19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Humanitní vědy nebo pavědy?

Rektor UK Václav Hampl poskytl velký rozhovor Novinkám.cz, v kterém se mimo jiné dotkl i "citlivého" tématu rušení humanitních kateder.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Eliáš 1.11.2012 11:17

Re: Deset filosofických fakult

Gymnázium dříve chodily studovat děti, které na to měly. Kantoři na gymplech nestraší matematikou, to ji jenom dnešní studenti nezvládají a musí být doučováni. Matematika vyžaduje pravidelnou domácí práci

V. Novák 1.11.2012 15:01

Když tak "kunsthistorii".

Bez kunsthistoriků budeme státem nekulturních pařezů, nahrazujících intarzovaný stolek umakartem , porcelánový servis plastovými talířky a kachlová kamna wafkama. Dost jsme se v tomto smyslu naposmívali komunsitům - vy ne?

Problém je, je-li kunsthistoriků mnohem víc, než státní a soukromé instituce dokáží využít. A ještě větší problém, pokud jsou to polokunsthistorici, polovzdělanci, jak tomu u našich humanitně vzdělaných bývá. Ne nutně a ne vždy - proto píšu "bývá" a ne "je". Ale "je" často.

P. Boublíková 1.11.2012 6:32

Studenti vs. nezaměstnaní

Václav Klaus mladší kdysi výstižně popsal učňáky jako úkryt nezletilých před nezaměstnaností; v současné době fungují jako úkryt před nezaměstnaností vysoké školy humanitního zaměření, pro jejichž studium není potřeba žádného specifického talentu (na rozdíl od přírodovědných nebo technických oborů) ani píle (na rozdíl od medicíny).

Je otázka, zda by bylo lepší tady mít místo armády nesmyslně studujících armádu nezaměstnaných. Pracovních míst je málo, počet uchazečů o práci se tím, že je (velmi hrubým odhadem) cca 250.000 osob (ke studentům je možné připočítat i pedagogy) "zašito" bez dalšího užitku na vysokých školách, velmi snižuje. Mladí se na VŠ přece jen trochu zkultivují - rozhodně více, než kdyby jen docházeli na pracák. Stojí to všechno dost peněz, ale je opravdu nutné se zamyslet v širších souvislostech. Možná by bylo dobré dohlédnout spíš na to, aby tyto školy byly aspoň trochu kvalitní a aby výuka na nich nebyla bohapustý formalismus (viz včerejší článek pana Matějky).

J. Schwarz 1.11.2012 7:08

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

No právě když se nad tím zamyslíte přijdete na to, že je lépe mít "armádu nezaměstnaných" kteří jsou si vědomi že nic neumějí než "armádu studujících" nesmyslné a neužitečné obory, které vysoká škola " vychovala" k tomu aby si o sobě mysleli že jsou něco víc než ostatní - jsou přece "studovaní" - když už nic jiného pak mají nárok na místo pod penzí s nadprůměrným platem. Takoví lidé, dileteanti co si myslí že elektřina vzniká v zásuvce a blahobyt je "lidským právem" potápí ke dnu současnou EU a potopí i nás, pokud se včas  nevzpamatujeme.

P. Boublíková 1.11.2012 8:37

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Neříkám tak ani tak. Kdyby se po ulici potulovaly tlupy nezaměstanné mládeže (s nárokem na sociální minimum, které není o mnoho menší než dotace na studenta humanitního oboru), také by to mělo svá negativa.

Jak jsem psala, i humanitní vzdělání by mělo mít určitou úroveň - to není sci-fi, pak by bylo lepší než nic.

J. Boleslav 1.11.2012 8:49

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Do školství moc nevidím, ale neměly by být počty studentů jednotlivých oborů alespoň rámcově regulovány s ohledem na jejich uplatnění v praxi?

J. Boleslav 1.11.2012 9:03

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Ještě mně napadlo, že by místo současného nesmyslného způsobu placení škol podle počtu žáků (mimochodem, kdo na takovou pitomost přišel) mohly být školy honorovány až podle skutečného uplatnění jejich žáků v praxi. Prostě aby i do celého školského systému taky pronikl trh.

S. Ševeček 1.11.2012 9:06

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Nejlepší regulace by byla ta přirozená - každý student by si studium platil sám.

J. Boleslav 1.11.2012 9:48

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Taky si to myslím, ale zatím je proti tomu pořád velký odpor.

P. Boublíková 1.11.2012 10:26

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Jestli myslíte náklady na studium a ne školné, tak to je u řady oborů nereálné. Například stomatologie - náklady na studium se blíží 1 mio, takže počet míst je omezený, ačkoliv o obor je velký zájem a zubařů v praxi málo - jinými slovy, ani stát nemá peníze na zabezpečení dostatečného počtu zubařů. Natož kdyby to bylo na jednotlivých zájemcích (kteří se obvykle zadluží po skončení školy - nákup nebo zařízení praxe, k tomu eventuelní další velká půjčka na studium? - do toho by asi moc lidí nešlo).

