2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Maturita z matematiky jako trest

Kreativní matematické myšlení rozhodně u studentů středních škol nezlepšíme tím, že uděláme matematiku povinnou pro většinu středních škol, pokud nezměníme výuku. To, co se jenom nabiflujeme, rychle zase zapomeneme, protože jsme nepochopili logiku a myšlenkový sytém daného oboru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jelínek 2.3.2017 13:55

Re: Jediné správné řešení maturitních předmětů:

Stejně si ale myslím, že vyučovat matematiku na střední škole (pozor, mluvím o gymnaziu, ne o střední škole např. hotelové) individuálně podle budoucího zaměření studenta prostě dost dobře nejde. Co lze, je rodělit gymnazium na klasické, humanitní a reálné, přírodovědné. I patnáctiletá holka či kluk by měl vědět, zda chce být spíše inženýrem nebo právníkem. Pokud ne, nemá na gymnaziu co dělat.

J. Jurax 2.3.2017 20:52

Re: Jediné správné řešení maturitních předmětů:

No, na humanitní větvi gymnázia integrály nejsou - aspoň myslím - za mně to tak bývalo. Na matfyz větev budoucí právník zpravidla neleze.

Nicméně - povězte mi, proč musí budoucí strojní inženýr ovládat české buditele a jejich díla. Případně moderní básníky. Odpovězte, prosím, celou větou, nestačí napsat "k h...u", ale proč.

A k tomu právníkovi - nemusí. Ale ke škodě mu to nebude - právník by měl mít schopnost logické úvahy, tudíž by mu matika potíže dělat neměla.

J. Řezák 2.3.2017 21:41

Re: Jediné správné řešení maturitních předmětů:

Ale tady není řeč o matematice, jestli patří do všeobecného vzdělání nebo ne. O tom není sporu. Mluvíme o povinné maturitě z matematiky. S těmi buditeli je to stejně. Nějakého by inženýr znát měl, ale hlavně by měl vědět, co je to obrození a že nějací buditelé byli.

J. Jurax 2.3.2017 22:27

Re: Jediné správné řešení maturitních předmětů:

Ad buditelé - budiž. Ovšem stejně tak by měl mít právník povědomí o matematice.

A argument k čemu jim to bude je lichý - hlavně u toho právníka, neboť tady někde už někdo připomněl, že právník se profesně občas přichomýtne k ke kauze související s dopravní nehodou, s pádem a s lecčíms, kde je bez matiky a fyziky poněkud ztracený - aby aspoň rámcově porozuměl znalcům. To už ten strojní inženýr má vědomosti o buditelích v praxi nanejvýš na to, aby mohl zkoušet své ratolesti školou povinné.

Maturita bez matematiky NENÍ maturitou.

V. Vaclavik 2.3.2017 10:38

Dobry clanek

s tim vsim bych souhlasil. Ale ucitele a dnes vesmes ucitelky, nemuzou ucit timto stylem, kdyz sami jej ve svem vzdelavani nepoznali. Samozrejme ze vyjimky se vzdy najdou. A bohuzel cim vice se skolstvi stalo zenskou domenou, tim vice v tomto smeru trpi - protoze kdo jiny byl paragonem, jednickou v biflovani na zakadnich a vyssich skolach, nez prave zenske pohlavi? Troufnul bych si rici, ze vsichni mame tyto zkusenosti. Kluci kolikrat ani jakoby o to premianstvi ve tride ani nestali, ale kdyz nekdo necemu rozumel, byli to oni, byt nedostavali ty nejlepsi znamky, protoze jim nevonelo to biflovani.

Zenske maji vyrazne vetsi sklon k tomu byt 'hodne', zalibit se, coz zahrnuje treba i to biflovani. A ve svete, napriklad v Asii, tam se bifluje o sto sest a co je tu spolecneho? Vyvojovy stupen, ktery je nizsi u zen a asijcu oproti evropskym muzum. Neni vubec zadna nahoda, ze dnesni moderni svet vznikl tady v Evrope a ne nekde jinde. A ze mu dala vzniknout muzska cast populace (samozrejme vyjimky...).

