10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Maturita z matematiky jako trest

Kreativní matematické myšlení rozhodně u studentů středních škol nezlepšíme tím, že uděláme matematiku povinnou pro většinu středních škol, pokud nezměníme výuku. To, co se jenom nabiflujeme, rychle zase zapomeneme, protože jsme nepochopili logiku a myšlenkový sytém daného oboru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 2.3.2017 21:07

Tak matematika jest cizí jazyk?

Pro Vás, Hvížďalo. Kam jste chodil do školy? Matematika jest totiž něco jako latina kdys. Ale to Vy nepochopíte. Dejte se do party s Táničkou F.

Vyjmuto z článku, nemusí nutně znamenat merito.

P. Podešva 2.3.2017 18:29

To je ale bullshit!

NO, není divu!

D. Stirský 2.3.2017 18:23

Zajímavé je, že

málo kdo přizná, že nikdy nepochopil, kdy se píše i a kdy y. Že byl totálně neschopný naučit se pravopis. Ale to, že je blbý na matiku, tak s tím se různé TV celebrity chlubí. Napsat abyjste nebo kobila se považuje za něco hrozného, ale bude-li někdo tvrdit, že x na druhou = x + x, je to běžně tolerováno. Přitom jde o stejnou hrůzu, jako abyjste a kobila.

J. Řezák 2.3.2017 21:43

Re: Zajímavé je, že

Ano, abyjste a kobila je hrůza. Skoro jako když někdo píše "málo kdo" namísto (nebo snad na místo?) málokdo. :-)

B. Rybák 2.3.2017 17:52

Omyl pana Hvížďaly

Ekologističtí a politicko-korektní dogmatici přece nemají zájem na masovém šíření kritického myšlení vůči (i svým) dogmatům a proto nestojí o myšlení matematické, protože by k němu neodvratně vedlo!

Potřebují loajální úředníky (kteří umí čist z monitoru), nenávistné aktivistické idioty a pár zkorumpovaných odborníků (hlídaných politicko-korektní "inkvizicí")!

P. Portwyn 2.3.2017 17:55

Re: Omyl pana Hvížďaly

Pak se pan Hvížďala nemýlí, ale moc dobře ví, co dělá.

B. Rybák 2.3.2017 17:50

Omyl pana Hvížďaly !

Ekologističtí a politicko-korektní dogmatici přece nemají zájem na masovém šíření kritického myšlení vůči (i svým) dogmatům a proto nestojí o myšlení matematické, protože by k němu neodvratně vedlo!

Potřebují loajální úředníky (kteří umí čist z monitoru), nenávistné aktivistické idioty a pár zkorumpovaných odborníků (hlídaných politicko-korektní "inkvizicí")!

P. Portwyn 2.3.2017 17:45

Aaa... pán je odborník.

"Podobně je to s učením jazyků: drtit se slovíčka, učit se gramatiku je

nudné a přitom vstupovat a porozumět cizímu jazyku je velké

dobrodružství, o které naše školství studenty často připravuje."

Jo? A tuší pan Hvížďala, že u nás se leckde učí angličtina podle originál britských učebnic a britskou metodikou? Že naši studenti mluví anglicky líp, než řada studentů západoevropských (a nemyslím jen Francouze)?

Vsadím se, že netuší. Že si to ani nezkusil zjistit, že mu to tak nějak připadalo, protože když on před 40 lety chodil do školy, tak to tak bylo. Opravdu by mne zajímalo, odkud si pan Hvížďala zjišťoval fakta pro svůj článek. Prostě český novinář... promiňte, že jsem tak sprostý.

P. Portwyn 2.3.2017 17:54

Re: Aaa... pán je odborník.

Jednou z věcí, které ničí české školství, je, že "reformy" vymýšlejí lidé, kteří nemají informace z praxe. Jim to nějak připadá a "každý přece ví, že...". Vědí, že by se to mělo dělat JINAK (klidně i hůř, ale hlavně jinak!!), protože všechno je přece špatně. Smysluplného nenavrhnou nic. Salonní reformátoři A plácají si po zádech navzájem, jak jsou pokrokoví.

