28.6.2024 | Svátek má Lubomír


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Němec 8.11.2010 9:30

Re: Nepopiratelný zázrak

Pro začátek bych Vám doporučil přečíst si nějaké , pokud možno rozšířené, vydání Bible. Nejlépe s nějakým výkladem. Jen něco vytrhávat z kontextu, jak samotné knihy, tak historického, je k ničemu. Pokud se ale jen rád neposloucháte a to, co jste napsal, Vám nepřijde jako geniální. Pak se nenechte rušit.

J. Němec 8.11.2010 9:26

Re: Diskuse o knize a vyjádření papežovo

Papež se, pokud mohu věřit překladům v médiích, vyjádřil hlavně k šíření Katolického náboženství, než jen k samotné víře v Ježíše Krista, ne? Vždyť on sám tvrdí, že jiná, než Katolická církev není ta pravá, pokud se nepletu. A je pravda, že právě v rámci Katolické církve dochází ke vcelku slušnému probuzení. Není to ten pravý cíl jeho rozčarování?

J. Němec 8.11.2010 9:22

Re: Dva dotazy na autora

To datum bylo vybráno, protože v tu dobu slavili pohané své svátky. A tak nám bratři z Římsko-katolické církve vytvořili okultní Vánoce. Ve většině sborů tak v čase Vánočním uctíváme ve skutečnosti lesní božstva zdobením stromečků . Není to sice úmysl, snad je to dokonce jen snaha učinit církev přívětivější pro nevěřící, kteří by tam zavítali, ale je to smutné.  Obzvláště když podobné věci stojí na vyvýšeném piedestalu vedle kazatelny.

J. Kovaříček 8.11.2010 9:05

Nepopiratelný zázrak

Za zázrak považuji to, že tolik lidí je a bylo schopno i ochotno uvěřit tak banálním báchorkám jaké nám křesťanství nabízí.

Tak třeba nutno přiznat, že Ježíš byl parchant, tedy nemanželské dítě. Jak to jeho otec s mladičkou dívkou sválel není v Bibli popsáno, ale asi to bylo v noci, že si toho Miriam ani nevšimla. Až když přestala menstruovat tak Bůh otec poslal archanděla, aby ji šetrně oznámil, že je v tom. Tenhleten Bůh ale před tím měl tu troufalost střelit lidem desatero přikázání, jedno z nich je "Nesesmilníš!" Věru pěkný to příklad. Hádám (to také v Bibli není), že Bůh otec byl dosti hamižný a tak aby nemusel platit alimenty tak do toho uvrtal starého tesaře Josefa. To jsou mi věci. Takže všemohoucí Bůh otec tu má jediného syna (pokud je nám známo) a místo aby se o něho postaral, nechal ho dobře vystudovat a pomohl mu sehnat nějakou slušnou práci, nechá ho bloumat po Palestině a vézt řeči, které už šly leckomu na nervy. Proč asi Židi křičeli: "Ukřižuj ho!"? A tatínek místo aby synáčka vytáhl z bryndy (vždyť byl všemohoucí!!!) tak se na něj vykašlal. Třeba šel hrát golf na druhý konec vesmíru, kdo ví? v Bibli zas o tom nic není.

V Bibli jsou nádherné knihy, třeba Ecclesiastes, ale jsou tam i velké krutosti (kupříkladu návod na holocaust v páté knize Mojžíšově.) Nebo Žalm 137 končí velmi pěknou radou od milostivého Hospodina" "Blahoslavený, kdož pochytí dítky tvé, a o skálu je rozrážeti bude." (Jde o dítky dcery Babylonské.) V Novém Zákoně jsou také libůstky, jtřeba v Evangeliu Lukáše, 19/26 dozvídáme se povedené podobenství"  ... každému, kdož má, bude dáno, ale od toho, kterýž nemá, i to, což má, bude odjato."  Teď už je mi jasné, že ti darební američtí bankéři jsou bible poslušní křesťani. Jak se s tím vším svědomí křesťanů může vyrovnat nechápu.

Mne by zajímalo, kdy se nám konečně omluví Vatikán za upálení Jana Husa. Anebo se papež zachoval jako jeho šéf?

V. Běhal 8.11.2010 7:46

Re: Dva dotazy na autora

Sčítání , době Augustově bylo několik.

Na základě Kumráských spisů, ve kterých bylo nalezeno datum, kdy Zachariáš, otec Jana křtítel, sloužil jako velekně v chrámu, bylo určeno datum narození 24. prosinec. (viz www.vlbehal.wz.cz).

Ježíš se prohlási Bohem při svém soudu na vyzvání Kaifáše, což stačilo, aby byl odsouzen k smrti. Udělal to ještě několikrát. Už tím, že odpoštěl hříchy se činil Bohem. Vládcové antických říší byli uctíváni jako bohové,  Římané prohlašovali císaře za bohy, ale v jiném smyslu. Domnívat se, že v židovském prostředí bylo možné zaměnit nějakého člověka za Jahveho a jako takového ho uctívat, po jeho potupné smrti, znamená neznat nic o Židech.

A. Reček 8.11.2010 7:25

Re: Diskuse o knize a vyjádření papežovo

Pane Sígl nečekejte od novinářů Lidových novin něco objektivního. Pokud něco tam dají, vždy to bude vyznívat v neprospěch papeže. Je víc zajímají senzace a nikoli myšlenky, těm vůbec nerozumí.