Ohledne toho biflovani, jak pise nize pan Kindl, to muze mit a ma i jiste klady - na jednu stranu je potreba vladnout nekterym vecem jako nasobilce a mit to nabiflovane vzdy po ruce, na druhou to procvicuje pamet, ale nesmi se to biflovani stat alfou omegou, propustkou u zkousek, ale musi byt doplnene porozumenim predmetu a tim predevsim!

Pamatuji v ucilisti v dilnach nas mistr vzdycky rano prvni vec nechal nastoupit a namatkou vybral jednoho, ci dva z nas, abychom prednesli zpameti neco, co bylo to rano v novinach. Zpravidla slo o Rude pravo a my jsme mu rekli co mame naucene a on to v novinach kontroloval, jestli si nevymyslime. Pro nas vsechny to znamenalo si kazde rano kupovat RP a naucit se nazpamet z nejakeho clanku aspon jeden odstavec. Ten mistr byl stary a zazrany komunista, kdyz vzpominal na osmactyricata leta, tak mel vzdy slzy v ocich, opravdu komunismu skalopevne veril... Ale to ranni procviceni pameti bylo pro nas dobre a bylo jedno na cem se cvicime, aspon na

V. Vaclavik 2.3.2017 10:39

Re: Dobry clanek

... aspon na me to nezanechalo zadne negativni nasledky. Tu schopnost naucit se nazpamet parkrat ctene jsem pak vyuzival pri predmetech ve skole, kdy jsem byl chopny se naucit nazpamet treba i nekolik stranek poznamek behem destiminutove prestavky mezi hodinami, ktere nam treba den predtim ucitel do sesitu nadiktoval, a mohl jsem mu to pak odrikat jeho vlastnimi slovy na befel. Jednou ucitel technickych vykresu pojal podezreni, ze mu to ctu ze sesitu zpoza lavice a znenadani ke me priskocil, ale nic nenasel, coz byla obrovska svanda, jak byl bezmocny a nemohl nic delat a musel me dat jednicku.

J. David 2.3.2017 10:14

Kdysi nám náš profesor na matematiku říkal

Vězte studenti, že kdo je blbej na matematiku, je prakticky blbej na všechno. Tehdá SVVŠ, třída s rozšířenou výukou matematiky. Nelenil třeba, odmontoval si přední kolo ze svého bicyklu, křídou dělal značky na galusce, kolo kutálel po stupínku a na tabuli aplikoval princip goniometrických funkcí. Byla prča, ale vysvětlil a naučil. V roce 1969 jsme měli ještě právo volby, maturita z ruštiny nebo z matematiky. Všici volili matematiku a všici uspěli, a to jsme ve třetím "járu" končili diferenciálními rovnicemi. Nu, doba je jiná, pšenka nekvete exaktním oborům, ale všelikým obskurním kategoriím pseudohumanitního vyznání typu politologie, sociologie, genderová studia, etc., kde racio je přítěží, ale huba mele, jak to tele a bučí. Fuj, na stará kolena jsem takový zapšklík vůči humanitníkům... Povinná maturita z matematiky? V nynější době možná ano, možná ne. To nechám na posouzení toho kterého diskutéra, jinak jako matematik, bych byl jednostranně podjatý. Nicméně, lze matematickou indukcí dokázat, či vyvrátit první mnou uvedenou větu v příspěvku? Včil mudrujte, rád se nechám poučit.

V. Kopta 2.3.2017 10:07

biflování

největší omyl je že biflování je špatně. jsou 4 pilíře bez kterých to ve vzdělání nejde: 1. porozumění principu, 2. biflování, 3. aplikace na problém 4. tušení souvislostí mezi jednotlivými předměty.

V. Vaclavik 2.3.2017 10:42

Re: biflování

Tak jest. Souhlas.

J. Kindl 2.3.2017 9:55

Maturita z matematiky.

