29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

PRÁVO: Šátky

Kancelář veřejného ochránce práv obdržela v minulých dnech podnět právního zástupce zastupujícího Organizaci pro pomoc uprchlíkům, ve které je požadováno, aby ochránce posoudil, zda ve známé věci dvou studentek Střední Zdravotnické školy nedošlo zákazem nosit ve škole "muslimský šátek" k diskriminaci z důvodů náboženského vyznání, víry či světového názoru ve smyslu příslušných ustanovení Listiny práv svobod a antidiskriminačního zákona.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Vaňura 6.12.2013 15:22

Povinné nošení školních uniforem

by mělo ještě jeden pozitivní rys, nikdo by se totiž nemohl vytahovat, že chodí v něčem, na co jiný nemá! Nikdo by "nevypadal jako socka."

P. Götze 6.12.2013 7:25

RE

Evropa vcetne Ceska by mela prestat blbnout a tvarit se ateisticky. Oddelit cirkev opd statu je nebetycna blbost. Budiz, necht se jejich majetek oddeli, ale ustavne by se melo deklarovat, ze nase zeme je a chce byt krestanska. Tolerantni vuci ostatnim samozrejme, coz je jeden ze zakladu krestanstvi. Davat vsechna nabozenstvi na nasem uzemi na jeednu rovinu je nebetycna kravina. Pak nemusime resit zadne satky. Satky pred sto lety nosili do skol i krestane a nikomu to nevadilo, problem neni v satku, problem je v symbolice a zabirani uzemi tam, kde my vyhanime krestanske hodnoty, aniz si to uvedomujeme.

M. Šejna 6.12.2013 7:41

pane Götze

křesťanství a tolerance je podobné spojení, jako voda a oheň. Křesťané jsou tak "tolerantní", že se dokážou vraždit mezi sebou (katolíci - protestanti), nebo že vymysleli pogromy na židy, či donucovali násilím bezvěrce ke křtu. Křesťanství je stejně zločinná ideologie, jako islám.

Zásadně odmítám, aby naše země měla v ústavě zmínku o tom, že je křesťanská. Víra je osobním názorem každého člověka a není nutné tuto víru organizovat jakoukoli formou či ústavním zákonem.

P. Vaňura 6.12.2013 9:43

Mýlíte se, a dokonce jste křeťan, aniž

si to uvědomujete. Pouze křesťanství zavedlo oddělení víry a státu, "Dejte císaři, co je císařovo a co je božího, dejte Bohu." V zemích, kde vládne muslimský fundamentalismus, je stát a víra totéž, v Iránu má shromáždění duchovních větší moc, než parlament.

Mimochodem, dělba moci je evropský a dokonce předkřesťanský fenomén. Např. Dante hlásat nutnos oddělení moci světské a církevní, přičemž církev měla hlavní slovo např. co se týče manželství.

M. Šejna 6.12.2013 11:02

pane Vaňuro,

já tedy opravdu netuším, že jsem křesťan. Nejsem ani křtěný a ani nechodím do kostela. Z pohledu katolické církve jsem tedy bezvěrec. Uznávám ale, že jsem silně ovlivněn křesťanskými tradicemi, jako nakonec každý obyvatel Česka. Stejně tak jsem ovlivněn židovskými tradicemu, i proto, že mám židovské předky. Nejsem ale židovského vyznání.

Pokud jde o odluku církve od světské moci, tak tu zavedla světská moc a nikoli církev. Jinými slovy byla katolická, protestantská a pravoslavná církev k této odluce donucena. V Turecku zas odloučil Atatürk od státu islámskou víru. Východní náboženství se do světské moci nevměšují vůbec (budhismus apod.). Takže rozhodně dělba světské moci a víry není jen evropský fenomén.

E. Sevrát 6.12.2013 12:42

Re: Mýlíte se, a dokonce jste křeťan, aniž

Na přístupu Vatikánu k jejich pedofilním zrůdičkám je vidět ta křesťanská láska k bližnímu,nejlépe do malého,mladého pevného zadečku.

M. Martin 6.12.2013 10:30

Re: pane Götze

Soudruhu Šejno vaše komoušská ideologie vám jako zastydlému komoušovi určitě zločinná nepřipadá.

M. Šejna 6.12.2013 11:09

spratku Martine

narozdíl od tebe komušem nejsem a nikdy jsem nebyl. A narozdíl od tebe jsem měl s komoušema před sametem problémy, které skončily výslechem od estébáků v Bartolomějské.

Mezi mnou a tebou, ty spratku špinavej, je ten rozdíl, že já jsem s komunisty bojoval před sametem, zatímco z tebe se stal antikomunista až po sametu, když už to bylo povoleno.

F. Matousek 6.12.2013 6:53

sátek a problém

problém není v sátku, ktery at si nosí kdo chce. Problém je v tom, ze se kazdej bojí nazvat veci pravym jménem. A zádnej politik nerekne:

islám je evropanum cizí a hlavne se ho bojíme.  Az se islámu prestaneme bát, prestanou nám vadit sátky.

Abychom se ale mohli prestat bát, musí se islám zcivilizovat a hlavne se zríct násilí a terorismu.

