30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

PRÁVO: Svobodně žít, ale také svobodně zemřít

ČSSD otevřela před volbami Pandořinu skřínku zvanou eutanazie. Možná až tak příliš po zavedení milosrdné smrti neprahne, ale v předvolebním boji se tonoucí sociální demokraté chytali lecčehos, čím mohli voliče přilákat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 13.10.2021 21:03

Uzákonění eutanazie je cesta do pekla. Z původně "ušlechtilé" snahy zkrátit utrpení nevyléčitelně nemocným se postupným vývojem snadno může stát něco podobného, co prováděli nacisti. Jak rychle se ten původní záměr rozšiřuje, můžeme vidět v zemích, kde už to pár let funguje. Autor článku je mylně informován. Před časem třeba proběhla zprávička, že tuším v Holandsku se nechal legálně utratit zcela zdravý mladý člověk jen proto, že se mu nechtělo žít. A vývoj nezastavíte. Aby na konci této cesty do pekla nebylo třeba řešení neufinancovatelnosti důchodového systému.....

Ś. Svobodová 13.10.2021 19:50

Rozumím tomu, že každý má nějak nastavený svůj kodex. Nicméně to, že on by euthanazii nikdy nepodstoupil neznamená, že takovou možnost má právo jinému upřít.

Ś. Svobodová 13.10.2021 19:47

A víte že ten alzheimr docela ujde? Zblbnete, ale nevíte o tom. Okolí z vás šílí, ale vám je fajn. :-)

L. Harvánek 13.10.2021 19:45

Tak víš co? Vykonej ji na sobě sám a bez cizí pomoci a já možná změním názor. A jen tak mimochodem jsem s Tebou husy nepásl, takže ..... . Ale vychování Ti nic neříká. Ostatně ani nevíš, jak napsat jméno a na tohle téma jsme už jednou spolu diskutovali. Jsi docela obyčejný egoista, který si ani neuvědomuje, co pro Tebe rodiše vykonali a Ty bys se jim takhle rád odvděčil.

L. Harvánek 13.10.2021 19:40

Pokud se jasně vyjádřím, že jsem odpůrce eutanazie, zak jsou to jenom podle Vás kydy. Navíc k tomu přidávám i své životní zkušenosti a důvody, proč by neměla být umožněna. To jako čekáte, že předložím právnický rozbor, že eutanazie je pro lidstvo tím největším přínosem, kdterý se kdy v dějinách lidstva objevil?

Ś. Svobodová 13.10.2021 19:38

Chápete že euthanázie je vyjádřená, svobodná vůle člověka zemřít? To se člověka s alzheimrem nebo retardovaného dítěte vůbec netýká. Těch se týká až v komatózních případech lékařské rozhodnutí ukončit podporu života, což je jiná oblast.

Z. Lapil 13.10.2021 18:20

Teď jste to trefil přesně: jak právníci, tak doktoři, mají racionální argumenty, včetně třeba těch, kolik "to" stojí a jsou-li vůbec volná lůžka a dostatečné zásoby morfia.

Jenže do mého(!!!) vztahu ke konkrétnímu umírajícímu dotyčným nic není.

Nemám řešení. Ale velmi mě zaujal Terry Pratchet a jeho scénka (fakt žádný velký rozbor). Stará čarodějka zaučuje mladou čarodějku (značně sluníčkářský typ) a zrovna jsou u porodu. Rozhoduje se: matka nebo dítě.

Mladá: "Neměli bychom se ho nejdřív zeptat?" Stará: "On ti něco ošklivého provedl, že po něm chceš takové rozhodnutí?"

A zvolí variantu matka s argumentem, že dítě si do roka a do dne udělají nové, ale co chudák kovář s miminem, houfem dalších dětí a bez manželky...

Mně z toho vychází, že je to ve finále na tom doktorovi, byť dnes asi kolektivním, protože to je ten, který ví. Právníci jen listují lejstry, aby mu pak vysvětlili, co udělal špatně, a příbuzní? To jako mají hlasovat? A poctivě vzato - ti nemají ta nemohou mít tak úplně jasný úsudek, ať už jde o lásku nebo o dědictví.

