5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Ponechme svobodu volby

Podle vedení krajů se na střední školy dostává příliš mnoho studentů. Politici tedy chtějí omezit přístup uchazečů na střední školy pomocí centrálně řízených přijímaček. Na střední školy se tak mají dostat jen „chytřejší děti“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 3.1.2019 16:26

Re: Já si pamatuji, jak se dělaly písemné přijímací zkoušky

Je to tak. Opakovaně mě překvapuje, kolik opravdu vynikajících lidí, odborníků technických i humanitních, už v relativně dávných dobách (18. - 19. století) pocházelo z vysloveně chudých poměrů.

Nejspíš na to tehdy žádný vyslovený systém nebyl, ale pan učitel ani pan farář nebývali žádní hlupáci a když viděli, že "z kluka něco bude", měli k dispozici nitky, za které bylo možno zatahat.

A má-li škola dostatek svobody, byla by blbá, aby potenciálního nositele svého skvělého jména nepodpořila.

J. Schwarz 3.1.2019 10:27

Je komické,

že titíž "lepšolidé", kteří kde co považují za "sociální konstrukt" - například ženské a mužské sociální role a "bojují" za rovný přístup jsou nositeli skoro rasistických předsudků vůči lidem co nesdílejí jejich hodnoty a nemají univerzitní diplom ať jakkoli pochybné kvality. Podporou "moderních humanitních oborů" si vychováváme bigotní hlupce, kteří své předsudky prohlašují za bůhvíjak "revoluční a pokrokové"...

P. Lenc 3.1.2019 10:42

Re: Je komické,

Ano, bohužel a je to katastrofa která se již projevuje v celé společnosti.

V. Petr 3.1.2019 10:45

Souhlas! U těchto oborů zavést přísný numerus clausus

na to, co bude platit stát. Ostatní ať si platí dotyční sami!

Pokud nejsou peníze na studium nedostatkových zubařů, není důvod platit "studium" antropologie komixu!

V. Kotas 3.1.2019 11:24

Re: Souhlas! U těchto oborů zavést přísný numerus clausus

Tak jest.

P. Zinga 3.1.2019 10:14

Pokoušel jsem se napsat,

kde se -podle mě-autor mýlí, ale protože by to bylo dlouhé, krátce: je to hloupý rovnostářský názor, co on zde prezentuje.

Zrovna včera jsem o tom četl na němcích, kde podobné způsoby snížily evidentně úroveň výstupu německého školství (výsledky PISA).

A: proč se stydíme označit učňovskou školu za učňovskou? Protože jsme zblbli.

Měl jsem "maturanta" z učňovky, neuměl ani rukama a ani hlavou. Dřív naučili aspoň ty ruce. Být šikovným řemeslníkem nebyla ostuda a když "na to měl", mohl studovat dál. V naší třídě byli 4 "vyučenci, z nichž dva to dotáhli na vejšku. Jeden byl dokonce šéfem tepelného hospodářství v Hamburku. -Tolik k "nezralosti" v době rozhodování.

F. Navrátil 3.1.2019 10:12

Prachy nebo vzdělání

Autorova představa o síti zkoušek v průběhu studia je absolutní blbost. Vzhledem k tomu, že příspěvek na studenty závisí na počtu studentů, je nemyslitelné, aby se škola okrádala tím, že bude stanovovat tvrdá studijní kriteria. Naopak, snahou školy je dotáhnout i největšího lempla a flákače k maturitě. Zda ji udělá či neudělá, je vlastně škole jedno, protože státní příspěvek si již vybrala. Snad by za úvahu stálo rozdělení oborů na státem preferované, tj. užitečné obory, které dostávají státní příspěvek a ty ostatní, které produkují nezaměstnavatelné absolventy, a nebudou státem dotované.

J. Schwarz 3.1.2019 10:30

Re: Prachy nebo vzdělání

Jak, nezaměstnatelné absolventy! Vždyť je to právě stát, kdo tyto lidi zaměstná buď přímo ve státní správě nebo nepřímo přes dotované neziskovky! To už zařídí "kamarádi", co vyšli ze stejného prostředí a dokonale promořili ministerstva i státní správu!

