6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Humanitní vědy nebo pavědy?

Rektor UK Václav Hampl poskytl velký rozhovor Novinkám.cz, v kterém se mimo jiné dotkl i "citlivého" tématu rušení humanitních kateder.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Streit 1.11.2012 11:10

Je to tak

Pan rektor vlastně řekl, že humanitní obory jsou pro blbce, kteří nezvládnou přírodní vědy. Ale zvládnou potom jazyk český, logické myšlení, dávání věcí do souvislostí, historická poučení, systémový přístup, politiku, jejíž součástí je ekonomie....?

F. Eliáš 1.11.2012 11:09

Re: Matematika se musí trénovat

Máte pravdu, ale nezatracuji biflování, myslím, že biflování je nejdůležitější studijní činnost, se kterou dítě začíná básničkami v předškolním věku. Biflování je nenahraditelné pro zlepšování paměti. Matematika vyžaduje skvělou paměť. Souhlasím, k ověřování principů matematiky je třeba už určité nadání, které se získává především geneticky a v prvních letech života. Když zjišťuji důvody neúspěchu studentů v matematice, většinou shledávám, že je nebaví počítat si samostatně doma.

J. Slanina 1.11.2012 11:06

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Víte, paní Boublíková, při tom, jak je nyní nastaveno hrazení zubní péče, jsem přesvědčen, že by ti zubaři byli celkem brzo za vodou i při zvýšených nákladech na studium či zařízení ordinace.

F. Eliáš 1.11.2012 11:02

Pan rektor mluví hloupě,

přesto humanitní vědy nejsou pavědy, jenom jsou, zvláště v současné době, pro nás postradatelné. Kolik potřebujeme pedagogů? Neplést si s učiteli. Učitelé učí a rozumí vzdělávání. Pedagogové vystudovali obor pedagogika, jsou to mudrlanti, kteří přemýšlí, co by šlo na učení změnit, i když ví, že zlepšit nejde nic. Ani psychologů tolik nepotřebujeme a filozofy téměř žádné, ale to jsou základní vědy humanitních oborů. Rektoři univerzit zavedli nemravný počet nepotřebných, především humanitních, oborů, pod jejichž názvy si člověk stěží něco představí. Ale nejde jen o univerzity. Touha získat trochu více peněz z kapsy daňového poplatníka vedla i šéfy jiných vysokých škol k zavádění zbytečných oborů a nezajímá je, jak obtížně budou jejich absolventi hledat práci

J. Boleslav 1.11.2012 10:48

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Třeba by si na to ti zubaři následně vydělali, stejně si musejí pořizovat drahá zařízení ordinací. Myslíte, že je to nereálné?

P. Boublíková 1.11.2012 10:26

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Jestli myslíte náklady na studium a ne školné, tak to je u řady oborů nereálné. Například stomatologie - náklady na studium se blíží 1 mio, takže počet míst je omezený, ačkoliv o obor je velký zájem a zubařů v praxi málo - jinými slovy, ani stát nemá peníze na zabezpečení dostatečného počtu zubařů. Natož kdyby to bylo na jednotlivých zájemcích (kteří se obvykle zadluží po skončení školy - nákup nebo zařízení praxe, k tomu eventuelní další velká půjčka na studium? - do toho by asi moc lidí nešlo).

Samozřejmě můžete napsat, že studium by si platili jen studenti neužitečných oborů - už vidím ten rozhodovací proces o tom, který obor je užitečný a který ne.

I. Sykora 1.11.2012 10:19

Re: Matematika se musí trénovat

Vyloženě talent možná ne, ale předpoklady k logickému a analytickému myšlení určitě ano. Trénování matematiky s tužkou a papírem hraničí z "biflovanim" pouček nazpaměť. Naproti tomu studium s ověřováním si principů matematiky na papíře, je jeden ze způsobů pochopení. Jinak souhlasím.

F. Eliáš 1.11.2012 10:01

Matematika se musí trénovat

Talent na matematiku je nesmysl. Matematika se studuje trénováním, s tužkou a s papírem, a na to jsou mnozí žáci a studenti středních škol příliš líní. Studium humanitnich věd jim po právu připadá jako levná cesta k diplomu. Velká část studentů filosofických fakult studuje hravě dva obory, což by student přírodovědy ani nezkoušel. Řada škol s humanitním zaměřením produkuje studenty, kteří nejsou nikde zapotřebí.  Státní maturita z matematiky by měla být povinná pro jakéhokoli studenta střední školy

J. Boleslav 1.11.2012 9:48

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Taky si to myslím, ale zatím je proti tomu pořád velký odpor.

S. Ševeček 1.11.2012 9:06

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Nejlepší regulace by byla ta přirozená - každý student by si studium platil sám.

