4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jura Jurax 11.8.2008 9:00

Re: Celoživotní učitelé

No, rozlišoval bych obory se bouřlivě vyvíjející - třeba počítače (co jsem se já učil v přednětu nazvaném Matematické stroje před cca 40 lety je dnes kromě nejzákladnějších základů vskutku babiččina krabička - a živím se počítači dodnes) a předměty momentálně se tak bouřlivě nerozvíjející. Třeba v odborné matematice se - pokud se to od mých let nezměnilo - učí přinejmenším v prvních čtyřech semestrech až na malinké výjimky základy oboru položené nejpozději do roku 1900. A tady není co rozvinout, tady se učí 1+1=2 furt dokola - ovšem bez té kašičky se výš nedostanete. O gymnaziální matematice a fyzice ani nemluvím - řady, limity a derivace, jakož i kladka či Bernoulliho rovnice vskutku již dost dlouho nejsou špičkovým výbojem oboru ;-)

Pavel 11.8.2008 9:00

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: celý život ve škole

Stejně jako třeba specifickou váhu, pardon - měrnou hmotnost - pardon - hustotu :-) základních technických kovů a materiálů. Podobně se hodí elementární fyzikální znalosti, tedy fakticky zdravý rozum, třeba ohledně energie. Hodí se to, minimálně proto, aby s sebou člověk nenechal vláčet zelenými šílenci.

Jiří Hiršal 11.8.2008 8:50

Re: Celoživotní učitelé

Buďme konkrétní: profesor Ripka, interna, lékařská fakulta Praha: otázka profesora - v čem se liší Pelentan od Pelentanettae? Medici odpovídají (správně), že Pelentan je 4x silnější. To je sice možné, ale odpověď je nesprávná: Pelentan jsou tablety, Pelentanettae dražé. Tak měla znít správná odpověď. To je asi jako kdyby hlavní rozdíl mezi Jaroslavem Haškem a janem Nerudou byl v tom, že jeden z nich měl fousy a druhý ne.

Jura Jurax 11.8.2008 8:43

Re: Re: Re: Re: Re: Re: celý život ve škole

To máte těžké, třeba číslo pí nebo Ludolfovo by i v době netu měl studentík vědět zpaměti i v době netu. A třeba vzorec pro výpočet kořenů kvadratické rovnice a součtové vzorce goniometrických funkcí a třeba hodnoty druhé odmocniny ze dvou a tří taky ... ;-)

Kanuk 11.8.2008 8:42

Re: Re: Celoživotní učitelé

Náš profesor fyziky, RNDr Karel Hruša, přinejmenším každou druhou hodinu předváděl nějaký fyzikální pokus. I když to bylo na přístrojích vyrobených někdy počátkem století. Moje teze je: Když chceš něco změřit pořádně, musíš to dělat tak, jak to dělali  ti  fousatí pánové koncem minulého (19.) století.

cb 11.8.2008 8:37

Re: Re: Re: Re: Re: celý život ve škole

Většinou se učí spoustu číselných údajů, protože ty se dobře zkoušejí.

cb 11.8.2008 8:37

Re: Re: Re: Re: Re: Celoživotní učitelé

Jako člověk, co má aspoň nějaké povědomí o automobilech,  co říkáte na větu "Automobil se liší od jízdního kola tím, že má přední náhon" ?

Co si myslet o takovém učiteli?

Kanuk 11.8.2008 8:29

Re: Re: Re: Re: celý život ve škole

Oprava: kantorů.

Kanuk 11.8.2008 8:27

Re: Re: Re: celý život ve škole

Je možné, že to tak učí někteří kantoři. Ale blbost není výhradou kantýrů.

Kanuk 11.8.2008 8:24

Re: Re: Re: Re: Celoživotní učitelé

 Asi tak všechno, co je třeba vědět při konstrukci rychlostní skříně je, že automobil může mít buď přední, nebo zadní náhon, nebo náhon na všechna 4. To se nezměnilo ani za 20, ani za 100 let. (Předpokládám znalost navrhování ozubených soukolí).

cb 11.8.2008 8:14

Re: Re: celý život ve škole

Jenže na školách se neučí základy oněch technologií, učí se spousty malicherností z oné doby.

Kanuk 11.8.2008 8:13

Re: celý život ve škole

Ona věc je ta, že základy oněch technologií se nezměnily. A to je to, co se má žák naučit. Změnily se technologické špičky, ale ty se mohou měnit, u některých technologií pomalu ode dne ke dni, a ty se žák naučí ovládat až v praxi. 

cb 11.8.2008 8:12

Re: Re: Re: Celoživotní učitelé

Kanuku, především je tahle informace zoufale zastaralá. Už nějakých 20 let. I tehdy to byla zavadějící informace typu "automobil, na rozdíl od jízdního kola, má přední náhon"

Kanuk 11.8.2008 8:07

Re: Re: Učitel není pedagog. Odlišuji od jisté doby tyto dva pojmy.

