30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

PRÁVO: Euthanasie věčně zelená

Dovoluji si předložit čtenářům svůj mírně upravený starší článek o tomto tématu, které nejspíše opět bude vířit diskusní fóra.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 16.9.2015 21:44

Pane Vodvářko, se sebou si dělejte co chcete.

Ale nepleťte se do života jiným. Ani zaštítěn 399ti lékaři - z kolika celkem?

O. Prokop 17.9.2015 13:10

Re: Pane Vodvářko, se sebou si dělejte co chcete.

kolik lidí jste už viděl umírat pane kolego, že dáváte rady?

M. Prokop 16.9.2015 21:43

Zase další věc,

kde se dobroserové pletou do prostého lidského rozhodování.

J. Kanioková 16.9.2015 19:59

Taky jsem pro eutanasii

jen si nejsem jistá, lze-li ty zákonné podmínky stanovit tak, aby vyloučily zneužívání. Protože když člověk sleduje důsledky neskutečně pitomých zákonů v jiných oborech.. nějak mě to nenaplňuje optimismem.

Přesto jsem pro.. Chci mít možnost si o svém životě rozhodnout sama. "Užila" jsem si s mamkou 7 let, které mi nikdy nevymizí. Dodnes vidím její nenávistné oči, když na mě "řvala" - nechte mě umřít, proboha.. Když se občas probrala z agónie, apatie, umělého spánku.. Ani za nic bych to nechtěla zažít, přivodit toto svému okolí..

Nejhorší na tom, pro toho postiženého, ta šílená bezmoc.. Někteří to možná takto neprožívají, ale moje mamka ano. A já jsem větší "drsňák", než byla ona. A bezmoc řeším bleskově, protože ji nenávidím víc než cokoliv jiného..

H. Balzám 16.9.2015 11:12

Bohužel,

článek je sice plný soustředěných útoků na city, ale fakta postrádá. Některé věci si dokonce autor neváhá vysvětlovat dle svých dojmů. Existují takové stavy utrpení, které ani opiáty nezmírní a nebo prostě jenom člověka uvedou do bezvědomí. Navíc dneska je běžné, že jsou udržováni "při životě" v komatu pacienti naprosto bez šance, jenom aby bylo možno dále čerpat peníze za "léčbu". A když člověku přijde jeho čas, tak s tím prostě nelze nic udělat, je čas. To jsou důvody k tomu, proč lidé chtějí mít možnost podstoupit euthanasii nebo asistovanou sebevraždu, ne to, že se člověk s těžkou nemocí občas podělá a nebo se sám nenají.

T. Vodvářka 16.9.2015 12:36

Re: Bohužel,

Pane Balzáme, kritizujete mne za "city" a "dojmy" a vyčítáte absenci faktů. Současně však uvádíte zcela marginální situace jako hlavní argument.

Nemyslím, že útočím na city. Snažím se /po mnohaletých zkušenostech s nemocnými/, nalézat příčiny jejich požadavků na euthanasii. To, co jsem napsal, nejsou mé dojmy, ale získané informace.

To, o čem píšete Vy, jsou opravdu jen ojedinělé případy, dané spíše strachem lékaře ukončit léčbu z možného právního postihu. Že by někde nějaká nemocnice udržovala nemocné - jak píšete "bez šance" - je nesmyslem /slyšel jste někdy o tzv. regresní sazbě za hospitalizaci? - zjednodušeně řečeno, čím déle je nemocný na lůžku, tím míň za něj nemocnice dostává peněz/.

Podstata mého článku je v posledních dvou odstavcích.

Kritika mi osobně nevadí, je-li podložena znalostmi či argumenty. U Vás bohužel obojí postrádám. Pěkný den.

H. Balzám 16.9.2015 12:48

Re: Bohužel,

Váš článek je naprosto cíleně poskládán tak, aby potvrdil váš předem daný záměr - euthanazie je fuj. Vaše informace se tak moc liší od mých informací, získaných taktéž po zkušenostech s nemocnými, že se nemůžu ubránit pocitu, že jste buď vyzdvihl nepodstatné případy, nebo jste si je malinko přizpůsobil. Takže s absencí argumentů jsme na tom oba nastejno. Přesto i vám přeji pěkný den.

T. Vodvářka 16.9.2015 13:09

Re: Bohužel,

V tom případě se naše portfolio nemocných diametrálně liší, jiné vysvětlení nemám.

To, že jsem odpůrcem euthanasie nijak neskrývám, netřeba mne za to plísnit.

Musím však konstatovat, že v mém článku jisté argumenty pozorný čtenář nalezne. To, že nejsou v souladu s Vaším viděním světa, ještě neznamená jejich absenci, jak se mne snažíte přesvědčit.

P. Švejnoch 16.9.2015 15:06

Re: Bohužel,

Vážený pane Vodvářko, nemám dojem, že by Vás pan Balzám plísnil za Váš postoj, jen za demagogickou argumentaci.

I já mám s Vašimi argumenty podobnou zkušenost, když u jiného podobného článku (jehož je tento zřejmě recyklátem) jste mi například tvrdil, že VŠICHNI lékaři v ČR sdílí Váš názor na toto téma.