Při podobných debatách si vždycky vzpomenu na film a knížku s nadpisem tak přesným, až bych byl raději, kdyby neexistoval: Koně se taky střílejí.

R. Langer 13.10.2021 17:50

Já jsem vám ty racionální důvody uvedl. Vy jste nepředvedl NIC. :-P

R. Langer 13.10.2021 17:49

... ale sám píšete, že žádné racionální důvody proti nejsou, tak o čem vlastně mluvíte?

R. Langer 13.10.2021 17:47

Aha, pardon, já jsem to vůbec nepochopil, nevšiml jsem si, že to píšete vy... :-(

P. Vychodil 13.10.2021 17:30

totiž problém je v tom, že ani na to okno nevylezete, pušku vám nikdo nepůjčí, na skok z mostu se tam musíte nějak dopravit, no, kdo se někdy zkoušel utopit ve vaně, ví své...ty jsou dneska tak malé...

P. Vychodil 13.10.2021 17:25

havránku, jsi teoretik...a umíš jen kecat..a protože jsem se ocitnul v situaci, kdy jsem řešil, kde a jak a v jaké zemi je možno dosáhnout souhlasu, tak ti říkám na rovinu, jsi jen ubohý debil. až se ocitneš v takové situaci, až budeš čekat, až ti někdo utře pr..del, vymění plínky, nakrmí tě kaší dřevěnou lžící, jsem hodně zvědav na tvoje moudra, na tvůj egoismus, aby kolem tebe všichni skákali...no, v takovém stavu už je rozhodně nenapíšeš, možná ani nevyslovíš...neboj, každá myšlenka se zhmotní, užiješ si své vůle...

V. Kuhaj 13.10.2021 16:29

To já jak se pan Gramblička dožadoval těch racionálních argumentů proti. Ony totiž žádné nejsou. Budeme-li se ale držet jenom toho racia, dopadneme jako v té Spartě.

V. Kuhaj 13.10.2021 16:25

Ok. Co kluk, ze kterého je následkem úrazu kvadruplegik, tedy někdo, komu nefungují ruce ani nohy? Doživotní ležák, nebo raději smrt? Odkývete mu euthanázii jakožto racionální způsob řešení jeho situace?

Co hluboce mentálně retardované dítě, u kterého samozřejmě není šance na vyléčení, ovšem samo se k euthanásii vyjádřit neumí? Mají to rozhodnou jeho rodiče? Co downi? Neprošlápneme jim v tohle směru tu cestičku taky? Tak nedůstojný život... Někdo tady v diskusi argumentoval alzheimry. V pokročilém stádiu se vám k tomu nevyjádří. Kdo to za ně rozhodne? Pan doktor?

R. Langer 13.10.2021 15:10

Aha, takže zase jenom kydy, nic konkrétního, co? :-P

Ś. Svobodová 13.10.2021 14:46

To všechno co píšete je o ostatních, ale vůbec se nezabývá tím, kdo euthanazii pro sebe chce. Jste ochoten připustit, že člověk jenž si přeje zemřít protože jeho utrpení je nezměrné, by měl mít právo tak učinit za důstojnějších podmínek než skočit z okna?

R. Langer 13.10.2021 13:15

Tak znovu - v té Spartě s tím souhlasili dobrovolně? Jestli ano, tak je snad všechno v pořádku, ne? :-P

Ale pro vás asi nejenom souhlas, ale přímo žádost zřejmě není dost racionální argument, co? No, dá se vám jenom přát, abyste se do takové situace nikdy nedostal, ale znáte to... :-(

R. Langer 13.10.2021 13:12

Co je zvráceného na tom pomoct někomu umřít důstojně? To vaše "nedůstojné umírání" pro všechny existuje právě JENOM proto, že to nikdo nedělá, protože NESMÍ.

Jak říkám, než mít v hlavě bramboračku, a být potom svým blízkým celá léta jenom na obtíž, to raději beru tu důstojnou smrt, dokud toho budu schopen. :-P

V. Kuhaj 13.10.2021 13:08

Ve staré Spartě (údajně) staré, zmrzačené a nevyléčitelně nemocné házeli ze skály. Nenapadá mě jediný racionální argument, proč by to neměli dělat. Emocionální ovšem ano.

