Úterý 17. června 2025, svátek má Adolf
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PRÁVO: Euthanasie věčně zelená

JUDr. Milan Hamerský předkládá opakovaně do Parlamentu ČR návrh na uzákonění euthanasie. Lze očekávat bohatou rozpravu, mnohdy spíše emocionální než faktickou.

Dovoluji si předložit čtenářům svůj mírně upravený starší článek o tomto tématu, které nejspíše opět bude vířit diskusní fóra.

Předem je potřebné si ujasnit terminologii, která občas mate i zkušené čtenáře. Existuje pojem „aktivní euthanasie“, kdy je nemocnému podán z rukou lékaře smrtící prostředek. Pojem „pasivní euthanasie“ (dnes již opouštěný a přesněji nazývaný paliativní péče - latinsky palium = plášť) obsahuje postup, kdy již další léčba nemocného postrádá smyslu se znalostí fatální prognosy. Pojem „asistovaná sebevražda“ v sobě zahrnuje princip přístupu další osoby-nelékaře, jež radou či činem pomůže nemocnému ukončit jeho život.

JUDr. Hamerský má připraven dle vlastního vyjádření v MF Dnes tzv. „švýcarský model“ - postup již uvedené asistované sebevraždy a „model belgický“, který odpovídá aktivní euthanasii.

V laické veřejnosti mají jednoznačnou převahu lidé hájící právo lidského jedince rozhodnout o svém vlastním konci. Podrobným rozborem mnoha příspěvků je možné vyčíst základní faktory, které vedou tuto většinu k obhajobě euthanasie.

Zdá se, že ony zastánce neděsí smrt samotná, ale spíše obava z pomalého umírání, při němž budou závislí na svém okolí, budou se cítit ponížení tím, že nebudou schopni provádět základní tělesné hygienické úkony, nebudou se moci samostatně najíst a že budou trpět nesnesitelnými bolestmi. Mají obavy z toho, že nebudou vypadat v této fázi fyzicky nejlépe a že budou svou existencí obtěžovat své nejbližší. Jejich argumentace vždy tkví v popisu člověka, který dlouhodobě přežívá v tomto neutěšeném stavu, a děsí je představa, že by na konci své životní dráhy vypadali podobně.

Problém euthanasie je přítomen pouze v ekonomicky rozvinutých zemích. Jsem si jist, že kupříkladu v rovníkové Africe je zcela okrajový, pokud je tam přítomen vůbec. Jsem si rovněž jist, že ještě v první polovině 20. století nikoho nenapadlo, že by za pár desítek let bylo možné oficiálně žádat svého lékaře či instituci, aby mu byl podán legální prostředek k ukončení života. Hippokratova přísaha přímo zapovídá lékaři podávání jedu pacientovi, ať se nachází v jakkoli beznadějném stavu. I když je její znění dnes již překonáno, je zajímavé, že se na ni vždy pacienti odvolávají, kdykoliv se jim zdá, že lékař postupuje jinak, než by oni očekávali, zatímco její striktní dodržení stran euthanasie vnímají úkorně.

Požadavek euthanasie je daní za pokrok v medicíně. Před cca 50 lety byla průměrná délka života podstatně kratší, lidé byli svědky úmrtí mnoha svých blízkých (včetně dětí) na choroby, které dnes umíme léčit. Mnoho nemocí - včetně onkologických - dnešní lékařská péče zvládne a postiženého vrátí do dalšího života. Některé choroby se však po čase vracejí, další léčba je již méně účinná a onen nemocný, který by za dřívějších podmínek zemřel při první atace, je podroben další léčbě, která přináší neoddělitelné útrapy. Paradoxem je, že v minulém období neléčitelnosti některých nemocí , kdy pacienti museli nutně mnohem více strádat projevy závažných chorob, se o euthanasii nemluvilo tolik jako dnes.

Dlouhodobé umírání na nevyléčitelnou nemoc provázené bezmocí není tak časté, jak zastánci euthanasie uvádějí. Dnešní medicína umí značnou část doprovodných projevů konce života účinně tlumit. To, že se tak občas neděje, je často vinou lékařů, kteří „šetří“ léčbou opiáty, restrikcí pojišťoven na vydávání hygienických a dalších pomůcek a dalšími faktory. Rovněž je třeba říci, že stejný pacient bude vypadat a cítit se zcela jinak v prostředí odcizené nemocniční instituce (kde už na něj není tolik času a je „uklizen“ za pověstnou plentu) než v domácím prostředí, kde je obklopen péčí a láskou svého okolí.

