4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

OSOBNOST: Politik filosofem

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Finrod Felagund 23.6.2006 1:54

Re: Re: Re: Re: Re: v životě jsem nečetla hloupější článek

Náhodou, divila byste se, ale v Playboyi vycházejí prý poměrně dobré politologické analýzy ;) ono totiž politika muže zajímá a psát do playboye je dost prestižní ;) sice jsem zatím neměl tu čest, ale minimálně několik přednášejících u nás na fakultě o tom takto mluvilo :)

Feminismus - no nevím, řekl bych, že téma to vhodné je, protože Machiavelli se svým pragmatismem vyjadřoval řekl bych dost proti podobným iniciatovám... Ostatně víte, jaký přímeř velmi rád používám, pokud mi někdo chce něco říkat o "umírněných feministkách" či "socialismu s lidskou tváří"? - je to totéž, jako pojem "liberální křídlo SS" - naprosto stejně absurdní. Pokud někdo schvaluje ideologii, jejíž přímo cílem je likvidace či perzekuce lidí za jejich původ, názory aj. a pokud má dost informací k dispozici k tomu, aby se mohl dozvědět, jaké daná ideologie páchá zlo (a klidně si za to dosaďte komunistickou ideologii), tak je sám zločinec, i když osobně nevraždí. Pokud je někdo komunista v KLDR, tak mu to nezazlívám, protože neví, co je v okolním světě a patrně nezná zločiny komunismu. Stejně jako mnozí Němci po válce nevěděli nic o plynových komorách. Ale jakmile se cokoliv o zločinech jakékoliv ideologie dostane na povrch, je podle mého názoru identifikace s takovou ideologií zločinná jako taková. Proto podle mě neexistuje ani "socialismus s lidskou tváří", ani "umírněný feminismus"...

terra 23.6.2006 11:02

Finrode, omlouvám se

je to poněkud od věci - ale už několikrát jste tu dost tvrdě zdůraznil, že úcta partnerů ve vztahu musí být vzájemná. Potud naprostý souhlas. A pak jste dodal, že jsou to ženy, které vyžadují všemožné ohledy, ale úctu neoplácejí nebo rozhodně ne stejnou měrou. Zde nesouhlas, nebo spíše upozornění, že věc může být složitější. Spíše než s feministkami přicházím do styku s oběťmi domácího násilí, ať fyzického nebo duševního ( a to může být horší průšvih než monokl pod okem od opilého hulváta...). Převážně jsou to ŽENY. Já vím, žena muže bít nemůže, protože ho nepřemůže, jak praví lidová tvořivost. Ale je napováženou, kolik mužů této pravdy zneužije... Opravdu to berte jen jako poznámku, jsem trochu citlivý na zjednodušené soudy, a to i když jsou správné:-)Krásný den

Finrod Felagund 23.6.2006 12:42

Re: Finrode, omlouvám se

No s tím domácím násilím, pokud do něj počítáme i psychické, tak je to zhruba 50/50, to už zjistil bezpočet studií... nicméně já jsem nikdy žádnou ženu netýral ani neutiskoval a nevidím proto důvod, proč bych měl být v horším postavení a priori proto, že jsem muž a proto, že nekteří muži se k ženám neumějí chovat. To zase je generalizace, které nemám moc rád já :)

Také přeji krásný den :)

podloženej paroubek 23.6.2006 9:14

Re: v životě jsem nečetla hloupější článek

vlastním nadpisem jste veškeré své další úvahy deklasovala na roveň hysterky. Nemohu si pomoci, ale když někdo začne tímto stylem, pak jsem ostražitý k další použité argumentaci. A ta se ve vašem případě nekonala. Tudíž úroveň nadpisu odpovídá úrovni obsahu. Je zbytečný, je nepoužitelný, je k ničemu

Jirka ( původní ) 23.6.2006 0:49

přesto jak

byl v článku vykreslen, tak si myslím, že to byla vskutku renesanční osobnost.....a to že pojmenoval věci pravými jmény ( autor říká cynicky ) je správné.  Všechny jeho postuláty a poučky, platí dodnes bez omezení. Možná by to měla být povinná četba na závěr střední školy , aby si studenti až půjdou poprvé volit uvědomili o co vlastně jde a přemýšleli nejen o programu , ale i o motivaci. Vřele doporučuji si přečíst jak Vladaře tak i ostatní jeho knihy......

ps ve Florencii je spoustu míst které jsou spojeny s tímto  geniem technologie moci.

