějaký vinník, obětní beránek.

Eva D. 5.12.2007 22:03

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

R^R^R^

Eva D. 5.12.2007 22:02

Re: Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

Naši studenti byli nedávno na pořadu o dějinách divadla. Většinu to zaujalo, pár se jich trefovalo účinkujícímu do obličeje laserovým ukazovátkem. Kluci, do kterých bych to nikdy neřekla.

Jiná skupina byla na zajímavé akci v krajském městě. Skončilo to záchrankou, pár si jich koupilo v čurací pauze vodku( láhev) a vypili ji na ex ve třech či čtyřech. Jeden zkolaboval, spadl se schodů, proto ta záchranka.

Na 50 studentů dle předpisů dva pedagogové. Ještě, že si tu vodku na ex nedalo těch dětí víc.

Doma se ovšem pití často toleruje a za co utrácejí děti peníze často rodiče ani netuší.

PS: Pořád se snažím, aby je to bavilo, ale má strach nechat se zavřít kvůli tomu, že některé děti nemají základní zábrany.A hlavně celý život trpět nočními děsy? Po exkurzi děkujete bohu, když se nic nestane,protože s těmi 25, které máte na starost, je vše možné.

Kolombo 5.12.2007 13:54

Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

Jenže ti stávkující učitelé neřeší reformu, ale peníze. Dobrá popelář zaslouží uznání, popelář ožralý, co ani nedojde do práce, ne. Pokud ale všichni popeláři  budou řvát, že je třeba více peněz do technických služeb a ne po pořádku v těch službách, nebudu jim chtít přidat. Sám resort školství si musí vyřešit, jak rozeznat  dobrého učitele od špatného. Diferenciace platů naráží na námitky učitelů, že ředitelé nebudou  diferencovat podle práce, ale sympatií.  Tohle já řešit nehodlám ale dokud to nebude vyřešeno, odmítám přisypat peníze. Ve firmě to jde - pokud vedoucí oddělení neocení dobré a preferuje neschopné kamarády, jeho oddělení bude nevýkonné a je pravděpodobné, že takový vedoucí přijde o flek. Ve školství ne. To je černá díra na peníze, stejně jako zdravotnictví.

pavel 99 5.12.2007 14:02

Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

úplně přesně - souhlas.R^

ZW 6.12.2007 0:00

Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

Nejdřív diferencovat, a teprve pak přisypat peníze - to nebude fungovat. Protože když budete diferencovat z toho mála, co dneska školy mají, tak logicky někteří učitelé půjdou se mzdou dolů. A co z toho ty děti budou mít? Bude učitel s 15 tisíci měsíčně učit lépe než dnes, když má 20 tisíc? Seženete na jeho místo (a za jeho plat) někoho kvalitnějšího zvenku, když dneska takového neseženete ani za 20 tisíc? Co vám bude platný jeden spokojený dobrý kantor, kterému ředitel 5 tisíc přidal, když za hodinu po něm nastoupí neschopný a zakomplexovaný zoufalec, kterému i těch 15 tisíc stačí, protože ví, že by lepší místo nesehnal.

pavel 99 6.12.2007 1:01

Re: Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

nemyslím, že by to vůbec nefungovalo. Jednak pokud existuje zoufalec, který se na místě drží jenom proto, že jinde by se neuplatnil vůbec, tak jeho výkon už asi příliš nezhoršíte (čímkoliv). Na druhé straně schopnému či špičkovému dáváte perspektivu, ale třeba jen vědomí, že o jeho kvality je zájem. Navíc je třeba si uvědomit, že ono beznadějně špatného se (legálním způsobem) nezbavíte jinak, než naprosto dramatickým snížením platu (a i to může být problematické). Když nahlédnete do ZP, tak Vám jinou šanci nedává. Naopak - pokud zachováte povinnost přidávat mírně všem (tabulky), dáváte i těm úplně neschopným perspektivu a odhodlání se na stávajícím místě "bránit" a jakýmikoliv intrikami odrazovat potenciální konkurenty (právě ony schopnější).

Ale uznávám, že prostředí mezi pedagogy bývalo až extrémně "rovnostářské" (a podle různých zpráv se mnoho nezměnilo), tudíž jde o velmi razantní zásah. Všimněte si, že z žádného jiného oboru (konstruktéři, designéři, programátoři atd.) neslyšíte námitky, "...jak poznáte kdo je kvalitní a kdo ne...", přestože (zvláště v týmové práci) to rovněž nelze objektivně vyčíslit. Od toho je přeci "šéf", aby to poznal (jinak na své místo nepatří). Jedině ve školství je to stavěno jako neřešitelný problém.

Jane 5.12.2007 15:05

"učitel i rodič"

Rozčílila jsem vás - ikdyž moc dobře nechápu proč. Někteří učitelé jsou špatní - a někteří učitelé jsou k uzoufání špatní. A kdo to popírá, tak je hlupák.

Já nejsem učitelka, jsem jen máma. Mám dvě děti, obě už na gymnáziu. Učí se spoustu nesmyslů od NĚKTERÝCH špatných učitelů. Třeba, že ve Švýcarsku ženy nemají volební právo (loni na jaře, předmět společenské vědy). Nebo, že měď a dusík jsou zanedbatelné chemické prvky (letos, chemie). Učitel matematiky tvrdí, že když on, vysokoškolák, spočítá příklady za 19 min (bez zápisu), tak žáci 6. třídy je MUSÍ spočítat za 45 minut (i se zápisem). ...A to jsou ti špatní (nebo špatní v některém směru) učitelé.  Na jejich existenci nic nezmění ani čtení pohádek, ani poznávání broučků na výletě v lese.....dokonce ani existence vynikajících učitelů.

pavel 99 5.12.2007 15:26

Re: "učitel i rodič"

no já tedy nevím, co očekáváte na vysoké škole, ale násobilka ani trojčlenka se tam už určitě neučí. Nebo myslíte, že použitím "integrálů" se to spočte rychleji?

