14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Opět povinná maturita z matematiky

Kvůli povinné maturitě z matematiky, kterou veřejnosti ohlásila ministryně pro školy, začali tentokrát střečkovat ředitelé gymnázií. Ten od Keplera, asi jako vyjádření k odkazu astronoma, kterého si škola dala na vizitku, si dal za úkol být v čele protestů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kotas 8.3.2017 12:47

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

A tím pádem o peníze.

J. Plíva 8.3.2017 14:29

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Hejného vyučování není založeno na "krokování, pavučinka,děda Lesoň atd.", jak píšete, ale na jednoduchém poznání, že děti baví, když na něco přijdou samy. To byste koukal, jakou mají radost, když samy objeví vzoreček například pro obsah čtverce. Budou si ho pamatovat. Krokování, pavučinka atd. to jsou jsou jen způsoby do 1. třídy, (které nejsou nutné, když si vymyslíte jiné,) jak děti objeví (bez toho, aby jim to učitel říkal) sčítání a odčítání.

Prostě děti milují, když na něco samy přijdou. To je vše.

P. Portwyn 8.3.2017 21:59

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

No, jenže na tohle poznání (poslední věta) nepotřebujete Hejného. Dobří učitelé to tak dělali dávno před Hejným.

J. Plíva 9.3.2017 7:04

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Ano, dobří učitelé to tak dělali dávno před Hejným.

J. Jurax 8.3.2017 23:58

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

No, jen jsem zvědav, jak si touhle metodou dítka někdy v kvintě sama přijdou na vzorec pro diskriminant kvadratické rovnice ...

J. Plíva 9.3.2017 6:53

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Budou potřebovat určitou pomoc. Když se budou učit od 1. třídy podle Hejného, tak už je v 5. třídě bude bavit objevování vzorců.

R. Langer 9.3.2017 14:44

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Nebude.

A. Sedláčková 10.3.2017 14:12

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Pane Plívo, pořád omíláte, že děti baví, když na něco přijdou samy. Ale toto je jen jeden z aspektů (příjemný, ale ne nezbytný) k dosažení rozumné míry vzdělání na každě škole.

R. Langer 8.3.2017 14:57

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Hm, a co otázku postavit jinak: "Je povinné učení účinnější než žádné?".

Kolik znáte lidí, kteří se chtějí něco doopravdy učit? ;-)

J. Plíva 8.3.2017 15:51

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Každé dítě se učí neustále. Bez učitele se naučí do 5 let mluvit a chápat gramatiku, aniž ho někdo přímo učí. A spoustu jiných věcí. Dokonce si hledá učitele - pořád se vyptává...A jestli znám lidi, kteří se doopravdy chtějí něco učit. Jistěže. Z historie: Dickens se ve 12 letech učil ve vězení pro dlužníky. Mark Twain, Gorkij (napsal o tom knihu "Moje university" - jak se flákal po Rusku - a přitom se učil.)

R. Langer 8.3.2017 16:09

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Jo, učíme se i chodit na záchod a základní hygienu, a někdo s tím má problémy dodnes. Co myslíte, je lepší to takového člověka nechat naučit samotného, nebo byste byl pro povinnou výchovu, pokud byste třeba musel s takovým člověkem bydlet? ;-)

J. Plíva 8.3.2017 16:14

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Nepřehánějte. V rodině záleží na rodičích, na nich je dítě závislé a s povinnostmi od milujích rodičů nemá problém. Jestli je to povinné se začne ptát až ve škole.

F. Ogáv 8.3.2017 17:21

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

To co tady píšete s tím stoprocentně souhlasím. Dítě, které se nechce učit, je nějakým způsobem porouchané. A ten, který se v dospělosti dobrovolně, sám, něčemu nechce přiučit vyrůstá v štamgasta hospody Na růžku, kde bude konzumovat jedno pivo za druhým. Takovým není pomoci. Je mi 70, ale stále se něčemu novému učím, jak v oboru svých koníčků, tak i v zaměstnání. Nedovedu si to ani jinak předsatvit. To není život, to je hnití.

Pan profesor však u mne ztratil důvěru svými množinami. To byla nebetyčná kravina a všichni mu to "žrali". Nakonec čas to ukázal. Proto mu nevěřím, ale toho hodnocení časem se asi už nedožiju.

T. Kočí 8.3.2017 9:32

Nechtěl bych dnes

chodit do školy. Měli jsme dílny 6 hod. týdně a dobrovolně jsme chodili denně-modelařit.

T. Kočí 8.3.2017 9:35

Re: Nechtěl bych dnes

Když jsme byli v devítce, dostala škola modely dynam, třífázových strojů a j. Úžasné na pochopení .(r.1964-pravěk).