M. Sígl 8.11.2010 7:09

Diskuse o knize a vyjádření papežovo

Děkuji za všechny ohlasy k mému článku o knize Petra Vokáče; knihu a její obsah jsem jen stručně převyprávěl, její věcnou hodnotu jsem nehodnotil, pouze jsem se vyslovil o současné realitě a postupující sekularizaci naší společnosti. Konečně  včerejší kázání papeže připomíná naši naši zemi, když říká,  že víra se musí obnovit a reagovat tak na světskost, jaká existuje ve Francii a v České republice, ale také ve Španělsku ... Jsem potěšen všemi těmito ohlasy, které jen potvrzují, o jak neustále živou problematiku jde a zejména není lhostejná ani mladým lidem.

Žádná další kniha na toto téma by neměla zůstat neposouzena. Děkuji Neviditelnému psu, jehož redakce po počátečních rozpacích  článek uveřejnila, a znovu děkuji všem jeho čtenářům, kteří jsou po mých zkušenostech "lakmusovým papírkem" citlivě reagujícím. Něco z toho všeho, co se kolem nyní odehrálo (včetně vyjádření papeže) by se mělo objevit na stránkách Lidových novin , za což  se  moc přimlouvám.

F. Pavlis 8.11.2010 6:45

Re: Dva dotazy na autora

Biblické texty lze formálně zkoumat stejně jako jiné literární texty. Obsahově ovšem nikoli, protože jsou skutečně zachycením "zkušenosti" konkrétních lidí v konkrétním čase a současně i vyjádřením jejich naděje.  Skepse se proto k obsahu sdělení nedostane a racionalita nemá příliš prostoru pro bádání.  Intenzivní zkoumání "historického Ježíše" historickými metodami jen poodhalilo fakt, že se jedná o skutečnost mimořádnou a mimořádnými vyjadřovacími prostředky dokumentovanou. Sám literární útvar EVANGELIUM JK kvůli podání jeho života a díla vznikl.  Víra v  Ježíšovo božství je pouze vyvrcholením VÍRY. V Janově podání nejmasivněji hovoří o tom, že "od Otce vyšel a k Otci se vrací". Modlitba Otče náš rovněž nemluví o bohu a přesto je to zcela zřejmé, že se volá právě j Němu. Je to ovšem Bůh , kterému vzdává čest a slávu judaismus už po tisíciletí.  Běžně platí předpoklad, že SZ je učitelem ke Kristu / Pomazaný, Mesiáš/ a NZ že  je výkladem toho Starého.  V JK jedná Bůh - Hospodin- . Je to velmi obtížné  akceptovat pouze racionalitou. Trojiční učení - né vždy a všude akceptované už ve starověku - předpokládá že Bohem je i Duch.  Těchto starých dogmatických postupů se církev nemůže vzdát především proto, že neumí vyjádřit jejich obsah jinak. Musí je proto vykládat. K tomu je ovšem třeba také určité vůle naslouchat.  Pokud není ani vůle ani víra ve smyslu pozitivním, pak samozřejmě zbývá jen odmítání a skepse. Ale to platí bezvýhradně i v sekulární oblasti pro skalní příznivce politických stran a sportovních klubů nebo jen znalců vína... mějte se fajn.

P. Brodský 8.11.2010 2:05

Dva dotazy na autora

1) Římané opravdu, dle dochovaných opisů děl římských historiků, prováděli sčítání, ovšem sčítali římské občany. Že by sčítali veškeré obyvatelstvo dokonce i v provinciích a vasalských královstvích, jakým bylo království Herodovo, to se mi jaksi nedaří nikde nalézt. Nemohl byste si prosím vzpomenout, v jakém díle jakého soudobého (s Kristem) historika se o takovém sčítání hovoří a do jakého roku se klade? Ten rok by také mohl být zajímavý. Herodes prý zemřel v r.-4 našeho letopočtu a počátek letopočtu je proto chybně vypočítán.(To je tvrzení současné učebnicové historie.)  Kdyby byl znám letopočet, v němž Octavianus údajně nechal provádět sčítání lidu v Herodově království, byl by to nezávislý údaj také pro určení Ježíšova narození. Musel by to ovšem být údaj nezávislý na evangeliu. Takže v jakém spise jakého historika se o tom biblickém  sčítání hovoří?

2)Druhý dotaz se týká Nového Zákona. V helenistickém období nebyli lidé, kteří byli zároveň bohy, ničím neobvyklým. Bohy byli např. všichni ptolemaiovští králové Egypta. Ovšem, že by nějaký věřící judaista o sobě prohlařoval, že je totožný s Bohem Izraele, jehož jméno nebylo dovoleno ani vyslovovat, jen opisovat titulem Adonai(vznešený), to vypadá stejně nepravděpodobně, jakoby se za Boha prohlašoval nějaký středověký křesťan či muslim. Hledal jsem v Novém zákoně nějakou pasáž, kde by Ježíš Kristus o sobě něco takového říkal a nepodařilo se mi ji nalézt. Mesiáš nebo dokonce Syn Boží to samozřejmě ano, ale zdaleka ne každý boží syn se stává bohem, natož aby jim byl od samého počátku.

Já ovšem nejsem žádný spolehlivý znalec Bible.

Takže víte prosím o nějakém mistě v Novém Zákoně, kde o sobě Ježíš Kristus tvrdí, že je Bohem?