Odmítnout maturitu z matematiky tím, že je to "biflování", je nesmysl; ze všech školních předmětů se matematika a fyzika dají nabiflovat nejméně. Chce to ovšem logické myšlení, což je u humanitního krasoducha trošičku problém... Takže humanitní krasoduch se horko těžko nadrtí pár vzorečků, aby prolezl s dostatečnou, a myslí si, že to tak mají všichni.

Nevěřím tomu, že na střední škole, kam pan Hvížďala chodil, nebylo v každé třídě několik studentů, kteří matematiku zvládali a měli rádi. Jen si nejsem jist, zda panu autorovi dochází, že oni nebyli více nabiflovaní. Oni tomu ROZUMĚLI. On ne. Možná byla chyba na straně přijímače.

J. Plíva 2.3.2017 15:42

Dítě může mít matematiku rádo.

Existuje metoda, která učí lásce k matematice - metoda Hejného. Ale to se musí začít už od 1. třídy ZŠ - dokud v dětech škola nevybuduje odpor. Hlavní myšlenka je: Když na něco dítě přijde samo, tak si to nejen lépe zapamatuje, ale má tu věc i rádo.

Žádné násilí, žádné biflování!

(Komenský: "Omnia sponte fluant – absit violentia rebus")

P. Portwyn 2.3.2017 17:57

Re: Dítě může mít matematiku rádo.

To, čemu se vznešeně říká "metoda Hejného", se používalo dávno před Hejným. Pan profesor prostě dokáže dobře prodat svoje jméno.

Jinak moje osmiletá dcera se oficiálně žádnou "Hejného metodu" neučí a matematiku miluje. Teď se těší, že za měsíc se začnou učit dělení :o)

J. Jurax 2.3.2017 19:25

Re: Dítě může mít matematiku rádo.

Tak to Vám závidím - jsem vzděláním matematik (arciť celoživotně programátor, moderněji nazváno jedna odrůda ajťáka) - ale nepamatuju se, že bych se co pachole těšil, že se budu učit dělení, byť mne matika bavila - taky proto jsem ji později studoval ...

P. Portwyn 2.3.2017 21:42

Re: Dítě může mít matematiku rádo.

Já měl vždycky miloval geometrii (tím pádem jsem měl rád i analýzu, kterou jsem si jako geometrii představoval). Moje děti preferují počítání... Nevím, čím to je.

Říká se, že kdo počítá, tak prý buď kreslí, nebo hraje. Já vždycky rád kreslil a jsem nemuzikální. Syn (vystudoval nanotechnologie) naopak. Je to zvláštní, jak se to někdy semele.

M. Bílý 2.3.2017 14:07

Pokud jde o přístup k matematice, něco bude jistě v genech.

Když bylo mé nejstarší vnučce pět a půl roku, zkusil jsem s ní probírat množiny. Koupil jsem si literaturu pro učitele matematiky s příklady (s oborem množin jsem byl obeznámen). Byl jsem překvapen jak vstřícně reagovala. Asi po hodině a půl jsem chtěl přestat. "Dědo, ne! Ještě!" Takhle to vydržela tři hodiny. Množiny považuji za základ matematiky (ale nikomu to nevnucuji).

Já sám jsem měl až do kvinty s matematikou potíže. Asi v půlce sexty jsme dostali nového kantora a vše se změnilo. V septimě jsem už docela dobře chápal i infinitezimální počet. Po maturitě jsem se (nastartovaný oním panem profesorem) pustil do opakování, poznal jsem definitivně krásy matematiky a dostudoval některé partie, které jsme neměli (na př. ony zmíněné množiny) a uplatňoval to vše iniciativně v zaměstnání (a jak shora vidno i v rodině).

