4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
TBB - falešný mormonský kněz 10.1.2008 13:35

Re: Milý pane Pivodo

Ještě kousek:

Přišel jsem na přednášku další semestr a pochopil jeho velkorysost a svoji blamáž. V posluchárně pro cca 20 lidí jich sedělo 15 ve dvou řadách. Přednášející je všechny znal křestními jmény a když mě zaznamenal ve druhé řadě, pravil, že více dozadu už si sednout nemohu. Nicméně po dalších letech, kdy jsme spolu dělali poměrně zajímavé vědecké projekty, řekl, že je mu úplně jedno, kde se studenti něco naučí, podstatné je, aby tomu rozuměli a uměli to tvůrčím způsobem použít. Takže toho mladého s notebookem chápu a fandím mu.

TBB - falešný mormonský kněz 10.1.2008 13:32

Milý pane Pivodo

doufám, že nejste ten Pivoda, co byl kočí a měl krásné pivovarské koně. Od dob mé graduace na socialistické VŠ už uplynulo tolik let, že už si na tu dobu skoro nepamatuji. Ale pamatuji si na dvě sorty těch, kteří nás k akademickým výšinám měli přivést.

Jedni (zaplaťpámbu to bylo snad jen v prvním ročníku), trvali na účasti na přednáškách a cvičeních a zjevně toužili po tom, aby je študáci adorovali. Ostatním rozumnějším to bylo jedno, tak či onak za známku v mém indexu dostali zaplaceno. Leč vrcholem druhé sorty byli ti, kterým bylo úplně jedno, že vás nikdy neviděli a zajímalo je pouze to, zda něco umíte. Přišel jsem v předposledním ročníku VŠ na zkoušku ze speciální fyzikální metalurgie. Zkoušel věhlasný špičkový expert akademik K. Mazanec, který i za komunismu přednášel v Paříži. No a já do té školy chodil snad jen pro potvrzení o studiu, což ovšem neznamená, že bych na zkoušku nebyl připraven a problematice nerozuměl. Leč už v době před notebooky a internetem jsem si dokázal věci zjistit rychleji a nemarnit čas.Pan akademik Mazanec položil 2 otázky a doporučil židli pro přípravu. Také se mě zeptal, kdo vlastně jsem. Představil jsem se, pronesl hloupou omluvu v tom směru, že si mě asi nepamatuje, jelikož jsem sedával vzadu. Profesor pravil, že nehodlá zkoušet moji účast na přednáškách, ale moje vědomosti. Odmítl jsem židli pro přípravu a sedl si na tu zkušební. Byli jsme hotovi asi za 4 minuty, zatímco kolega, který se na jiné přípravné židli potil už 20 minut, prožíval truchlivé období. Dostal jsem za 1 a pan profesor mi řekl památnou větu: Pane kolego, až budete mít někdy čas, přijďte na přednášku. Třeba to nebude tak blbé, jak byste očekával...

JardaP 10.1.2008 13:32

Ale pak at nechtejii vykonavat profesi na kterou jsou skoleni a at si vsechno zaplati

Tak si myslim, jak by to bylo skvele,kdyby se pilot, doktor nebo stavitel mostu naucil jen to, co by chtel a pak letal nebo stavel mosty ci transplantoval jatra.

Schumacher 10.1.2008 13:22

Notebook ? To by mělo být standardní vybavení studenta.

Při výuce používané k účelu výuky. Všeobecně je známý odpor školního personálu k technickým vymoženostem. Co všechno je ve školních řádech zakázáno do školy nosit. Například hudební přehravače. Chápu zákaz používání při výuce. Ale proč si o přestávce neposlouchat oblíbenou hudbu? A co při cestě tam a zpátky ? Budou žáci procházet ochranným rámem a bude filcuňk jako na letišti ? Pak si učitelé stěžují na nízké platy. Někteří právem, leckteří neochotní se učit novoty, neprávem. Učitel neochotný sám se učit, nemá ve škole co pohledávat. Namítnete, jak k tomu přijdou ti,  jejichž rodiče jim nemohou koupit vybavení jaké mají jejich spolužáci. Že jsou tím znevýhodněni ? A co až přijdou do praxe, tam také někdo bude zakazovat jejich firmě stroje, které je zvýhodňuje proti konkurenci ? Když někomu chybí noha,  má být ostatním amputována, aby nebyli zvýhodněni ?

