28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Maturitní masakr? Ale kdeže…

Milujeme vypjaté tragické momenty a silná slova. Takže zprávy o maturitních propadlících provázejí označení jako „masakr“ či „tragédie“. Ano. Ten nebo onen maturitní test neudělalo skutečně hodně studentů. Ale...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Portwyn 8.6.2018 13:32

Re: Nevydařený experiment

No, "někdo". Novináři, řekněme to na rovinu.

Samozřejmě je nenapadlo, že bohatší společnost si může dovolit nechat studovat více lidí - ovšem to by člověk asi chtěl moc.

Jinak velmi trefná poznámka.

R. Langer 8.6.2018 13:12

Re: predne je nutne "podekovat" modrym bolsanum

Hm, tak hlavně že za bolševika to za peníze nefungovalo, že? Ale na to se soudruhu už "nepamatujete", co? Inu, ta selektivní paměť, to je problém... :-D

R. Langer 8.6.2018 13:09

Re: Chtělo by to, dát si práci a zjistit, k čemu taková maturita

No, něco na tom bude.

R. Langer 8.6.2018 13:07

Re: Máte naprostou pravdu, ale je to hrách spadlý pod zeď.

Inu, ona inteligence bohužel nijak nesouvisí ani s moudrostí, ani s morálkou. Stejně jako víra, i když se tyhle věci hrozně rády tváří, že jedno jsou. ;-)

R. Langer 8.6.2018 13:04

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Vzhledem k tomu, že hlavním účelem střední školy je připravit studenta k závěrečným zkouškám, tedy k maturitě, bych se odvážil tipovat tu první možnost. Za tu dobu studia by už v tom měl snad mít jasno, co se po něm bude chtít.

Z. Lapil 8.6.2018 11:09

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Jasně, nehodlám nás honit na pár procentíčkách, ale máte-li vy i článek pravdu, tak během posledních několika let velmi podstatně (o polovinu?) poklesl počet úspěšných maturantů, a to se mi nechce zdát. A to ještě předpokládám, že maturant = vysokoškolák, což je samozřejmě VELMI odvážné.

K. Pazdera 8.6.2018 11:04

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Ta čísla jsou různá, letos to bylo 75% z populačního ročníku, čerpám je jen z medií, těch 80% jsem se dočetl asi před 3 léty, leč věřme, že letos jich bylo 75%, to uvedl dnes již neředitel CERMATu p. Zíka v ČT 24, minulý týden..

Z. Lapil 8.6.2018 11:04

Re: Nevydařený experiment

Obávám se, že si kdysi někdo přečetl, že čím vyšší vzdělání, tím víc peněz v zaměstnání, a trochu to nedomyslel. A od té doby se pokoušíme dohnat a předehnat.

Jak říkáte - k čemu je maturita vlastně skoro každému. Jasně "I skladník ve šroubárně může si přečísti Vergilia v originále" - viz Marečku, podejte mi pero - ale nebude proto lepším skladníkem.

V. Kříž 8.6.2018 11:02

Re: konečně někdo...

... zhusta BY...

V. Kříž 8.6.2018 11:02

konečně někdo...

... kdo problém krátce a výstižně popsal. jenže ti, kterým je určen - zákonodárci především - zhusta neudělali ani tu maturitu, natož aby vystudovali slušnou vejšku - viz plzenští právníci.

Z. Lapil 8.6.2018 10:58

Je to JENOM "o maturitě"?

Mám jakési kontakty k výsadkářům do Chrudimi, ale asi to je možné najít i na veřejných zdrojích.

Oč jde: chcete-li se stát vojákem, musíte projít testem tělesné zdatnosti: nějaké shyby a kliky na čas, přeběhnout kládu (strach z výšek) a tak. Na rozdíl od maturity primitivní test, který si můžete vyzkoušet doma a natrénovat v posilovně. A to neuvěřitelné množství - snad 20%? Mám dojem, že i víc, ale nechci věřit sám sobě - uchazečů NESPLNÍ.

Jinými slovy: je problém maturit problémem "děti jsou hloupé" nebo obecnějším problémem "lidi neumějí skládat zkoušky"? Tedy konat ve stresu, uvědomit si vlastní schopnosti...