A obecně vzato nevím, proč nás oblažujete článkem velmi podobným jinému z Vašeho pera. Očekáváte snad, že všichni ti bloudi - zastávající stanovisko, že člověk má mít právo rozhodnout o svém těle - konečně prozřeli a nyní Vás budou nosit na ramenou a provolávat "Vivat Vodvářka"?

To zjevně nenastalo - takže účel této recyklace mi zůstává utajen. Jedině snad, že byste spoléhal na starého dobrého dr. Goebbelse, a doufal, že oponenty unaví neustále opakovat jejich argumenty a Vaše teze se opakováním stane pravdou...

T. Vodvářka 16.9.2015 17:10

Re: Bohužel,

Mohl byste mi prosím dát odkaz na má slova, kde jsem tvrdil, že všichni lékaři v ČR sdílejí můj názor na toto téma?

Zdvořile děkuji

P. Švejnoch 16.9.2015 20:49

Re: Bohužel,

Milý pane Vodvářko - Vaše tvrzení, že VŠICHNI lékaři sdílí Váš názor na euthanasii je zde: http://neviditelnypes.lidovky.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A140805_204057_p_spolecnost_wag&strana=2

Omlouvám se za zavádějící informaci, že to byla diskuse pod Vaším prerecyklátem, nicméně na Vašem tvrzení, že Váš (a páně Ulrychův) názor na euthanasii sdílí VŠICHNI lékaři v ČR to nemění ani zbla.

Tedy - Vaše argumentace je principielně lživá a demagogická.

Buďte neobyčejně zdráv, vážený pane Vodvářko. A až si zase příště nebudete moci vzpomenout, kde jste co nalhal, klidně se obraťte... ;-)

T. Vodvářka 16.9.2015 21:22

Re: Bohužel,

Můj milý kritiku mých článků. Před cca 3 lety proběhla na půdě ČLK diskuse zhruba 400 lékařů na téma euthanasie. Jediným zastáncem euthanasie byl profesor Pafko, který svůj postoj však nedokázal zcela racionálně obhájit proti ostatním, kteří byli proti.

Takže máte pravdu, jeden lékař /velmi ctěný a významný/ je pro. Zbytek ne. Jsem poněkud vyššího věku a mohu snadno zapomenout některé své diskusní příspěvky. Nikde jsem nepsal, že nemluvíte pravdu, jen jsem si prostě nevzpomněl na to, kde to bylo.

Rád se na Vás obrátím, zdá se, že mé příspěvky čtete pečlivě a máte i navíc dobrou paměť, cože mne obojí velmi těší.

P.S. mám nejspíše více kontaktů s lékaři než Vy. Ptám se na tento problém a nikdy jsem od nikoho neslyšel, že by euthanasii schvaloval.

Závěr: ano, neměl jsem pravdu, jeden lékař euthanasii schvaluje. Bon nuit.

D. Šimáček 16.9.2015 19:38

Re: Bohužel,

ani miliarda pacientů, lpějících přes jakékoliv utrpení na životě, nedává nikomu právo jedinnému pacientovi toužícím po smrti toto jeho právo upírat! ano je otázka kdo má tomu trpícímu pomoci? (rozhodně nikdo nebude nutit lékaře aby mu pomohl pokud s tím vnitřně nesouhlasí)

D. Šimáček 16.9.2015 22:41

Re: Bohužel,

tam kde se jedná o svobodnou vůli jedince, argumentů netřeba, ale pokud někdo tuto chce omezovat, měl by mít setsakra dobré argumenty

Ś. Svobodová 16.9.2015 9:43

euthanasie - ano.

Nelze nutit lékaře, aby zabil pacienta. A nelze nutit pacienta, aby žil. Najde-li se lékař, který je ochoten asistovat při zabití, nechápu, proč by jeho službu nemohl využít pacient toužící po smrti. Je jedno, jaké pohnutky ho vedou, pokud je to JEHO ROZHODNUTÍ.

Zabíjíme nenarozené a hlavu nám to nedělá. Většina Čechů jsou ateisté, apelovat na Boží přikázání je nesmysl. V celém článku nevidím jediný racionální argument proti euthanasii.

T. Vodvářka 16.9.2015 10:10

Re: euthanasie - ano.

Zkuste si prosím přečíst poslední dva odstavce.

Ś. Svobodová 16.9.2015 14:30

Re: euthanasie - ano.

Filozofování nad universální hodnotou lidského života je vhodné téma do kavárny. Jenže v praxi lidský život zas nic tak extra není. Tím co nás odlišuje od jiných zvířat je m.j. schopnost se rozhodovat nikoliv instinktem, ale rozumem. A pokud někdo dojde k závěru, že nechce trpět, že nechce, aby jej lidé viděli trpět, že chce zemřít s důstojností v čase, který on sám uzná za vhodné, nevidím jediný důvod, proč mu bránit.

Co z článku cítím je obava z toho, že by případné zlegalizování euthanasie mohlo v budoucnosti možná vést k tlaku na jedince, aby se rozhodl proti své vůli. Pak je ovšem na zákonodárcích, aby tomuto zabránili.

