30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

PRÁVO: Přemítání o zakletém bydlení

Problematika bydlení je sice relativně často námětem komentářů i programů politických stran pro podzimní volby, ale to zdaleka naznamená, že by problémům bylo obecně rozuměno, nebo že by i očividné skutečnosti byly brány na vědomí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 16.7.2021 11:23

Problém je, že někteří si myslí něco jiného (státe zařiď, majiteli, zatop...).

V. Novák 16.7.2021 19:28

To je ale jejich problém.

A pan Křeček se dost zasloužil o to, že takové šabatyšoviny narážejí.

J. Lukavsky 16.7.2021 11:27

"můžete dostat výpověď jen ze zákonných důvodů, ne že vás někdo jen tak vypakuje" patří mezi ty zákonné důvody to, že svůj byt chci pro syna, dceru, vnučku či kamaráda? Spolupracovnice zdědila byt s nájemníkem a protože jej chtěla pro dospělou dceru tak se s tím nájemníkem tahala několik let. Když mu našla stejně velký tak se mu nelíbil výhled z okna..... Majitel si proto raději drží léta např. zděděný byt prázdný pro dítě než by se pak tahal s nájemníkem léta o vystěhování. Cesta do pekla je spolehlivě vydlážděna dobrými úmysly. J.L. end

J. Ptáček 16.7.2021 15:02

Nic, než stoprocentní souhlas. Na vině nejste ani Vy, ani já, ale právě ti Křečkové a jim podobní exoti. Cizí populisticky rozdávají, svoje dokonale hlídají.

D. Bowman 17.7.2021 0:18

PřesnýR^

M. Valenta 16.7.2021 8:58

Kovanda má recht. Vy, Klaus a Vám podobní jste byly na začátku tohoto problému.

M. Valenta 16.7.2021 9:02

oprava: byli

V. Kuhaj 16.7.2021 8:45

"Ceny jsou na vrcholu, je nejlepší čas prodat!" Tohle jsem za posledních deset, patnáct let slyšel z úst developerů, ale i seriozních ekonomů, přibližně stejně tak často. A ono ne. Tak jsem si udělal vlastní prognostický ústav; veškeré zboží se cenově valem blíží cenám na západě, mnohdy je už lehce překračuje, lidi v pohraničí často jezdí za nákupy do ven. Původní teze, že ceny budou odrážet příjmy občanů, vzaly rychle za své. Naopak, příjmy stoupají ve snaze o totéž - dostat se na úroveň EU. V bydlení tomu nebude jinak. Můžete se podívat na nájmy a prodeje bytů třeba v takové Vídni. Ceny jsou ještě pořád cca o 20%, 30% vyšší než u nás. Specifika daná vyhledávanou lokalitou a luxusem vynechávám. Takže jestli je draho, nebo dokonce ceny jsou bublina, která splaskne, přátelé, nevěřím tomu ani náhodou.

F. Kusák 16.7.2021 8:58

Ano, souhlasím s Vámi, a pokud stát bude respektovat vlastnická práva, jako něco, přes co nejede vlak, pak právě vlastnictví atraktivní nemovitosti, kterou právě byt nebo RD představuje, je pro většinu lépe situovaných lidí tou nejlepší investicí. To kroužení kolem toho, ta relativizace pojmů, je právě jen snahou ona práva naleptat, zpochybnit nebo dokonce kriminalizovat. Je to velké nebezpečí pro svobodnou společnost.

V. Kuhaj 16.7.2021 9:53

R^!

R. Langer 16.7.2021 12:44

Přesně!

V. Církva 16.7.2021 17:29

Směšné. Zkuste zapojit mozkové závity, a třeba si zjistit, že investice do polovodičových firem vám mohla za poslední dva roky zdvoj i zečtyřnásobit váš majetek. To je tak 100 procent ročně.

Pravda teda je, že nemovitosti šly taky hodně nahoru, ale tak do 20 procent ročně? Zkrátka do nemovitostí investují lidé bez fantazie a přehledu.

V. Braun 16.7.2021 8:25

"až následná deregulace přiměla občany k úvahám o vlastním bydlení, když noví páni domácí požadovali a požadují nájmy ve výši, kterou obyčejní lidé prostě nemohou z běžných příjmů a zejména z důchodů zaplatit."

Z výše citovaného textu pana Křečka vyplývá, že za boom nákupu nemovitostí zřejmě mohou méně majetní občané a důchodci. Zajímavá teorie. No, jdu si přečíst zbytek článku, třeba to tam pan Křeček ještě rozvine.

P. Milan 16.7.2021 8:32

Kdykoliv jde o ceny bydlení, je socan Křeček naprosto mimo.

Jde-li o cikány, je naprosto "v obraze".

P. Milan 16.7.2021 8:33

Dodatek, o ceny a dostupnost bydlení.

M. Těhanová 16.7.2021 8:33

Třeba by vám pomohlo, kdybyste nad tím textem trochu popřemýšlel.

R. Langer 16.7.2021 12:45

To byste po bruseloušovi chtěla moc... ;-)

J. Jurax 16.7.2021 12:54

No jo, no ... představte si, že investujete 3 milióny svých poctivě vydělaných a řádně zdaněných peněz do koupě bytu a řeknete si, za návratnost investice by měla být třicet let.