Někdy je paradoxně příčinou nedůstojného umírání i tlak rodiny a právního prostředí na udržování života, jenž je již beznadějně ztracen. Odlišení stavu, kdy je ještě třeba o život pacienta zápasit a kdy nastal čas jej pokrýt již jen zmíněnou paliativní léčbou je součástí staleté zkušenosti nazvané ars medica, tedy umění léčit. Drtivá většina lékařů přesně pozná onen bod zlomu. Moderní technika přispívá mnohdy k utrpení lidské bytosti, jejíž pozemský čas došel svého naplnění. I když je vše zřetelné, tak se lékař obává „vypnutí“ přístroje v důsledku možných právních důsledků, jež mu mohou zničit kariéru.

Je prokázaným faktem, že u starších nemocných jedinců zaznívá požadavek na předčasné ukončení života téměř výlučně při depresích, pocitech osamění, při pocitech, že jsou zbyteční a nikoho nezajímají. Tělesné útrapy a bolest jsou daleko méně častým důvodem přání urychlené smrti. Tento poznatek je dokladem selhání společnosti, která se neumí o tyto jedince komplexně postarat. Současně je i výzvou k dalším krokům, jak lépe zabezpečit rodiny, jež by se mohly o nemocné starat a ekonomicky nezkrachovat. Stát by měl rovněž podporovat hospice či podobná zařízení, kde člověk umírá důstojně i v situaci, kdy se o něj rodina není schopna starat.

Nemoci provázejí lidstvo od samého počátku. Utrpení z nich bylo současně hybným momentem lidského ducha, který se snažil ono trápení mírnit a nalézat prostředky, jak jim čelit. Lze si představit zapojení lidského génia ve vývoji účinných látek, léků a postupů, na jejichž konci je jedinec žijící dlouhý a spokojený život. Při obligátní aplikaci euthanasie bychom jistě neznali celou řadu medikamentů, které jsou dnes zcela běžné.

Lidský život není experimentálním procesem, který lze ukončit, když jedinec nefunguje tak, jak si přejeme. Je universální hodnotou od prvního po poslední okamžik. Slouží nám - zatím zdravým a plným života - k uvědomění si této hodnoty, která je hodna plné ochrany, ať člověk vypadá jakkoli.

Pevně věřím, že poslanci Parlamentu České republiky v sobě najdou dostatek mravní síly, aby zabránili spuštění procesu, jemuž později již nebude možné čelit a kdy se může stát, že starý a nemocný člověk bude muset obhajovat setrvání své existence proti „racionálnímu“ požadavku, že jeho léčba a prodlužování jeho života je egoismem poškozujícím společnost.

Převzato z blogu Tomáš Vodvářka se souhlasem autora

Aston Ondřej Neff
17. 6. 2025

V pondělí představili Piráti svůj program.

Jan Ferenc
17. 6. 2025

Současný tarifní systém je složitý a hlavně zastaralý.

Gita Zbavitelová
17. 6. 2025

Mnoho Íránců se z útoků raduje a doufá, že režim padne.

Petr Kolman
17. 6. 2025

Když vás v devět nepustí do hospody, která zavírá v deset.

Ivo Fencl
17. 6. 2025

Lucie Hášová Truhelková: Příběhy čtvrtí.

jar Pavel Stojar, ČTK
17. 6. 2025

Velký požár pily na zpracování dřeva vypukl v noci z pondělí na úterý ve Velkých Karlovicích na...

Josef Kopecký
17. 6. 2025

Miliarda přijatá v bitcoinech od muže zapleteného do obchodu s drogami zřejmě k pádu vlády nestačí....

Jindřich Marek, Lidovky.cz
17. 6. 2025

Když se po dvaceti dnech marného pátrání po útočnících, kteří zabili Heydricha, rotný Karel Čurda...

V úterý dopoledne začne ve Sněmovně dlouho očekávaná schůze k opozičnímu návrhu na vyslovení...

Lidovky.cz, ČTK
17. 6. 2025

Při ruských nočních útocích zahynulo 14 lidí, mezi nimi jeden Američan, píše AFP s odvoláním na...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz