29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Opět povinná maturita z matematiky

Kvůli povinné maturitě z matematiky, kterou veřejnosti ohlásila ministryně pro školy, začali tentokrát střečkovat ředitelé gymnázií. Ten od Keplera, asi jako vyjádření k odkazu astronoma, kterého si škola dala na vizitku, si dal za úkol být v čele protestů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Novák 8.3.2017 13:26

Je těžké něco chtít od politiků,

řekněme, s alternativním myšlením. Na druhou stranu pochopitelné. Jen ovčanstu, které si to neumí spočítat, lze nabízet úžasné zlodějské produkty jak privátní, tak veřejné a očekávat potlesk a podporu stejně zlodějským opatřením a projektům odporujícím základním fyzikálním zákonům.

V. Vaclavik 8.3.2017 12:58

Reseni je nasnade

ale to bychom museli prekonat nas odpor ke vsemu nesocialistickemu, ke vsemu co je opakem zglajchsaltovani, rovnostarstvi.

Opakem techto je ruznorodost, ktera prirozene vznikne dame-li lidu a potazmo skolstvi volnost, svobodne rozhodovani. Centralizovane statni skolstvi se musi rozhodnout tak ci onak a vysledne rozhodnuti pak je plosne povinne pro ten ktery skolni stupen. A rozhodne-li se spatne, nemusi to vest k nejake naprave, protoze v takovem centralizovanem systemu chybi srovnani vychazejici z ruzne praxe, dobre nebo spatne koncici. Takze zmena zase vyjde z nejake kristalove koule, z lobistu te ci one ideologicke strany.

Zde jako vsude jinde tak plati ta stara lidova moudrost, ze jak si kdo ustele, tak si i lehne.

M. Bílý 8.3.2017 12:55

Dobrý den, pane Hatláku (11:53)

Jsem technik a ve starobním důchodu jsem 31 let. O užitečnosti matematiky se za mých školních let i po dobu zaměstnání nediskutovalo. Technické výpočty jsme dělali na "logáru" (jak uvádíte) a rozpočty na kalkulačce s kličkou. Ani dvě obrovské EC 1040 na Oblastním výpočetním centru u nás na ČVUT v Dejvicích ještě nic na vztahu k matematice nezměnily. To přišlo až někdy s osobními počítači. Jinak s tím co jste napsal absolutní souhlas. Hezký den, přeji.

V. Kotas 8.3.2017 12:51

Re: Jen zkopíruji co už jsem napsal k jinému článku

Nedávno jsem něco podobného zažil v obchodě - mladá holka, po vyučení, se ptala té před důchodem : 60gramů je šest deka ?

V. Kotas 8.3.2017 12:47

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

A tím pádem o peníze.

F. Houžňák 8.3.2017 12:35

V Německu je to nemlich stejné, studenti musejí šprtat

do detailu nějaké ptákoviny, které si vymyslel učitel (konkrétní případ: orbitalová teorie vzniku barev, HOMO/LUMO orbitaly etc. v maturitnim ročníku gymnasia - to je něco, co se učí až zájemci o příslušný směr na vysoké škole), ale převádět kilometry v hodině na metry za vteřinu je pro ně nepřekonatelná překážka, o trojčlence a přepočtu koncentrací ani nemluvě.

K. Luboš 8.3.2017 12:31

Hejného metoda?

Ať učíte matematiku jakýmkoliv způsobem, tak se vždy zhruba doberete ke stejnému výsledku. Na metodě totiž příliš nezáleží... Ti chytří, silně motivovaní a pracovití se matematiku naučí vždy, ti hloupí, nemotivovaní a líní nikdy!

F. Houžňák 8.3.2017 12:23

Kupříkladu v Německu, v Niedersachsen/Dolním Sasku,

přišlo teď ministerstvo školství s nápadem, že by se na přírodovědných fakultách vysokých škol mělo zrušit veškeré praktické vyučování, jako laboratoře na chemii, fyzice, biologii, a všecko by se mělo předvádět přes video. Od čeho máme přece Youtube?

K. Luboš 8.3.2017 12:18

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Proč jsou ředitelé gymnázií proti maturitě z matematiky? Je to jednoduché: boj o žáka.

F. Ogáv 8.3.2017 11:59

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Pan prof. Hejný je opravdu misionář matematiky, dnes by se dalo také řící dobro.er. Kde je množinová matematika pana profesora ? V zadeli. Kde jsou jeho kroužky na tabuli, po jejichž "zvládnutí" dítko bez mrknutí napsalo 2+3=6 a pak vítězoslavně pokračovalo 6-3=2, 6-2=3 a své vítězství nad matematikou završilo 3+2=6. Je to samozřejmě špatně, ale zvládli jsme množinovou matematiku a kroužky,kroužky hejbete se..

