2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Maturita z matematiky jako trest

Kreativní matematické myšlení rozhodně u studentů středních škol nezlepšíme tím, že uděláme matematiku povinnou pro většinu středních škol, pokud nezměníme výuku. To, co se jenom nabiflujeme, rychle zase zapomeneme, protože jsme nepochopili logiku a myšlenkový sytém daného oboru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Babková 3.3.2017 20:24

Re: Experimenty s "matikou"

Máte pravdu, neměla bych se dopouštět tak zjednodušujících soudů. Někdo má praktickou inteligenci a bez znalosti teorie umí řešit různé technické problémy z praxe, to já bych nedovedla.

Já si vzpomněla na soudruhy kádrováky, co měli vždy plnou hubu ideologických plků a jejich inteligence nebývala na nějaké závratné výši.

J. Jurax 3.3.2017 20:04

Re: Experimenty s "matikou"

No, ještě bych měl dodat, že ti dobří mužové měli maturitu hlavně z nástaveb, jež tehdy skýtaly maturitu vyučencům; jeden či dva taky z průmyslovek. A ve středních řídících funkcích, v nichž tehdy byli, se osvědčovali - jinak by taky nebyli ke studiu navrženi - akorát že tehdy čas oponou nějak trhnul a najednou na ty funkce bylo vyžadováno vysokoškolské vzdělání.

I. Babková 3.3.2017 19:52

Re: Experimenty s "matikou"

To se člověk pěkně zapotí, než něco do takových hlav dutých naleje. Ono to pak stejně někudy vyteče ven.

Někdy svým studentům říkám, ať do příští hodiny přinesou pytlík hrachu. Nechápavě na mě koukají. Zatajím jim ovšem, že si myslím, že házení hrachu na zeď by bylo to nejlepší, co by se dalo dělat. (Je to přehnané, ale nějak se člověk odreagovat musí.) Pytlík zatím nepřinesli a asi si významně ťukají na čelo, když jim zmizím z očí.

Jinak zjišťuji, že jak Vy tak já jsme v této diskusi řádili jak pověstná černá ruka. :)

J. Jurax 3.3.2017 19:51

Re: Některé věci

To je kreativní až moc; obávám se, že na likvidaci kradoucích elfů kalašnikovem by se zákon nedíval přívětivě. Zloděje při kradení odstřelit nesmíte, a když už jen prchá s lupem, tak teprve ne. Vždyť i ten chudák zloděj má lidská práva, že ano.

J. Klepal 3.3.2017 19:19

Re: Některé věci

To je správné řešení pro převoz 100 kg brambor s 10% ztrátou. Ovšem pokud chce sedlák dovézt 100 %, musí přemýšlet kreativně a například elfy zlikvidovat kalašnikovem.

K. Pavlik 2.3.2017 23:06

Re:

Jsem rad ze vidite problem stejne jako ja.

J. Jurax 2.3.2017 22:27

Re: Jediné správné řešení maturitních předmětů:

Ad buditelé - budiž. Ovšem stejně tak by měl mít právník povědomí o matematice.

A argument k čemu jim to bude je lichý - hlavně u toho právníka, neboť tady někde už někdo připomněl, že právník se profesně občas přichomýtne k ke kauze související s dopravní nehodou, s pádem a s lecčíms, kde je bez matiky a fyziky poněkud ztracený - aby aspoň rámcově porozuměl znalcům. To už ten strojní inženýr má vědomosti o buditelích v praxi nanejvýš na to, aby mohl zkoušet své ratolesti školou povinné.

Maturita bez matematiky NENÍ maturitou.

J. Řezák 2.3.2017 21:43

Re: Zajímavé je, že

Ano, abyjste a kobila je hrůza. Skoro jako když někdo píše "málo kdo" namísto (nebo snad na místo?) málokdo. :-)

P. Portwyn 2.3.2017 21:42

Re: Dítě může mít matematiku rádo.

Já měl vždycky miloval geometrii (tím pádem jsem měl rád i analýzu, kterou jsem si jako geometrii představoval). Moje děti preferují počítání... Nevím, čím to je.

Říká se, že kdo počítá, tak prý buď kreslí, nebo hraje. Já vždycky rád kreslil a jsem nemuzikální. Syn (vystudoval nanotechnologie) naopak. Je to zvláštní, jak se to někdy semele.

J. Řezák 2.3.2017 21:41

Re: Jediné správné řešení maturitních předmětů:

Ale tady není řeč o matematice, jestli patří do všeobecného vzdělání nebo ne. O tom není sporu. Mluvíme o povinné maturitě z matematiky. S těmi buditeli je to stejně. Nějakého by inženýr znát měl, ale hlavně by měl vědět, co je to obrození a že nějací buditelé byli.