Z. Lapil 8.6.2018 10:44

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Nebo se tvůrcům státních maturit nedoneslo, že úkolem není otestovat znalosti či schopnosti, ale rozdat papíry. Aneb jak je opakovaně zdůrazňováno: střední škola je VÝBĚROVÁ škola a stejně jako nemůžeme po každém chtít, aby zaběhl stovku pod - co já vím - 14 vteřin (o deseti nemluvě; jak psáno v článku - pár lidí to dokáže, ale na průměr to skoro nemá vliv), tak nemůžeme po každém chtít, aby byl schopen integrovat.

Což samozřejmě nemá vliv na to, jaké má neúspěšný maturant "morálně volní" vlastnosti a už vůbec to nemá co dělat s tím, je-li dobrým kuchařem, kadeřnicí...

Mimochodem: nehrajou mi vaše čísla a čísla v článku. Podle článku asi(!) 60% aktuálního ročníku maturitu zkouší, z toho část neúspěšně, takže maturitu má zhruba polovina lidí, spíš míň. Což mi nehraje s "vašimi" 80% lidí studujících do 26 let; předpokládám na VŠ čili s maturitou.

M. Pesat 8.6.2018 10:38

Re: Máte naprostou pravdu, ale je to hrách spadlý pod zeď.

Tak to bych byl opatrny, s temi cisly a IQ, soudruzi. Kamaraduv syn, matematika v malicku, vyborny sachista, zabyva se kurzovym sazenim a vsechny ty pravdepodobnosti/variace/permutace mu hlavou behaji neuvertelnou rychlosti. "Trosku problem" je, ze pro bezny zivot, tim mam na mysli i uplne banalni cinnosti/kraviny, je absolutne nepuzitelny, moje milostiva pani tomu rika chytry blbec. Ma ridicak ale ridit auto je pro nej trauma a fakticke ohrozeni vsech ucastniku silnicniho provozu. A fcil mudrujte.

Cest :-)

A. Alda 8.6.2018 10:33

Jsem už dost opit, a tak mi prsty blbnou.

Chtěl jsem původně napsat "na středních školách dnes "studují" lidé s IQ 75 bodů".

A. Alda 8.6.2018 10:32

Ještě horší.

A. Alda 8.6.2018 10:31

Mám tam překlep,

který vidím teprve po Vašem upozornění. Nemělo být 175, ale 115. Rozdíl více než podstatný.

D. Polanský 8.6.2018 10:22

Člověka s IQ 175 jsem v životě poznal jediného

ale pokud chcete znát strukturu IQ tady je můj článek (pochopitelně trochu matematicky). Jinak připojuji i tu trojčlenku, nad kterou se tu hloupě běduje. IQ mám v podstatě 100, ale na výšce jsem měl zkoušky z matematiky vždy za 1. Jsou lidé co mají vysoké IQ, ale na jazyky apod. Text je vysoce nekvalifikovaný.

http://dusanpolansky.cz/stripky/iq.html

http://dusanpolansky.cz/stripky/trojclenka.html

A. Alda 8.6.2018 9:57

Tož blbců je většina.

Každý má za blbce toho, kdo má IQ o cca 10 bodů nižší než on.

M. Krátký 8.6.2018 9:55

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

a naopak - některá řemesla se neobejdou bez téměř vysokoškolského vzdělání - viz obsluha komplikovaných strojů - například pěti i více osé CNC obráběcí stroje, na kterých si musí obsluha poradit se sestavením optimálních podmínek obrábění, které jsou sice nastaveny kvalifikovaným a vysokoškolsky vzdělaným programátorem, ale teprve vlastní obsluha toho stroje provádí korekce s ohledem na probíhající situaci a podmínky - a tudíž do toho přednastaveného programu musí umět zasáhnout.

A. Alda 8.6.2018 9:53

Máte naprostou pravdu, ale je to hrách spadlý pod zeď.