Ještě jednou se vrátím. Moje dcera chodila na gympl a měla vždy hrůzu z matematiky. Když měla mít hodinu matematiky, tak i zvracela. Učila se velmi dobře a lehce, ale matematika byl pro ní děs. Děs to by nejen pro ní, ale pro všechny studenty. Když se řekla učitelce matematiky, že výkladu nerozumí, tak to učitelka odtrkotala znova a pak dodala, že mají příště dávat pozor. Ve třetím ročníku dostala jejich třída nového učitele matematiky a dcera začala chodit domu natěšená, jak ta matematika jednoduchá. Jejich třída měla nejlepší průměr z matematiky a jejich třídu kvůli tomu stíhala jedna inspekce za druhou a vždy musela konstatovat, že studenti to prostě umí. Dnes ten učitel neučí. Škola jej dotlačila k nervovému zhoucení

V. Kopta 2.3.2017 10:09

Re: Maturita z matematiky.

no to je stará pravda že nejdůležitější ve vzdělání je rodina pak učitel pak dlouho nic a pak teprve systém.

D. Polanský 2.3.2017 11:43

To je také správně, že se zhroutil,

jinak by dělal z ostatních učitelů matematiky blbce, že neumí látku naučit. Pořádek musí být.

J. Kindl 2.3.2017 9:48

Maturita z matematiky.

Je zajímavé, že já to co jsem se nabifloval na základní škole a střední skole se pamatuji do dnes Stejně je na tom moje manželka a dcery. To, co jsem se učil jen tak bokem, už si nepamatuji. Podle mého názoru a také jsem jto nedávno četl, že právě biflování procvičuje paměť a je dobré pro rozvoj mozku. Podle učitelů, škola dnes je zaměřená na to, aby si dětičky nenamáhaly moc hlavičky a nebyly moc zatěžované. To jenom vede k tomu, že děti nejsou schopné si zapamtovat jednoduché věci. Když jenom vezmu, kolik význačných lidí prošlo biflováním v Rakouských školách a v poválečných školách a zanechalo to na nich nějakou újmu.? Já myslím, že právě naopak.

I. Břízová 2.3.2017 9:41

Maturita

Proč se prostě neuzná, že někdo je dobrý na jazyky a jiný na matematiku a fyziku. Prostě odmaturuje z něčeho na výbornou a z něčeho na dostatečnou. A jiný odmaturuje na dostatečnou ze všeho.

D. Polanský 2.3.2017 11:48

Proč?

Neznají zákonitosti genetiky. Rusové i za SSSR, v relativně nedobrých podmínkách, vyhledávali matematické talenty, a těm se věnovali vyloženě celosvětově proslulí matematici. Takže i dnes mají matematiku na docela slušné úrovni. Po rozpadu SSSR se vyhledávání talentů zanedbávalo, teď se opět vše vrací k původnímu.

V. Kopta 2.3.2017 9:25

co takhle zrušit taky povinnou češtinu

no pak bychom měli taky zrušit povinnou maturitu z češtiny protože podporuje biflování. jak k tomu přijdou studenti kterým čeština nejde a nezajímá je. oba obory jak čeština a matematika patří k základní gramotnosti, tak proč se k nim nechováme stejně.

P. Lenc 2.3.2017 9:31

Re: co takhle zrušit taky povinnou češtinu

Přesné pane Kopta. On je vůbec fascinující maturant, který neovládá ani malou násobilku.

Ś. Svobodová 2.3.2017 9:42

Re: co takhle zrušit taky povinnou češtinu

Jo...a vůbec! Není celá maturita diskriminační záležitost? Nejsou tím porušována lidská práva?

:-))))

J. Jurax 2.3.2017 19:58

Re: co takhle zrušit taky povinnou češtinu

Jednoznačně jsou. Studenti jsou stresováni, hloupí a líní diskriminováni ... to by vskutku nemělo být.

