28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

POLEMIKA: Bůh ateistů určitě neexistuje

Kdyby Tomáš Halík měl čas a náladu nahlížet do podobných diskusí, předpokládám jeho odpověď, že ani on v existenci nadpřirozených bytostí nevěří. Pokud by se autor dostal dál, než k názvu knihy, který ho tolik irituje, záhy by zjistil, že pláče na nesprávném hrobě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Babička 4.6.2014 7:11

Na dně kosmické paměti

http://www.revueprostor.cz/index2.php?menu=archiv&aid=169&vid=54

(rozhovor o otevření mysli s teoretikem vědy Miloslavem

Králem)

Mila Ivano, myslim, ze by vas toto mohlo zajimat

R. Gramblička 4.6.2014 7:01

dovolím si nesouhlasit

cit:"Jiní se drží křečovitě za rukáv taťky Dawkinse a třese se strachy, aby nemusel opustit svůj jednoduchý, ohraničený svět, kde není nic tajemného ani nepoznaného"

ujišťuji autorku, že svět člověka nevěřícího v nadpřirozené bytosti rozhodně není jednoduchý a ohraničený a tajemného, nepoznaného je v něm chválabohu dostatek. Jinak by nebylo co objevovat, nad čím bádat nebo o čem snít.

M. Hanko 4.6.2014 6:26

trapné

Tedy, trapnější článek jsem už dlouho nečetl. Paní autorko, ukažte mi prosím někdy nějakého ateistu, který vyvrací dědu na obláčku. Evidentně vy sama bojujete se slaměným panákem, žádný takový neexistuje. Ateisté nevěří v takového boha, o kterém mluví věřící, a svůj názor si obhajují. Žel, vy věřící jste velice diverzifikovaná skupina, a když tedy někdo vysvětluje, proč nevěří v Boha proudu A, hned se ozve proud B, že v takového Boha určitě ale určitě nevěří. A když ateista řekne, proč nevěří v Boha proudu B, ozvou se hned zástupci proudu A.

Mluvíte o odvaze "prodlít se za hranici prostoru a času" - ale kde berete to přesvědčení, že někteří ateisté (například já) o těchto věcech nepřemýšlejí? Jen, s vaším dovolením, nám z toho zamyšlení nevychází bůh. Ovšem úžas a respekt a "znejistění" - jistě. Někdo, jako např. opět já, to NENECHÁ plavat, a činí konkrétní kroky, aby si tyto věci vyjasnil. Snaží se s věřícími bavit, přemýšlet o jejich názorech, zjišťovat jaké mají odpovědi na jeho námitky ... a takový si pak vyslouží od lidí jako vy nálepku "militantního ateisty".

Za třetí, ateisté existovali dávno dávno před Dawkinsem. Tedy se ateisté zaručeně nemají potřebu držet taťky Dawkinse za kabát.

A za poslední - asi s každým ateistou byste se snadno shodla, že na světě je SPOUSTA tajemných a nepoznaných věcí, zcela jistě mnohem víc, než těch odhalených a poznaných. S ateisty se lišíte jen v odpovědi na otázku, zda je pravděpodobné, že mezi těmito tajemny pravděpodobně je i nějaká všemocná bytost, která stvořila Vesmír, a zda lze víru v takovou bytost obhajovat pouhou (evidentní!) existencí tajemna, jako to dělá pan Halík.

J. Vyhnalík 4.6.2014 1:05

Mimoběžky

Nemá smysl se pouštět do mimoběžných diskusí, ale, řekněme, že naivita, článku mne nadzvedla. Přitom je to všechno celkem jednoduché, chce to jen trochu nadhledu a tolerance.

Samotný koncept Boha je transcendentní a tedy rozumem a vědou nepřezkoumatelný. Věda se věnuje poznání světa ve kterém žijeme a se kterým interagujeme. Nejedná se o žádný "jednoduchý, ohraničený svět, kde není nic tajemného ani nepoznaného". Naopak! Věda stojí na pochopení toho, že NIKDY NEDOSÁHNEME ÚPLNÉHO POZNÁNÍ. Pouze upřesňujeme naše modely a víme, že dříve, či později bude každá nová teorie, překonána. Překonána a ne vyvrácena, jak rádi píší novináři.

Vědecky je dokonce možné zkoumat víru, ale nikdy ne Boha. Pokud někdo v Boha věří, je to jeho volba, na kterou má plné právo. Na co ovšem právo nemá je vyvyšovat se nad ty, co v jeho Boha nevěří. Řeči o držení se něčího rukávu jsou už naprosté chucpe. Nejsou to ateisté, kdo mají potřebu se držet něčího rukávu!

P. Sulc 4.6.2014 2:37

Re: Mimoběžky

Vrely souhlas, hlavne s posledni vetou.