R. Langer 13.10.2021 13:07

Ano, takový život, ve kterém vám z něj vaše okolí, na které jste odkázaná dělá neustálé peklo, musí být jistě naprosto záviděnihodný. Takže - co v tom případě s takovým životem uděláte VY? ;-)

R. Langer 13.10.2021 13:03

Jako že si o to sami požádali, ano? A kdypak že to bylo? 8-o

R. Langer 13.10.2021 13:01

Hm, tak to ale opravdu nefunguje. :-P

L. Harvánek 13.10.2021 11:16

Eutanazie je také snadno zneužitelná. Vynutit si souhlas na někom, kdo je nevyléčitelně nemocný, je velice snadné. Stačí mu ze života udělat peklo, aby souhlas podepsal. A z těch, kteří prosazení eutanazie prosazují, se ještě nikdo neocitl v situaci, která by eutanazii vyžadovala. Každý z těchto zastánců by si měl uvědomit, kolik péče, bezesných nocí a obětování museli vynaložit ti, kteří je vychovali. A oni by pak jako projev díků je nechali zabít?

Navíc spousta lidí je věřících a nebyli by ochotni se svých nejbližších zbavit tímhle pohodlným způsobem. Přitom ti, co volají po tom, aby smrt přišla co nejdříve, nemusí mít na mysli jen ji, ale chtějí se nějakým způsobem se životem vyrovnat, pokusit se dosáhnout smíření či odpuštění toho nepěkného, co se událo dávno předtím.

Ś. Svobodová 13.10.2021 11:11

R^

Ś. Svobodová 13.10.2021 11:09

Dneska si na racionální argumenty málo kdo potrpí. Emoce vládnou. Vždyť to vidíte v každé politické debatě a na každém druhém rozhodnutí vlády. Třeba včera jsem poslouchala rozhovor Flégr - Prymula - Hostomský. Zcela zřetelně tam padlo, že roušky na přenos delty nefungují, tak proč je musí mít děti ve školách? Odpověď: zarouškované dítě je motivací pro rodiče aby se očkovali a dosáhlo se 70%. Pak jim dovolí roušky sundat!!!!!;-€

R. Gramblička 13.10.2021 11:03

představa, že za lékařem přijde příbuzný s lejstrem, reku, "naše bábina nám podepsala prohlášení, že chce umřít, konejte", je přinejmenším úsměvná

Ś. Svobodová 13.10.2021 10:58

Je zajímavé, že pro mnohé je přijatelné odpojit člověka od přístrojů a nechat ho zemřít udušením nebo hladem. Další podporují právo ženy na potrat. Jiní obdivují ochotu jiných se zabít s tzv. ušlechtilým cílem. Ale ti samí mají s aktivní euthanazií morální problém. Podle mně má každý právo dělat si se svým životem co uzná za vhodné, pokud tím neškodí jiným.

R. Gramblička 13.10.2021 10:57

Pro vás možná, ale ne pro zájemce. Co tak místo emocí přispět do diskuze racionálními argumenty?

R. Gramblička 13.10.2021 10:55

promiňte, ale to jsou jen dojmy. Obvyklá situace, kdy místo hledání způsobů, jak to může fungovat, hledáme jen důvody proti

P. Kubáč 13.10.2021 10:54

Už dnes je běžné, že Léčebny dlouhodobě nemocných nepřijmou pacienta, pokud nemá příslib přijetí do domova důchodců.

Co bude potom? Logicky -domovy důchodců (a další zařízení typu hospic) nepřijmou pacienty bez "žádosti o eutanasii??"

Takže pak zdravotnický personál, nebo dokonce příbuzní přijdou ke spokojené, ale ne-zcela orientované babině "tady nám to podepiš"

A tak kvůli frajírkům, co mají vekou hubu, ale nikoliv odvahu zabít se sami - mimo rámec legislativy ( sebevražda je legální už nyní ) bude umírat spousta nevinných a slabých - jako už se děje v Holandsku.