16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Diskuse k článku

PRAHA: Panna Marie, Hus, Gabčík, Kubiš a Heydrich

Co mají postavy zmíněné v titulku společného? To nám v tomto článku velmi neotřele osvětlil pan Lubomír Stejskal: „Nelze vedle sebe postavit sochu Davida Ben Guriona a Adolfa Eichmanna. Nebo Gabčíka s Kubišem a Heydricha.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 29.1.2020 11:25

Ale to já chápu ......

Ožrala bere pomníky barokní ožrale. Šmahem. A možná za Rakouska ani moc neprotestoval .......

Můj otec byl za Masaryka hrdým Sokolem, naučil se německy a pomníky neboural. Já bych u pomníků připomínal mládeži ........

V. Církva 29.1.2020 11:23

Taky mám pocit, že ta naše města nevypadají dostatečně progresívně a multikulturalisticky jak by se hodilo na srdce dnešní jediné správné Evropy.

R. Langer 29.1.2020 11:23

Jo jo, i tady v diskusi je ta "křesťanská láska" k ostatním odnožím křesťanství docela dobře vidět. Ve skutečnosti jsou úplně stejní jako ti muslimáci, jenom se už dnes navzájem (skoro) nezabíjí. A to díky osvícenství a jejich odstavení od světské moci, a pár stům let, kdy (naštěstí) ztratili ve všem rozhodující vliv, a už po nich ani pes neštěkne. :-P

J. Pavelka 29.1.2020 11:23

:-)Tak úplně jsme se to neučili ani za komunistů...Kromě toho výklady historie jsou vždycky nějak propletené se současnými problémy....Vztyčení sloupu zdá se spíše jitří vášně než že by něco řešilo...Mimochodem svým způsobem je z dnešního pohledu minulost opravdu vždy "doba temmna" a to nejen Rakousko, ale v podstatě kdekoli na světě........

V. Církva 29.1.2020 11:21

Jenže ono je ještě něco jiného než oběd, snídaně a večeře, akty a sex. A to je duch a víra. A nám věřícím připadá že zakládat republiku tím, že panně Marii pověsíte smyčku na krk není dobrý nápad! Rusové taky rozbíjeli kosteli a nakonec měli miliony mrtvých a komunismus padnul. Taky to byl jen politický akt.

Nicméně Křesťané ví, že člověk chybuje, ale taky má to co zkazí napravit.

Š. Hašek 29.1.2020 11:20

Co takhle zas něco strhnout?

Naše vlast se mi ostatně zdá stále nějak moc barokní/Habsburská. Kam se člověk podívá, tak furt nějakej Santini a Dientzenhofer! A ještě k tomu Kilian Ignaz ......... buďme už konečně hrdými modernisty z mikroregionu Česko!

Platí i pro jiné památky/pomníky. K čemu minulost???

M. Hoblík 29.1.2020 11:18

Odstraňte Žižku, odstraňte Husa, vymažte historii! Ve všech parcích by měla stát obrovská socha Havla, případně zanedlouho Babiše!

P. Lenc 29.1.2020 11:18

Konečně rozumný článek.R^

R. Langer 29.1.2020 11:17

Hm, když "... němečtí protestanti lezou muslimům do každého zadku, kteří jim tito nastaví...", tak co dává najevo papež, když jim omývá nohy? 8-o

J. Pavelka 29.1.2020 11:16

Ono se za Rakouska různých protestů zúčastnilo dost lidí kde kdo za ně také aspoň pár dní "seděl" ...a také pocit útlaku zde byl pociťován...

Š. Hašek 29.1.2020 11:05

Ale ten pomník byl opravdu povalen davem, který bych nenazval politickým (zrovna ti přítomní asi nebyli "politikou Rakouska nikterak týráni").

Souhlas s tím, že nebyla vůle pomník obnovit ....... pokud otec vyprávěl, tak tehdy (viz pan Jirásek) totiž vládla atmosféra, že i "linecké koláčky jsou znakem bývalého útlaku".

Nesoudím, nehodnotím ..... byly to první roky republiky, řízené námi. V takových časech slouhové se mnohdy stávají pány, hloupými pány ......... ti většinou staropamátky neobnovují.

B. Rameš 29.1.2020 11:00

V rámci historické vyváženosti a úcty k historii žádám, aby na Staromáku vedle Jana Husa a mariánského sloupu stál maršál Koněv, Kléma Gottwald, Masaryk a Vašek Havlů (ten by seděl na ruském tanku ze Smíchova, aby nevypadal moc malej). V rámci podpory turistického ruchu bych přidal Franze Kafku (nikoho jiného z Prahy turisté ze Západu neznají) a ruskou bábušku cválající na obří pandě (pro návštěvníky východní provenience). Je tu fuk, slušný Čech na ten bleší trh stejně nepáchne.

