12.5.2024 | Svátek má Pankrác


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Maturitní masakr? Ale kdeže…

Milujeme vypjaté tragické momenty a silná slova. Takže zprávy o maturitních propadlících provázejí označení jako „masakr“ či „tragédie“. Ano. Ten nebo onen maturitní test neudělalo skutečně hodně studentů. Ale...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 8.6.2018 13:07

Re: Máte naprostou pravdu, ale je to hrách spadlý pod zeď.

Inu, ona inteligence bohužel nijak nesouvisí ani s moudrostí, ani s morálkou. Stejně jako víra, i když se tyhle věci hrozně rády tváří, že jedno jsou. ;-)

A. Alda 8.6.2018 14:05

Inteligence je schopnost řešit nečekané problémy.

Není vhodné zaměňovat ji za jiné vlastnosti organismu.

I neinteligentního člověka lze vzdělat, má-li dobrou paměť - ale pořád zůstane hlupákem s dobrou pamětí. Znal jsem třeba člověka (vrstevníka), který uměl nazpaměť nejen kalendář, ale i telefonní seznam celého kraje, ale byl zbaven způsobilosti k právním úkonům, protože vyjma paměti už neměl prakticky žádnou jinou schopnost. (Na záchod tedy chodil sám... abych mu nekřivdil.) Ovšem casus rariores je třeba ponechati stranou. Nemá smysl zabývat se výjimkami mimo hlavní proudy: jen pro inteligentního člověka má vyšší vzdělání reálný smysl.

J. Kanioková 8.6.2018 16:26

Holt z něj rodiče "vychovali" nezodpovědného spratka

M. Prokop 8.6.2018 9:49

Chtělo by to, dát si práci a zjistit, k čemu taková maturita

vůbec je co může a nemůže udělat.

Jako vstupenka k vyššímu vzdělání je zbytečná, to by měly zařídit přijímačky k tomu vyššímu vzdělání. Konkrétní, dle potřeb každé školy.

Jako měřítko výkonnosti škol také, nebere v úvahu "přidanou hodnotu", jen výstupní stav.

Takže zbývá jediné, jako pomůcka pro státní a městské úřady, pro zaměstnávání lidí se středním vzděláním. Soukromý zaměstnavatel takovou berličku nepotřebuje, ověří si kvality uchazeče sám dle svých potřeb.

Takže by stačila jedna úroveň, nastavená na potřebu úřadů.

R. Langer 8.6.2018 13:09

Re: Chtělo by to, dát si práci a zjistit, k čemu taková maturita

No, něco na tom bude.

M. Pesat 8.6.2018 9:25

predne je nutne "podekovat" modrym bolsanum

predne je nutne "podekovat" modrym bolsanum, tzv. ceske "pravici". Kdopak si jeste vzpomene na "zlata 90'ta", ano soudruzi, kdo pracuje rukama je socka/bandaska. Spolecensky bylo remeslo a ucnovske skolstvi degradovano, presne v opacnem gardu oproti dobe socialismu, kdy naopak byli vyzdvihovani/adorovani delnici/rolnici a na tzv. pracujici inteligenci se pohlizelo skrz prsty. A v trznim prostredi plati trzni principy, takze trh nabidl soukrome skoly, ktere byly schopne vykryt diru na trhu=nabidnot/dat maturitu i tomu nejvetsimu blbovi=modrobolsanovi, kdyz papinek zaplati. Ani nebudu zminovat tzv. akreditacni komisi, protoze ta se /dle meho nazoru/ na souasne skolni tragedii podili merou vice jak velkou, jeden by neveril jak obskurni obory na jeste obskurnejsich soukromych skolach ziskaly certifikat/akreditaci. V zasade ovsem plati americke : follow the money/sleduj cestu penez. Jadro pudla je ve financovani skolstvi/statni prispevek na studenta, skoly trzne naberou i ty nejblbejsi zajemce, protoze potrebuji mit na vyplaty/provoz. Coz je stejne jako platit fixne soustruznikovi za pocet obrobku, kdyz 70% jsou zmetky. Presne jak to modrobolsani hlasali, "trh vyresil vse".