Samozřejmě můžete napsat, že studium by si platili jen studenti neužitečných oborů - už vidím ten rozhodovací proces o tom, který obor je užitečný a který ne.

J. Boleslav 1.11.2012 10:48

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Třeba by si na to ti zubaři následně vydělali, stejně si musejí pořizovat drahá zařízení ordinací. Myslíte, že je to nereálné?

J. Slanina 1.11.2012 11:06

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Víte, paní Boublíková, při tom, jak je nyní nastaveno hrazení zubní péče, jsem přesvědčen, že by ti zubaři byli celkem brzo za vodou i při zvýšených nákladech na studium či zařízení ordinace.

P. Boublíková 1.11.2012 11:38

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

I pro pana Boleslava: v některých zemích EU (tuším Polsko a možnáí i další), se na veřejných vysokých školách otevírají obory, které část studentů (ti nejlepší) studuje "zdarma" (tj. za peníze daňových poplatníků), zbytek zájemců si studia plat (a zkusit vystudovat za své peníze může kdokoliv)í. Čili kombinovaný systém. Podle mého názoru ideální, avšak v našem rovnostářském a závistivém Čechistánu nereálné (chudí a součansě blbí by řvali - a takových je v populaci nejvíc).

J. Slanina 1.11.2012 11:48

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Smutné, ale pravdivé.

S. Ševeček 1.11.2012 11:52

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

A jak třeba fungují lékařské nebo stomatologické "fakulty" na universitách v USA, vážená paní Boublíková? Taky jenom za symbolické školné?

P. Boublíková 1.11.2012 12:44

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Nejsme v USA a nikdy nebudeme, bohužel.

Kdo chce, může ovšem do USA na studia odjet (aspoň něco - dříve nebylo možné ani to).

S. Ševeček 1.11.2012 19:31

Re: Studenti vs. nezaměstnaní

Pěkně jste se vykroutila, vážená paní Boublíková.

J. Kanioková 1.11.2012 3:11

Pan Hampl v Novinkách - Rektor UK Hampl: Zavírání humanitních kateder je cesta do pekel

Co užitečného pro prosperitu země přináší odborníci humanitních oborů..? No...jen ať si to klidně studují, jenže ať si to financují sami.. Proč by se měli lidi v užitečných oborech podílet svými daněmi na studiu těch, kteří pro prosperitu státu toho moc neodvedou?

Proč to má platit stát, když to bude výrobna nezaměstnaných? Státu to moc nepomůže... snad jen těm, co si budou moci říkat - mám titul (a prázdnou kapsu).

A i když chtiví humanisti budou studovat na soukr. školách, i tak to bude útok na státní pokladnu - podpora v nezaměstnanosti...

J. Kanioková 1.11.2012 3:36

opr. - chtiví humanity budou studovat...

V. Novák 1.11.2012 14:42

To je přecxe hloupost.

Ve světě, kde je hlavním problémem prodat (ne vyrobit), případně získat zakázku - a současně v zemi, terá je životně závislá na exportu, potřebujete spoustu lidí, znalých cizích jazyků, politiky, ekonomiky a zvyků vzdálených zemí. Humanitních oborů.

Do Číny nevyvezete ani ň, pokud budete postupovat způsobem, který vašeho čínského partnera urazí. Když budete odkázaní na angličtinu, kterou nebude dobře zvládat ani jeden. Nebo pokud budete chápat jejich "ano" evropsky, a ne jako "možná", nebo "abych nezarmoutil, tak zalžu" - což je jejich způsob myšlení.

Jinak musíte pracovat s Vietnamcem, Korejcem nebo Japoncem. A vynikající způsob, jak přijít o kšeft je zaměnit Korejce s Japoncem (pro Korejce je Japonec nepřítel a vrah, pro Japonce je každý gaidžin barbar). Zaměnit Vietnamce s Číňanem vám taky nemusí přinést dobrý výsledek.

K tomu všemu potřebujete lidi vzdělané v humanitních oborech, třeba v teritoriálních studiích, jež jsou pro některé blby, jejichž schopnost končí u vybroušení hladké plochy pilníkem, příkladem neužitečných oborů.

Jinak dopadne stát jako za komunismu s jistým Kusým, z něhož udělali velvyslance v Jemenu (už tohle byla idiocie, poslat člověka s jeho příjmením do arabské země) - a on měl stále problémy s "tým zložitým to be" (čti jak píšeš). Samozřejmě nic nedohodl a nikdy nezjisil, proč ho ohlašovali vždy tak hlasitě... No, v Jemenu to tak nevadilo.