Myslím, že ohledně euthanasie se řídíte spíše instinktem. Já také cítím, že uzákonění by bylo v rozporu s křesťanskou morálkou a etikou. Nadruhé straně vím, že jsou lidé, které toto dilema neřeší a jediné po čem touží je rychlá, milosrdná a bezpečná smrt. Bránit jim nebudu.

T. Vodvářka 16.9.2015 17:21

Re: euthanasie - ano.

Souhlasím s Vámi, že toto téma je poměrně široké a je poměrně obtížné se vyjádřit jen několika sty znaky.

Snažil jsem se až úzkostně nedat do článku nic o křesťanském pojetí života /i když je sdílím/. Mám za to, že lidská existence je důstojná v každém okamžiku /tedy i v těch méně atraktivních chvílích/. je důležitá zejména pro okolí, které by si mělo uvědomit, že člověk není jen tymolínový vytlemenec z reklamy, ale i třeba dementní babička.

Život je velmi barvitý a varianty jsou nekonečné. Přesto si myslím, že některé věci by měly být nedotknutelné a jednou z nich je lidský život. Jakákoli kodifikace jeho násilného ukončení sebou přinese obrovské množství problémů. V Belgii t.č. již 2% lidí umírá formou euthanasie a je obrovský tlak, aby lidé, kteří již nemohou vyslovit své přání ohledně života či smrti, byli "ukončeni" komisionálně. Kluzký svah v Belgii již nabral své obrátky a je jen otázkou času doba, o níž píšu v posledním odstavci. Že by mohlo jít o sci-fi, se možná zdá dnes, za 30 let půjde o zákonný normativ.

Myslím, že si lze představit firmy na "milosrdnou smrt", situace, kdy na seniory bude vyvíjen tlak, že jejich život je už vlastně bezcenný, zvláště když mladí nemají kde bydlet apod. Příklad Německa v 30. letech minulého století je více než varovný, na euthanasii se podílely i lékařské kapacity z universit.

Je to téma na obsáhlou diskusi. Nicméně děkuji Vám za slušnou a věcnou argumentaci.

R. Dubravský 16.9.2015 10:14

Re: euthanasie - ano.

Připojuji se k vašemu názoru. Jsem pro legalizaci euthanasie.

J. Kavalír 16.9.2015 14:13

Re: euthanasie - ano.

Jsem zastáncem euthanasie jako možnosti předčasného ukončení života v případě, že člověk je nevyléčitelně nemocný a fyzicky trpí. Tedy za dvou podmínek - na přání pacienta a dobrozdání lékaře, že jeho stav nedává naději na zlepšení. Pokud chce někdo život dotrpět jako feťák na morfiu v hospicu, je to také jeho volba, ale neměl by svůj názor vnucovat ostatním. Nikdo nevíme, jaký konec nás čeká a je dobré mít možnost volby.

K. Janyška 16.9.2015 9:41

Hamerskému se zřejmě nechce žít. Bodejť, s takovými

hloupými a nepoučenými názory, jako nosí v hlavě... Dzp.

Z. Frys 16.9.2015 8:33

Ukončení života

na vlastní žádost je právem každého člověka. Jako vlastník svého těla o něm může svobodně rozhodovat. Souhlasím s níže uvedenými příspěvky pana Šimáčka a Erata.

P. Švejnoch 16.9.2015 8:57

Re: Ukončení života

K tomu není co dodat.

Nejsrandovnější je v této diskuzi pan Hamáček, který zcela opomíjí Vámi uvedenou tezi, a nazývá zastánce euthanásie "levičáky". Tomu říkám naprosté zmatení pojmů...! :-)

R. Gramblička 16.9.2015 9:20

Re: Ukončení života

připojuji se

R. Gramblička 16.9.2015 9:22

Re: Ukončení života

to zmatení pojmů je, mám takovej dojem, významným rysem dnešní doby. :-(

B. Hamáček 16.9.2015 19:02

Re: Ukončení života

Musím říct , že myšlenka na euthanasii se zrodila v liberálních a levici nakloněných hlavách. Samozřejmě se toho chytli i pochybní ( z morálního hlediska) " podnikatelé". Já bych to nenazýval srandovním , je to dost vážná věc. A na hodně dlouhou diskusi. udělejte si průzkum, zastánci euthanasie jsou více levicoví, než její odpůrci. Myslete si o tom , co chcete, je to vaše právo.

K. Janyška 16.9.2015 9:41

Re: Ukončení života

Je. Ale musí to udělat každý z nás sám... Dzp.

A. Alda 16.9.2015 8:13

Vražda je prostě vražda,

ať už se jí dávají sebeučenější jména.

B. Hamáček 16.9.2015 8:25

Re: Vražda je prostě vražda,

Z křesťanského hlediska je sebevražda ještě horší než vražda.

D. Šimáček 16.9.2015 19:48

Re: Vražda je prostě vražda,

protože je to z jejich hlediska rouhání a odpor proti boží vůli, a  jak jinak udržet na živu dostatečný počet trpících oveček aby se kléru zajistilo pohodlné živobytí, kdyby jim všichni ubozí mohli utéct do nebe.