P. Hofman 29.1.2020 10:55

Postavení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí bylo politickým aktem své doby, stejně tak, jako jeho zbourání (zajímavé je, že se pořád argumentuje nějakým ožralou a rozvášněným davem, ale už se neříká, že ho tehdejší radní neměli potřebu opravit a znovu postavit).

Proto i postavení jeho repliky by bylo aktem veskrze politickým. Jen dnes už žijeme v demokracii, pročež nechápu, že u nás neproběhla žádná veřejná diskuze, zda ho tam my, občané Prahy 1, chceme, nebo ne.

J. Fridrich 29.1.2020 10:49

Závěr článku pana Bařinky vybízí moudře k omezení toho našeho českého stálého POFŇUKÁVÁNÍ, jak nám pořád všichni ubližují, když píše -

" Odhoďme konečně nenávist vůči Habsburkům, katolické církvi a baroknímu umění a uvědomme si, že před čtyřmi sty lety náboženská netolerance nebyla v Evropě vlastní jen Habsburkům a nebyla zdaleka pouze výsadou katolíků."

Jen bych lehce poopravil větu - " že před čtyřmi sty lety náboženská netolerance nebyla v Evropě vlastní jen Habsburkům " - on byl Habsburkem i syn Marie Terezie Josef II. - který vydal v říjnu 1781 TOLERANČNÍ PATENT - osvícené zrovnoprávnění vyznání všech lidí v jeho říši, což v té době bylo velmi pokrokové a ODVÁŽNÉ..

Také ve stejném roce zrušil nevolnictví. On není Habsburk jako Habsburk...

F. Houžňák 29.1.2020 10:36

Jak už stojí dole, "Názory pana Stejskala jsou takovou sondou do protestantovy duše". Výstižné. Nakonec němečtí a další protestanti, vytvoření virulentním antisemitou, opilcem a děvkařem Lutherem, rozpoutali v Evropě třicetiletou válku. A taktéž stojí dole, že němečtí protestanti se podílejí na islamizaci Německa, tedy jako dojem. I to je správné, není to dojem, je to skutečnost. Vrchní německý protestant, nějaký Bedford-Strohm, teď kupuje za církevní peníze velkou loď, se kterou hodlá naveliko "zachraňovat" muslimy ve Středozemním moři - tedy, na dohled od afrických břehů - a vozit je do Evropy. Na to, jak němečtí protestanti lezou muslimům do každého zadku, kteří jim tito nastaví, je vcelku odporný pohled. Němečtí katolíci, tedy ti oficiální, jsou o něco lepší, ale jenom o něco. Taky se jeden německý kardinál jmenuje Marx a vypadá to podle toho.

V. Němec 29.1.2020 10:34

Jak se dá nenávidět minulost?

Třeba i tak, že se neměli volit na český trůn Habsburkové.

J. Krásenský 29.1.2020 10:33

Možná nechápou, že mariánská úcta katolíků trvá od prvního století až dosud. Stržení mariánského sloupu, který postavili-věnovali předkové z vděčnosti za pomoc a ochranu, chápou jako svatokrádežné a dotýká se to jejich náboženského cítění. Můžeme se dohadovat, kdo komu co kdy provedl, kdo byl podlejší a surovější a vzájemně se omlouvat, smiřovat, ale obnovení mariánského sloupu se nekatolíků netýká, to je čistě katolický projev náboženské úcty.

Š. Hašek 29.1.2020 9:52

Ti, co sloup bořili, byli shlukem poloožralých rozjívenců. Dále viz boření památek i dnes, rozšířené v divočejších zemích ......

Samozřejmě netvrdím, že v roce 1918 každý provolával slávu vídeňskému dvoru.

Š. Hašek 29.1.2020 9:37

Snaha zefektivnit státní správu jedním jazykem je naprosto logická a byla prováděna obecně. Nejvíce samozřejmě byla vnímána tam, kde existovalo několik naprosto odlišných jazyků ve správním celku.

Mám dojem, že pod Bismarckem by se žádné Badeniho jazykové zákony nekonaly. Hodně by se toho nekonalo ..... nebo naopak konalo.

Habsburkové dostali naše země do správy (možno i říci díky naší hlouposti) ...... spravovali je zcela v duchu tehdejší Evropy (Jirásek by mě nechal tuplovaně propadnout) ......... obrození národní/jazykové jsme zvládli ......... dalších věcí nebylo ani potřeba, žádné "trhání okovů".

Pojďme už malinko vnímat tu naši historii s "nadhledem". Tedy tu starou historii, tu historii, kdy se hlasovalo ve Vídni (hlasoval tam i Havlíček, Palacký, Masaryk).

A my (tedy nikoliv všichni) tady ze sloupu/památky nádherné děláme "symbol žaláře národů".