P. Lenc 8.3.2017 10:49

Re: Nechtěl bych dnes

Nojo pane Kočí,pamatuji to, zažil jsem to.Dodnes vím, jak použít pilu, pilku na železo, pilník nebo nůžky na plech atd.Ač jsem nebyl žádná matematická špička, tak oproti dnešním maturantům i ve svém věku znám a používám malou i velkou násobilku a dokonce umím napsat rukou dopis. Vím, že pro dnešní žáky a jejich učitele je naučit se takovou násobilku zpaměti neuvěřitelným "týráním" které brání "zdravému rozvoji" dítěte, jenom nevím co se stane v okamžiku, kdy z jakéhokoliv důvodu dlouhodobě zkolabuje internet a příslušná výpočetní technika.Stačí pořádná erupce na slunci, což je jen jedna z možností.Potom budem my a celá tak "humanitní" společnost v p...

J. Kohout 8.3.2017 9:25

Učí se POČÍTÁNÍ, ne matematika

U nás se neučí matematika, ale počítání. To bylo nezbytně potřebné v době Marie Terezie, a díky jí za to.

Již před dvaceti lety existovaly kalkulačky, které uměly prakticky všechno, co se učí na *gymnáziu* (s výjimkou těch, kde se učily in integrály), protože i derivace jsou jen aplikace vzorečků.

Ale prakticky se neučí, *co* jsou derivace a *k čemu se používají*. Matematika má být o pochopení, ne biflování.

P. Maleček 8.3.2017 9:19

Na socanmu-sosanku Valachovou velký pozor

Matematika je nenáviděna proto, že se na rozdíl od humanitních předmětů nedá okecat. Zvlášť její základy, které se prostě musí nabiflovat. A "nejhorší" na ní je, že ty co se ji díky nabiflování základů naučí aplikovat v reálném životě, pak neokecají politické slibotechny. To proto, že ti znalí aplikované matematiky, byť jen v středoškolském rozsahu, snadno prohlédnou jejich lži.

Mezi tyto slibotechny však patří i Valachová. A tak je potřeba dát velký pozor na to, zda její prosazování maturity z matematiky spíš nemá k matematice vyvolat odpor, pak zneužitý k jejímu zrušení.

Od socana-sosana je nutno čekat vždy jen to nehorší - však právě proto vzniklo ono slavné: kudy chodil tudy lhal a krad, sociální demokrat.

J. Kohout 8.3.2017 9:28

Re: Na socanmu-sosanku Valachovou velký pozor

Matematika se neučí biflováním. Kamarád ve čtvrtém semestru matematické analýzy nechodil na přednášky a na zkoušce si stěžoval, že bylo málo času, aby to celé odvodil. Potřeboval o dvě hodiny víc ;-)

Informatika je jen jiná forma matematiky. Zkouška z Vyčíslitgelnosti byla na tři hodiny, a výsledná známka buď 1 nebo 4. Kdo pochopil, stihl za hodinu a půl, kdo nepochopil, propadl bez ohledu na čas.

D. Šimáček 8.3.2017 8:52

možná

by bylo záhodno matematiku rozdělit na /A počty(kupecké) vč ekonomické gramotnosti, logické operace, a prostě všechny další základní matematické dovednosti a /B na matematiku vyšší potřebnou pro ty kdo se s ní budou dále zabývat. Jenže ekonomická gramotnost není pro vládnoucí pseudoelitu přijatelná, protože každý z ní může pochopit nesplnitelnost předvolebních slibů.

V. Kotas 8.3.2017 8:08

Žabomyší války, nic jiného. A výsledek ?

Celkový úpadek znalostí, chybějící absolventi technických oborů, kteří jsou potřební pro společnost. Okecávací obory nás neuživí, jejich absolventi ( převážná většina ), čekají s nataženou rukou. Jsou placeni z daní lidí práce.

V. Kotas 8.3.2017 8:11

Re: Žabomyší války, nic jiného. A výsledek ?

Jaké byly maturity za 1.rep., i do r. 1989 ? Takové, že jejich absolventi, po VŠ mohli postavit např. vysílač na Ještědu, atd..

V. Kotas 8.3.2017 8:12

Re: Žabomyší války, nic jiného. A výsledek ?

Bez počítačů, kalkulaček.

Z. Lapil 8.3.2017 15:44

Re: Žabomyší války, nic jiného. A výsledek ?

Tak jak to říkáte, je pravda i tvrzení: ve Francii byla první třída tak skvělá, že její absolventi mohli po VŠ postavit například 100 tun těžkou kupoli hvězdárny, kterou (tou kupolí) se dalo otáčet rukou - viz http://www.archiweb.cz/gustave-alexandre-eiffel. Jo, TEN Eiffel.

Aneb on se na té (stavařské) vysoké člověk taky leccos nového naučil, i když je asi pravda, že to z velké části byly spíš aplikace než přímo matematika, navíc vymýšlené někdy v 18. - 19. století. Není každý Newton a Euler a Gauss a tak. Kromě toho nemůžeme všichni jen vymýšlet metody, někteří je musíme i používat, třeba aby bylo kde bydlet.