Dnes pan profesor přichází opět s dalším skvostem Hejného metodou. Matematiku učí pomocí metod krokování, pavučinka,děda Lesoň atd. Tak se k lásce k matematice neučí. Díky jeho zvrhlým metodám se dětem v pozdějších letech, kdy už metody pana profesora nebudou fungovat, začne dětem dělat z matematiky nevolno a dochází pak k tomu, co zde popisuje ve svém příspěvku pan Stirský.

Proč nemůžeme pochopit, že malá násobilka - všechny její spoje- se nám pod kůži nedostanou jinak než tím, že se to NAUČÍME. Naučíme nazpaměť, na tom přeci není nic špatného. Když mi dnes někdo řekne sedm krát pět, tak aniž bych přemýšlel o tom proč mi to ten člověk říká, mi naskočí okamžitě třicetpět. Proč? Protože mne to paní učitelka Karvánková naučila, chválabohu jako básničku.

Člověk se však nějak živit musí a pan profesor (myslím, že už to nemá zapotřebí) k tomu asi tak přistupuje.

Maturoval jsem z matematiky na SVVŠ v r. 1963. Proto asi nedovedu dnes pochopit ředitele gymnasia, který brojí proti ,maturitě z matematiky. Je v pořádku, že takový člověk je ředitelem gymnasia? Naopak si mnohokrát říkám. Je navrhovaný způsob jednotných maturit správný? Obzvlášť když v našem školství existuje takové zvěrstvo, jako je učební obor s maturitou. Kadeřnice s maturitou, pak se přihlásí na MATFYZ, proč nestudovala stř.školu po absolvování ZŠ? Něco tady neštymuje.

M. Hatlák 8.3.2017 11:53

Jen zkopíruji co už jsem napsal k jinému článku

Jsem technik a mám to za pár do důchodu. Ale promiňte, nechápu jak je to možné, když mladí bakaláři, magistři i inženýři, o maturantech z technické školy nemluvě, nerozumí procentům, o tom že existují promile ani neví. Spočítat mocninu nebo odmocninu bez kalkulačky neumí. Jakou plochu má jeden hektar je záhadou, pletou si i čtvereční a krychlové metry, převod jednotek je sprostá nadávka, sčítat a odčítat z hlavy jen třeba dvoumístná čísla je neřešitelný problém. S papírem a tužkou vypočítat jakýkoliv součet několika čísel, vydělit nebo vynásobit něco prostě neumí. A do situace kdy opravdu tyhle základní výpočty potřebujete je dost na to, aby to lidé uměli. Třeba "chytrý" telefon se přeci může vybít, a jeho člověk je v p... A myslím, že i ten právník by tuhle sumu znalostí z matematiky měl mít. Prostě "matura z matiky" by se neměla oddiskutovávat, ale měla by být a tečka.

Ono by se pak nestávalo, že jsem viděl u pokladny v supermarketu, že pokladní při placení třeba 12,- Kč vrátila s klidem 68 korun místo osmdesáti osmi na stovku a nikdo si toho ani nevšiml. A přitom se stejný člověk hádá s pokladní, že ta tyčinka je ve slevě za 11,90 Kč a na pokladním displeji vyjelo 12,50 Kč. A nejhezčí bylo, že pokladna správně zaokrouhlila konečnou cenu na 12,- Kč (je to i příklad toho jak se dá s matematikou ošálit zákazník).

Co dodat? Myslím, že je část z věcí, které by se prostě měli do hlavy natlouct, stejně jako pravopis a další suma znalostí, hezky postaru. Drilem. A maturita by to měla završit jako relevantní zkouška pro všechny středoškoláky. Před téměř čtyřiceti lety jsem nastoupil k Pánům (ne soudruhům) Inženýrům Projektantům, a jejich technické zprávy, psané na stroji, bez "chytrých" Wordů, bývaly malým literárním dílem bez hrubek a se správným časováním a skloňováním a všechny výpočty dělali z hlavy, na papíře a ty nejsložitější na "logáru" a vše co vymysleli tak většinou fungovalo.

A. Alda 8.3.2017 11:44

Já jsem maturoval v roce 1977

a povinné byly čeština, ruština, matematika a volitelný předmět (vybral jsem si fysiku). Na odborných středních školách tehdy matematiku povinnou neměli, místo ní měli nějaký odborný předmět. Na humanitní větvi gymnasia také nebyla povinná matematika, jen volitelná, ale oni si tehdy vybírali hlavně dějepis. To u nás na větvi přírodovědné zase nikoho nenapadlo. Volitelné přijatelné byly jen fysika, chemie a biologie a ti, co nechtěli dále studovat, si za volitelný vybírali zeměpis.