A to byla celá slavná maturita jen procházkou růžovou zahradou proti zkoušce z teorie množin či diferenciálních rovnic a nějaký rok později ...

P. Zinga 2.3.2017 9:23

Máš na to!,

stojí velkým písmem na plakátu, lákající ke studiu na UJEP v Ústí nad Labem. Obory: filosofie, sociologie, historie, germanistika a další bla-bla-bla. Žádná matika, fyzika, chemie či biologie. Je to jasné: na tuhle školu má skoro každý. Obzvláště feministky.

J. Řezák 2.3.2017 10:58

Re: Máš na to!,

Ten pan JEP se musí v hrobě obracet. Vzali mu kvalitní univerzitu v Brně a dali takovou lepší průmyslovku v Ústí. Čím se provinil?

Ś. Svobodová 2.3.2017 9:22

Maturita z matiky by měla být bez vyjímek

Měl by se ale změnit přístup k výuce. Pokud by se podařilo nasměrovat výuku především na rozvoj logického uvažování, myslím že by to prospělo celé společnosti.

A. Alda 2.3.2017 9:01

Přinejmenším se zbavíme těch,

kteří se tu jednoduchou středoškolskou matematiku nedokáží ani nabiflovat. Kdo ani toto nedokáže, na žádnou vysokou školu nepatří.

A kvalita výuky, oblíbené heslo všech odpůrců matematiky a fysiky, se nezlepší, dokud se nezvýší zkouškové požadavky, dokud maturita nebude tvrdá a dokud matematika nebude povinná. Teprve pak se začnou děti a jejich rodiče snažit tak, že bude možno přistoupit i k zlepšování kvality výuky.

Ś. Svobodová 2.3.2017 9:39

Re: Přinejmenším se zbavíme těch,

Takový postup vzbudí jen nenávist k předmětu. Dnes jde o to, že je třeba naučit studenty matematiku "ctít". Už od první třídy by měli vědět, proč se jí učit a proč do ní dávat svou energii. Nemyslím, že argument "bifluj, nebo neuděláš maturitu" by byl tou správnou motivací

J. Jurax 2.3.2017 19:52

Re: Přinejmenším se zbavíme těch,

No, nevím. Dokud nepřišli nějací moderní chytráci, byl argument "uč se, nebo neuděláš maturitu" docela dobrou motivací.

Uč se, což v sobě zahrnuje i to biflování - ono je opravdu jednodušší si vzoreček pro objem válce pamatovat než si jej v případě potřeby odvozovat :-)

A to že musím vědět, proč se co, tedy i matiku,učit, to je prosté - abych nezůstal hlúpý :-)

V. Novák 2.3.2017 8:50

Matematika se nabiflovat nedá.

Matematika je jediný obor, který už na středoškolské úrovni dokáže odlišit pilné biflovače od uvažujících.

Co neznamená, že by nebylo třeba mnohé se nabiflovat - ovšem poučeně.

M. Těhanová 2.3.2017 9:20

Re: Matematika se nabiflovat nedá.

Ano, matematika se musí pochopit,všechny její zákonitosti a souvislosti. Tím se učí logické myšlení, které dnešním mladým lidem většinou chybí. I když si připadají nesmírně chytří.

V. Kopta 2.3.2017 9:24

Re: Matematika se nabiflovat nedá.

já bych ty mladé nepodceňoval, pokud se pamatuju je to zhruba stejne jako kdysi

M. Těhanová 2.3.2017 9:35

Re: Matematika se nabiflovat nedá.

No to nepopírám, ono by se jenom snížil počet vysokoškoláků, kteří vzhledem ke svým schopnostem na vysokoškolské studium nemají. Mohou mít 10 titulů, ale jsou, vzhledem k oboru, který si pro svou snadnost vybrali, v reálném životě neuplatnitelní.

J. Vlk 2.3.2017 10:59

Re: Matematika se nabiflovat nedá.

Ale oni bohužel v reálném životě uzplatnitelní jsou. Dnes je diplom potvrzením, že umíte číst a psát. :-) :-)