Když jsem chodil na vysokou školu já, neměl na její absolvování, vyjma hnojárny a pajdy, šanci nikdo s IQ pod 115 bodů. Maturitu tehdy nezvládal nikdo s IQ pod 105 bodů.

Dnes ovšem studují na středních školách lidé s IQ 175 bodů a maturitu získá každý nad 180 bodů. To se nemůže neprojevit ve studiu na vysokých školách a může-li vysokou školu absolvovat i jedince s podprůměrným IQ, to je pod 100 bodů, pak je jasné, že o žádnou vysokou školu nejde. A také je jasné, že lidé s IQ 125 a výše nemají šanci získat u nás vzdělání, které by svou náročností odpovídalo jejich schopnostem.

A tak jsme v situaci, kdy vysoškoláci nezvládají trojčlenku a nejsou schopni napsat dopis bez hrubých pravopisných chyb.

M. Prokop 8.6.2018 9:49

Chtělo by to, dát si práci a zjistit, k čemu taková maturita

vůbec je co může a nemůže udělat.

Jako vstupenka k vyššímu vzdělání je zbytečná, to by měly zařídit přijímačky k tomu vyššímu vzdělání. Konkrétní, dle potřeb každé školy.

Jako měřítko výkonnosti škol také, nebere v úvahu "přidanou hodnotu", jen výstupní stav.

Takže zbývá jediné, jako pomůcka pro státní a městské úřady, pro zaměstnávání lidí se středním vzděláním. Soukromý zaměstnavatel takovou berličku nepotřebuje, ověří si kvality uchazeče sám dle svých potřeb.

Takže by stačila jedna úroveň, nastavená na potřebu úřadů.

P. Lenc 8.6.2018 9:26

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Pane Pazdero, popsal jste to naprosto přesně a za to dík.Bohužel, situace za posledních pětadvacet let je taková, že vyučit se a být kvalitním řemeslníkem se považuje za něco naprosto podřadné, ba sprosté.Degradace učebních oborů se stala katastrofou.

M. Pesat 8.6.2018 9:25

predne je nutne "podekovat" modrym bolsanum

predne je nutne "podekovat" modrym bolsanum, tzv. ceske "pravici". Kdopak si jeste vzpomene na "zlata 90'ta", ano soudruzi, kdo pracuje rukama je socka/bandaska. Spolecensky bylo remeslo a ucnovske skolstvi degradovano, presne v opacnem gardu oproti dobe socialismu, kdy naopak byli vyzdvihovani/adorovani delnici/rolnici a na tzv. pracujici inteligenci se pohlizelo skrz prsty. A v trznim prostredi plati trzni principy, takze trh nabidl soukrome skoly, ktere byly schopne vykryt diru na trhu=nabidnot/dat maturitu i tomu nejvetsimu blbovi=modrobolsanovi, kdyz papinek zaplati. Ani nebudu zminovat tzv. akreditacni komisi, protoze ta se /dle meho nazoru/ na souasne skolni tragedii podili merou vice jak velkou, jeden by neveril jak obskurni obory na jeste obskurnejsich soukromych skolach ziskaly certifikat/akreditaci. V zasade ovsem plati americke : follow the money/sleduj cestu penez. Jadro pudla je ve financovani skolstvi/statni prispevek na studenta, skoly trzne naberou i ty nejblbejsi zajemce, protoze potrebuji mit na vyplaty/provoz. Coz je stejne jako platit fixne soustruznikovi za pocet obrobku, kdyz 70% jsou zmetky. Presne jak to modrobolsani hlasali, "trh vyresil vse".

Cest :-)

M. Krátký 8.6.2018 9:17

Celý problém je v tom, že naše ELITY

tomu vůbec nerozumí - stačí si na dané téma občas přečíst komentář Václava Klause ml. a je to tam vždy seřazené a popsané naprosto jednoduše a spolehlivě - jen blbec by to nepochopil - hezký den přátelé

J. Kavalír 8.6.2018 8:49

Nevydařený experiment

Maturita pro (skoro) všechny byl nesmysl od samého počátku. Jde o to, zda si naši politici přiznají chybu a vrátí se k tomu, co dříve fungovalo nebo budou dále experimentovat. K čemu jsou nějaké "úrovně" maturity s různou obtížností? Maturita je vstupenkou k dalšímu studiu, takže k čemu by měla být "skoromaturita" s nižší obtížností? Nebylo by jednodušší zrušit podmínku maturity pro přijetí k policii, hasičům a pod.? Proč by neměla stačít "mistrovská zkouška" v nějakém oboru? I zde je potřebná určitá úroveň mentálních schopností.