Takže: samotná povinná maturita to nespraví. Minimálně dobrý kantor a hlavně a nutně vlastní zájem (i když z počátku se škobrtáním a se zaťatými zuby).

J. Brunner 2.3.2017 16:15

Re: Pokud jde o přístup k matematice, něco bude jistě v genech.

Geny jsou základ a na některých základech nejde stavět. U mně např. hudební vzdělání.

J. Jurax 2.3.2017 20:43

Re: Pokud jde o přístup k matematice, něco bude jistě ...

Jistě. Ale pec nám spadla zazpíváte, byť do La Scaly Vás zaručeně neangažují.

A to, co se chce z matematiky u maturity, je s jistou nadsázkou takové matematické pec nám spadla ... :-)

F. Navrátil 2.3.2017 12:40

Státní maturita

Vyhledem k tomu, že jsou důležité především znalosti, doporučoval bych absolvování střední školy ukončit závěrečným vysvědčením. Pokud chce kdokoliv maturitní vysvědčení, mohl by absolvovat jednotnou státní maturitní zkoušku. Samozřejmě placenou. Zkouška by měla být pouze z češtiny, matematiky a angličtiny. Maturita není pro absolventy nějakých exotických středních škol, kde se nenaučí češtinu, matematiku a angličtinu,

J. Tachovský 2.3.2017 11:53

Ve skolstvi neni misto pro demokracii

Zaci si nesmi urcovat, co chteji. Oni totiz nevi, co je pro ne nejlepsi. Kdyz nechapou matematiku, tak at se jeji postupy nauci zpameti, je to lepsi nez nic. Skola tu neni od toho, aby bavila, ale aby naucila. Ja jsem treba nektere veci z matematiky pochopil az po statnicich. Tak nejak mi to doslo. Nektere predmety me zacly bavit az po letech nuceni. A je dobre, ze me mel kdo nutit. Nezazivne a nudne zaklady jsou nutne pro dalsi stupne studia, ktere mohou byt uzasne.

J. Jelínek 2.3.2017 13:43

Re: Ve skolstvi neni misto pro demokracii

Souhlasím s Vámi, některé věci je třeba nadrtit, potom ten přechod od počtů k matematice je najednou snadnější a ty souvislosti člověk pochopí. Dvouletému dítěti také striktně, nátlakem a tvrdě zakážeme strkat prstíky do zásuvky, aniž mu vysvětlujeme teorii elektromagnetického pole.

J. Tachovský 2.3.2017 14:09

Re: Ve skolstvi neni misto pro demokracii

Tak tak, kazdemu je treba to vysvetlit na jeho urovni. Dvouletemu diteti jedonoduse a razne. Kdyz ten zakaz nepochopi hlavou, tak zadkem (jen mirne, aby vedelo, ze dela neco spatne).

D. Polanský 2.3.2017 11:39

V každém případě je potřeba k matematice

budovat systematický odpor už jenom tím, že ji vnucujeme. Jinak s matematikou je to jako se vším. Nemáš talent na muziku? Nevadí, budeš hrát a zpívat až se bude z tebe prášit. Nemáš talent na skok vysoký? Nevadí budeš skákat jako klokan. Vím o čem píšu, z matematiky jsem měl na vysoké samé jedničky, ale jsem např. hudebně a pokud jde o koordinaci pohybu zcela mimo. Na základce jsem měl učitelku, která podle pokynů tehdejšího ministerstva školství v nás systematicky budovala odpor k matematice. Na střední to nebylo jiné. Naštěstí jsem na vysoké narazil na učitele, co tenhle sport, budování odporu k matematice nepěstoval.

B. Carina 2.3.2017 11:18

Souhlasím, že matematiku je vhodné spíše prožívat než biflovat. V tomto směru se bude muset středoškolský systém výuky změnit. Avšak vzhledem k tomu, jak na vysokých školách přibývají obory, v nichž studenti kolem matematiky neprojdou ani po špičkách. Je to možná vhodný způsob, jak budoucím vysokoškolákům přiblížit principy matematického myšlení. Možná bohužel pozdě.