Finrod Felagund 23.6.2006 0:55

Re: přesto jak

Mohu jen souhlasit. Machiavelli je sice cynik, ale je snad něco špatného na tom, být cynikem? Aspoň se nepřetvařuje. Jeho dílo je velmi úžasné, a dodnes vzpomínám na to, jak můj bratr (který chodí nyní na totéž gymnázium, které jsem kdysi navštěvoval já) naprosto šokoval celou školu, když si přiravil přednášku o Machiavellim - upozorňuji na škole dost levicové - a pojal to jako velkou chválu nehynoucího génia a s chladnokravným cynismem (který je pro život daleko lepší, než bezmezná důvěřivost) popisoval jeho myšlenky a komentoval je takovým způsobem, že v jeho spolužácích i kantorech tuhla krev v žilách, ale aspoň ti mo(u)dřejší mu museli dát za pravdu...

Já jsem na tom gymnáziu za blahé paměti prosazoval také konzervativní myšlenky, jen to sekalo, ale spíš v duchu Margaret Thatcherové ;) taky to některé osoby nemohly poslouchat....

Zlatý Machiavelli... :) dnes bychom ho tu potřebovali.

šakal 23.6.2006 1:26

...No...jeden takovej "Machiavelli",...

...ikdyž trochu špekatej a hospodsky voraženej, sedí toho času ve "Strakovce". Semhle támhle mu sice ještě chybí na tom svým stylu něco málo přibrousit, jinde zas nalepit úhlednější knír...ale je to talent vod Pánaboha!...

...Tak nevím, jak jste s ním spokojen ;-P

Finrod Felagund 23.6.2006 1:30

Re: ...No...jeden takovej "Machiavelli",...

Zrovna s tímhle moc spokojen nejsem, ten buď četl Machiavelliho a nepochopil ho, nebo ho četl italsky, aniž by italsky uměl :)))))) jinak si to neumím představit :)

šakal 23.6.2006 1:35

...No,...myslím, že...

...se buď poněkud mýlíte, nebo stavíte své přání nad reálný odhad situace :-/

Finrod Felagund 23.6.2006 1:45

Re: ...No,...myslím, že...

Spíše to druhé; občas se sám sebe ptám, jestli pan Chorché vůbec umí číst.....

Andy 23.6.2006 1:41

Re: ...No...jeden takovej "Machiavelli",...

pravdou je, že ho má dotyčný nastudovaného. Ale bohužel, jako je pistole v rukou sociopata nebezpečnou hračkou, zatímco v ruce poctivého policisty ( není to oxymoron?) je to záruka pokoje a bezpečí, tak Machiavelli, který zdůrazňuje mravní odpovědnost vládce, je v rukou tohoto hostinského jen špatně částečně přečteným návodem k použití.

Ne nadarmo NM psal:

"  Tam, kde jsou státy špatně spravovány, vládne mravní zkáza, nepořádky a labilita. Takový je stav v dnešní Itálii, částečně i ve Francii a ve Španělsku. Nižší stupeň zkázy v obou královstvích můžeme přičíst osobnosti králů a dobré ústavní formě.

Naopak v Německu je domovem převážně statečnost, počestnost a bohabojnost, města svědomitě zachovávají zákony a sovu společenskou morálkou jsou tak silná, že si nikdo netroufá ohrožovat jejich svobodu.

Finrod Felagund 23.6.2006 1:44

Re: Re: ...No...jeden takovej "Machiavelli",...