V. Kotas 8.6.2018 8:14

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Snad to začne být rodičům a jejich potomkům jasné, rozumné a společnost to podpoří.

K. Pazdera 8.6.2018 8:00

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

omluva...byli váženými odborníky..

K. Pazdera 8.6.2018 7:50

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Ještě poznámka, chápu, že rodiče chtějí, aby jejich děti měly maturitu, domnívají se, že na trhu práce nebudou tak zranitelní. Ale kdo nahradí elektrikáře, zámečníky, pokrývače, zedníky, klempíře. Nebylo by pro žáky základní školy lepší, kdyby se vyučili řemeslům, pak složili mistrovskou zkoušku a byly váženými odborníky. Navíc v systému, kde všichni chtějí maturitu nakonec v poslední době zůstává cca 4000 studentů naprosto bez kvalifikace, Tito jsou zdrojem pracovní síly pro montovny, ale až přijde recese tak budou nezaměstnaní, budou žít v mama hotelech do 40, nebo se stanou bezdomovci. Pochopitelně neschopnost CERMATu, kdy zadává nejednoznačné úkoly, nebo když už to nedopadne, tak připustí v odpovědi i nesmysl (viz ....růže přináší), takže vedle správné odpovědi trpělivost se uzná i čas, protože to uvedlo v testu přes 3000 studentů, takže bylo uznáno právo menšiny. Připadá mi to jako v r. 1960, kdy prezident Novotný prohlásil: socialismus u nás zvítězil, prostě na to měl právo, podobně jako ministr školství v případě růží.No a hned bylo propadajících méně.

V. Kotas 8.6.2018 6:14

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Udělat maturitu není nárokové ( stejně jako řidičský průkaz ) a proto by to mělo fungovat jako to bylo dříve, vámi popisované. Jen tak to pomůže společnosti. Současný systém vede jen ke zblbnutí mladých, výsledky se už objevují.

K. Pazdera 8.6.2018 4:39

Maturita jako cíl...a co pak..

ve věku do 26 let studuje cca 80% populačního ročníku. Vyslovím svůj názor, možná trochu kacířský...nedostali tvůrci státních maturit úkol, aby snížili procento úspěšnosti maturantů na určitou hodnotu. Soukromé ani státní podniky takové množství maturantů nezaměstnají a ti chytřejší ve vedení státu si uvědomují, že školy jak vysoké, tak střední vychovávají další nezaměstnané a nezaměstnatelné. OSŠ (Osmiletá střední škola) jsem opouštěl v r. 1955.. na střední školu bylo ze 30 žáků přijato 5, školu dokončili 4 žáci. Na vysokou školu byl přijat jeden uchazeč...ten ji dokončil. Jsem již několik let důchodce, leč dění v podniku, kde jsem pracoval celý život sleduji. Učňovské školství bylo zdevastováno lidmi, kteří nikdy neřídili ani dvorek se slepicemi, možná záměrně, neb jsme se stali montovnami nadnárodních firem. Ze základního školství se ztratila polytechnická výchova, ale zato máme nadbytek politologů, kulturních antropologů, sociologů, pěstitelů tropického ovoce.....

Ještě k matematice: závěr, že u maturit z matematiky uspěli žáci gymnázií je opravdu, ale opravdu překvapivý...žáci učilišť a nástaveb neuspěli, nebo uspěli z 50%. Vezměte si počet hodin matematiky na učilišti a na gymnáziu...tam je dvojnásobný. Už když jsem studoval já...byl počet hodin matematiky na průmyslovkách poloviční proti JSŠ (Jedenáctiletá střední škola, nyní gymnázium). Maturita z matematiky by měla být povinná, ale diferencovaná podle typu školy.