P. Lenc 3.1.2019 10:44

Re: Prachy nebo vzdělání

Ano, "neziskovky" už pár let obsazené, tak zbývá st.správa.Výsledky vidíme dnes a denně.

V. Kotas 3.1.2019 11:27

Re: Prachy nebo vzdělání

Obojí špatně ! Do státní správy, by měli nastupovat ti, kteří si prošli praxí v soukromé firmě ( aby si vážili místa pod penzí a toho zázemí ) a měla by být 1roční zkušební doba.

F. Navrátil 3.1.2019 14:06

Re: Prachy nebo vzdělání

Souhlasím s vámi. Nejedná se o nezaměstnavatelné absolventy, ale o absolventy, kteří budou společnosti za peníze daňových poplatníků škodit ve státní správě, parazitických neziskovkách a veřejnoprávních sdělovacích prostředcích!

F. Kusák 3.1.2019 9:47

Zase plky,

jako kdyby měl změnit společnost nějaký úředník nebo politik. Krásné řeči končí tam, kde začíná osobní problém, jak naložit s vlastním dítětem. Udělejme si přehled těch politiků a přemoudřelých metodiků, kdo z nich má vlastní dítě vyučené v nějakém dělnickém oboru. Asi jich moc není. No prostě, není to trendy, a to ani pro mládež. Makat ve fabrice, v dílně, to se každý otřásá odporem. Mít morálku, každé ráno brzo vstávat, neustále se doškolovat a výsledky své činnosti lehce změřit, no, kdo by o to stál. Ale zato, můj syn studuje ve "Státech", má dcera je právě na stáži v Londýně, to zní. Je to o "hodnotách" této společnosti. A dokud se toto nezmění, nezmění se ani přístup k technickému vzdělávání, o dělnických povoláních ani nemluvě. Takže změnu moc nevidím. Snad až půjde do tuhého.

J. Schwarz 3.1.2019 10:37

Re: Zase plky,

Jde o to kdo ty lidi po návratu ze "studií ve Státech" nebo "stáže v Londýně" zaměstná. Pokud soukromá firma nebo si dotyční dokonce založí vlastní firmu, je to skvělé. Pokud je zaměstná stát, eventuelně "zadotuje" nějakou neziskovku, "think tank" a jiný podobný podvod jde jen o rozkrádačku a lumpárnu.

M. Těhanová 3.1.2019 13:38

Re: Zase plky,

Zářný příklad jedné takové přece máme. Ministryně Maláčová, má dvě prestižní školy na Západě a co pronese, to je perla.

I. Procházková 4.1.2019 0:39

Re: Zase plky,

Tak, tak, paní ministryně má dvě prestižní VŠ, ale pro praktický život je nepoužitelná. Premiérovi asi takoví lidé ve vládě vyhovují.

V. Student 3.1.2019 9:37

Na střední se dostává moc studentů?

No to je průšvih! Okamžitě řešit! Vždyť máme nejvíc vzdělaných lidí v západní Evropě.

Nebo ne? Nebo nejmíň? To asi bude omyl. Protože kdyby to tak bylo, a měli jsme jednu z nejnižších provzdělaností, tak by ministerstvo takovou kravinu z úst přece nevypustilo...!

J. Kavalír 3.1.2019 9:09

Maturita

Proč platit z našich daní takzvané maturitní obory, kde maturitu skutečně složí jen zlomek absolventů? K čemu je maturita kosmetičce nebo holičce? U mnohých oborů je maturita pouze předpokladem k tomu, aby dotyčný mohl svůj obor opustit a stát se hasičem nebo policistou, jde je maturita (jakákoli) podmínkou.