Cest :-)

R. Langer 8.6.2018 13:12

Re: predne je nutne "podekovat" modrym bolsanum

Hm, tak hlavně že za bolševika to za peníze nefungovalo, že? Ale na to se soudruhu už "nepamatujete", co? Inu, ta selektivní paměť, to je problém... :-D

M. Krátký 8.6.2018 9:17

Celý problém je v tom, že naše ELITY

tomu vůbec nerozumí - stačí si na dané téma občas přečíst komentář Václava Klause ml. a je to tam vždy seřazené a popsané naprosto jednoduše a spolehlivě - jen blbec by to nepochopil - hezký den přátelé

A. Alda 8.6.2018 9:57

Tož blbců je většina.

Každý má za blbce toho, kdo má IQ o cca 10 bodů nižší než on.

J. Kavalír 8.6.2018 8:49

Nevydařený experiment

Maturita pro (skoro) všechny byl nesmysl od samého počátku. Jde o to, zda si naši politici přiznají chybu a vrátí se k tomu, co dříve fungovalo nebo budou dále experimentovat. K čemu jsou nějaké "úrovně" maturity s různou obtížností? Maturita je vstupenkou k dalšímu studiu, takže k čemu by měla být "skoromaturita" s nižší obtížností? Nebylo by jednodušší zrušit podmínku maturity pro přijetí k policii, hasičům a pod.? Proč by neměla stačít "mistrovská zkouška" v nějakém oboru? I zde je potřebná určitá úroveň mentálních schopností.

Z. Lapil 8.6.2018 11:04

Re: Nevydařený experiment

Obávám se, že si kdysi někdo přečetl, že čím vyšší vzdělání, tím víc peněz v zaměstnání, a trochu to nedomyslel. A od té doby se pokoušíme dohnat a předehnat.

Jak říkáte - k čemu je maturita vlastně skoro každému. Jasně "I skladník ve šroubárně může si přečísti Vergilia v originále" - viz Marečku, podejte mi pero - ale nebude proto lepším skladníkem.

P. Portwyn 8.6.2018 13:32

Re: Nevydařený experiment

No, "někdo". Novináři, řekněme to na rovinu.

Samozřejmě je nenapadlo, že bohatší společnost si může dovolit nechat studovat více lidí - ovšem to by člověk asi chtěl moc.

Jinak velmi trefná poznámka.

Z. Lapil 8.6.2018 13:43

Re: Nevydařený experiment

Já mám dojem, že to začalo už za socialismu. Učební obor s maturitou je, jsem si dost jistý, vynález z dob reálného socialismu.

Nechat studovat = přijmout na školu a třeba jim to i zaplatit - jednoznačně ano. Ale má-li být absolvent/ka školy Někdo, je jednoznačnou cenou velké procento neúspěšných.

P. Portwyn 8.6.2018 13:50

Re: Nevydařený experiment

Za socíku to sice začalo, ale bylo to omezené. Přece jen technologie šly dopředu a leckteré profese v průmyslu chtěly trochu víc studia.

Ale hlavně se vědělo, že když s tím chce jít na VŠ, tak musí makat jak šroub.

Když jsem šel v 90. letech na VŠ, zrušily se politické zákazy a studovalo 10 % lidí. Tehdy to byl skutečně výběr.

K. Pazdera 8.6.2018 4:39

Maturita jako cíl...a co pak..

ve věku do 26 let studuje cca 80% populačního ročníku. Vyslovím svůj názor, možná trochu kacířský...nedostali tvůrci státních maturit úkol, aby snížili procento úspěšnosti maturantů na určitou hodnotu. Soukromé ani státní podniky takové množství maturantů nezaměstnají a ti chytřejší ve vedení státu si uvědomují, že školy jak vysoké, tak střední vychovávají další nezaměstnané a nezaměstnatelné. OSŠ (Osmiletá střední škola) jsem opouštěl v r. 1955.. na střední školu bylo ze 30 žáků přijato 5, školu dokončili 4 žáci. Na vysokou školu byl přijat jeden uchazeč...ten ji dokončil. Jsem již několik let důchodce, leč dění v podniku, kde jsem pracoval celý život sleduji. Učňovské školství bylo zdevastováno lidmi, kteří nikdy neřídili ani dvorek se slepicemi, možná záměrně, neb jsme se stali montovnami nadnárodních firem. Ze základního školství se ztratila polytechnická výchova, ale zato máme nadbytek politologů, kulturních antropologů, sociologů, pěstitelů tropického ovoce.....

