19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

PRAHA: Socha Horákové a Gottwalda na jednom náměstí?

Dokážeme si něco takového představit jako symbol polistopadového smíření? Jistě ne. Přesto se po nás něco takového chce. V poněkud jiné podobě, ale princip zůstává stejný. Ano, vrací se téma Mariánského sloupu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 24.1.2020 20:52

Ten nadpis jest fakt de-ilní.

I černý humor si představuji jinak.

M. Steiner 24.1.2020 19:00

Třicetiletá válka je už opravdu dávná minulost. Nevidím důvod, proč napravovat minulost bouráním jejích svědků.

Ten barokní sloup tam byl a jistě tam své místo opět najde. Patří do toho prostoru.

Š. Hašek 24.1.2020 20:47

Památky staré dvě století bourají jen ožralové/anarchisti. Nechtějí obnovit dtto.

Ten pomník tam patří.

J. Kratochvíl 24.1.2020 18:18

Smíření patří k základním křesťanským hodnotám a učení. Autor svým textem ukázal, že není opravdový křesťan. Křesťané by měli odpouštět.

J. Jurax 24.1.2020 18:37

A proč? A komu?

A nekřesťané taky mají odpouštět? A proč a komu?

J. Kratochvíl 24.1.2020 18:58

Křesťanské učení a víra přináší lidem lepší a šťastnější život. To již prokázala minulost, kdyby tomu tak nebylo, neměli bychom křesťanství již dva tísíce let. Dávno by zaniklo.

C. Wiener 24.1.2020 22:04

Odpouští se těm, kteří o odpuštění žádají ty, proti nímž se provinili. Církev Svatá, pokud vůbec o odpuštění žádala, žádala Všemohoucího, ne potomky těch, které vraždila. V odpuštění lze doufat, ale nelze ho vyžadovat či dokonce vymáhat.

S. Pavuk 24.1.2020 17:36

Byť občanom Prahy, podporoval by som znovu postavenie stĺpu. Praha by získala ďalšiu turistickú kuriozitu. O nič iné tu predsa nejde.

D. Stirsky 24.1.2020 16:38

Mimochodem! Ferdinand III. byl oproti otci docela rozumný nefanatický panovník. A znak Starého Města doplnil o oplátovanou ruku zlomenou v lokti.

J. Vintr 24.1.2020 15:16

Různé protestantské odnože římskokatolické církve nevznikly z nějakých zásadních "ideologických" důvodů, ale povětšinou jen kvůli egu jejich zakladatelů, případně jako záminka k loupení katolického majetku. Dnes už jsou tyhle věci dávno minulostí a je vlastně uplný nesmysl, dělit křesťanství na desítky odnoží. Jenže lidé se potřebují nějak vyčleňovat, takže i tak inteligentní člověk jako pan Stejskal má potřebu oživovat ten dávný rozkol mezi katolíky a protestanty.

J. Jurax 24.1.2020 18:40

Z mého hlediska ateisty, neznaboha a bezvěrce jde o žabomyší vojnu a vyhazování peněz. Ale bude-li sloup znovu zbudován, nebudu s tím mít problém.

C. Wiener 24.1.2020 22:12

Loupení katolického majetku? Myslím že v judeo-křesťanském světě žádná církev tolik nekradla jako ta katolická.

Znovupostaveni Marianského sloupu vedle Husovy sochy je zbytečné a vůči protestantům až provokativní. Nemá Praha dost míst identifikovatelných s katolickou vizí křesťanství?

P. Brich 24.1.2020 14:13

Myslel jsem, že náboženské války v českých zemích byly dobojovány v 17. století. Před tím však tu byla náboženská tolerance stvrzená i císařem Rudolfem II. V tom jsme byli jedineční a první na světě!

Švédy do Prahy nevpustila a na Karlově mostě odrazila pražská domobrana. Že švédská vojska byli loupežníci krytí ideologií není pochyb. (Zajímavé je, že když jsme "Ďáblovu bibli" chtěli zapůjčit do Prahy, museli jsme Švédsku podepsat, že je jejich, protože si ji v té době poctivě ukradli.) Ostatně každé války jsou především plné vražd a loupení, zakrytými "spravedlivým" pláštěm i Bohem požehnané ideologie. Nevím, zda se v té době nad domobranou vznášela panna Maria. Nebyl jsem u toho. Nevím, jestli na tom sloupu je též vytesána ta pražská domobrana. Natolik ho neznám. Ale je zřejmé, že tento sloup symbolizuje konec náboženské tolerance a navíc i občanské, neb ta byla podřízena náboženství. Mimochodem po třicetileté válce v českých zemích zbyla jen 1/3 obyvatelstva.

A navíc, kopie, byť sebeautentičtější, je přeci jen kopie.

Kopie soch na Karlově mostě mají originály v lapidáriu, neb vandalizmus je součástí moderního způsobu života.

O. Mayer 24.1.2020 13:02

přiznám se, že mám trochu problém s představou, že Jan Hus byl v nějakém sporu s panenkou Marii, tudíž o jaké smíření se tady vlastně jedná. Jistě, proti kultu svatých a zejména Panny Marie byli vysazeni zejména kalvinisti, ale to bylo o nějakých dobrých 150 let později. Také představa že by Švédové vedli dlouhá léta nesmírně nákladný a devastující konflikt jen kvůli obraně protestantské víry mi přijde dosti úsměvná (a totéž koneckonců platí v opačném gardu pro jejich Habsburské protivníky), stejně tak že jejich odražení od Prahy by představovalo nějakou definitivní porážku protestantství (jak je tedy potom možné, že celá severozápadní třetina Evropy je dodneška protestantská?) Naopak jako pomník ukončení jednoho nekonečného konfliktu v dějinách Evropy mi zrovna takový mariánský sloup přijde jako docela pěkná myšlenka. A hledat v jeho rekonstrukci nějaké politické vyjádření mi v zemi, kde rozdíl mezi katolíky a protestanty dokáže vysvětlit tak max 10% obyvatelstva mi přijde přinejmenším paranoické.

L. David 24.1.2020 12:26

Zpupná výbojnost katolicismu byla, jest a bude. Až do doby porážky Šelmy.

Každému jen mohu doporučit ke stažení z www.ulozto.cz všech 7 dílů historické studie o názvu TAJNÉ DĚJINY JEZUITŮ. Je to náramně výživné počteníčko!

D. Stirsky 24.1.2020 11:35

Jo, a logičtější příměr by byla socha Gottwalda či Čepičky a k tomu socha Toufara či arcibiskupa Berana. Autor to má hodně zmotané. K RKC mám řadu výhrad, ale po Bílé Hoře to byla jediná instituce, která byla schopná vysvětlit lidem, že zabít a sníst druhého je ohavnost (mám na mysli dobu totálního rozvratu za války a po r. 1648). A jezuité? Nu, v 17. a 18. století měli bezkonkurenčně nejlepší školství. A mnozí vlastenci mezi nimi byli: Balbín, Vydra, Chanovský, Briedel... On i pater Koniáš nebyl jen černý fanatik pálící knihy.

J. Jurax 24.1.2020 18:48

Ehm ... opravdu myslíte vážně výrok, že po Bílé hoře byla ŘKC jediná instituce, která byla schopná vysvětlit lidem, že zabít a sníst druhého je ohavnost?

Domyšleno tedy máte za to, že jiné církve by toho schopny nebyly nebo snad k tomu dokonce nabádaly?

D. Stirsky 24.1.2020 11:27

Po Bílé Hoře byly politika i víra hodně spřízněny. Kdyby sloup dnes na Staromáku stál od dob Ferdinanda III., nikomu by to nepřišlo divné. Mariánský, morový či trojiční sloup má skoro každé náměstí v Česku: V Praze je před Novoměstskou radnici, na horním Malostranském náměstí i na Hradčanském náměstí. Mně hlavně vadí pýcha onoho spolku: "Hic stabat et stábit...", to bylo a snad i je (?) v dlažbě. "Zde stál a bude stát." Jestliže jednou zastupitelé řekli NE, akceptoval bych to. A pár let bych počkal. Jo, a pak by bylo fér dodat i Krocínovu kašnu. A hlavně - což je daleko věští průšvih: dostavět radnici. Ta díra tam, pohled na zadní fasády domů, to je opravdu dosti ohavné. Nu, a Duka, stává se Bobligem z Edelstatdtu. Také nerozumím, proč RKC tak bojuje za tradiční rodinu. Když Ježíš pocházel z velmi netradiční rodiny: Matka počala z Ducha Svatého a otec byl pěstoun.