M. Malovec 2.3.2017 11:17

Kdybyste se,

vy všichni odpůrci biflování nenabiflovali vyňatá slova či základní příslovce nebo pády, byli byste dnes s češtinou v pr. jako jsou ti Noví, přemýšliví nedouci, kteří vylézají ze škol. Kdybyste se nenabiflovali mendělejeovu tabulku prvků, byly byste v pr. i byť jen v základech chemie. Neplatí jen, že nemusím znát - stačí, když budu vědět kde to najít. To bychom jen hledali.

V. Novák 2.3.2017 11:42

Re: Kdybyste se,

Než začnu hledat, musím vědět co hledat a že vůbec JE co hledat.

J. Jurax 2.3.2017 19:17

Re: Kdybyste se,

Naprostý souhlas.

Určitou - dost hodně velkou - sumu informací je třeba se s odpuštěním nabiflovat, jinak jeden zůstane blbcem, i když je permanentně připojen k síti a obklopen sofistikovanými vyhledávači v obrovských databázích.

J. Řezák 2.3.2017 11:08

Jediné správné řešení maturitních předmětů:

1. český jazyka literatura, 2. cizí jazyk NEBO matematika, 3. a 4. volitelné předměty. Tak dosáhneme toho, že maturanti budou dobře přiraveni pro vysoké školy, aby budoucí právník, historik, lingista atd. nemusel šprtat matematiku, když bude dělat přijímačky z dějáku a společenských věd, naopak budoucí strojař nebude ztrácet čas s plusquamperfektem nepravidelných sloves, přitom ho pár dní po maturitě budou grilovat z integrálů ... Já jsem například před "hafo" lety u maturity řešil diferenciální rovnice (dostal jsem za dvě). Dnes nevím, co to je, a vědět si nepřeji. Vím, že to existuje, že je mi to na ..., ale to bych věděl i bez maturity z matiky.

J. Tachovský 2.3.2017 12:15

Re: Jediné správné řešení maturitních předmětů:

nesouhlasim 1. cestina,2. matematika,3. cizi jazyk,4. volitelne

zadne NEBO matematika. Kdo ji na urcite urovni neovlada, nemuze mit maturitu. Matematika je zaklad vseho.

Na druhou stranu i bez maturity by mohl byt clovek uspesny.

J. Řezák 2.3.2017 12:53

Re: Jediné správné řešení maturitních předmětů:

Neodpověděl jste mi na základní otázku, zda musí právník ovládat integrály. Pokud ano, pak proč. Odpovězte, prosím, celou větou, nestačí napsat "k h...u", ale proč.

J. Jelínek 2.3.2017 13:22

Re: Jediné správné řešení maturitních předmětů:

No, právník, jako zajisté vzdělaný člověk by měl mít aspoň povědomost o infinitezimálním počtu, o tom, kdy a proč byl "objeven" a jak to souviselo s vývojem lidkého vnímání světa. Vždyť právě v tomto oboru se odráží celé dějiny (nejen) evropské civilizace.Čili - "ovládat" integrální počet jistě nemusí, to ostatně nejde, on si "žije" vlastním životem, ovládnout se nedá, jen pochopit a případně i používat.

Ale měl by mít alespoň pocit o čem to je. Stejně jako matematik o Desateru, zákonech chcete-li.

J. Řezák 2.3.2017 13:40

Re: Jediné správné řešení maturitních předmětů:

To máte jistě pravdu. Ale "povědomost o infinitezimálním počtu, o tom, kdy a proč byl "objeven" a jak to souviselo s vývojem lidkého vnímání světa" ke složení maturity nestačí. A všechno navíc je pro právníka nepotřebné. Zrovna tak matematik má povědomost o Desateru, ale vědět, jestli "nepokradeš" je čtyrka nebo sedmička, to asi nebude potřebovat.