Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
POLEMIKA: Jezuité – nejen klady, ale i temné stíny
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
M. Grundmann 28.8.2023 11:51Spíš bych řekl, že není valného rozdílu, pokud se v podstatě kdokoliv dostane k moci. Jako jediné řešení vidím účinnou dělbu moci a omezení koncentrace moci v rukou nějaké skupiny lidí. A je přitom úplně jedno, jedná-li se o moc politickou, ekonomickou či jinou.
Hodně lidí se neustále pokouší přesvědčovat, že existuje dobrá a špatná moc. Že komunistická moc byla něčím specifická a že jiný druh stejně silné moci není podobně nebezpečný. Zrůdnost komunismu ale spočívala v koncentraci moci v rukou malého množství lidí a podobná koncentrace moci v jiných rukou by vedla pravděpodobně k podobným výsledkům.
Proto jsem tak smířlivý k bývalým komunistům. Nemyslím si, že jsou něčím horší než ostatní lidé. Jsem přesvědčen, že by se tzv. slušní lidé chovali u moci podobně, kdyby se k ní dostali. |
![]() |
R. Langer 28.8.2023 11:39Ano, proto je nutno se takovému "dobru" ze všech sil bránit, ať už se nazývá jakkoliv. Navíc není nijak těžké jej diagnostikovat, ovšem protože spoustu "věřících" to živí, je velmi obtížné s tím bojovat... |
![]() |
M. Kocián 28.8.2023 11:35Obecné dobro a zlo neexistovalo nikdy. Dobro a zlo je spojené s vlastní osobou a skupinou, kterou daný jedinec považuje za svou. Pro křesťany to byli křesťané, pro Campbelly jejich klan, pro komunisty všichni co jdou s námi a nejdou proti nám (např.). V poslední době se ten pojem snažíme rozšířit mimo naši skupinu a hodně to skřípe. |
![]() |
M. Grundmann 28.8.2023 11:35Máte asi pravdu, je to typicky český obdiv k cizím myšlenkám. Ale není to jenom důsledek komunismu ? |
![]() |
R. Langer 28.8.2023 11:34Jo, pravda bolí, co? |
![]() |
R. Langer 28.8.2023 11:34A copak se asi při těch výsleších zjistilo, o tom byste něco neměl? |
![]() |
M. Kocián 28.8.2023 11:32
|
![]() |
R. Langer 28.8.2023 11:32Tak to dělá dobře, protože to je pravda. |
![]() |
M. Kocián 28.8.2023 11:31Například kubismus nebo manýrismus bych vzal na milost - když se to někomu líbí. A proč zrovna před Bílou horu - pronásledování českých stavů Ferdinandem I. spojené se zabavováním majetku začalo někdy po roce 1547. A předtím tu byli husité. A Přemysl Otakar, co sem ve velkém zval cizáky a dával jim naši českou půdu. Jako Moravák bych šel nejméně k Velké Moravě, dál raději moc ne, aby se neozvali Germáni, že je odsud Slované vyhnali (nebo se říká odsunuli?) I když předtím tu byli Keltové... Zrušit restituce, dobře, ale kolik by asi tak stála údržba všech chráněných sakrálních památek a kůrovcem zdecimovaných církevních lesů? A co když se pak lidé houfně dají na pastafariánství a spotřeba alkoholu nám vyletí do nebes? |
![]() |
V. Heidlerová 28.8.2023 11:27Má to mnohem blíž ruskému chápání dobra a zla. Tam od r. 1917 není zapotřebí ani soudu - a milióny lidí zemřely jen podle vůdce šílených jedinců, vyvraždění elit národa-inteligence - a vnucení jediného hesla - Jedna země(říše), jeden vůdce, jeden názor. |
![]() |
V. Kuhaj 28.8.2023 11:26Jen k té vaší první větě, pane Hajský. Uvědomte si prosím, že právě o tohle p. Stejskalovi v jeho článku šlo - utvrdit lidi v přesvědčení, že katolické církev je něco jako komunisti. To, že svůj článek nazval "Nejen klady, ale i temné stíny", což má vyvolávat dojem objektivity, jen ukazuje na jeho poťouchlost a záludnost. Sám protestant by si měl umět zamést před protestantským prahem, který - o hodně mladší než katolický - zasviněn je prasárnami nemenšími. |
![]() |
J. Hajský 28.8.2023 11:19Článek pana Stejskala mě znovu utvrzuje v mém neochvějném přesvědčení, že není valného rozdílu mezi katolickou církví a komunistickou stranou, když se jejich vůdčí osobnosti ať zjevně nebo v pozadí dostanou k moci. Uvedu z článku pana Stejskala dva příklady:
Pan Stejskal cituje z článku J.Zieglera: „Rekatolizaci také nenařídila katolická církev, ale uzákonil jí legitimní český král Ferdinand II. v Obnoveném zřízení zemském vydaném v roce 1627 pro Čechy a o rok později pro Moravu. Čili se jednalo o státní záležitost.“
Já dodávám: Vedoucí úlohu KSČ v Ústavě a socialistické zřízení u nás také nenařídila KSČ, ale vláda a Národní shromáždění. Čili se jednalo o státní záležitost. Že v obojím případě katolická církev potažmo KSČ měla faktickou moc ve státě je jasné.