Mard 10.1.2008 13:18

Re: Re: To je dáno tím, že se nekomercionalizuje VŠ

Své schopnosti raději nehodnotím :-) Ale jinak s Vámi plně souhlasím. Nedovedu si představit že by platící studenti překousli současný stav výuky.

JK 10.1.2008 12:49

Re: Je třeba přizpůsobit obsah vyučování nové realitě

Kromě pravdivých informací je na netu i spousta polopravd a vyslovených pitomostí. Při čemž frekvence výskytu nepravdivé informace může být i vyšší než u pravdivé. Net není všespasitelný.

RomanL 10.1.2008 12:23

Re: Já si myslím,

a) Myšlení bolí

b) Vzdělaní lidé nebývají populární

c) Franta od soustruhu bere 2 x víc než ten profesor, fakt, voe...

... ještě vás nepřešla chuť na učení?

RomanL 10.1.2008 12:19

Re: Re: pamětník

... možná trochu nechápete něco vy...?

Rpuť 10.1.2008 12:15

"Nač učit nazpaměť něco, co lze najít snadno na netu?"

1)Stačí "cvaknout" a z lidstva se stane společenství negramotných blbečků

2) Nepoužívané orgány atrofují.....

PPP 10.1.2008 11:46

Re: Re: pamětník

tyto věci spojuje nechuť učitelů ke všemu novému

Minutus 10.1.2008 11:30

Je třeba přizpůsobit obsah vyučování nové realitě

Například krasopis. Kolik z nás píše ještě něco častěji než jednou z měsíc ručně? Učení detailů. Nač učit nazpaměť něco, co lze najít snadno na netu?

Tedy je potřeba důsledně rozdělit, co se z netu zjistit nedá, nebo nedá udělat s počítačem. A tohle je potřeba učit. A důsledně vyžadovat. Přísné praktické zkoušky, ale notebook povolen. 

Minutus 10.1.2008 11:27

Re: Re: To je dáno tím, že se nekomercionalizuje VŠ

Záleží na tom, jestli si studenti na to vydělávají sami, nebo to za ně vysolí rodiče.

Minutus 10.1.2008 11:25

Ano, je třeba dramaticky změnit výuku

ale pravdu máte svým způsobem oba. Když chcete plynně hovořit cizím jazykem, notebook ani internet to za vás nevyřeší. Jen může být vynikající pomůckou. Z druhé strany historická, přírodovědná, zeměpisná data nemusí člověk nosit všechna v hlavě a stačí orientační přehled. Odpadá bazírování na nesmyslných detailech a je více času na dobrý základ. pokud ho člověk má najde si zbytek na internetu. A platí to i o matematice a fyzice. 

Emem 10.1.2008 11:15

Já si myslím,

že škola by měla především naučit aktivně myslet, učit se a další dovednosti, jako je např. duševní hygiena. Ostatní se dá většinou najít na netu. tak že nějaký notebook snad nemůže vadit.

Saul 10.1.2008 11:14

Re: pamětník

Pokud Vám uniká rozdíl mezi notebookem a věcmi, jež jste vyjmenoval, neměl byste se diskuse účastnit.

R 10.1.2008 9:58

není třeba noťas, aby byl student při výuce mimo.