V. Student 3.1.2019 9:42

Re: Maturita

Pokud maturita rozšiřuje možnosti uplatnění, což beze sporu rozšiřuje, tak by snad mělo být normální umožnit její získání co možná nejširšímu okruhu lidí. Teď nemyslím těm, kteří na to nemají, ale víte kolik lidí sice přijímačky na střední udělalo, ale nedostali se tam "z důvodu nedostatečné kapacity"? Počet středních škol je potřeba přizpůsobit potřebám a zájmu, a ne naopak. Možná to zní jako fráze, ale jistě víte, že existují země, kde vzdělání nijak důležitou roli nehraje. Já bych nerad, aby mezi ně patřila i ta naše.

J. Schwarz 3.1.2019 10:33

Re: Maturita

No a jak se pozná ten, co "na to nemá" jinak než nezávislými testy? Pokud by ty testy dělala škola pobírající peníze "na studenta", šlo by o ukázkový příklad střetu zájmů.

V. Student 3.1.2019 12:27

Re: Maturita

V nezávislých testech problém nevidím. Vidím ho v tom, že poměrně vysoké procento uchazečů testy zvládlo (dosáhli alespoň minimálního počtu bodů nutných pro přijetí) a přesto přijati být nemohli, protože školy prostě nemají kapacity. De iure jde tedy o situaci, kdy zákonné podmínky přijetí, tedy dosažení určitého počtu bodů, splnili, ovšem přijati nebyli.

V. Kotas 3.1.2019 5:00

Moc studentů ?

Přísnější přijímačky, přísnější maturity, konec všech těch okecávacích oborů a bude studentů málo. Trochu zvýhodnit technické obory by neškodilo.

O. Uživatel 3.1.2019 6:14

Uživatel požádal o vymazání
V. Kotas 3.1.2019 8:29

Re: Moc studentů ?

Lehčí přijímačky v žádném případě. Zvýhodnit lze lepšími podmínkami při studiu - vybavení/zázemí oborů, lidé z praxe při vyučování, atd.. A komise ? Možná ano, aby posoudily, kolik kterých absolventů je potřebné pro společnost/ekonomiku státu.

O. Uživatel 3.1.2019 8:38

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 3.1.2019 8:44

Uživatel požádal o vymazání
V. Kotas 3.1.2019 11:15

Re: Moc studentů ?

Ano, některé fabriky už podporují školy, ze kterých mohou být absolventi, jejich budoucími zaměstnanci. Ale to fungovalo už před r.1989, hlavně u učňovského školství.

Z. Lapil 3.1.2019 16:08

Re: Moc studentů ?

S oblibou operuju svobodou. V tomto případě nechť se projeví tak, že podnik pošle nadějného zaměstnance na studia. Nevím, jak moc je to dnes možné, ale rekvalifikace a zvyšování kvalifikace je dobrá mantra.

Na komise bych to moc neviděl. Dnes vám komise odhalí, že za pět let to bude všude samá umělá inteligence a za dalších deset let se ukáže, že zcela přírodních blbců neubylo.

V. Petr 3.1.2019 11:04

A co medicína? Její studium je drahé a trvá dlouho,

dokonce ani po absolvování školy nemá lékař ještě plnou kvalifikaci. A souvisí to se zdravotním pojištěním. Když si bude medik studium platit, bude jich studovat méně a protože do toho student investoval hodně času a peněz, bude chtít odpovídající plat, o hodně vyšší, než dnes.

V. Student 3.1.2019 12:38

Re: Moc studentů ?

Ministr školství poukazoval na to, že velké množství těch, kteří státní maturity nezvládlo, je dáno odbornými školami a učilišti. Gymnázia to zvládla.

To zvýhodnění technických oborů bych viděl v zohlednění faktu, že jejich absolventi dělají maturitu z povinných předmětů stejně jako gympláci, ale navíc mají zkoušku i ze svých odborných předmětů, plus je čeká odborná praktická zkouška z toho řemesla jako takového. Koukněte třeba na učební plán takového Mechanika seřizovače CNC strojů a okruhy otázek k maturitám.

V. Student 3.1.2019 12:42

Třeba tady:

http://www.spsautocb.cz/media/texty/temata_mz/u_ms.pdf