Pak musíte z toho bytu na nájmu dostat minimálně 100 000 ročně, tedy cca 8 333 měsíčně. To se Vám ovšem daní 15 procenty, takže abyste byl na svém, musí být nájem 9300.

Mimoto musíte platit údržbu bytu a adekvátní částí taky domu. My ve společenství vlastníků platíme 1800 měsíčně. Údržba bytu taky něco dá - kdyby jen stovku měsíčně. Za deset let budete moci vyměnit sporák a možná i vymalovat. Takže spíš víc než tu stovku.

A samozřejmě platíte pojištění bytu.

Takže plus mínus autobus jste na nejmíň 11 000 až 12 000 nájmu měsíčně. Nájmu, jenž by zajistil třicetiletou návratnost investice. Energie a služby k tomu navíc.

Jak velký byt kde pořídíte za ty tři melouny ponechám na Vaší fantazii a zkušenostech.

V. Novák 16.7.2021 13:23

Pokud je splátka hypotéky nižší než nájem, je pan Křeček zcela v obraze.

Nedávno jsem se dočetl, že nájemné 19500 Kč/měs na byt o 32 m2 se sprchovým koutem, čistě nájemné bez dalších poplatků, je výhodné. No - není výhodnější vzít si tu hypotéku?

V. Braun 16.7.2021 20:51

Tak to jistě máte pravdu, ovšem pochybuji, že si ty hypotéky berou důchodci a i těch výdělečně činných, ale s malými příjmy, mezi těmi s hypotékou moc nebude.

D. Polanský 16.7.2021 7:32

Problém bydlení je neřešitelný, tedy pro ty málo solventní, již jenom proto, že autor si nevšimnul detail, že počet obyvatel z 10 milionů nám vzrostl za poslední roky na 10, 7 milionu. A čekají nás další migranti. A všichni chtějí bydlet.

V. Šedivý 16.7.2021 7:38

To asi bude problém menší proti tomu, že hyperinflace buší na dveře a stoupá tedy zájem o konzervativní uložení prostředků.

L. Novák 16.7.2021 6:33

Zajímalo by mě, jestli soudruh Křeček taky přestal platit členské příspěvky ČSSD jako expremiér Sobotka. Sám se podílel na pitomé vládní a parlamentní politice, která k současnému "zablokování" nájemního bydlení vedla. Do politiky vstupoval jako "lžidoktor" (aféra kolem neoprávněného používání titulu JUDr.) a předseda SON (Sdružení na ochranu nájemníků) a "ochrana hodných nájemníků" před "zlými majiteli bytů a domů" byla jeho politickým kapitálem, z něhož těžil ve své politické kariéře. U tvrdé regulace cen (včetně dotovaného nájemného u obecního bytu, v němž jako politický mutimilionář bydlel) v 90. letech celý problém nepružné bytové legislativy i vlastnického bydlení začal a Křeček byl jeho fanatickým obhájcem. Teď by ještě chtěl komunistům od Pirátů schvalovat "dodatečné zdanění neobydlených bytů"...

Paraziti všech barev, spojte se! Rv !!

D. Polanský 16.7.2021 7:33

Bydlel jste někdy v nájmu? Já jo, 38 let.

P. Milan 16.7.2021 8:35

Napsal naprostou pravdu, ať už bydlí na zámku nebo v jeskyni.

Z. Lapil 16.7.2021 11:34

Ééé... No a? Bydlení je drahá sranda, ať už hypotéku platíte osobně nebo skrze majitele.

Schválně: postavit byt nechť stojí milión. Dnes se nestaví z úspor, ale na dluh. Kolik, 5%? Asi míň, ale na druhou stranu za milión žádnou haciendu nepostavíte.

To je nějakých 50 000,- ročně, neboli kolem 4000,- Kč měsíčně. Jen úrok!! Kde máte jistinu, kde údržbu... Neboli částka 8 - 12 tis měsíčně jen za nájem nijak luxusního bytu není nic, nad čím by bylo třeba se pohoršovat.

L. Novák 16.7.2021 12:22

Pane Polanský, vy jako příslušník ČSLA jste za totality bydlel ve státních bytech za nejnižší možné nájemné. Sotva máte důvod stěžovat si. Patřil jste mezi státem preferované skupiny jako státní zaměstnanec. ;-)

J. Strakoš 16.7.2021 6:00

Je dobré uvést, proč je tak módní způsob uzavírání nájemních smluv na dobu několika měsíců a proč se neuzavírají smlouvy na dobu neurčitou, které by byly mnohem pohodlnější pro zůčastněné strany.

Za mne to je přiznání, že justice je nedokonalá a pomalá - v případě, že nájemník neplatí, je těžké jej oficiálně vytěhovat, natož z něj něco dostat. A soudy se mohou táhnout a zatím rostou výdaje. Takže místo toho se uzavře smlouva na dobu určitou, která v některém okamžiku jasně skončí a tím je jasné, že nájemník nemá v bytě co dělat a i polici jej může vyhodit.

L. Novák 16.7.2021 6:16

R^R^R^ !!

D. Polanský 16.7.2021 7:35

Také je to někdy výhodné pro pronajimatele, může vás kdykoliv vyšoupnout. V Německu či Rakousku je většina smluv na neurčito.