Vždycky  budou studenti, kteří budou ve třídě jen fyzicky na rozdíl od studentů, kteří jsou ve třídě i myslí. Za nás byly notebooky ještě scifi. Na základní škole jsem při vyučování čmáral obrazce na piják či papír. Na střední škole jsem si četl v učebnicích, a to jsem na střední seděl v první lavici. Profesoři nakonec zjistili pokusy, že když mi zakáží číst nebo dělat cokoliv jiného, jsem při jejich výkladu úplně mimo, zatímco když mě nechali číst, tak jsem sledoval vyučování aspoň polovinou vědomí a druhou jsem se učil nebo opakoval něco jiného. Na vysoké jsem si podepřel bradu, zafixoval pohled na přednášejícího a zmizel myslí pryč, pokud bylo na řadě něco nezajímavého, takže mi žádné nudná a zbytečné přednášky nevadily.  Vůbec jsem k tomu nepotřeboval žádný noťas. Dneska při školeních třeba informatiky občas utíkám do internetu, ale je to úplně totéž jako když jsem na základní škole pomalovával pijáky.

sergo 10.1.2008 9:26

je třeba si ujasnit....

jak našekolství vůbec bude fungovat,jaké má cíle,jakou klade náročnost na absolventy atd....o to se nikdo za posledních 20 ani nepokusil,přiičemž jedno je jasné ...doba se změnila(tj. společnost,naše i globální,technický pokrok atd).........starý vysokoškolský systém je v troskách a přežívá...nový ještě nezačal.........chci li učit postaru tak noťas ne(a budou něco umět),chci li učit ponovu tak noťas ano(budou kreativní a dynamičtí)......je třeba si vybrat co že to vlastně chceme....

kája 10.1.2008 9:02

Re: Je třeba dramaticky změnit výuku

Ono to "otrocké memorování" patří také k učení. Je to jako byste se chtěli naučit hrát na klavír, ale bez toho "otrockého" přehrávání stupnic a etud. Tím, že si zapisujete, se vlastně učíte a věc si lépe pamatujete.

ppp 10.1.2008 8:51

pamětník

Pamatuji diskuze (dříve diskuse) jestli je možné povolit ve školách: plnící pera zn. "žák", čínské propisovačky, kalkulačky, mobilní telefony, krátký sestřih zvaný "na mecha", dlouhý sestřih zvaný "mánička", úzké kalhoty zvané "texasky", široké kalhoty zvané "zvony" a mnoho jiných věcí. Tak proč nezakazovat notebooky.  

Liberta 10.1.2008 8:41

Také připojuji otazník

Já s tímto tématem zatím bojuji na středoškolské (resp. základní) úrovni - syn (13 let) na gymnáziu sice přímo ještě notebook do školy nenosí, ale bez internetu se neobejde prakticky nic. Dítko je vrcholně nadané na IT (programátorsky), takže nemám šanci (kromě hrubého zákazu "počítač nezapneš") skoro nic kontrolovat. Štve mě, že ač premiant, zůstává při povrchu věcí (viz článek) a snažím se to suplovat, ale je mi jasné, že na VŠ úrovni to už rodič dělat nemůže. Takže také připojuji "?"

ptakopysk 10.1.2008 8:39

Re: Definice úrovně

mě to taky tak připadá. Akorát nevím, jestli je to typické...

Rpuť 10.1.2008 8:37

Nic není samospasitelné - ale jako doplněk

např. pro předvádění obrázků (aby se nemusely nechat "kolovat"), grafů (aby se nemusely pracně kreslit na tabuli), map, linků na související témata..... atp., není nic lepšího. Výrazně to šetří čas při samotné výuce, ovšem klade to zvýšené nároky na kantorovu přípravu...

Pavla B. 10.1.2008 8:23

Beru to takhle

Studenti jsou dospělí svéprávní lidé a je jejich věc, jestli si ze školy chtějí odnést něco víc než jenom diplom. Zápočet sice nedostanou zadarmo,nějaký výkon podat musí, ale jestli se snaží odnést si z výuky maximum nebo se poněkud flákají, to fakt není moje starost.