S. Ševeček 1.11.2012 9:04

Vysokoškolské studium by mělo být zásadně hrazeno studenty.

Pokud by "stát" na provoz vysokých škol přispíval, pak nikoliv na "hlavu" studenta.

J. Boleslav 1.11.2012 9:03

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Ještě mně napadlo, že by místo současného nesmyslného způsobu placení škol podle počtu žáků (mimochodem, kdo na takovou pitomost přišel) mohly být školy honorovány až podle skutečného uplatnění jejich žáků v praxi. Prostě aby i do celého školského systému taky pronikl trh.

J. Boleslav 1.11.2012 8:49

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Do školství moc nevidím, ale neměly by být počty studentů jednotlivých oborů alespoň rámcově regulovány s ohledem na jejich uplatnění v praxi?

J. Boleslav 1.11.2012 8:46

Re: Deset filosofických fakult

Přesně tak.

V. Běhal 1.11.2012 8:43

Deset filosofických fakult

Máme deset filosofických fakult kde se přednáší nejnesmyslnější předměty. Chce-li si někdo studovat kunshistoriku, tak ať si to zaplatí.Problém je, že učitelé na gymnaziích dělají z matematiky strašáka, přesvědčí studenty, že jsou na matematiku hloupí. Na množství matematiky na gymnáziích je na ni málo hodin, prakticky všichni studenti jsou někým doučováni (mám tři vnuky na gymnáziu). Když nejsou na přírodní vědy, tak ať jdou na řemeslo. Řemeslníků je stále nedostatek.

P. Boublíková 1.11.2012 8:37

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Neříkám tak ani tak. Kdyby se po ulici potulovaly tlupy nezaměstanné mládeže (s nárokem na sociální minimum, které není o mnoho menší než dotace na studenta humanitního oboru), také by to mělo svá negativa.

Jak jsem psala, i humanitní vzdělání by mělo mít určitou úroveň - to není sci-fi, pak by bylo lepší než nic.

J. Schwarz 1.11.2012 7:08

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

No právě když se nad tím zamyslíte přijdete na to, že je lépe mít "armádu nezaměstnaných" kteří jsou si vědomi že nic neumějí než "armádu studujících" nesmyslné a neužitečné obory, které vysoká škola " vychovala" k tomu aby si o sobě mysleli že jsou něco víc než ostatní - jsou přece "studovaní" - když už nic jiného pak mají nárok na místo pod penzí s nadprůměrným platem. Takoví lidé, dileteanti co si myslí že elektřina vzniká v zásuvce a blahobyt je "lidským právem" potápí ke dnu současnou EU a potopí i nás, pokud se včas  nevzpamatujeme.

P. Boublíková 1.11.2012 6:32

Studenti vs. nezaměstnaní

Václav Klaus mladší kdysi výstižně popsal učňáky jako úkryt nezletilých před nezaměstnaností; v současné době fungují jako úkryt před nezaměstnaností vysoké školy humanitního zaměření, pro jejichž studium není potřeba žádného specifického talentu (na rozdíl od přírodovědných nebo technických oborů) ani píle (na rozdíl od medicíny).

Je otázka, zda by bylo lepší tady mít místo armády nesmyslně studujících armádu nezaměstnaných. Pracovních míst je málo, počet uchazečů o práci se tím, že je (velmi hrubým odhadem) cca 250.000 osob (ke studentům je možné připočítat i pedagogy) "zašito" bez dalšího užitku na vysokých školách, velmi snižuje. Mladí se na VŠ přece jen trochu zkultivují - rozhodně více, než kdyby jen docházeli na pracák. Stojí to všechno dost peněz, ale je opravdu nutné se zamyslet v širších souvislostech. Možná by bylo dobré dohlédnout spíš na to, aby tyto školy byly aspoň trochu kvalitní a aby výuka na nich nebyla bohapustý formalismus (viz včerejší článek pana Matějky).

J. Kanioková 1.11.2012 3:36

opr. - chtiví humanity budou studovat...

J. Kanioková 1.11.2012 3:11

Pan Hampl v Novinkách - Rektor UK Hampl: Zavírání humanitních kateder je cesta do pekel

Co užitečného pro prosperitu země přináší odborníci humanitních oborů..? No...jen ať si to klidně studují, jenže ať si to financují sami.. Proč by se měli lidi v užitečných oborech podílet svými daněmi na studiu těch, kteří pro prosperitu státu toho moc neodvedou?

Proč to má platit stát, když to bude výrobna nezaměstnaných? Státu to moc nepomůže... snad jen těm, co si budou moci říkat - mám titul (a prázdnou kapsu).

A i když chtiví humanisti budou studovat na soukr. školách, i tak to bude útok na státní pokladnu - podpora v nezaměstnanosti...