J. Jurax 2.3.2017 21:11

Re: Experimenty s "matikou"

No, kdysi dávno jsem co čerstvý promovaný matematik vedl přípravku z matematiky pro kádrové rezervy, jež měly dálkově studovat vysokou školu, aby mohly (ty rezervy) zastávat ve fabrice ty funkce, co už zastávají. To byla tehdy taková doba, kdy soudruhům došlo, že k vybudování socialismu je třeba na všech stupních řízení též lidí vzdělaných.

Všichni ti dobří mužové měli maturitu tak zhruba deset patnáct let zpátky. A jako dnes vidím v jejich očích překvapení a hlubokou nedůvěru, když jsem jim sděloval, že převedeme-li člen z jedné strany rovnice na druhou, změní se mu znaménko. Ono toho bylo víc, ale tohle mi i přes propast času utkvělo ... taky když jsem jim prozrazoval vzorec pro plochu kruhu, zapisovali si Ludolfovo číslo π foneticky pé í ...

Š. Hašek 2.3.2017 21:07

Tak matematika jest cizí jazyk?

Pro Vás, Hvížďalo. Kam jste chodil do školy? Matematika jest totiž něco jako latina kdys. Ale to Vy nepochopíte. Dejte se do party s Táničkou F.

Vyjmuto z článku, nemusí nutně znamenat merito.

J. Jurax 2.3.2017 20:56

Re: Matematika se nabiflovat nedá.

Ale splňují kritérium VŠ vzdělání. Leckde to naprosto stačí.

J. Jurax 2.3.2017 20:52

Re: Jediné správné řešení maturitních předmětů:

No, na humanitní větvi gymnázia integrály nejsou - aspoň myslím - za mně to tak bývalo. Na matfyz větev budoucí právník zpravidla neleze.

Nicméně - povězte mi, proč musí budoucí strojní inženýr ovládat české buditele a jejich díla. Případně moderní básníky. Odpovězte, prosím, celou větou, nestačí napsat "k h...u", ale proč.

A k tomu právníkovi - nemusí. Ale ke škodě mu to nebude - právník by měl mít schopnost logické úvahy, tudíž by mu matika potíže dělat neměla.

J. Jurax 2.3.2017 20:43

Re: Pokud jde o přístup k matematice, něco bude jistě ...

Jistě. Ale pec nám spadla zazpíváte, byť do La Scaly Vás zaručeně neangažují.

A to, co se chce z matematiky u maturity, je s jistou nadsázkou takové matematické pec nám spadla ... :-)

J. Jurax 2.3.2017 20:38

Re:

No, body 1 až tři se docela plní, ale bod 4 v punktu té pracovitosti rozhodně ne ... :-)

J. Jurax 2.3.2017 20:34

Re: Některé věci

Zadání je trochu nepřehledné; nevím, jestli to matete vědomě, aby se to trochu zamotalo, nebo neúmyslně.

Budu předpokládat, že elfové šlohnou 10 procent, tedy desetinu, z vezeného.

Aby sedlák dovezl akorát metrák, musí vézt 100 + x, kde x je to šlohnuté, o němž víme, že je deset procent z vezeného, tedy (100 + x)/10.

x = (100 + x)/10 => 9x = 100 => x = 100/9 = 11,11 periodických.

Ergo sedlák musí vézti zaokrouhleně 111 kilo a 11 deka brambor; výsledek dvakrát podtrhnout.

J. Jurax 2.3.2017 19:58

Re: co takhle zrušit taky povinnou češtinu

Jednoznačně jsou. Studenti jsou stresováni, hloupí a líní diskriminováni ... to by vskutku nemělo být.

A to byla celá slavná maturita jen procházkou růžovou zahradou proti zkoušce z teorie množin či diferenciálních rovnic a nějaký rok později ...

J. Jurax 2.3.2017 19:52

Re: Přinejmenším se zbavíme těch,

No, nevím. Dokud nepřišli nějací moderní chytráci, byl argument "uč se, nebo neuděláš maturitu" docela dobrou motivací.

Uč se, což v sobě zahrnuje i to biflování - ono je opravdu jednodušší si vzoreček pro objem válce pamatovat než si jej v případě potřeby odvozovat :-)

A to že musím vědět, proč se co, tedy i matiku,učit, to je prosté - abych nezůstal hlúpý :-)

J. Jurax 2.3.2017 19:42

Re: Hm ...

