27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Opět povinná maturita z matematiky

Kvůli povinné maturitě z matematiky, kterou veřejnosti ohlásila ministryně pro školy, začali tentokrát střečkovat ředitelé gymnázií. Ten od Keplera, asi jako vyjádření k odkazu astronoma, kterého si škola dala na vizitku, si dal za úkol být v čele protestů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Alda 8.3.2017 11:31

Tak.

Dokonale vystiženo.

P. Portwyn 9.3.2017 8:04

Re: S matikou je to takto:

Je pravda, že skutečně všestranné lidi najdete v podstatě jen mezi přírodovědci.

Ona ta cesta je prostupná jen jedním směrem. Jak tu už mnohokrát padlo - z mnoha slavných fyziků velcí filosofové, ani z jednoho filosofa slavný fyzik.

J. Plíva 8.3.2017 10:33

Dětská otázka": Je to povinné?

Je povinné učení účinnější než dobrovolné? Není, myslí si prof. Hejný -a proto je proti povinné matematice.

Autor článku má podivnou logiku, když píše: "Ani misionář snadnější výuky matematice, pan profesor Hejný, citovaný při každé příležitosti, není pro povinnou matematiku. Že by sám nevěřil v úspěchy své metody?" Přece právě naopak. Hejný věří ve svou metodu (učí lásce k matematice), a proto není pro povinnou matematiku.

K. Luboš 8.3.2017 11:42

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Samozřejmě, povinné učení matematice je účinnější než to dobrovolné. To je snad každému jasné...

J. Plíva 8.3.2017 14:09

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Každému jasné? Neplatí snad, že když někoho něco baví, tak se to naučí lépe, než když je nucen k nějakému biflování?

R. Langer 8.3.2017 14:59

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Aha, takže když někoho nebudete nutit se něco naučit, tak se to podle vás jako sám naučí lépe, ano? :-)

J. Plíva 8.3.2017 15:45

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

To neříkám. Učitel dítěti pomáhá, aby na to přišlo samo. Jde o to, aby dítě mělo radost, že na to samo přišlo. jde o tu radost. Když někoho k něčemu nutíte, tak asi o vaši pomoc ani nestojí.

R. Langer 8.3.2017 16:06

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Hm, ale ty základy matematiky se prostě musíte "nabiflovat", bez toho to prostě nejde.

P. Portwyn 8.3.2017 22:07

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Zaměňujete pojmy. "Biflování" je pamětní učení, to dětem až tak nevadí. Nejvíc vadí duševní úsilí, logika. Pokud jim předložíte vzoreček, který se mají nadrtit a pak mechanicky aplikovat, protesty budou nevelké. (Pravda, některým dětem vadí všechno.)

Aneb: "A ne že do té písemky zase dáte ty svoje logiky, pane učiteli!"

J. Plíva 9.3.2017 7:01

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Máte pravdu. Já to chápu takto: Je biflování dobrovolné a povinné. Dobrovolnému předchází touha se něco naučit, povinnému touha dostat dobrou známku, aby člověk prolezl, - co se naučil takto, víceméně zapomene.

P. Portwyn 9.3.2017 8:01

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Máte pravdu, zapomene.

Ovšem mnoho (nevím, jak dříve, dnes ale většina) dětí nemá touhu pochopit, jak funguje spalovací motor nebo zářivka. Je jim to jedno.

Výuka jim slouží jen jako matérie, na které se trénují "pracovní kompetence" - to je nové slovo to, že se mají naučit dělat věci pořádně a domluvit se na té práci se spolupracovníky.

Mám to štěstí učit na dobrém gymnáziu, kde většina dětí chce vědět. A těch pár (obvykle dívky), které to fakt nezajímá, se aspoň naučí pořádně vyplnit tabulky :o) protože jsou hodné a pro mne se přemůžou... Ale učil jsem roky na základce, a vyslechl jsem mnohé. Tam je občas úplně jedno, co a jak učíte.

J. Plíva 9.3.2017 15:17

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Existují solidní výzkumy zvídavosti děti, které ukazují,že zvídavost dětí po nástupu do školy po 3 měsících rapidně klesá. Zvídavost před školou se projevuje spoustou otázek na dospělé nebo starší kamarády. Zvídavost je dobrovolná. Dobrý učitel proto děti do ničeho nenutí, ale podněcuje jejich zvídavost.

P. Portwyn 9.3.2017 16:06

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

No vidíte - a přitom ty první tři měsíce si děti prakticky jen hrají. Takže by žádná zvědavost klesat neměla...

