Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
ŠKOLSTVÍ: Patnáctiletých dětí je nečekaně mnoho
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
V. Novak 16.2.2023 13:44Jako vysokoškoláci jsme na tělocvik plavání dojížděli do zednického učiliště - zedníci měli bazén i se zázemím - UK měla pragma faulon. |
![]() |
V. Novak 16.2.2023 13:50Pokud bude maturita z každé školy různě hodnotná, bude ten papír na nic. Ledaže by si to podniky zařídily jako Oracle v USA. Tam mají vytipované univerzity, z nichž berou absolventy a ostatní mohou mít 20 diplomů a 21. smůlu. Což ale zase poškodí ty skutečně dobré z "ne tak dobrých" škol. Když je jednotný papír, mají být jednotné podmínky za nichž je vydáván. Šlo to zařídit za socialismu, když vrcholem komunikační techniky bylo rádio a telefon, šlo to i za císaře pána, když se požadavky rozesílaly poslem. |
![]() |
P. Hatina 16.2.2023 14:10Což je ale totéž. Ten papír je "jednotnej", ale stejně je na něm napsaný konkrétně jakou školu ten dotyčnej absolvoval. Tudíž, podle pověsti té školy pak jde pohlížet i na ty absolventy. A aby byly jednotné podmínky, za kterejch je vydáván, o to se sice pokoušeli s pomocí státní maturity. Aby pak brzo zjistili, že i ty jednotné testy jsou pro některé školy moc těžké a pro některé moc lehké. Ale aby kvůli tomu řekněme 3/4 těch škol zrušili, to taky neudělali... Takže halt museli různě šíbovat s kvalitou těch testů, že dnes už to zase neukazuje skoro nic.. |
![]() |
F. Kusák 16.2.2023 9:34No jo, když i výraz "učeň" zní pejorativně. Ono vůbec skutečná a efektivní práce je pro mnoho lidí nebezpečná záležitost, proto se jí raději vyhnou. I to studium, poctivé a náročné, jako když studujete přírodní vědy nebo třeba historii či některé další seriózní humanitní vědy není zadarmo a vyžaduje schopnosti a námahu. |
![]() |
O. Kaucký 16.2.2023 13:05Ještě k tomu můžete přidat školy zaměřené na technické obory, chemii, medicínu.
Asi budou poněkud obtížnější než studovat anatomii komiksu nebo např. generová studia. |
![]() |
F. Navrátil 16.2.2023 7:32Hlavním problémem není ani tak nedostatek míst ve školách, jako schopnost absolventů středních a vysokých škol konat produktivní práci, která vytváří hodnoty. Poměrně velký segment tvoří absolventi, kteří nacházejí uplatnění jen ve státní správě nebo parazitických neziskovkách. Naopak je nedostatek řemeslníků, techniků a dalších společensky prospěšných profesí. V tom se promítá neschopnost vlád vidět perspektivu a nemít na očích klapky volebního období. |
![]() |
H. Kotaz 16.2.2023 8:12
|
![]() |
F. Kusák 16.2.2023 9:41Bohužel, když slyším slovo "řemeslník", udělá se mi fyzicky špatně. Mám tu smůlu, že pamatuji ty staré fachmany, chytré a poctivé. Těch je dnes jako šafránu. Naštěstí jsem schopen, si většinu věcí udělat sám. Platit nekvalitní práci a ještě těm pachatelům za to podlézat, na to fakt nemám žaludek. |
![]() |
H. Kotaz 16.2.2023 9:49Kde by se ti noví měli asi tak vzít Když po " sametu " bylo prohlášeno, že zde budou jenom manažéři, podnikatelé a vše ostatní, bylo posláno mezi lidi 2.kategorie. Na venkově, se občas najdou i mladí řemeslníci. |
![]() |
J. Housa 16.2.2023 10:18My si doma (které jsme si sami postavili), děláme vše sami. I nábytek, nejen stavební věci .... A všichni máme vysokoškolské diplomy. Nevím vlastně, proč špiníte jiné lidi, kteří prostě neumí nebo nechcou .... Mají na to právo. Jejich chyba. Jen jim neříkejme řemeslníci a nehaňeme je, když jimi nejsou. |
![]() |
O. M. 16.2.2023 10:40A teď pane Navrátile napište, co s tím asi tak vlády můžou dělat. Těžko můžou nějakému subjektu, který chce vydělávat na výuce a splnil všechny požadavky, říct: zařadíme vás do sítě škol, nebudete však učit genderová studia, ale strojařinu. |
![]() |
F. Navrátil 16.2.2023 12:00Je to možné řešit státní zakázkou. Ať si střední školy vyučují co chtějí, ale státní peníze budou dostávat pouze za plnění státní zakázky. A vysoké školy ať klidně pokračují v nafukování fakult sociálních věd a produkují socioprojektanty, komiksové kritiky, genderové specialisty, kulturní geografy a podobně, ale nedostanou na ně ani korunu. |
![]() |
O. Kaucký 16.2.2023 13:12A co např. studia, která jsou pro stát užitečná, zadarmo a ostatní ať si zájemce zaplatí. Myslím, že to navrhovali v Japonsku, ale nevím jestli to prošlo. |
![]() |
J. Housa 16.2.2023 5:56Je překvapivé, že zmiňujete zrovna waldorfské lyceum, tedy marginální část naší školské soustavy. Nu, vždy to je o lidech a schopnosti se dohodnout. U nás (tam, kde bydlím a kam chodily všechny děti do školy) dostala waldorfská škola od města postupně dvě celé velké budovy, úměrně svému růstu. U nás, v prdeli světa, tedy máme i základku i lyceum, v samostatných a plně obsazených budovách. |
![]() |
V. Novak 16.2.2023 7:43Zdalipak vznikne i waldorfská univerzita? A hlavně waldorfská zaměstnání, aby waldorfští absolventi nebyli frustrováni nutností hákovat v něče newaldorfském pod knutou newaldorfského šéfa? |
![]() |
P. Hatina 16.2.2023 9:12Když ono takových i waldorfských univerzit, kde jsou studenti hodnoceni za orginalitu svého projevu, i kdyby to byla ta největší hloupost, je i dnes u nás spousta.. A o práci pro jejich absolventy jistě taky nebude nouze, o to se v Bruselu postarají |
![]() |
J. Ferenc 16.2.2023 13:59To jste si s něčím spletli, waldorfské vzdělávání není tento směr. |
![]() |
P. Hatina 16.2.2023 17:59já naprosto chápu co jsou waldorfské školy - na prvním stupni školy. Jen se pokouším aproximovat jak by to asi vypadalo kdyby se ten přístup měl protáhnout až na univerzity a do praxe... |
![]() |
J. Housa 16.2.2023 10:14Nu, nevím jaké máte zkušenosti, ale .... v naší rodině všichni absolventi waldorfu makají rukama v automotive, jsou to špičkoví mechanici a svářeči, specialisti, je tu i truhlář, s malou výjimkou, dcera je špičková účetní. Na vnučky si ještě počkáme, ale vypadají také na velkou životaschopnost, tedy i s vysokoškolským diplomem budou žít velmi aktivně a hlavně - na zemi. Je to dost waldorfské? |