Ještě k matematice: závěr, že u maturit z matematiky uspěli žáci gymnázií je opravdu, ale opravdu překvapivý...žáci učilišť a nástaveb neuspěli, nebo uspěli z 50%. Vezměte si počet hodin matematiky na učilišti a na gymnáziu...tam je dvojnásobný. Už když jsem studoval já...byl počet hodin matematiky na průmyslovkách poloviční proti JSŠ (Jedenáctiletá střední škola, nyní gymnázium). Maturita z matematiky by měla být povinná, ale diferencovaná podle typu školy.

V. Kotas 8.6.2018 6:14

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Udělat maturitu není nárokové ( stejně jako řidičský průkaz ) a proto by to mělo fungovat jako to bylo dříve, vámi popisované. Jen tak to pomůže společnosti. Současný systém vede jen ke zblbnutí mladých, výsledky se už objevují.

K. Pazdera 8.6.2018 7:50

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Ještě poznámka, chápu, že rodiče chtějí, aby jejich děti měly maturitu, domnívají se, že na trhu práce nebudou tak zranitelní. Ale kdo nahradí elektrikáře, zámečníky, pokrývače, zedníky, klempíře. Nebylo by pro žáky základní školy lepší, kdyby se vyučili řemeslům, pak složili mistrovskou zkoušku a byly váženými odborníky. Navíc v systému, kde všichni chtějí maturitu nakonec v poslední době zůstává cca 4000 studentů naprosto bez kvalifikace, Tito jsou zdrojem pracovní síly pro montovny, ale až přijde recese tak budou nezaměstnaní, budou žít v mama hotelech do 40, nebo se stanou bezdomovci. Pochopitelně neschopnost CERMATu, kdy zadává nejednoznačné úkoly, nebo když už to nedopadne, tak připustí v odpovědi i nesmysl (viz ....růže přináší), takže vedle správné odpovědi trpělivost se uzná i čas, protože to uvedlo v testu přes 3000 studentů, takže bylo uznáno právo menšiny. Připadá mi to jako v r. 1960, kdy prezident Novotný prohlásil: socialismus u nás zvítězil, prostě na to měl právo, podobně jako ministr školství v případě růží.No a hned bylo propadajících méně.

K. Pazdera 8.6.2018 8:00

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

omluva...byli váženými odborníky..

V. Kotas 8.6.2018 8:14

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Snad to začne být rodičům a jejich potomkům jasné, rozumné a společnost to podpoří.

P. Lenc 8.6.2018 9:26

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Pane Pazdero, popsal jste to naprosto přesně a za to dík.Bohužel, situace za posledních pětadvacet let je taková, že vyučit se a být kvalitním řemeslníkem se považuje za něco naprosto podřadné, ba sprosté.Degradace učebních oborů se stala katastrofou.

M. Krátký 8.6.2018 9:55

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

a naopak - některá řemesla se neobejdou bez téměř vysokoškolského vzdělání - viz obsluha komplikovaných strojů - například pěti i více osé CNC obráběcí stroje, na kterých si musí obsluha poradit se sestavením optimálních podmínek obrábění, které jsou sice nastaveny kvalifikovaným a vysokoškolsky vzdělaným programátorem, ale teprve vlastní obsluha toho stroje provádí korekce s ohledem na probíhající situaci a podmínky - a tudíž do toho přednastaveného programu musí umět zasáhnout.