Ne, teď vážně. Dítě si fakt nemůže ve škole dělat, co chce. Představte si situaci, kdy se dítě rozhodne, že se místo výuky půjde proběhnout na hřiště. Podle Vašich teorií mu to musíte umožnit - jinak ho nutíte. Jenže zároveň mu to umožnit nesmíte, protože ho nesmíte pustit z dozoru.

Prosím nevykládejte mi, že učitel má po dobu nějakých 180 dní po 4 hodinách denně na každou sekundu zaujmout 25 rozdílných osob, aby pořád napjatě vnímaly. Tohle prostě nejde... Neexistuje knížka, film či PC hra, které by to dokázaly. Zrovna tak neexistuje člověk, který by to dokázal.

J. Plíva 9.3.2017 18:31

Budu mluvit o základní škole: Učitel podle Hejného nechce, aby vnímaly jeho, snaží se ve třídě předložit problém (jakousi hádanku, která souvisí s tím, co chce, aby děti objevily) a nechá je to luštit. Každé dítě má jiný názor, hádají se a dokazují své pravdy, dokud se na něčem neshodnou. Učitel jim nepředkládá hotová řešení, jen jim říká na co se mají dívat. Takže skoro celou hodinu mluví děti. Mají radost, že něco objevují. To vše ze začátku vyžaduje hodně času a trpělivosti, což je mnohým učitelům nepochopitelné. ale existují školy, kde se tak učí (viz YouTube) a třídu zhruba ve 4 třídě doženou a předčí páťáky, kde se postupuje obvyklým způsobem. Takže učitel nic nevykládá a nepotřebuje udržovat jejich pozornost.

P. Portwyn 9.3.2017 20:00

Re:

Já nemluvím jen o výkladu. Každá smysluplná práce vyžaduje pozornost. V normální hodině na II. stupni se formy střídají (výklad, skupinová práce, samostatná práce) - na feřtekoviny o samém výkladu zapomeňte, ten pán ví o dnešní realitě kulový.

Když necháte 25-30 dětí se hádat, bude smysluplně pracovat cca 10. Ostatní budou buď koukat do prázdna, hrát si na mobilu (zakázat mobil nesmíte, to by bylo nucení) nebo prudit ostatní, hulákat "vtipné" pitomosti. Mluvím o II. stupni (puberta), do elementární výuky nekecám.

Pokud dáte dětem skupinovou práci, musíte ji dát v malých skupinkách (max. 4). Jinak se vždycky aspoň jeden fláká. Mnohokrát odzkoušeno.

Učíte?

J. Plíva 10.3.2017 11:12

Na vyšších stupních jsou studenti schopni sledovat delší výklad; a pak víc záleží na dovednosti učitele. Na YouTube je celý kurs fyziky z MIT, jedna přednáška trvá přes hodinu a vyžaduje hodně pozornosti. Přednáší Walter Lewin - je přiložena diskuze - studenti ho milují.

Neučím. Já mám vzdělání z pedagogiky dospělých. Mám zkušenost s dětmi z šachového kroužku. A tam jsem zjistil třeba to, že když jsou ve skupině děti s různým stupněm umění této hry, nemusím je učit - sami mezi sebou si ty zkušenosti předávají - moje role je v tom jen jim zajistit, aby to mohly dělat.

J. Jurax 8.3.2017 23:55

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Ale no jo, jenže když ho to nebaví a přesto se to naučit musí, aby nebyl blbcem (vyňatá slova, trojčlenku, čas předminulý, kvadratické rovnice v komplexním oboru) a aby nedostával furt kule?

Protože matematiku jako vyučovací předmět dosud žádný progresivní myslitel nehodlá rušit, a propadlíka z matiky k maturitě i bez matematiky stejně nepustí ...

Nehledě na to, že něco se nabiflovat prostě musíte. Prázdná hlava, do níž není nic nabiflováno, nic nepochopí a nevymyslí ani trakař ...

J. Plíva 9.3.2017 6:57

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Dle Hejného se nezkouší a netrestá. Děti objevují společně a mají společně radost, když se na něco přijde. Maturity jsou pitomost. Vysoké školy a zaměstnavatelé si stejně vyzkouší, kdo co umí bez ohledu na vysvědčení.

P. Portwyn 9.3.2017 8:10

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

No a kdy tedy hodláte dětem dát nějaké povinnosti?