J. Babička 4.6.2014 4:04

Re: Mimoběžky

Vidite a ja mel vzdy dojem, ze cesti komunisticti ateiste se vzdy potrebovali drzet ruskeho rukavu a klanit se vycpanemu Leninovi.

R. Gramblička 4.6.2014 7:11

Re: Mimoběžky

No, ona víra v ideologii komunizmu má dost podobných črtů s vírou boha. Rozhodně bych komouše neházel do pytle s lidmi, kteří vyznávají zdravý rozum a logiku

J. Sova 4.6.2014 9:35

Re: Mimoběžky

V r. 1950 bylo v KSČ 61% katolíků.

J. Sova 4.6.2014 9:37

Re: Mimoběžky

Nepřesně jsem to napsal. V r. 1950 bylo ze všech členů KSČ 61% katolíků.

R. Langer 4.6.2014 13:40

Re: Mimoběžky

Samozřejmě že ano, jenom u jedněch je to víra v ráj na zemi a u druhých ráj po smrti. A obě se pochopitelně mýlí.

P. Vítek 4.6.2014 17:34

Re: Mimoběžky

Pochopytelne

B. Brousková 4.6.2014 5:27

Re: Mimoběžky

"..nemá právo se vyvyšovat..? " Problém je, že to musí platit i opačně. Pokud existenci či naopak  neexistenci boha nejde vědecky dokázat ani vyvrátit, je nepochybně vírou i přesvědčení o jeho neexistenci. Právě proto, že chybí a nikdy nebude možné najít nějaký důkaz o jeho neexistenci.  Další problémem je existence antiteismu. Ateistou je každý,kdo v boha nevěří a je mu tudíž  šuma fuk, jestli  třeba jeho soused věří. či naopak nevěří. Antiteistovi to "šuma fuk není". Komunistům ani nacistům to šuma fuk určitě nebylo. Proč by jinak děti "tmářů" měly problémy s přijímáním do do škol vyššího typu? Proč  třeba husitství u nás, bylo dlouhá léta vydáváno pouze za boj lidu proti pánům a církvi , když to byl vlastně boj za jinou formu náboženství. "Jsem ateistou, protože jsem potomkem husitů" , napsal před časem jeden diskutér na NP při debatě o církevních restitucích. A jistě tomu i věřil. Proč asi?

J. Babička 4.6.2014 6:41

Re: Mimoběžky

Husitska cirkev ma dostat v restituci 3 085 310 000 Korun. Jinak je zbytecne s vetsinou lidi diskutovat o Husovi a husitstvi. Oni vedi jen to co jim do hlavy umistila komunisticka propaganda. Reknou Hus hlasal pravdu, ale kdyz se jich zeptate jakou a co vlastne hlasal, tak to nevedi

J. Schwarz 4.6.2014 7:30

Re: Mimoběžky

Zajímavé. Ale "dokázat" nelze ani spousta jiných věcí, nejen existence Boží. Dokažte, že za oběžnou drahou Pluta nekrouží tajemná krabice s margarínem, která pomocí tajemných paprsků vše řídí! Když  tohle budu s vážnou tváří veřejně hlásat a třeba vyhrožovat smrtí každému, kdo se nad tím ušklíbne dostane se mi stejné podpory a respektu jako "rozhořčenému muslimovi" nebo budu považován za cvoka zralého na hospitalizaci? Čím jiným se liší víra třeba "Parsifala Emmanuela" a jeho grupy ot těch oficiálních než množstvím stoupenců? Je to pokrytectví - pár "věřících" platí za směšné cvoky, masa věřících je úctyhodným a respoktovaným tělesem. Nejde tu vlastně jen o moc? Dvacet cvoků je směšných, dvě miliardy cvoků je strach nahánějící síla které je radno jít z cesty, jakkoli by mohli "věřit" v ještě absurdnější ptákoviny než ta dvacítka.

J. Dvořák 4.6.2014 8:50

Re: Mimoběžky

Bohužel tak velikej blázinec aby se tam vešli všichni muslimové zatím nemáme a tak nezbyde nežli je zredukovat na těch pár co se budou vystavovat třeba v kleci v zoo !

V. Vaclavik 4.6.2014 11:40

Re: Mimoběžky

"Pokud existenci ci naopak  neexistenci boha nejde vedecky dokázat ani vyvrátit, je nepochybne vírou i presvedcení o jeho neexistenci. Práve proto, že chybí a nikdy nebude možné najít nejaký dukaz o jeho neexistenci."

Ateiste zadnou 'viru v neexistenci' nemaji. Pro ateistu je vse vira pusty vymysl, treba jako o te krabicce s margarinem nekde za Plutem, jak tu bylo uvedeno. Ateismus nahlizi na vasi viru tak, ze vy vydavate zvuky z ust, ktere nedavaji zadny smysl a netreba jim prikladat zadnou vahu. Je to stejne jako kdyz deti zvatlaji.