Problém není v tom, ze my muslimy nemáme rádi. Problém je v tom, ze oni nemaj rádi nás !

J. Charvát 6.12.2013 16:48

Re: sátek a problém

Pane, sám sobě odporujete. Požadujete, aby islám přestal být islámem, pak se ho nebudeme bát. S tím, obávám se, neuspějeme, a tak bychom ho (islám) měli raději vykázat tam, kam patří. V majoritně muslimských zemích je místa pro jeho vyznavače víc než dost.

P. Boublíková 6.12.2013 6:04

Sorry že do toho kecám jako laik

ale v případě studentek zdravotní školy přece nešlo o nošení šátku ve veřejném prostoru, ale o porušení školního řádu. Určit stanovy školního řádu je v pravomoci jednotlivých škol. Studenti (anebo rodiče žáků) mají možnost se se školním řádem seznámit dříve, než nastoupí (děti) na školu a tím, že na škole začnou studovat, vyjadřují souhlas se školním řádem a zavazují se ho dodržovat.

Na zdravotních školách bývá školní řád přísnější co se týče oděvu studentů/studentek, neboť budoucí zdravotníci jsou povinni v zaměstnání nosit speciální oděv určený pro zdravotníky. Zdravotní sestrám zakazuje etický kodex výrazné líčení, nošení šperků a samozřejmě si k sesterské uniformě nesmějí vzít muslimský šátek.

Takže jestli máte nutkání něco řešit z hlediska lidských práv, tak snad jedině etický kodex sestry - ale IMHO by to byl nesmysl. Určitá omezení patří k většině profesí.

P. Zeman 6.12.2013 13:53

Re: Sorry že do toho kecám jako laik

Máte pravdu. Jde tady o snahu prosadit nějaké náboženské tradice nad jakákoliv jiná pravidla - prý v zájmu svobody :-/...

O. Malstoka 6.12.2013 5:49

Kecy a zase kecy

Ať vážený "obránce práv" nás seznámí, jak by dopadli křesťané, kdyby si v muslimských zemích chtěli třeba postavit kostel. (u nás je již několik pokusů stavět mešity). Ono stačí,  aby žena po ulici šla v kratší sukni.

L. Krajíček 6.12.2013 2:10

Jaké povinnosti vůči naší zemi obecně

mají přistěhovalci? Nic se po nich nechce, většinou je živíme (jako bychom měli vlastních darmožroutů málo), jenom využívají všechny ty "listiny" práv a svobod, aniž by se zabývali "papírečkem" povinností.

Kdo k nám přijel, musí se chovat jako u nás a ne jako doma. Chceš se chovat jako doma? Tak mazej domů a neopruzuj! Chodí snad cizinci v Íránu nebo Saudské Arábii po náměstích (do škol) v kraťasech a s pěticentimetrovým křížem na krku? Jsou v těchto zemích křesťanské kostely a ke mši svolávají zvony?

Vždy s napětím očekávám odpověď na otázku:

Jak by dopadli naši emigranti, kdyby v zemích kam odešli, chtěli po r. 1948 zavádět stalinovsko-gottwaldovský a po r. 1968 brežněvovsko-husákovský typ socialismu?

J. Jurax 6.12.2013 1:58

Jen tak na okraj

pořád se mluví, ba žvaní o právech (a všelicí obránci práv, jakož i právníci z toho mají kšeft), aniž by byly připomenuty taky povinnosti. A povinností studentů je mimo jiného dodržovat školní řád; pochybují, že by jakýkoliv školní řád v této zemi povoloval sedět ve třídě při výuce v šátku.

M. Šejna 6.12.2013 7:35

pane Juraxi

já zas pochybuji, že nějaký školní řád zakazuje nosit šátek při výuce. A co není zakázáno, je povoleno.

Na druhou stranu by stačilo, aby se ve školách zavedla velmi účinná praxe, která je běžná napřiklad v Rusku nebo v Británii. Tou praxi je povinná školní uniforma. Pak by islámské slepice nemohly požadovat pro sebe výjimky.

R. Gramblička 6.12.2013 9:32

Re: pane Juraxi

není to špatný nápad, ale bohatě by stačilo rázně vymáhat po cizincích dodržování našich pravidel a sankcionovat nepřizpůsobivé vyhazovem

P. Zeman 6.12.2013 14:00

Re: pane Juraxi

V tomhle případě si ale myslím, že to ve školním řádě bylo. Jedna z těch holek dokonce ani nenastoupila k výuce s tím, že bez šátku ne.

J. Jurax 6.12.2013 21:31

Re: pane Juraxi

Ty školní uniformy by možná nebyl špatný nápad ...

K tomu řádu - ono je tam vždycky nějaká klauzule, že žák má být řádně ustrojen a upraven - a od toho se dá odrazit, protože to řádně je na výkladu pedagoga nebo školy. A šátek při výuce lze vyložit jako ne řádný, provokující etc.

Zamlada - v polovině šedesátých - jsem míval občas potíže s tím, že jsem nebyl řádně ostříhán, maje účes jako Beatles, byť ve školním řádu nebylo slušné ostříhání též exaktně definováno ... :-)