petrph 10.1.2008 8:10

Re: Je třeba dramaticky změnit výuku

Jediné správné řešení je poslat jim to předem e-mailem, aby si to mohli předem vytistknout, a pak si při přednášce do těch papírů doplňovali co je zaujalo, zpřesnění páně profesora, atd. Pravda, sice by pak spousta studentů na přednášku nepřišla, poněvadž by jim ty dokumenty stačily, ale právě že zásada správné prezentace je v tom že přednášející nemá plně opakovat (nebo předčítat) co poslouchající vidí (na monitoru, ve skriptu, na papíru, na prezentaci), ale vysvětlovat, zpřesňovat, demonstrovat,..prostě aby to těm posluchačům něco dalo. Zásada "nedělat přestávky jinak utečou" by asi na moderní vysokou školu neměla patřit".

kanuk 10.1.2008 7:04

Definice úrovně

 je dána těmito slovy:

(Studenti) si sami odsouhlasili, že nebude žádný závěrečný test znalostí ale bude se bodově hodnotit jejich fyzická přítomnost ve třídě.

Tedy jediné, za co studenti zaplatili, byl nějaký papír o získání bakalářského titulu a stačilo jim to. Typická soukromá škola.

Stanislav 10.1.2008 3:36

Re: To je dáno tím, že se nekomercionalizuje VŠ

Třeba jste pedagogický talent, čert ví. Ryzích pedagogickým talentů si nicméně pamatuji tak na dopočítání prsty jedné ruky. Jinak souhlas s komercionalizací, ovšem z druhé stránky. Platící student by zřejmě na děkanátu vyžadoval o dost jiné služby, než pana docenta, co si brumlá pod vousy něco naprosto nesrozumitelného. Čest výjimkám, ale přednášky se obyčejně vedly v tomto duchu.

Stanislav 10.1.2008 3:31

Re: Je třeba dramaticky změnit výuku

Druhá stránka věci je, že "otrockým opisováním" se daná věc zapíše do paměti o poznání důkladněji. Za studentských let jsem si před těžkými zkouškami přepisoval zápisky z papírů do TeXu s tuplovaným efektem -- mohl jsem je spolutrpitelům poskytnout v dobře tisknutelné formě (PDF), ale hlavně jsem si to pak pamatoval. Holt ne všechno z učiva lze postihnout ryzí selskou logikou ...

David 10.1.2008 2:14

Sorry, ale budu osobní

Pokud jde o výuku pana Pivody, tak z osobní skutečnosti musím říct, že vhodnou pomůckou u něj nemusí být otevřený notebook. Vhodně poslouží nějaké kniha, časopis atd. - ale zásadní jsou zejména traktoristické chrániče sluchu.

Byl to jediný kantor, kdy jsme si vyvzdorovali, že za peníze, které za školu platíme, chceme kvalitní výuku a ne tohoto pána. Uznávám, že to bylo před více než 10 lety a třeba se od té doby naučil jak učit, tak něco faktického, co nyní může učit. Bojím se, že ale pro něj platí ono okřídlené, že starého psa novým kouskům nenaučíš.

Martin 10.1.2008 2:14

Je třeba dramaticky změnit výuku

Notebooky je třeba využít a to tak, že učitel na začátku hodiny žákům přes WiFi nakopíruje dokumenty k aktuální hodině. Studenti tak nemusejí otrocky zapisovat tuny informací a mohou se soustředit na téma.  Například v matematice a fyzice by to bylo skvělé. Obávám se však, že na tohle se bude čekat 10-20 let.

Mard 10.1.2008 1:40

To je dáno tím, že se nekomercionalizuje VŠ

Kdyby si student za školu platil, tak je mi jedno co tam dělá. On si zaplatil abych učil a mě je jedno jestli on mou službu nepřijme, je to právo platícího zákazníka. Ale teď má kdejaký učitel pocit že on je pán nad blbci studenty a že má právo je buzerovat. Kdyby měl zajímavou přednášku, tak studenti budou poslouchat přednášku a nikoliv hledat vtiy na internetu. Bych se tím že mí studenti mě neposlouchají, nechlubil, je to jen důkaz kvalit autora. Sám jsem na VŠ po absolvování učil.