Ale doba se všelijak mění. Než se mi podařilo protlačit se na vysokou školu (nesvádím vše jen na kádrový profil), odmaturoval jsem ještě z dalších 4 odborných předmětů. Vysokou jsem pak udělal s "červeným". Ale když se dnes, po těch dlouhých letech praxe a dalšího vzdělávání, podívám zpět, vidím hlavně tu češtinu a matematiku. To ostatní nebylo v celku k ničemu. Kdo to šel dále studovat, překonal to během prvního semestru. Kdo to dále studovat nešel, zapomenul na to do pěti šesti let. Ale čeština a matematika jsou základem myšlení a vyjadřování výsledků toho myšlení stále, pořád, bez ohledu na momentální životní a profesní posici.

Maturita z češtiny a z matematiky by stačily, kdyby bylo na trochu vyšší úrovni náročnosti. Nic dalšího by nebylo zapotřebí. Jen čeština a matematika.

K. Luboš 8.3.2017 11:42

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Samozřejmě, povinné učení matematice je účinnější než to dobrovolné. To je snad každému jasné...

J. Řezák 8.3.2017 11:42

Jestli o tom bude rozhodovat ombudsmanka, ...

... tak je s matikou ámen. Vždyť ta slepice zabloudí i v trojčlence.

Z. Lapil 8.3.2017 11:35

Scvrknu to na stručnou dvojotázku

Je maturita průkazem VŠEOBECNÉHO vzdělání? A je součástí všeobecného vzdělání schopnost počítat?

(Jsme v úvahách naprosto základních, rozdíl mezi počty a matematikou ponechme, prosím, do další fáze.)

A. Alda 8.3.2017 11:31

Tak.

Dokonale vystiženo.

A. Alda 8.3.2017 11:30

Maturita bez matematiky není maturita.

Ovšem musí to být matematika na úrovni a ne ten chabý odvar počtů ze základní školy.

F. Ogáv 8.3.2017 11:19

Re: S matikou je to takto:

výborně!!

P. Lenc 8.3.2017 10:49

Re: Nechtěl bych dnes

Nojo pane Kočí,pamatuji to, zažil jsem to.Dodnes vím, jak použít pilu, pilku na železo, pilník nebo nůžky na plech atd.Ač jsem nebyl žádná matematická špička, tak oproti dnešním maturantům i ve svém věku znám a používám malou i velkou násobilku a dokonce umím napsat rukou dopis. Vím, že pro dnešní žáky a jejich učitele je naučit se takovou násobilku zpaměti neuvěřitelným "týráním" které brání "zdravému rozvoji" dítěte, jenom nevím co se stane v okamžiku, kdy z jakéhokoliv důvodu dlouhodobě zkolabuje internet a příslušná výpočetní technika.Stačí pořádná erupce na slunci, což je jen jedna z možností.Potom budem my a celá tak "humanitní" společnost v p...

M. Varadinková 8.3.2017 10:40

Re: Moje maturita r. 1975

Já jsem maturovala v roce 1977 na chemické průmyslovce se zaměřením "Výroba a zpracování makromolekulárních látek". Povinné maturitní předměty byly čeština, ruština, technologie, stroje a zařízení. Nepovinná byla matematika, ale až jako pátý předmět, nikoliv jako náhrada za povinnou ruštinu. To bych já docela uvítala, protože matematika mne bavila, zatímco k ruštině jsem měla od roku 1968 velkou averzi. Ve čtvrťáku jsme měli matematiku už jen jako nepovinnou a maturovat z ní bylo zbytečné, protože to ani při přijímání na VŠ nehrálo žádnou roli. Všichni totiž museli dělat přijímačky bez ohledu na to, z čeho a jak dobře maturovali, tak proč si zbytečně přidávat další stres pátým maturitním předmětem.

D. Stirský 8.3.2017 10:40

S matikou je to takto:

TV celebrita by nepřiznala, že je blbá na pravopis a češtinu, že nepochopila shodu podmětu s přísudkem a psaní "s" a "z". Ovšem to, že je blbá na matematiku, prohlásí s hrdostí nebo s falešným sebemrskačstvím ("vím, že je to strašné, ale...") Přitom napsat, že x na druhou = x + x je stejná bota, jako "kobila" či "abyjste". Příznačné také je, že velcí matematici/fyzikové většinou nezpochybňují společenské vědy a umění. Naopak! Mnozí umění milují, hlavně vážnou hudbu, zajímají se o dějepis. Nikdy neříkají, že Mozarta a Bacha k životu nepotřebují, že jim stačí jen Skákal pes. Oproti tomu umělci či absolventi humanitních studií proti matice/fyzice brojí s tím, že derivace k životu nepotřebují a že jim stačí jen malá násobilka a sčítání.

