10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Patnáctiletých dětí je nečekaně mnoho

Do příslušného věku dospěl ročník 2008, nejsilnější za posledních 29 let. To je, panečku, překvápko, po 15 letech, že ti mladí lidé chtějí ještě dál studovat! Kdo to mohl čekat, že? Náhle chybějí učebny, budovy i učitelé. Spousta dětí se na gymnázium letos nedostane. Ne proto, že by byly líné nebo hloupé, ale proto, že nebude kde by studovaly a kdo by je učil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novak 16.2.2023 13:44

Jako vysokoškoláci jsme na tělocvik plavání dojížděli do zednického učiliště - zedníci měli bazén i se zázemím - UK měla pragma faulon.

V. Novak 16.2.2023 13:50

Pokud bude maturita z každé školy různě hodnotná, bude ten papír na nic. Ledaže by si to podniky zařídily jako Oracle v USA. Tam mají vytipované univerzity, z nichž berou absolventy a ostatní mohou mít 20 diplomů a 21. smůlu. Což ale zase poškodí ty skutečně dobré z "ne tak dobrých" škol.

Když je jednotný papír, mají být jednotné podmínky za nichž je vydáván. Šlo to zařídit za socialismu, když vrcholem komunikační techniky bylo rádio a telefon, šlo to i za císaře pána, když se požadavky rozesílaly poslem.

P. Hatina 16.2.2023 14:10

Což je ale totéž. Ten papír je "jednotnej", ale stejně je na něm napsaný konkrétně jakou školu ten dotyčnej absolvoval. Tudíž, podle pověsti té školy pak jde pohlížet i na ty absolventy.

A aby byly jednotné podmínky, za kterejch je vydáván, o to se sice pokoušeli s pomocí státní maturity. Aby pak brzo zjistili, že i ty jednotné testy jsou pro některé školy moc těžké a pro některé moc lehké. Ale aby kvůli tomu řekněme 3/4 těch škol zrušili, to taky neudělali... Takže halt museli různě šíbovat s kvalitou těch testů, že dnes už to zase neukazuje skoro nic..

F. Kusák 16.2.2023 9:34

No jo, když i výraz "učeň" zní pejorativně. Ono vůbec skutečná a efektivní práce je pro mnoho lidí nebezpečná záležitost, proto se jí raději vyhnou. I to studium, poctivé a náročné, jako když studujete přírodní vědy nebo třeba historii či některé další seriózní humanitní vědy není zadarmo a vyžaduje schopnosti a námahu.

O. Kaucký 16.2.2023 13:05

Ještě k tomu můžete přidat školy zaměřené na technické obory, chemii, medicínu.

Asi budou poněkud obtížnější než studovat anatomii komiksu nebo např. generová studia.

F. Navrátil 16.2.2023 7:32

Hlavním problémem není ani tak nedostatek míst ve školách, jako schopnost absolventů středních a vysokých škol konat produktivní práci, která vytváří hodnoty. Poměrně velký segment tvoří absolventi, kteří nacházejí uplatnění jen ve státní správě nebo parazitických neziskovkách. Naopak je nedostatek řemeslníků, techniků a dalších společensky prospěšných profesí. V tom se promítá neschopnost vlád vidět perspektivu a nemít na očích klapky volebního období.

V. Mokrý 16.2.2023 8:12

R^!

F. Kusák 16.2.2023 9:41

Bohužel, když slyším slovo "řemeslník", udělá se mi fyzicky špatně. Mám tu smůlu, že pamatuji ty staré fachmany, chytré a poctivé. Těch je dnes jako šafránu. Naštěstí jsem schopen, si většinu věcí udělat sám. Platit nekvalitní práci a ještě těm pachatelům za to podlézat, na to fakt nemám žaludek.

V. Mokrý 16.2.2023 9:49

Kde by se ti noví měli asi tak vzít ?

Když po " sametu " bylo prohlášeno, že zde budou jenom manažéři, podnikatelé a vše ostatní, bylo posláno mezi lidi 2.kategorie.

Na venkově, se občas najdou i mladí řemeslníci.

J. Housa 16.2.2023 10:18

My si doma (které jsme si sami postavili), děláme vše sami. I nábytek, nejen stavební věci .... A všichni máme vysokoškolské diplomy. Nevím vlastně, proč špiníte jiné lidi, kteří prostě neumí nebo nechcou .... Mají na to právo. Jejich chyba. Jen jim neříkejme řemeslníci a nehaňeme je, když jimi nejsou.

O. M. 16.2.2023 10:40

A teď pane Navrátile napište, co s tím asi tak vlády můžou dělat. Těžko můžou nějakému subjektu, který chce vydělávat na výuce a splnil všechny požadavky, říct: zařadíme vás do sítě škol, nebudete však učit genderová studia, ale strojařinu.

F. Navrátil 16.2.2023 12:00

Je to možné řešit státní zakázkou. Ať si střední školy vyučují co chtějí, ale státní peníze budou dostávat pouze za plnění státní zakázky. A vysoké školy ať klidně pokračují v nafukování fakult sociálních věd a produkují socioprojektanty, komiksové kritiky, genderové specialisty, kulturní geografy a podobně, ale nedostanou na ně ani korunu.

O. Kaucký 16.2.2023 13:12

A co např. studia, která jsou pro stát užitečná, zadarmo a ostatní ať si zájemce zaplatí. Myslím, že to navrhovali v Japonsku, ale nevím jestli to prošlo.

J. Housa 16.2.2023 5:56

Je překvapivé, že zmiňujete zrovna waldorfské lyceum, tedy marginální část naší školské soustavy. Nu, vždy to je o lidech a schopnosti se dohodnout. U nás (tam, kde bydlím a kam chodily všechny děti do školy) dostala waldorfská škola od města postupně dvě celé velké budovy, úměrně svému růstu. U nás, v prdeli světa, tedy máme i základku i lyceum, v samostatných a plně obsazených budovách.

V. Novak 16.2.2023 7:43

Zdalipak vznikne i waldorfská univerzita?

A hlavně waldorfská zaměstnání, aby waldorfští absolventi nebyli frustrováni nutností hákovat v něče newaldorfském pod knutou newaldorfského šéfa?

P. Hatina 16.2.2023 9:12

Když ono takových i waldorfských univerzit, kde jsou studenti hodnoceni za orginalitu svého projevu, i kdyby to byla ta největší hloupost, je i dnes u nás spousta..

A o práci pro jejich absolventy jistě taky nebude nouze, o to se v Bruselu postarají

J. Ferenc 16.2.2023 13:59

To jste si s něčím spletli, waldorfské vzdělávání není tento směr.

P. Hatina 16.2.2023 17:59

já naprosto chápu co jsou waldorfské školy - na prvním stupni školy. Jen se pokouším aproximovat jak by to asi vypadalo kdyby se ten přístup měl protáhnout až na univerzity a do praxe...

J. Housa 16.2.2023 10:14

Nu, nevím jaké máte zkušenosti, ale .... v naší rodině všichni absolventi waldorfu makají rukama v automotive, jsou to špičkoví mechanici a svářeči, specialisti, je tu i truhlář, s malou výjimkou, dcera je špičková účetní. Na vnučky si ještě počkáme, ale vypadají také na velkou životaschopnost, tedy i s vysokoškolským diplomem budou žít velmi aktivně a hlavně - na zemi. Je to dost waldorfské?