R. Langer 24.1.2020 11:26

Kdybyste se pane autore pořádně zamyslel (a nejenom vy) tak byste měl dojít k závěru, že ekvivalentem Gottwalda k Mariánskému sloupu by byla mešita. Jestli se naši křesťané neshodnou v takových blbostech, a přední představitel Katolické církve omývá musulmanům nohy, tak ať už to křesťané rovnou odpískají a nesnaží se působit jako nějaká morální autorita, kterou ostatně nikdy nebyli, nejsou, a s takovou už ani nebudou. :-P

J. Jurax 24.1.2020 18:50

Ano?

J. Jurax 24.1.2020 18:51

Ano!! ... poprvé jsem se s tím otazníkem uklepl, sorry ...

V. Kučer 24.1.2020 23:47

R^

F. Navrátil 24.1.2020 10:46

Na každý článek pana Stejskala reaguji kritickým a mnohdy ironickým komentáře. Tentokrát s autorem plně souhlasím. Současní vládci Prahy dělají z obnovy mariánského sloupu politickou záležitost, která má symbolizovat definitivní porážku protestantů, vyhnání národní vlastenecké šlechty a vzdělanců, podřízení království habsburské vládě.

O. Mayer 24.1.2020 13:36

1. protestanti rozhodně definitivně poraženi nebyli (dokonce lze říct že tzv "protestantská strana" toho v té povšechné plichtě po 30-tileté válce přece jenom trhla víc)

2. nevím co na té šlechtě bylo vlastenecké (to je termín tak o 250 let starší) a utekla z důvodů, že povstala proti svému panovníkovi a nakonec prohrála

3. království bylo podřízeno habsburské vládě už poprvé v roce 1298 a pak ještě několikrát a nakonec definitivně v roce 1526. To že byl zrušen princip volby českého krále byl přímý důsledek právě toho zcela zpackaného povstání.

A co je mi největší záhadou, jaké politické poselství v sobě nese rekonstrukce zvandalizované historické památky 400 let po událostech, kterým by se měla údajně (nesprávně) vztahovat.

F. Navrátil 24.1.2020 17:12

1. Protestantské náboženství bylo po Bílé Hoře v Čechách zakázáno a trestáno!

2. Vlastenectví bylo v té době stavovského charakteru a znamenalo obranu práv království. Např. uherští stavové byli nositelé práv království, i když byli katolíci, protestanti, Maďaři nebo Chorvati.

3. Kolik zpackaných povstání měli za sebou Poláci nebo Uhři? A přesto byli základem státnosti.

Politické poselství spočívá ve sdělení, že Palackého a Masarykův výklad dějin je hozen za hlavu a nyní dějiny českého národa a české státnosti budou psát ne následovníci popravených, ale jejich kati. Že se dějinné restituce dostává katolické německé, italské a španělské šlechtě a že vyvraždění, vyhnaní a okradení čeští stavové jako Žerotínové, Smiřičtí a další, byli opětovně zahnáni do dějinného exilu.

K. Křivan 24.1.2020 10:44

Gottwald na rynku ? Pojal bych to takhle: Gottwald v životná velikosti v jámě (napojené na kanalizaci), hlavu asi tak 80 čísel nad zemí, z hlavy by stříkal maličký vodotrysk, jen tak aby hlavu omýval, kolem pak 2 metry ohrádka .... prostě klasický pisoir.

No, nebylo by to krásné místo ulehčeni ?

P. Lenc 24.1.2020 10:42

Tak nevím, co má Mariánský sloup společného s Janem Husem nebo popravou českých pánů.Mimo špatně skrývanou nechuť autora ke katolické církvi má autor poněkud chabé historické znalosti, asi takové, jako měl tehdy známý anarchista a ožrala Franta Sauer ze Žižkova, bořitel sloupu.Jinak, je to věc Pražáků, mají málo problémů a mají Hřiba.Co chtít víc.;-D

F. . 24.1.2020 10:55

Stejskala nesmíte brát vážně.

M. Čechová 24.1.2020 12:58

;-DR^;-D

P. Zinga 24.1.2020 10:39

Tak ho tam, Pražáci, postavte, ale s vysvětlující tabulkou, vo co ve skutečnosti gou.

Kruci, která "skutečnost" je ta skutečná?