Nevyseknete - ono buditelé ani proletářští básníci (maturoval jsem před půlstoletím) dnes v kurzu nejsou - a co pamatuju nikdy nebyli, Slávy dcerou ani tím rozervancem, co chtěl k přenosu informace, pro začátek jen pozdravu, používat mraky (takto mluví k nim ... vás já jsem posly volil mezi všemi. Kudy plynete u dlouhém dálném běhu, i tam, kde svého naleznete břehu, tam na své pouti pozdravujte zemi.) nezabodujete ... ani dívky se na to balit nedaly, tehdy to chtělo pár akordů na kytaře a ájvanabíjómén :-) ...

Tak leda moderna devadesátých let (rozuměno 19. století) - Gellner třeba - to by zabrat mohlo - Nezemru já od práce, nezahynu bídou, nezalknu se v oprátce, skončím sifylidou.

J. Jurax 2.3.2017 19:28

Re: Nesmysl je maturita pro všechny.

:-) ... ale pokud jsem měl možnost hovořit s maturanty, pak vskutku někteří se mi zdáli skutečně odpovídat tomu IQ kolem osmdesáti ...

J. Jurax 2.3.2017 19:25

Re: Dítě může mít matematiku rádo.

Tak to Vám závidím - jsem vzděláním matematik (arciť celoživotně programátor, moderněji nazváno jedna odrůda ajťáka) - ale nepamatuju se, že bych se co pachole těšil, že se budu učit dělení, byť mne matika bavila - taky proto jsem ji později studoval ...

J. Jurax 2.3.2017 19:20

Re: Některé věci

No, Vás matika vskutku minula ... :-)

J. Jurax 2.3.2017 19:17

Re: Kdybyste se,

Naprostý souhlas.

Určitou - dost hodně velkou - sumu informací je třeba se s odpuštěním nabiflovat, jinak jeden zůstane blbcem, i když je permanentně připojen k síti a obklopen sofistikovanými vyhledávači v obrovských databázích.

P. Podešva 2.3.2017 18:29

To je ale bullshit!

NO, není divu!

D. Stirský 2.3.2017 18:23

Zajímavé je, že

málo kdo přizná, že nikdy nepochopil, kdy se píše i a kdy y. Že byl totálně neschopný naučit se pravopis. Ale to, že je blbý na matiku, tak s tím se různé TV celebrity chlubí. Napsat abyjste nebo kobila se považuje za něco hrozného, ale bude-li někdo tvrdit, že x na druhou = x + x, je to běžně tolerováno. Přitom jde o stejnou hrůzu, jako abyjste a kobila.

P. Portwyn 2.3.2017 18:18

Re: No tak vzhledem k tomu,

:o)))

P. Portwyn 2.3.2017 17:57

Re: Dítě může mít matematiku rádo.

To, čemu se vznešeně říká "metoda Hejného", se používalo dávno před Hejným. Pan profesor prostě dokáže dobře prodat svoje jméno.

Jinak moje osmiletá dcera se oficiálně žádnou "Hejného metodu" neučí a matematiku miluje. Teď se těší, že za měsíc se začnou učit dělení :o)

P. Portwyn 2.3.2017 17:55

Re: Omyl pana Hvížďaly

Pak se pan Hvížďala nemýlí, ale moc dobře ví, co dělá.

P. Portwyn 2.3.2017 17:54

Re: Aaa... pán je odborník.

Jednou z věcí, které ničí české školství, je, že "reformy" vymýšlejí lidé, kteří nemají informace z praxe. Jim to nějak připadá a "každý přece ví, že...". Vědí, že by se to mělo dělat JINAK (klidně i hůř, ale hlavně jinak!!), protože všechno je přece špatně. Smysluplného nenavrhnou nic. Salonní reformátoři A plácají si po zádech navzájem, jak jsou pokrokoví.

Odmítnout maturitu z matematiky tím, že je to "biflování", je nesmysl; ze všech školních předmětů se matematika a fyzika dají nabiflovat nejméně. Chce to ovšem logické myšlení, což je u humanitního krasoducha trošičku problém... Takže humanitní krasoduch se horko těžko nadrtí pár vzorečků, aby prolezl s dostatečnou, a myslí si, že to tak mají všichni.

Nevěřím tomu, že na střední škole, kam pan Hvížďala chodil, nebylo v každé třídě několik studentů, kteří matematiku zvládali a měli rádi. Jen si nejsem jist, zda panu autorovi dochází, že oni nebyli více nabiflovaní. Oni tomu ROZUMĚLI. On ne. Možná byla chyba na straně přijímače.