Vypadá to, že za těch 25 let jste zapomněla, kde se dělá tečka. Jinak můžete mít pravdu, i když možná ne úplně.

map 11.8.2008 8:05

celý život ve škole

Podle mě je asi největším problémem to, že učitelé vlastně stráví celý život od šesti let ve škole, kde je hlavním cílem zkouška, nikoliv aplikace znalostí.

Moje dcera letos maturovala na stejné technické škole jako já před 27 lety. Když jsem se díval během přípravy na maturitu do jejích materiálů na technologii, zhrozil jsem se. Bylo to, jako kdyby se učila z mých sešitů. V té škole se za 27 let technologie nepohnuly o píď. A to už  za mě byly díky železné oponě zastaralé.

Kanuk 11.8.2008 8:01

Re: Re: Celoživotní učitelé

Oprava: ...napsaných, ten informaci o dvou procesorech nepotřebuje.

MP 11.8.2008 7:54

Re: Učitel není pedagog. Odlišuji od jisté doby tyto dva pojmy.

Honzo42. mluvíte mi z duše, mám za sebou 1 rok na odborné škole ve funkci vedoucí praxe (řídím 9 učitelů,40 míst praxe a 395 žáků) + 12 hodin týdně učím odborný předmět, odbodrnou praxi mám 25 let, jsem nadšená z těch mladých lidí co jsem je tu potkala, nemám problémy se zájmem a když to nejde zaujmu vždy s něčím ze své praxe a pak nevíme kdy skončit, to co mne převedli na pedagogickém minimu, které jsem si musela protrpět, hrůza děs, jakési odborné definice, prakticky neuplatnitelné a navíc mne neřekli nic co by se týkalo mé konkrétní práce asi chci moc

xx 11.8.2008 7:52

Re: Nemyslím, že tento článek

Myslím si, že napsán být měl, alespoň jsem se dozvěděl něco o názorech polokreténů, kteří za vzdělání považují slabikování Blesku a AHA, a budou mě v budoucnu obklopovat čím dál častěji.

Pavel72 11.8.2008 7:45

Re: Celoživotní učitelé

Co se tyka vyslovene odbornych predmetu, tak je urcita vazba na praxi jiste dulezita a tyka se to odbornych strednich skol a VS (ne vsech predmetu). Preneste to ovsem na zakladni skolu: ucim fyziku, jak si predstavujete, ze budu delat praxi? Ucim taky informatiku: pocinaje zakladu, pres grafiku, kancelarsky OS, internet, programovani, site a dalsi. Kde vemu praxi, ktera toto vsechno obsahne?

To, ze nekdo "celozivotne uci", jeste neni spatne. Podstatne chyby jsou v prstupu k predmetu a v pristupu k zakum. A to nezaruci ani praxe.

Honza42 11.8.2008 7:38

Učitel není pedagog. Odlišuji od jisté doby tyto dva pojmy.

Pedagog: Jakkoliv nepoužitelná bytost, nejčastěji absolvent pedagogické fakulty. Práce ho nezajímá, obor neovládá, žáci ho obtěžují, je věčně otrávenej. Hbitě ovládá mnoho nesmyslných termínů a pouček, zejména z oboru peagogiky a psychologie. Ministerstvo školství a školské odbory jsou jeho přátelé nejvěrnější. Plně se na něj vztahuje v článku kritizované přísloví.

Učitel: Člověk ovládající a milující svůj obor. Jak promluví, jeho nadšení je nakažlivé a i jinak spící žáci se probudí a poslouchají. Nepotřebuje ani ministersvo, ani pedagogickou školu. Jenom by mu tam ublížili. Má nadání (mají ho třeba i psi nebo opice...) předávat dál své znalosti. Pokud je i praktikem svého oboru, žádný teoretik mu nikdy nemůže stačit. Jo a taky má rád lidi.

Jojo, učitelů bylo a bude vždycky málo, zatímco pedagogy by se dalo dláždit.