A druhý příklad. Pan Stejskal píše: „Pronásledování, věznění, mučení a justiční vraždy nevinných jenom proto, že vyznávali jinou než papežskou víru (která se při porovnání s učením Bible nutně jeví jako totálně zdeformované evangelium) – i takový je obraz procesu pobělohorské rekatolizace“
Já dodávám: Pronásledování, věznění, mučení a justiční vraždy nevinných jenom proto, že nesouhlasili s politikou a konáním KSČ (která se při porovnání s původními ideály komunismu jeví jako totálně zdeformovaná) – i takový je obraz konce čtyřicátých let a padesátá léta minulého století. |
![]() |
V. Heidlerová 28.8.2023 11:18Tak se k tomu nevyjadřujte, nediskutujte, povzneste se nad lidi s jiným názorem. Váš příspšvek je výblitek a ztráta času, protože je to jen výkřik zloby, nadávka. O obsahu článku a autorových poznatcích a uváděných faktech ani slovíčko. Váš příspěvek by mohl být směle použít na Váš duchovní rozměr. |
![]() |
J. Plzák 28.8.2023 11:17Pod jakým jménem legionáři bojovali, není relevantní. Kdyby byl Žižka dnes naživu, hledal by ho Interpol. |
![]() |
J. Plzák 28.8.2023 11:13Tohle mne zaujalo: "Víme například, že se podílel v r. 1748 na činnosti inkvizičního soudu v Novém Bydžově, kde byl krejčí Jan Pita z Chudenic upálen, Jan Vacek sťat a Ludmila Bourová, která jediná mučení odolala, po zlámání údů rovněž upálena. Podle původního rozsudku měl být Pitovi a Bourové též vyříznut jazyk." Vždyť to není tak dlouho. Je to předevčírem. Při dnešním green dealovém fanatizmu by se to klidně mohlo brzy opakovat. |
![]() |
V. Heidlerová 28.8.2023 11:11Ježišmarjá, to pro mne zní jako urážka, pochvalu od Vás odmítám stejně jako pár hrdinů, kteří si nevzali medaili od netvora Zemana. Vy u mne vzbuzujete náboženské zanícení, neb jménu KOTAZ se vyhýbám jak čert kříži a nepovažuji vás za bližního svého. Amen. |
![]() |
V. Heidlerová 28.8.2023 11:06Tak pěkně jste začal a tak pitomě skončil. |
![]() |
V. Heidlerová 28.8.2023 11:04Muži s krásným jménem, které mne rozradostnilo, máte pravdu. Já jsem špatný věřící a zkreslování historie mne někdy řádně vytočí. Sebe omlouvám tím, že hledám pravdu a snažím se ji bránit až do smrti (Jan Hus). Dlouho jsem hledala přívlastek, kterým bych Duku ověnčila, viděla jsem ho na srazech politických vězňů v Jáchymově, kdy ještě byl "jeden z nich". Pak se mu kšeft a výsluní mocných zalíbilo víc než služba Bohu a svým ovečkám. Takové Ježíš vyhnal z chrámu. Proto i to adjektivum a hrrr na ně není míněno na vymýcení celé církve. Ale Dukovi by měli vlastní ovečky provětrat pérka. |
![]() |
J. Kindl 28.8.2023 10:44Na opočenském panství tamní tajní nekatolíci na podnět kazatele Jana Liberdy se obrátili na hraběte Rudolfa Colloreda s písemnou žádostí, aby jim povolil svobodně vyznávat jejich víru. Hrabě postoupil žádost krajskému hejtmanovi do Hradce Králové. Ten se po přečtení tak vyděsil, že okamžitě vyslal na opočenské panství k potlačení tohoto nekatolického hnutí osm setnin vojska. Hned první den bylo zatčeno a záhy uvězněno dvaatřicet „starších“ spolu s devadesáti osmi „spolubratřími“. Do Opočna byla pražským apelačním soudem vyslána zvláštní komise, která pak následující dva roky celou záležitost vyšetřovala a viníky potrestala výkonem nucených prací.Tyto události P. Koniáše vedly k sestavení rozsáhlého polemického spisu. Ve spisu reagoval na učení opočenských nekatolíků, s kterým měl možnost se poměrně dobře obeznámit. Osobně účastnil výslechů a dotyčným při výslechu kladl otázky náboženské povahy. To co jste splodil jsou kecy a prdy. |