Z. Lapil 8.6.2018 10:44

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Nebo se tvůrcům státních maturit nedoneslo, že úkolem není otestovat znalosti či schopnosti, ale rozdat papíry. Aneb jak je opakovaně zdůrazňováno: střední škola je VÝBĚROVÁ škola a stejně jako nemůžeme po každém chtít, aby zaběhl stovku pod - co já vím - 14 vteřin (o deseti nemluvě; jak psáno v článku - pár lidí to dokáže, ale na průměr to skoro nemá vliv), tak nemůžeme po každém chtít, aby byl schopen integrovat.

Což samozřejmě nemá vliv na to, jaké má neúspěšný maturant "morálně volní" vlastnosti a už vůbec to nemá co dělat s tím, je-li dobrým kuchařem, kadeřnicí...

Mimochodem: nehrajou mi vaše čísla a čísla v článku. Podle článku asi(!) 60% aktuálního ročníku maturitu zkouší, z toho část neúspěšně, takže maturitu má zhruba polovina lidí, spíš míň. Což mi nehraje s "vašimi" 80% lidí studujících do 26 let; předpokládám na VŠ čili s maturitou.

K. Pazdera 8.6.2018 11:04

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Ta čísla jsou různá, letos to bylo 75% z populačního ročníku, čerpám je jen z medií, těch 80% jsem se dočetl asi před 3 léty, leč věřme, že letos jich bylo 75%, to uvedl dnes již neředitel CERMATu p. Zíka v ČT 24, minulý týden..

Z. Lapil 8.6.2018 11:09

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Jasně, nehodlám nás honit na pár procentíčkách, ale máte-li vy i článek pravdu, tak během posledních několika let velmi podstatně (o polovinu?) poklesl počet úspěšných maturantů, a to se mi nechce zdát. A to ještě předpokládám, že maturant = vysokoškolák, což je samozřejmě VELMI odvážné.

K. Pazdera 8.6.2018 18:50

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Ta polovina poklesu úspěšných je asi zavádějící. Určitě by se našel algoritmus jaký podíl na neúspěšných mají ti co ji nedají ani na podzim, pak opakují čtvrťák a znovu 2 možnosti...no a pak přestup na jinou školu, takže maturují v 25. Taky se mi zdá poněkud podivným, že stát přispívá jak na státní a církevní školy. Ještě jedna poznámka, ve Finsku je prý 90% z populačního ročníku u maturity úspěšných, no nevím, ale je to potřeba pro zemi? Zajímavé by bylo znát, kolik je studentů na středních a vysokých školách proti co do počtu a směru. Nyní údajně převažují humanitní a manažerská studia. To se pak školí budoucí nezaměstnaní, či aktivisti v neziskovkách, což stát přijde nastejno, ani jedni nevytváří přidanou hodnotu a jsou živeni z daní poplatníků, čili zůstane méně pro důchodce, ale o tom jsem psal zde, jak různými reformami se z mírně nadprůměrných důchodů se stávají důchody průměrnými letos na jaře. Školství potřebuje reformu, ale zatím všechny provedené uškodily. Uvedu příklad, omezení či zrušení školství učňovského za pravicových vlád, nebo násilná inkluze za poslední socialistické vlády nic dobrého nepřinesly.

Z. Lapil 9.6.2018 0:41

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Vysloveně v těchto dnech mi bylo tvrzeno, že překvapivě hodně studentů NEzvládne ani vysoké školy "okecávací". Že by vývoj dospěl do fáze "přijati jsou (skoro) všichni, tedy i takoví, kteří příslušnou školu nezvládnou"?

To bych měl za pozitivní zprávu.

K. Pazdera 9.6.2018 10:01

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

To, že jsou přijímáni všichni je důsledek liberálních názorů na svobodu.nevím jaký je názor na svobodu v této době, stále si myslím, že je svobodnější klavírista, který umí...to znamená hraje podle not, než ten co jen svobodně mlátí do kláves. Ono i ti vyhození studenti něco stojí, ať již ze soukromých, či vysokých škol, vše platí daňoví poplatníci. Asi tady chybí analýza kolik je potřeba odborníků v různých profesích, jaká je participace velkých privátních podniků na výchově odborníků ve státních školách. Dříve to bylo jednodušší, stát rozhodl, kolik vezmou jednotlivé podniky absolventů, vzpomínám na rok 1963, kdy jsem končil elektro fakultu, že jsem nedostal zadání, pokud neuzavřu smlouvu o nástupu po promoci do příslušného podniku, tehdy na to platil zákon...tedy narychlo vydaný, neb se zdálo, že absolventi vysokých škol raději zůstávají na katedrách jako asistenti, nebo nastupují do výzkumných ústavů, takže mohou se tam vrátit až odpracují 3 roky v nějakém podniku. Určitou logiku to má. Nyní školy berou neúrekom studentů..i ty co na to nemají.