Pavel72 11.8.2008 7:36

Re: Re: Problémem spousty učitelů

R^

cb 11.8.2008 7:36

Re: Re: Celoživotní učitelé

8-o

Kanuk 11.8.2008 7:28

Re: Celoživotní učitelé

Pan Jindra S. zřejmě opovrhuje faktem, že grafická stanice má dva procesory. Já teda toho o pořítačích moc nevím, ale motal jsem se kolem nich od r. 1964 asi 20 let, a semotamo i nějaký ten prográmek spáchal v dobách, kdy se programovalo v Basicu, Algolu a takových ptákovinách. Podle mého názoru to, že grafická stanice má dva procesory, je základní informace pro toho, kdo pro tuto stanici píše nějaký program. Kdo ovšem používá GS jen prostřednictvím programů už napsaných, tak informace o dvou procesorech je zbytečná. Ale takový člověk pak dělá práci, na kterou VŠ je zbytečná, stačilo by 5 obecných, nebo tak ještě 9 let základky.

cb 11.8.2008 7:22

Kdo neumí řídit školu

píše články.

Kanuk 11.8.2008 7:08

Re: Problémem spousty učitelů

Mám silné podezření, že ono je to naopak. Učitel přijde doškoly, kde musí bojovat, aby tu hodinu přežil. Pak není div, že ty žáky dvakrát nemiluje, a když musí bojovat, nemůže učit.

Kanuk 11.8.2008 7:01

Re: ten vtip ma pravdu

V podstatě se to odvíjí od hanumanismu, t. opičení se po Emerice. Tam mají na universitách "Department of Education" po česku pedagogické fakulty. Je notoricky známo, že "kdo nemá na home economics, jde na education". Home economics jsou pak "fakulty", na kterých je vyučováno asi tolik, jako v Čechách kdysi na "vyšší dívčí", jinak odborná škola pro ženská povolání neboli punčochárna. Hanumanisti pak přehlížejí fakt, že pedagogické fakulty byly zavedeny komunisty, pokud vím tak byly zrušeny, protože to byla katastrofa, a potom zase obnoveny zásluhou hanumanistů. Nehádám se že to tak bylo přesně, ale před válkou žádné pedagogické fakulty neexistovaly, snad s výjimkou tělocviku. A kdo chtěl učit matematiku, buď dělal RNDr a nějaký pedagogický kurs, nebo studoval na matematicko-fyzikální fakultě pedagogickou větev. Podobně v jiných oborech. Moji profesoři na střední škole byli většinou RNDr nebo PhDr (jazyky, humanitní předměty). Na měšťankách byli "odborní učitelé", v zásadě absolventi učitelských ústavů. Jaká byla jejich odborná kvalifikace nevím.

Jindra S. 11.8.2008 6:55

Celoživotní učitelé

Autor má zřejmě štěstí, že nepotkal nikoho z celoživotních učitelů, kteří opravdu nikdy nedělali to, co učí nebo se o obor přestali zajímat před mnoha lety. V důsledku dochází k tomu, že učí doslova nesmysly neb bazírují na nepodstatných věcech. (Zkouška z počítačové grafiky na VŠ před pár lety: V čem se liší grafická stanice od běžného PC? Odpověděl jsem snad všechno, co mne napadlo - lepší grafická karta, optimalizace pro grafické operace atd. Všechno špatně - nakonec mi kantor sdělil, že grafická stanice má, na rozdíl od běžného počítače, dva procesory. A takových by se dalo najít více)

Ne všichni takoví budou, našli se také takoví, co byli experty, přestože celý život pouze učili, ale bylo jich, dle mého názoru, méně.

Vladan 11.8.2008 6:16

Re: Ten nadpis je součástí širšího vtipu

Chyba, ta poslední část zní:

Kdo neumí učit, dělá inspektora

popoles 11.8.2008 6:03

učitelství je přeceňováno.....

minule jsem na pracáku potkal jednoho svého bývalého žáka,nějak to kdysi prolezl a pak se pokoušel vyučit prodavačem,nějak to ale nedotáhl,a ten mi říká,a pane učitel vy máte vysokou?a proč tu ste?ja sem se nedoučil a sem tu také,a na té základce by vlastně mohli učit lidi  co majů enem tu základku,šak stejně učite jenom co ste se sam naučil na základce.....a pane učitel,myslite že bych se měl té ženské(úřednice na pracáku) zeptat jestli bych mohl nekde na základce učit????:-D.................pak když vyšel,jsem se ho zeptal:tak jak jsi pořídil?no vite říkala mně že aspoň tu maturitu kdybych měl!...........

Jane 11.8.2008 5:38

Problémem spousty učitelů

není ani tak to, že neumí obor (i když takoví samozřejmě jsou). Problémem je, že neumí učit. A neumí mít rádi žáky. Chodí do školy bojovat a přežít hodinu.