J. Plíva 8.3.2017 10:33

Dětská otázka": Je to povinné?

Je povinné učení účinnější než dobrovolné? Není, myslí si prof. Hejný -a proto je proti povinné matematice.

Autor článku má podivnou logiku, když píše: "Ani misionář snadnější výuky matematice, pan profesor Hejný, citovaný při každé příležitosti, není pro povinnou matematiku. Že by sám nevěřil v úspěchy své metody?" Přece právě naopak. Hejný věří ve svou metodu (učí lásce k matematice), a proto není pro povinnou matematiku.

J. Lepka 8.3.2017 10:33

Re: Ja se rediteli nedivim

Osobní zkušenost s oběma systémy nemám, ale můj spolužák ze základky se s tím setkal osobně, když roku 1970 s rodiči přesídlil z Vídně do Miami a nastoupil na tu jejich "high school" a shodou náhod rovnou na hodinu matematiky, kde zrovna probírali trojčlenku. "Tak si vás vyzkoušíme" pronesl přednášející a vzápětí mu poklesla čelist, když mu Jiřík vysypal výsledek z hlavy s poznámkou, že tohle se učil v jedenácti letech na základce.

Položme si jen otázku "Cui bono?" Komu prospěje masa zblblých voličů, co nepochopí, že návrhy a koncepce EU jsou z hlediska matematiky a fyzika nesmyslné a nereálné? Kdo bude stále volit podvodníky, kteří bez vlastní odpovědnosti, ale i znalostí prosazují energiewende, elektromobilitu a imigrační boom?

T. Kočí 8.3.2017 9:39

Re: Sám jsem z matiky nematuroval a dnes

máte pravdu. byli to často sadisti.

T. Kočí 8.3.2017 9:35

Re: Nechtěl bych dnes

Když jsme byli v devítce, dostala škola modely dynam, třífázových strojů a j. Úžasné na pochopení .(r.1964-pravěk).

T. Kočí 8.3.2017 9:32

Nechtěl bych dnes

chodit do školy. Měli jsme dílny 6 hod. týdně a dobrovolně jsme chodili denně-modelařit.

J. Kohout 8.3.2017 9:28

Re: Na socanmu-sosanku Valachovou velký pozor

Matematika se neučí biflováním. Kamarád ve čtvrtém semestru matematické analýzy nechodil na přednášky a na zkoušce si stěžoval, že bylo málo času, aby to celé odvodil. Potřeboval o dvě hodiny víc ;-)

Informatika je jen jiná forma matematiky. Zkouška z Vyčíslitgelnosti byla na tři hodiny, a výsledná známka buď 1 nebo 4. Kdo pochopil, stihl za hodinu a půl, kdo nepochopil, propadl bez ohledu na čas.

J. Kohout 8.3.2017 9:25

Učí se POČÍTÁNÍ, ne matematika

U nás se neučí matematika, ale počítání. To bylo nezbytně potřebné v době Marie Terezie, a díky jí za to.

Již před dvaceti lety existovaly kalkulačky, které uměly prakticky všechno, co se učí na *gymnáziu* (s výjimkou těch, kde se učily in integrály), protože i derivace jsou jen aplikace vzorečků.

Ale prakticky se neučí, *co* jsou derivace a *k čemu se používají*. Matematika má být o pochopení, ne biflování.

P. Maleček 8.3.2017 9:19

Na socanmu-sosanku Valachovou velký pozor

Matematika je nenáviděna proto, že se na rozdíl od humanitních předmětů nedá okecat. Zvlášť její základy, které se prostě musí nabiflovat. A "nejhorší" na ní je, že ty co se ji díky nabiflování základů naučí aplikovat v reálném životě, pak neokecají politické slibotechny. To proto, že ti znalí aplikované matematiky, byť jen v středoškolském rozsahu, snadno prohlédnou jejich lži.

Mezi tyto slibotechny však patří i Valachová. A tak je potřeba dát velký pozor na to, zda její prosazování maturity z matematiky spíš nemá k matematice vyvolat odpor, pak zneužitý k jejímu zrušení.

Od socana-sosana je nutno čekat vždy jen to nehorší - však právě proto vzniklo ono slavné: kudy chodil tudy lhal a krad, sociální demokrat.

V. Novák 8.3.2017 9:00

Re: Moje maturita r. 1975

No, určitě si to pamatujete líp, ale chtěl jsem se ptát na totéž. Já maturoval 1978,na gymnáziu, a povinné byly čeština, ruština, matematika, jeden volitelný a jeden nepovinný předmět.