![]() |
J. Kindl 28.8.2023 10:29To jsou kydy. |
![]() |
P. Brich 28.8.2023 10:26To není naivita, ale většinově vrozené lokajství. |
![]() |
A. Renjascu 28.8.2023 10:23Souhlasím . Jinak Zieglera zde má Aston zřejmě jen kvůli vyprovokování diskuze, protože ten psát jinak než jednostranně a tím pádem i lžívě neumí... |
![]() |
M. Grundmann 28.8.2023 9:50Komunistům se podařilo v podstatě zlikvidovat české politické myšlení. Současní intelektuálové se obrátili k zahraničním zdrojům politických myšlenek a nebrali ohled na jejich potenciálně protičeský obsah. Jiní současní intelektuálové zase převzali staré myšlenky, které už byly v zahraničí dávno překonány.
Čecha, který žil dlouhou dobu v zahraničí, překvapí naivita současného českého politického myšlení. |
![]() |
V. Mokrý 28.8.2023 9:46
|
![]() |
V. Mokrý 28.8.2023 9:44Pravoslaví je i jinde, nejenom v Rusku. |
![]() |
V. Mokrý 28.8.2023 9:42Pochvalu si zasloužíte, po dlouhé době. |
![]() |
M. Krčmář 28.8.2023 9:42Všechny -ismy vedou do pekel. Pojďme společně založit protiismovou stranu,po vyhraných volbách zrušíme církevní restituce a ty ostatní (myšleno šlechtu) posuneme před bílou horu,nebudou li restituenti nalezeni, majetek připadne státu. |
![]() |
V. Mokrý 28.8.2023 9:40
|
![]() |
M. Grundmann 28.8.2023 9:36Taky mě hned napadlo, zda se rekatolizace netýkala jen několika intelektuálů. V té době byla většina lidí negramotná nebo pologramotná. A opravdu se většina i tehdy vzdělaných lidí zajímala o náboženské otázky ? Zajímavé by bylo zvážit, zda odchod těchto intelektuálů zajímajících se o náboženské otázky nebyl nakonec pro náš národ přínosem. V době husitství se tak tomu bohužel nestalo.
Obávám se však, že rekatolizace byla jako obvykle v historii pouze záminkou pro represi ze zcela jiných důvodů, například kvůli majetku apod. Francouzský král Jindřich IV. změnil během svého života náboženství několikrát a sám řekl, že královská koruna mu stojí za to, aby šel na katolickou mši. Většina tehdejších lidí určitě nerozlišila katolickou a protestantskou víru od sebe, takže věřím tomu, že byly tyto náboženské otázky pouze záminkou pro něco jiného. |
![]() |
M. Grundmann 28.8.2023 9:18Existovalo vždy dobro a zlo ? To je zajímavá otázka. Tyto pojmy se rozšířily s manichejstvím, ale existovaly i v dávné minulosti ? Na internetu jsem na tuto otázku nenašel žádnou odpověď. Osobně si myslím, že dobro a zlo nejsou univerzální pojmy a že jsou výtvorem nedávné civilizace posledních 3 000 let. I jejich obsah se v průběhu historie mění. |
![](http://1gr.cz/u/IWEB30.gif)
![](http://m.1gr.cz/u/free.gif?r=zjVZM9lfljS9vqa&p=hmymCDtd%7ctJTmhjbG9x%7cZjC9mnXbI9%7ccykEKgdmbC4xzzq9Fg%7cZbKGzYhfI%7cgmWjBGVXgw&x=94N0ZV)