Obávám se, že významná část problému je v tom, že dnes vám stát nevěří natolik, že je maturita povinná i pro řemeslníky, a tak není divu, že postupně degradovala na úroveň výučního listu. Bez řemeslné podstaty, ke všemu.

D. Stirský 8.3.2017 7:47

Sám jsem z matiky nematuroval a dnes

mně to vadí. Mnozí, kteří by rádi ze školy udělali jakousi "filosofickou" žvanírnu, si neuvědomují, že Platon měl na své athénské Akademii nápis, že tam nemá vstupovat nikdo neznalý matematiky. Na matematice je krásné a zároveň nenáviděné, že nejde okecat. Na tabuli stačí napsat kvadratickou rovnici a ve třídě může být Číňan, Argentinec, Egypťan, Ind, Kypřan, Čech, Novozélanďan a Indonésan a všem musí vyjít stejný výsledek a kantor může písemku bez problémů opravit. Mne matematika především naučila systému, že když jednou řeknu, že to/ono je A, pak musím v textu to A používat. Naučila mně třeba si logicky srovnat knížky v knihovně, sepsat logicky setříděný text. Sám jsem ovšem nezažil dobré učitele matiky: Někteří si na nás léčili své komplexy - dávali nám najevo, jak jsme hloupí, jiní zase neuměli vysvětlit, k čemu se to či ono používá v praxi... Obávám se, že dobrých učitelů matiky je málo.

T. Kočí 8.3.2017 9:39

Re: Sám jsem z matiky nematuroval a dnes

máte pravdu. byli to často sadisti.

K. Pavlik 8.3.2017 0:55

Ja se rediteli nedivim

Co ma chudak reditel delat kdyz ma ucitele matematiky kteri nemaji o matematice ani poneti?

Kamaraduv syn byl pred lety rok na gymnaziu v Maine (USA). Tam mel ucitele matematiky ktery ho naucil matematicky myslet az jsem byl prekvapen (a to o matematice nejsem casto). Kamaraduv syn chtel dokonce z matematiky maturovat. Pak se vratil do Ceska na skolu Matyase Lercha a tam mu, podle mne, naprosto neschopni ucitele vysvetlili ze nema o matematice ani poneti.

Pozor toto neni chvala skolstvi v USA - je to jen chvala jednoho ucitele.

J. Lepka 8.3.2017 10:33

Re: Ja se rediteli nedivim

Osobní zkušenost s oběma systémy nemám, ale můj spolužák ze základky se s tím setkal osobně, když roku 1970 s rodiči přesídlil z Vídně do Miami a nastoupil na tu jejich "high school" a shodou náhod rovnou na hodinu matematiky, kde zrovna probírali trojčlenku. "Tak si vás vyzkoušíme" pronesl přednášející a vzápětí mu poklesla čelist, když mu Jiřík vysypal výsledek z hlavy s poznámkou, že tohle se učil v jedenácti letech na základce.

Položme si jen otázku "Cui bono?" Komu prospěje masa zblblých voličů, co nepochopí, že návrhy a koncepce EU jsou z hlediska matematiky a fyzika nesmyslné a nereálné? Kdo bude stále volit podvodníky, kteří bez vlastní odpovědnosti, ale i znalostí prosazují energiewende, elektromobilitu a imigrační boom?

K. Pavlik 8.3.2017 13:59

Re: Ja se rediteli nedivim

Jak jsem jasne napsal - americke skolstvi neresim.

Je zvlastni ze i problemy s vyucovanim matematiky lze svest na EU. Muze za to tez Putin?

V. Plocek 8.3.2017 0:50

ŠKOLSTVÍ: Opět povinná maturita z matematiky

Opět samé bláboly. Proč nikdo neřekne, že tak jak se učí matematika (a nejen ona), tak nepřipraví žáky, studenty k ověření jejich znalosti a hlavně použitelnost v maturitě. A v tom je zakopaný pes. Místo toho se bohatě diskutuje a diskutuje a čas utíká. Navíc současný systém a to opět nejen u matematiky nutí studenty biflovat a "odmeldovat" zadanou látku, aniž by učené uměli v praxi použít. Vím o čem mluvím, protože od základní školy až po vysokou je to stejné. Vrcholem byl kolega studující vysokou školu, kterému jsem pomáhal z diplomovou prací. A když měl v praktickém životě použít popisované v diplomové práci tak nevěděl. Na námitku, že jsme se tím v diplomce zabývali odpověděl: Ano, ale je to již dlouho, a tak si nepamatuji. Dlouho trvalo 3-4 měsíce!!!A stejný styl učení vidím i v základní škole a nejen v matice.