Protože pokud první povinnost přijde s nástupem do zaměstnání, tak se ten mladý člověk složí.

Mimochodem zkoušení není za trest. Je to jednak diagnostická metoda, jednak způsob, jak děti dokopat k tomu, aby se systematicky učily. Sám zkouším nerad, ale na druhou stranu těžko přimět děti k soustavné práci jinak je dost problém. Trénink je prostě potřeba při všem, co se má dělat pořádně. A některé části tréninku vyžadují sebezapření. Budou ho potřebovat i v práci - jako se musím zapřít já, když jim dávám test, a přitom bych radši učil :o)

J. Plíva 9.3.2017 15:11

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Co jsou to povinnosti? Nucení. Nikdo nemá být k ničemu nucen - říkal Komenský. Pokud není učení dobrovoolné, vyvolává odpor. jen si namlouváte, že v nich vychováváte sebezapření

P. Portwyn 9.3.2017 16:01

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Jo tak. No tak hurá, budeme jezdit na červenou.

P. Portwyn 9.3.2017 16:13

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Jinak když řeknete A, řekněte i B Komenský by žáka, který nedodržuje pravidla, vyloučil ze školy: "Takoví se dají ve školách záhy poznat sami a mají být včas odstraněni ze škol nejen pro svou lenost duševní, která bývá obyčejně znakem otrockého ducha, nýbrž pro špatnost obvykle s ní spojenou (...)"

Což dneska jaksi nemůžete.

J. Plíva 9.3.2017 18:16

To je zajímavý citát. Já bych se Komenského zeptal, kde se v některých dětech bere ten otrocký duch a duševní lenost. Přece to není vrozené. Takové děti podle mého názoru musely projít špatnou zkušeností. A pochopitelně škola není nápravné zařízení, tak by měla mít právo se těchto dětí zbavit. Což dneska jaksi nemůžete, pokud nejste soukromá škola.

P. Portwyn 9.3.2017 20:06

Re:

On Komenský napsal leccos, co se neví.. A leccos z toho, co napsal, myslel úplně jinak, než si většina lidí myslí.

Proč by to nemohlo být vrozené? A co třeba vliv rodiny? Rodiče, kteří mají vzdělání za zbytečné a učitele za hlupáky? Rodiče, kteří dítě nevychovávají? Rodiče, kteří jim nedávají dost impulzů, protože "to neřééš woéé"?

Nemít právo se dětí zbavit jde ruku v ruce se "zákazem nucení". Protože dítě má přece právo dělat jen to, co chce, a pokud se dítěti něco nedaří, je to chyba učitele.

Soukromá škola se dítěte rovněž zbavit nemůže, protože žák = peníze.

J. Plíva 10.3.2017 10:54

Není to vrozené - jsem o tom přesvědčený. Pochopitelně na dítě má vliv, do jakého prostředí se narodí. Jsem proti povinné školní docházce - i to zkažené dítě (třeba rodiči) si může najít nějaké místo ve společnosti. a také nemusí. Všechno se nedá řídit k dobru - popřípadě povinnému dobru. Existují slavní lidé, třeba Ch. Dickens nebo M.Twain, kteří ve škole dlouho nepobyli nebo se proti ní bouřili nebo dokonce se pohybovali ve zločineckém prostředí, které později opustili.

Co se týče "nucení", tím myslím nucení k učení. Děti chtějí na všechno přijít samy - top jim dělá radost. Když jsou nuceny se něco učit, myslí při tom na něco jiného. "... dítě bloumá po Africe, loví lvice a my ne."

J. Plíva 10.3.2017 11:00

Existuje idea (už myslím Friedman to navrhoval) financování škol pomocí voucherů - kuponů či poukázek, které by stát přiděloval na dítě a rodiče by jimi platili škole, kterou si vyberou - tak by vznikla potřebná konkurence. Nedávno jsem o tom napsal blog v souvislosti s návrhem kariérního řádu. Píšu tam, že tím kariérním řádem se kvalita školy nezlepší, pokud neexistuje konkurence škol. a konkurenci by mohly zajistit zmíněné vouchery

P. Portwyn 9.3.2017 16:16

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Dokončení

"Avšak u ušlechtilých chlapců a svobodně smýšlejících duchů stačí užívat jiných druhů trestů.“ (Velká didaktika, kap. XXVI., § 13)"

Takže Komenský sám pracoval s TRESTY - a co jiného je trest, než prostředek nucení? Oproti Komenskému samozřejmě má dnešní učitel svázané ruce.