P. Zinga 29.1.2020 9:25

Vertikála na Staromáku je vztyčený prst, ten střední...Vůči všem, kteří ve sloupu viděli to, co byl: připomenutí Čechům, že mají držet hubu.

Ale jinak je mi u pr*ele, co si Pražáci postaví. Je to jejich "dělo" a jejich vizitka vrtichvostů.

P. Kmoníček 29.1.2020 9:11

S panem Stejskalem většinou souhlasím, ale v tomto hodnocení se z neznámých důvodů nechal unést právě výukou historie na našich školách.

T. Novotný 29.1.2020 9:11

na druhou stranu, pokud katolíci prezentují postavení sloupu i jako akt smíření a pokud to druhá strana jako smíření nechápe, že to je jejich problém, jak jsem někde slyšel nebo četl, tak to o přístupu katolíků taky něco vypovídá.

Taky nejde jen o protestanty, ale o nekatolíky obecně, kteří mohou mít se sloupem problém.

btw při obnově se pořád zmiňuje symbol vítězství nad Švédama a že o co odstraňovačům jde. Ale třeba u sochy Koněva byl symbol porážky Němců nakonec ten nejméně důležitý a řešily se nakonec jen negativní historické souvislosti. A negativní historické souvislosti taky vedly k odstranění toho sloupu.

V. Církva 29.1.2020 9:10

Všichni máme co zlepšovat, je to člověk od člověka. Za katolíky bych řekl, že se o ekumenii snaží. Ale vrtnu si do protestantů. Jeden můj známý prolezl snad všechny církve, než zakotvil u katolíků. Ty protestanské nazývá zákoníky.

A jako by protestanté kdesi zamrzli. Můj pocit je, že se občas začínají víc podobat pionýrské organizaci než modlitebním skupinám. Myslím, že za to může tradice. Evangelíci jsou hodně o komunitě a přátelství a míň o modlitbě. Bohužel trend náboženství bez Boha i když slabší je i u katolíků.

Taky mám pocit, že třeba v Německu se protestanti víc podílí na Islamizaci než katolíci. A protože platí, že po ovoci poznáte je, ti co podporují Islamizaci nemůžou být Křesťané. Je to můj názor, a jen Bůh ví, kdo dělá víc pro Křesťanství. Ve svědomí si musí udělat pořádek každý sám, ale pan Halík by to měl udělat určitě.

B. Lukáš 29.1.2020 9:03

Přidávám se R^

V. Církva 29.1.2020 8:50

Přesně tak. Brainwash komunistů je například pěkně vidět na novinky.cz. Tam komentují spíš starší lidé a lidé se vztahem k minulému režimu. Těm skoro nevysvětlíte, že Husité vraždili i nevinné řeholníky, ani že je komunismus špatný od základu (uznávají jen špatnost Stalinismu a režimu v KLDR, k Číně už jsou velmi tolerantní). A přitom jsou tam i lidé pragmatičtí, na současné problémy mají často rozumné názory. Jenže leta brainwashe a černobílého komunistického vidění světa zůstaly.

V. Církva 29.1.2020 8:44

Tak ti co sloup bořili Habsburky nenáviděli. Možná je nenávist příliš silný termín, ale přesto si troufám tvrdit, že jsou lidé, kteří i dnes na Habsburcích vidí všechno špatné.

Nakonec myslím, že zrovna protestanti i dost důvodů nemít Habsburky rádi mají (resp. jejich předchůdci). A tito myslím, že neoslovuje ani baroko. Přiznám se že sám nejsem tak úplně milovník baroka, i když mariánské sloupy hodnotím zrovna pozitivně. Věřící katolíci je stavěli jako ochranu a dík před válkami a nemocemi. Na tom není nic špatného tak jako na tom, že evangelíci denně četli Bibli.

J. Vintr 29.1.2020 8:26

Dějepis, vyučovaný ve škole, který je pro drtivou většinu lidí jediným setkáním s historií, je plný zjednodušení, která mnohdy zcela obracejí podstatu. I vy jste se určitě učil o tom, jací byli husité dobráci, o třistaleté "době temna" a o tom, jak nám Němci vždy v historii ubližovali. Pak se nedivte, že spousta lidí slyší na podobné nesmysly, jaké tady hlásá pan Stejskal.

J. Vintr 29.1.2020 8:04

Je to tak. "Menšinové" protestantské církve mají mindrák vůči "většinové" katolické cirkvi a mají potřebu toto v podstatě zcela nesmyslné rozdělení stále obhajovat.

D. Polanský 29.1.2020 7:50

Neznám člověka, který by nenáviděl Habsburky, natož baroko ani historii vůbec. Možná autor má nějaké problémy s nenávistí jako takovou. Stejně by mě ale zajímalo jak se dá nenávidět baroko?

E. Pawlica 29.1.2020 6:53

Tenhle pan Stejskal... Děkuji, pane Bařinko.