Jane 5.12.2007 15:48

Re: Re: "učitel i rodič"

Naopak. Trojčlenku nebo procenta už vysokoškolák neřeší. To počítá podvědomě, bez uvažování. Jenže ti žáci v 6. třídě se takové věci teprve učí. Musí porozumnět příkladu (to učitel nemusí, ten ho přeci vymyslil), musí vymyslet správný postup (to už má učitel automatizované natolik, že nepřemýšlí, jen "sype" postup). A žáci musí provést zápis - a můžete si někdy zkusit, jak dlouho se píše to, co za 10 vteřin vymyslíte. Zvlášť, když vám nějaký "dobrák" (IRONIE) učitel strhává body za "špatnou úpravu". A nezapomeňte, že musíte napsat každý myšlenkový krok - jinak vám učitel strhne body (protože jste to třeba opsal, že). .....A abych tu neplácala jen obecné řeči - spočítala jsem si jednu konkrétní písemku (taky jsem vysokoškolačka) a se zápisem mi trvala přes 50 minut. Myslím 56 min. A reakce učitele? "T-o-s-i-d-ě-l-á-t-e-s-r-a-n-d-u."

portwyn 5.12.2007 16:13

Re: "učitel i rodič"

Počítá se běžně s časovým koeficientem2,5 - 3 (8., 9. ročník) nebo dokonce 4 (6., 7. ročník). Tudíž úloha, ktero učitel bez zápisu počítá 19 minut, by žáci v 6. třídě měli počítat cca hodinu (bez zápisu).

portwyn 5.12.2007 16:20

Re: Re: "učitel i rodič"

oprava "aspoň hodinu".

Dodatek: vyžadovat v zápise opsání úlohy doslova je ztráta času. Naopak zápis jednotlivých kroků je logický, pokud bodujete postup dítěte. Jinak dítě dejme tomu udělá v 1. kroku banální chybu (3+3 = 5) a Vy byste mu pak musela celý zbytek počítat jako chybný. Bodujete-li postup, ztratí tíám jen 1 bod třeba z pěti.

Pokud jen opíše výsledek, získává právě jen ten 1 bod - splněn pouze požadavek "napiš správný výsledek" ;-)

Ehm...když budete vyplňovat daňové přiznání a přinesete prázdný formulář pouze se správnou částkou na konci, vezmou Vám ho?

BTW mám dobrou metodu, jak čas na testy ověřit - za těch 20 minut, co mají děti na běžný test, musím spočítat obě skupiny + vymyslet + na tabuli napsat prémii.

Eva D. 5.12.2007 21:50

Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

R^R^R^ Jako byste to psala za mne, jen ty obory jsou jiné. Moji rodiče nebyli žádní extra vzdělanci a ani při penězích,ale výlety za poznáním byly samozřejmostí, knihy k vánocům hlavní dárek a zrovna tak jsme to dělali my s manželem. Když mi dva kilometry od domu rostou prstnatce a orchideje, tak nemusím čekat, až se o nich dítě bude učit ve škole, například.

Lída 6.12.2007 12:47

Re: Re: Re: Re: ......melete nesmysly,

To nemusíte, ale čekala bych, že při hodině biologie se na ty prstnatce a orchideje dojdou děti s učitelkou podívat, aby i ty, jejichž rodiče nejsou tak aktivní, viděli, že u nich roste něco tak zajímavého. A že si na nich třeba ukážou i tu teorii.

Eva 5.12.2007 9:44

Re: Není pedagog jako pedagog.

Naprosto souhlasím s Vaším názorem. Dnes ve školství (především základním) panuje naprostá ignorance a neprofesionalita (vědí vůbec současní učitelé, co to je profesionalita?). Oni nemůžou za nic, pouze ti žáci jsou hloupí a rodiče vychovávají pouze zmetky a rozmazlence.

portwyn 5.12.2007 16:07

Ale pendrek. Žádnou velkou nevraživost

na úspěšné kolegy nepozoruji...a to můžu mluvit z pozice toho, kdo je u vedení, rodičů i (snad..doufejme) mezi žáky poměrně oblíben. Přestože se mi některé metody moc nelíbí (ta první kategorie), vyslovených flinků znám velmi málo.

Pokud si potřebujete zdůvodnit, proč jsou podle Vás všichni (nebo skoro všicni učitelé) flákači a pitomci, zkuste si vykonstruovat lepší důvod.

hop 5.12.2007 4:26

200 let

Před více než 200. sty lety zavedla moudrá panovnice Marie Terezie povinnou školní docházku. Chtěla, aby všichni bez rozdílu majetku a původu se kdekoli v její říši dostali k základnímu vědění, které v té době pro život potřebovali. (dnes toho vlastně nepotřebujeme o mnoho víc). Vzhledem k tomu, že na celém území státu se učilo podle stejných osnov, byly výsledky žáků z různých krajů srovnatelné-jak už se někdo zmiňuje výše.  Tím, že naši dnešní nemoudří vládci zavedli praxi, která umožňuje každé škole jiné osnovy, vlastně zrušili povinnou školní docházku! Jestliže mi totiž jako rodiči nebude vyhovovat učební program žádné školy, do které je možné z našeho bydliště denně dojíždět, tak si je (až dorostou tomu věku) budu radši učit sám. Je totiž neštěstí, jestliže premiant v devítce si plete i-y. To není žert, to jsem na vlasní oči viděl.