6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

SÍTĚ: Příliš drahé služby zdarma

Nový Twitter pod Muskovým vedením chce zavádět placené služby a začít u takzvaných verifikovaných účtů. Na poměry dnešního internetu je to revoluce. Uživatelé si totiž dávno zvykli, že mají všechno zdarma – e-mail, mapy, chatovací programy, sociální sítě, videa, muziku, zábavu atd.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Anděl 4.11.2022 9:13

Nějaká forma kontroly obsahu tam bude, jinak naopak zase nějaké uživatele ztratí.

Proto Musk vymýšlí komisi, místo aby prostě všechno pustil.

F. De Winter 4.11.2022 8:28

Když se ten internetový obsah zpoplatní, tak ho 99% zanikne. Opravdu potřebujete to, na co každý den na internetu čumíte? Já myslím, že 99% z toho ne. Teď o tom neuvažujete, protože je to zdarma. Pokud za to budete muset platit, tak si položíte otázku: Opravdu to potřebuji? Opravdu to chci? Odpověď bude většinou NE.

Třeba ty mapy. Kdo z vás nemá navigaci? Nebo si nějaké jednou za rok koupíme a stáhneme a na ty internetové nebudeme chodit, ne?

R. Langer 4.11.2022 8:31

No, zrovna ty mapy jsou sakra drahá sranda... ;-)

F. De Winter 4.11.2022 8:50

No já nevím, když jsem naposledy kupoval navigaci, což už je hodně dávno, tak stála cca 4.000,- včetně "doživotní" aktualizace map. To mi nepřijde zase tak drahé.

R. Langer 4.11.2022 9:21

Za prvé, je to do konce životnosti toho zařízení, takže cca 2-3 roky, a za druhé, samostatná navigace dnes patří do historického koutku. Kromě toho, navigace NENÍ mapa. ;-)

R. Langer 4.11.2022 9:22

... 2-3 roky od konce výroby té navigace. Alespoň v dobách, kdy jsem něco takového používal, to tak bylo.

L. Kuča 4.11.2022 9:24

No, nicméně mapové údaje obsahuje. To, jaký se zvolí výstup je věc druhá. Navíc bych předpokládal, že s výrazným nárůstem platících zákazníků se náklady na pořízení souboru mapových souborů rozmělní a klesnou.

R. Langer 4.11.2022 10:50

Já bych ovšem čekal pravý opak... ;-)

L. Kuča 4.11.2022 11:04

Myslíte jako z toho titulu, že nebude jiná možnost ... ?

R. Langer 4.11.2022 11:08

Přesně tak, pokud by to nebylo k dispozici zadarmo, cena zaručeně vzroste. ;-)

R. Langer 4.11.2022 11:08

... ono tedy zadarmo samozřejmě není nic, pochopitelně, ale...

J. Anděl 4.11.2022 14:12

U těch map je cenou za používání to, že dodáváte zpátky informace o provozu (třeba tomu Googlu) - protože tam máte zapnutou aplikaci, která hlásí nějaké údaje o trase, času, rychlosti. Což je podle mě důvod, proč se jim to vyplatí.

Ale samozřejmě se jim to časem třeba vyplácet přestane, protože ten údaj budou třeba mít přímo z aut.

R. Polášek 4.11.2022 12:36

Úvaha o placených mapách je chybná. Když bude chtít například Seznam a Google za mapy platit, tak například mapy zdarma budou muset poskytovat všelijaké státní správy a státnín instituce v rámci podpory turismu. Třeba s formou cedulí s turistickými mapami na vlakových a autobusových nádražích nebo na důležitých městských zatávkách MHD nebo budou ty mapy zdarma součástí reklamních kampaní na nahánění turistů na určitá místa a kce atd.

Ostatně ty mapy byly ještě v nedávné minulosti poskytovány na mnoha místech a zmizely právě proto, protože se rozšířily chytré mobily a na nich kvalitní mapy zdarma dostupné na internetu.

J. Anděl 4.11.2022 14:14

V té minulosti se turistické mapy tiskly a prodávaly, nebyly zdarma. Stejně tak automapy jste si kupoval.

Zdarma bývaly takové ty letáčkové, z poloviny reklamní a většinou nic moc.

R. Polášek 4.11.2022 15:58

Byla spousta velkých turistických map nalepených na vekých tabulích. Mapy místního města na autobusových zastávkách, mapy okolí na železničních nádražích, mapy okolí a regionu ve všelijakých informačních centrech ve městech nebo na informacích na nádražích atd . A ty mapy právě téměř všechny zmizely, protože lidi začali používat mapy na internetu.

