10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Patnáctiletých dětí je nečekaně mnoho

Do příslušného věku dospěl ročník 2008, nejsilnější za posledních 29 let. To je, panečku, překvápko, po 15 letech, že ti mladí lidé chtějí ještě dál studovat! Kdo to mohl čekat, že? Náhle chybějí učebny, budovy i učitelé. Spousta dětí se na gymnázium letos nedostane. Ne proto, že by byly líné nebo hloupé, ale proto, že nebude kde by studovaly a kdo by je učil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 16.2.2023 9:37

Ano.

Zejména ti patnáctiletí.

V. Heidlerová 16.2.2023 12:25

A moje generace byla kádrována, zda kdo smí či nesmí jít studovat. Děti buržoasního původu nesměly, tupci s dobrým kádrovým posudkem a třídním původem zaplavili VŠ. Je to poznat dodnes.

K. Vojtíšek 16.2.2023 9:16

Primitivové, kteří vládnou Česku, nepochopili, že i v demografickém vývoji společnosti je třeba myslet dopředu, tedy plánovat. To ovládali skvěle komunisté. Proto stavěli školky, školy a učňoská střediska. Jenže současní neumětelové vůbec netuší, co je to myslet dopředu. Nebo přesněji, netuší, co je to myslet.

V. Mokrý 16.2.2023 9:43

:-):-)

V. Mokrý 16.2.2023 9:44

Nebylo tenkrát, úplně všechno špatně.

O. M. 16.2.2023 10:35

Ono to drhlo i těm komunistům. Např. s vypětím všech sil postavili sídliště, aby splnili plán dokončených bytů, ale dostavění a otevření školy trvalo další tři roky.

Problém nastal s přelomem devadesátek. Učňáky a i odborné střední školy byly zejména při fabrikách, z nichž většina zanikla, a s nimi zanikly i ty školy. K tomu se razila teze "máme málo vysokoškoláků", takže vznikalo množství (i) soukromých středních a vysokých škol nejrůznějšího zaměření a kvality. A protože v té době byl populační propad, školy se uprázdnily a zřizovatelé (města, kraje) "ekonomicky optimalizovaly", těmto novým školám se pronajímaly prostory základních škol (kterým teď chybějí kapacity a zoufale se to dohání - historia repetatur).

P. Hatina 16.2.2023 11:31

že bych to ale připomněl. Takové neblahé důsledky, jak uvedeno na začátku, přišly až v pozdních dekádách socialismu, už pod novou dkotrínou chozraščotu, že tedy socialistické podniky mají být takto samostatně rentabilní, až aktivní - což tedy vedlo ke zmíněnému "plnění finančních plánů". Ale předtím tomu tak nebývalo, to o tom rozhodovala, jak se krásně říká "strana a vláda", a ta tedy rozhodovala, jestli se tam či tam mají stavět fabriky, dálnice, byty, školy, nebo třeba hory doly...A podle toho pak rozdělovala potřebné výrobní kapacity, A páni ředitelé státních podniků to muselo zař ́ídit..

M. Kovářová 16.2.2023 13:04

V 60. letech se v některých školách "směnovalo". Jedna třída se učila dopoledne, odpoledne ve stejné učebně třída paralelní a po týdnu se střídaly. Byla to záležitost 1. stupně, u 2. stupně to z časových důvodů nešlo.

T. Diblík 16.2.2023 12:56

Přesně! Chybí nám státní plánovací komise.:-)

Mimochodem, nás bylo ve třídě ke čtyřiceti a učili jsme se na směny.

J. Jurax 16.2.2023 19:25

Jo. Taky pamatuju. První stupeň vyjma první třídy směnoval. Bylo nás, pamatuju-li se dobře, ve třídě 38.

P. Hatina 16.2.2023 9:00

Že už byla v závěru zmínka o důchodech. Patnáctiletých dětí je nečekaně mnoho?? Takže za 20 i 30 let z nich taky bude "nečekaně mnoho" v produktivním věku.

Že by ti experti spočítali špatně i tu potřebu důchodové reformy?