Z. Lapil 9.6.2018 10:35

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

S klavíristou to není dobrý příklad (improvizace je mimochodem regulérní učební předmět pro muzikanty), ale rozumím, co jste chtěl říct.

Analýza potřeb, umístěnky... Mně se tohle nezdá. Takové věci zkoušeli komunisti a že by to nějak dobře fungovalo...

Jasně, jdou-li všichni na školu, něco to stojí, ale kladnými stránkami je skutečnost, že nezapadne utajený talent jen proto, že se mu podařilo napsat 5*6=36 a to, že se aspoň jednou v životě potkají "všichni se všemi. Už v dobách glasnosti jsem četl, že v ČSSR je velmi malá "sociální prostupnost", neboli že je velmi pravděpodobné, že potomek dělníka bude dělníkem a potomek inženýra inženýrem. Nemyslím, že by to dnes bylo podstatně jinak.

Správnější mi připadá vycházet z toho, že lidi nejsou hloupí (připomínám: opravdu hloupých je zhruba tolik, jako opravdu chytrých) a nechat lidi - i velmi mladé - ať se o sebe postarají, jak umí. Nebo si snad troufáte ukočírovat 10 000 000 lidí, notabene v systému zdaleka nikoliv uzavřeném, aby všichni dělali to správné a zároveň se měli dobře?

Zpátky do školy: jednou z cest, jak omezit růst počtu studentů ad absurdum je školné. Klidně nějaké symbolické, na způsob 30,- Kč u doktora. Představuju si tisícovku při zápisu do dalšího ročníku (při dosavadním průměru do 2,0 budiž odpuštěno) - to by snad nikoho nepoložilo a zároveň je to prvotní filtr proti tomu, aby na výběrovou (tedy nikoliv základní) školu šel kdekdo a, jak říkával náš třídní, kazil tam inventář a vzduch.

K. Pazdera 9.6.2018 10:04

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Ta polovina poklesu úspěšných je asi zavádějící. Určitě by se našel algoritmus jaký podíl na neúspěšných mají ti co ji nedají ani na podzim, pak opakují čtvrťák a znovu 2 možnosti...no a pak přestup na jinou školu, takže maturují v 25. Taky se mi zdá poněkud podivným, že stát přispívá jak na státní a církevní školy. Ještě jedna poznámka, ve Finsku je prý 90% z populačního ročníku u maturity úspěšných, no nevím, ale je to potřeba pro zemi? Zajímavé by bylo znát, kolik je studentů na středních a vysokých školách proti co do počtu a směru. Nyní údajně převažují humanitní a manažerská studia. To se pak školí budoucí nezaměstnaní, či aktivisti v neziskovkách, což stát přijde nastejno, ani jedni nevytváří přidanou hodnotu a jsou živeni z daní poplatníků, čili zůstane méně pro důchodce, ale o tom jsem psal zde, jak různými reformami se z mírně nadprůměrných důchodů se stávají důchody průměrnými letos na jaře. Školství potřebuje reformu, ale zatím všechny provedené uškodily. Uvedu příklad, omezení či zrušení školství učňovského za pravicových vlád, nebo násilná inkluze za poslední socialistické vlády nic dobrého nepřinesly

Z. Lapil 9.6.2018 10:38

Re: Maturita jako cíl...a co pak..

Je to tak. Já ani nechtěl ta čísla řešit, jen jsem upozornil na nesrovnalost čili na to, že nejspíš bavíme na základě prapodivných podkladů.