J. Anděl 5.11.2022 8:01

Jo tyhle. Ano, těchto je už asi méně. I když zrovna jedna taková turistická u rozcestníku je teď řekněme 300 metrů ode mě.

R. Langer 4.11.2022 15:22

Turistické mapy zdarma fakt nikdy nebyly. Právě naopak, vždycky byly dost mastné. ;-)

J. Anděl 4.11.2022 9:18

Záleží na ceně. Já bych za NP bez reklam byl ochotný platit kolem 30 Kč měsíčně. Vyšší cenu už bych si rozmyslel, ale taky bych ji možná dal.

Se zachovanými reklamami by byla má ochota nižší až žádná.

J. Anděl 4.11.2022 9:19

A jinak jestli vás zajímá i sledování aktuálního provozu, tak nějaká internetová forma zůstává nutná.

F. De Winter 4.11.2022 9:58

Sledování aktuálního provozu potřebují profesionálové a možná Pražáci. Tady na venkově a v městech velikosti HK to potřeba není.

J. Anděl 4.11.2022 10:13

Ano. Někdo ano, někdo ne. Někomu to vyhovovat bude, někomu ne.

Ale to se vztahuje k tomu, že píšete, že by zaniklo 99 procent. Ve větších městech žije více než jedno procento.

Dále je ještě otázka, nakolik se vyplatí vyrábět jednoúčelová zařízení (zařízení za peníze, které umí akorát ukázat mapu a nic víc).

Poslední bod - experimentuje se s časovými poplatky i u služeb, které byly dřív za pevný peníz. Myslím tím právě software. Nevím, jestli si ještě lze koupit Office sadu a prostě jí vlastnit a moci je používat třeba deset let. Mám dojem, že ne, že si už lze pouze platit roční příspěvek.

F. De Winter 4.11.2022 11:28

Co se týká navigace, tak ta už se asi moc nevyrábí. Spíš je to software, který si stáhnete do mobilu nebo tabletu. Alespoň tak to mám momentálně já.

Co se týká Office, existuje např. LibreOffice.org, který je zdarma a třeba já ho používám. Mohu doporučit.

J. Anděl 4.11.2022 14:08

Ano. LibreOffice jsem používal. Ale nakonec pro soukromé potřeby mi taky stačí free office aplikace na googlu. Pokud se budou platit, což je téma dnešního článku, třeba to zase přehodnotím.

P. Novotný 4.11.2022 12:34

Mít vše koncentrované v jednom zařízení -- mobilu -- je sice uživatelsky pohodlné, ale vede to k "single point of failure". Vybití akumulátoru nebo pád na beton znamená, že v ten okamžik není k dispozici ani telefon, ani navigace, ani foťák, ani baterka na svícení. "Single point of failure" se ale bude týkat i dopravy kvůli iracionálnímu tlaku na zrušení aut poháněných spalovacím motorem.

J. Jurax 4.11.2022 13:40

No jo - musíte mít mobily dva, ten druhý rezervní a nabitý ... :-)

P. Novotný 4.11.2022 14:14

:) V dobách, kdy ještě mobily sloužily primárně k telefonování a posílání zpráv, jsem jim vyvíjel firmware u pana Siemense a nosil jich kvůli testování několik. Dnes jsem zlenivěl ;)

R. Langer 4.11.2022 15:23

No, já to tak doopravdy mám... ;-)

J. Anděl 4.11.2022 13:55

Jasně.

Ono taky záleží na okolnostech. Jiné potřeby mám při běžném životě, jiné při speologické výpravě, nebo při pořizování profesionálních snímků atd.

Psal jsem v tomto případě o počítači s displejem v autě, který jistě zvládne víc, než jen mapy, a na druhou stranu když se ten displej rozbije, je ten nejmenší problém, že si nepustím písničku ze Spotify :-). A to už i v autě se spalovacím motorem.

P. Novotný 4.11.2022 14:19

Pokud nás EU dotlačí k výhradnímu používání elektroaut, v okamžiku blackoutu ujede každé auto maximálně nižší stovky kilometrů a konečná, vystupovat. U aut na spalovací motor je možné vždy dojet k libovolné benzínce, mechanickým čerpadlem si natankovat a nechat obsluze hotovost.

J. Anděl 4.11.2022 14:34

Ano. Souhlasím.

Je to už jiné téma, než to, že pro běžný každodenní život je jednodušší mít mobil, než samostatně navigaci, baterku, foťák, kalendář, telefon, diktafon, kalkulačku, slovník, atlas hub, atlas rostlin, encyklopedii, knihu, walkman s rádiem ..........................