J. Jurax 16.2.2023 9:41

"Nečekaně mnoho" není totožné s "dost na udržení stávajícího důchodového systému".

O. Kaucký 16.2.2023 12:58

Pokud zmizí v „neziskovkách”, tak toho moc nezlepší.

P. Hatina 16.2.2023 13:57

Ale jo,, i lidi z neziskovek, když tam berou plat, platěj důchodový pojištění..

O. Kaucký 16.2.2023 20:02

Ale té škody, co nadělají.

V. Novak 16.2.2023 22:10

Z daní...

E. Zakopal 17.2.2023 17:30

Bylo by asi prospěšnější, kdyby braly mzdu za práci. Teď mám na mysli politické (ne)ziskovky.

P. Pidrmann 16.2.2023 14:34

Pokud ovšem neopustí tuto zemi bez budoucnosti.

V. Mokrý 16.2.2023 8:11

No to je najednou překvapení, co !

Na co asi tak teda máme, tu přebujelou státní správu, že to neví?

V. Novak 16.2.2023 7:48

To, že si střední školy budou moci a muset (konečně zase) vybírat z uchazečů, mě nechává klidným. Stejně jsou plné - a nutně musejí být plné - studentů, kteří se studenty nikdy neměli stát.

V. Mokrý 16.2.2023 8:11

R^

P. Hatina 16.2.2023 9:15

On jistě není problém v tom že si ty kvalitní SŠ vybírají z uchazečů ty kvalitní.

Ona je otázka co s těmi ostatními. Bohužel, ani ten současný systém přihlašování na SŠ a učiliště neumožnuje nekonečný počet kol, než se podaří umístit všechny..

V. Novak 16.2.2023 9:26

Nemůže být každý středoškolák. Bude-li mít každý maturitu - pak ji nemá nikdo. Stane (už stává) se z ní prázdná formalita, papír, který by se mohl přidělovat rovnou v porodnici s rodným listem.

V. Mokrý 16.2.2023 9:50

O tom to je.

P. Hatina 16.2.2023 10:02

Když já teďko nepíšu o maturitě, já píšu o systému rozdělování těch žáků na SŠ, včetně učilišt. A ten systém je nastavenej tak, že skoro všichni se hlásej na ty kvalitní školy, když se tam díky převisu nedostanou, pak se hlasí na jiné školy, po dalším kole na další, na další, až někdy za x kol je přihlasí na nezajímavá učiliště? Jak dlouho to může trvat?

O kvalitě státních maturit by byla diskuze jiná. Jestli by nebylo pak lepší vrátit se ke starému systému, když si každá škola ručila sama za kvalitu svých maturit. Potom opravdu měly maturity z různých škol rozdílné hodnoty.

J. Housa 16.2.2023 10:20

Hmmm, to, co píšete, bylo tak vždy .... a je to tak doposud.

V. Mokrý 16.2.2023 11:10

Pamatuji si, že občas šli do učení i jedničkáři/ne šplhouni.

P. Hatina 16.2.2023 11:22

Kádrová hlediska se snad dneska nepočítají.:)

Ale ono snad každému dojde, že tu "řemeslnou část" výuky se může naučit sám, nebo si udělat kdykoliv rekvalifikační kurz, tedy což je ale důležité, pokud nemá obě ruce levé.

Zatímco "tu maturitu" si bude později, natož někde sám dodělávat těžko. To je právě ten rozdíl, jestli někdo chce makat "jako vyučenej" někde ve fabrice za pár šupů celej život,

A nebo tedy -jestli ho zrovna teď teď baví a vynáší mu to,tak teď se bude živit řemeslem, ale za nějaký čas to podnikání může rozšířit a vést velko firmu, nebo jít o svých znalostech přednášet, nebo třeba navrhovat a konstruovat nové věci, a tak dále, a tak dále, ale k tomu už tu aspoň maturitu potřebovat bude..

V. Mokrý 16.2.2023 11:53

Byli bez kádrových hledisek -

finanční měli přednost.

V. Mokrý 16.2.2023 11:55

Preferované obory, učiliště/učení zadarmo -

POLDI/SONP Kladno.

Vynikající zázemí, všestranné.