R. Langer 4.6.2014 13:44

Re: Mimoběžky

Zase ta stupidní odrhovačka o důkazu neexistence něčeho? Tak to potom rozhodně existují klekánice, hastrmani, poltergaisti a čarodějnice (na ty ovšem katolíci věří odjakživa), že? A teď mi dokažte, že ne! :-D

J. Vyhnalík 4.6.2014 15:01

Re: Mimoběžky

Pokud je víra mimo poznání, měla by se vzdát ambicí poznání reglementovat. U nás se nejedná o zásadní problém, ale v USA jde o stále živé boje kreacionistů proti evolucionistům. Pokud rozpory zůstanou na půdě vědy, je to legitimní, ale problém nastává ve chvíli, kdy se do vědecké debaty vtahuje víra.

Husitství bylo prvním stadiem reformace, kdy se jednalo o jistou formu křesťanského fundamentalismu. Dalším stádiem byla církev bratrská a ta už byla mnohem tolerantnější. Reformistické církve se musely naučit toleranci, aby mohly přežít a této toleranci se později musela naučit i katolická větev. Není náhoda, že civilizační skok ve formě průmyslové revoluce probíhal nejrychleji v protestantských zemích a zemích, které dokázaly oddělit církev od státní moci.

Víra je soukromou věcí do té doby, než se věřící na základě svojí víry snaží diktovat ostatním, v co mají věřit, co je pravda a co je právo.

Nehájím tedy apriori ateismus, ale oddělení víry a vědy, víry a politiky.

J. Vyhnalík 4.6.2014 15:17

Re: Mimoběžky

Víra v neexistenci Boha je samozřejmě vírou.

Ovšem je potřeba rozlišovat mezi vírou a vědou. Věda žádné důkazy o existenci Boha nemá a nejen to, věda zkoumá jak mikrokosmos, tak makrokosmos a nikde nenachází niku, kde by mohl Bůh přebývat, nikde nenachází způsob, kterým by Bůh mohl s hmotou interagovat. Pokud je Bůh nehmotný a nepoznatelný, nemá smysl ho zkoumat. Nemáme na to nástroje. Naopak, pokud by Bůh jakýmkoliv způsobem náš svět ovlivňoval, bylo by možné ho zkoumat. S každým dalším krokem lidského poznání se pravděpodobnost existence Boha zmenšuje. Na druhou stranu nijak to neovlivňuje naše osobní právo věřit. Může to být konkrétní Bůh, či třeba síla čchi. To je naše právo a vzhledem k tomu, že naprostá většina lidí, kteří na světě žili a žijí, věřila v nějakého Boha, bez ohledu na jejich rozdílnost, to vypadá, že naše psychika má k víře sklon a je víc než pravděpodobné, že některé konkrétní víry zvyšují fitness jejich nositelů.

R. Gramblička 4.6.2014 7:08

Re: Mimoběžky

popsal jste to skvěle, pane Vyhnalíku, jako obvykle

R. Langer 4.6.2014 13:46

Re: Mimoběžky

Tohle si někam okopíruji, vystihl jste to naprosto přesně!

B. Rybák 5.6.2014 18:29

Re: Mimoběžky

Souhlasím s Vámi až na poslední větu. Víra v neexistenci Boha totiž vůbec nevylučuje fanatickou (vědecky neodůvodnitelnou) víru v to, že idea nějakých "spasitelů" nezachrání lidstvo před apokalypsou a nepřivede ho do nějakého toho "ráje". Marxismus, nacismus, Pol-potismus, enviromentalismus, multikulturalismus, europeismus,.. jsou smutnými ukázkami takových, své protivníky zuřivě nenávidějících (pseudo)náboženství! (Nevylučuje ani hrozné pověry - kartářství, astrologii, "numerologii", "čarodějnictví" ani zhoubný scientelismus, ...)

Konec konců i společnost k níž dnešní "západ" pravděpodobně spěje (pokud přežije svůj současný morální relativismus) bude mít svého "všemohoucího" boha, "Velkého Bratra" (doufejme, že to nebude kanibal)!

Společná víra (společné hodnoty) je nezbytným předpokladem soudržnosti společnosti a tedy i jejího přežití (proto tu vždy nějaká víra byla a proto se vždy pouze proměňovala ). Není ovšem jedno, jaká víra to je!

J. Vyhnalík 5.6.2014 19:17

Re: Mimoběžky

Máte pravdu, pokud jde o tu potřebu držet se ruky spasitele. Na druhé straně věřící všech denominací tuto ruku vyžadují. Výjimkou je snad jen Budhismus, ale ten bývá někdy právě proto považován za ateismus.

Nevěřím ve sjednocující roli jediné víry. Naopak hlavním zdrojem rozvoje Evropy bylo oddělení víry od politiky. Jestli Evropu dnes něco ohrožuje, tak je to na jedné straně víra v ever closer, a na druhé straně otevření se imigraci islámu, který oddělení víry a státu nechápe a neuznává.