J. Jurax 9.3.2017 18:11

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Při vší úctě k profesoru Hejnému nesouhlasím. Společná radost z objevování je hezká věc - jenže ne všechny všechno takzvaně baví. Já bych, pokud se pamatuji víc než půlstoletí zpátky, radostně objevoval v matematice, fyzice a taky v dějepise a literatuře (a slohu, kupodivu nikoli však v pravopise), v chemii míň, v biologii vůbec a v cizím jazyce naprosto ne - to jsem se prostě musel tvrdě nadřít; opravdu to nebylo zajímavé, i když samozřejmě potřebné a užitečné.

A vysoké školy vyzkouší - jenže se na ni napřed musíte dostat. A to bez maturity zpravidla nelze. Ergo maturita není blbost, ale první pořádná zkouška - ne nadarmo se jí říká zkouška dospělosti. Ty další - v životě i na případné vysoké škole - budou mnohem horší. Ve světle zkoušky z teorie množin nebo diferenciálního počtu byla i maturita z povinného cizího jazyka (tehdy ruštiny) procházka vonným sadem a čeština se všemi zatracenými veršotepci taky; matika i dobrovolně zvolená fyzika pak byly pohodovou debatou na zvolené téma - pravda, u té matury mi to tak ještě nepřišlo ... :-)

Nehledě na to, že zkoušet až na VŠ, jestli něco umím a tudíž jsem s to studovat daný obor, je jednak pozdě a jednak nákladné časově a pro toho, kdo to platí, i finančně - v současnosti u nás obvykle stát, tedy všichni - neboť dost takových pokusníků rok dva jakž takž studuje, než je definitivně vyhodí (zpravidla na matice, pokud volí obor, kde je).

Dtto zaměstnavatel - aby se Vás vůbec odhodlal vyzkoušet, musíte až na vzácné výjimky mít papír, že splňujete žádané vzdělání.

Ono to vysvědčení sice s určitou chybou, ale přece jen vypovídá o tom, co umíte.

F. Ogáv 8.3.2017 11:59

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Pan prof. Hejný je opravdu misionář matematiky, dnes by se dalo také řící dobro.er. Kde je množinová matematika pana profesora ? V zadeli. Kde jsou jeho kroužky na tabuli, po jejichž "zvládnutí" dítko bez mrknutí napsalo 2+3=6 a pak vítězoslavně pokračovalo 6-3=2, 6-2=3 a své vítězství nad matematikou završilo 3+2=6. Je to samozřejmě špatně, ale zvládli jsme množinovou matematiku a kroužky,kroužky hejbete se..

Dnes pan profesor přichází opět s dalším skvostem Hejného metodou. Matematiku učí pomocí metod krokování, pavučinka,děda Lesoň atd. Tak se k lásce k matematice neučí. Díky jeho zvrhlým metodám se dětem v pozdějších letech, kdy už metody pana profesora nebudou fungovat, začne dětem dělat z matematiky nevolno a dochází pak k tomu, co zde popisuje ve svém příspěvku pan Stirský.

Proč nemůžeme pochopit, že malá násobilka - všechny její spoje- se nám pod kůži nedostanou jinak než tím, že se to NAUČÍME. Naučíme nazpaměť, na tom přeci není nic špatného. Když mi dnes někdo řekne sedm krát pět, tak aniž bych přemýšlel o tom proč mi to ten člověk říká, mi naskočí okamžitě třicetpět. Proč? Protože mne to paní učitelka Karvánková naučila, chválabohu jako básničku.

Člověk se však nějak živit musí a pan profesor (myslím, že už to nemá zapotřebí) k tomu asi tak přistupuje.

Maturoval jsem z matematiky na SVVŠ v r. 1963. Proto asi nedovedu dnes pochopit ředitele gymnasia, který brojí proti ,maturitě z matematiky. Je v pořádku, že takový člověk je ředitelem gymnasia? Naopak si mnohokrát říkám. Je navrhovaný způsob jednotných maturit správný? Obzvlášť když v našem školství existuje takové zvěrstvo, jako je učební obor s maturitou. Kadeřnice s maturitou, pak se přihlásí na MATFYZ, proč nestudovala stř.školu po absolvování ZŠ? Něco tady neštymuje.

K. Luboš 8.3.2017 12:18

Re: Dětská otázka": Je to povinné?

Proč jsou ředitelé gymnázií proti maturitě z matematiky? Je to jednoduché: boj o žáka.