Mimochodem kolikrát jsem si říkal, jaká je škoda, že politici nejsou zároveň vystudovanými politology. Politická kultura by byla mnohem vyšší - jenže ouha. Politolog, to je de facto teoretický diktátor. Zná metody a postupy, jak zachvátit dav a provést puč tak, aby byl úspěšný. Nedělá chyby, protože je profesionál. Politik je amatér. Umíte si představit, že takového vzdělání se dostane charakterní svini, která to potom využije k nastolení diktatury?

Andy 23.6.2006 1:47

Re: Re: Re: ...No...jeden takovej "Machiavelli",...

nevím, co je charakterní svině.

Finrod Felagund 23.6.2006 1:55

Re: Re: Re: Re: ...No...jeden takovej "Machiavelli",...

Omlouvám se, už jsem unavený, asi půjdu spát... samozřejmě jsem myslel bezcharakterní svini, holt mě to nějak zmáhá to horko :)

ptch 23.6.2006 9:03

Re: Re: Re: Re: Re: ...No...jeden takovej "Machiavelli",...

... to je to podvědomí - jak šla řeč o Paroubkovi ... asi jsi myslel "charakteristickou bezcharakterní svini"...

Andy 23.6.2006 9:05

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ...No...jeden takovej "Machiavelli",...

:-D

Fafa 23.6.2006 3:17

Re: Re: ...No...jeden takovej "Machiavelli",...

Andy, tohle zrovna ale myslim neni z Vladare, aspon v Uvahach o deseti knihach Tita Livia je velmi obdobna pasaz. Zajimave je, ze autor clanku Uvahy o deseti knihach nezminuje.

Mimochodem, Vy jste monarchistka, ze? Nejste v tom trochu ovlivnena prave kapitolami o prechodu od utlaku ke svobode, jak jsou uvedeny v  Uvahach o deseti knihach?

Skepticus Maximus 23.6.2006 8:58

Fafo takhle dáváte Dřevojánkovi šanci tvrdit, že jeho kritici ty jeho plky pořádně nečtou

"V úvodu dalšího díla, Rozprav o prvních deseti knihách Tita Livia, věnovaného tentokrát jeho přátelům, pro změnu ovšem zase uvádí:..."

liberal shark 23.6.2006 18:23

Re: Re: přesto jak

Obě vaše představení na zmíněném nejmenovaném gymnáziu bych rád viděl ;-)

Finrod Felagund 23.6.2006 0:41

Machiavelliho filosofii mám velmi rád

je to jeden z mých oblíbených politických filosofů, jejichž postoje se snažím přejímat a řídit se jimi. Ta řada myslitelů (což Machiavelli nepochybně byl), jejichž filosofie mi imponuje vypadá asi následovně: Aristotelés, Cicero, Marsillius z Padovy, Machiavelli, Nietzsche, Arendtová, Huntington

Machiavelli dokázal ve svém díle popsat to, co každý ví, a přece to nikdo neříká nahlas, protože nechce vypadat jako sobec. Přitom ale pokrytecky své sobectví zastírá - každý člověk je sobec a myslí v první řadě na sebe. A je to zcela v pořádku, protože jinak by ani nebyl člověk. Bohužel, naznačí-li v dnešní době třeba Huntington něco, co se blíží Machiavelliho závěrům, hned je považován div ne za fašistu... bohužel....

Fafa 23.6.2006 3:20

Finrode,

kde Vy to prednasite? Ta Vase rada oblibenych filosofu vypada velmi slibne. Az nekdy nebudu muset slouzit, tak bych se k Vam zapsal na prednasky.

Skepticus Maximus 23.6.2006 7:30

Re: Machiavelliho filosofii mám velmi rád

Docela by mě zajímalo, co jste si z těch různorodých osobností vybral a jak si to vyložil ;-)

Nebojte, je to jen řečnická otázka.:-)

Finrod Felagund 23.6.2006 10:49

Re: Re: Machiavelliho filosofii mám velmi rád

Velmi stručně: z Aristotela nerovnost mezi lidmi, kterou ctím, z Cicerona pojednání o systému třech částí (aristokracie, monarchie, demokracie), z Marsillia jeho pojednání o odluce víry od státu a zejména jeho pojetí liberální demokracie, jak ji dnes známe, z Machiavelliho pragmatismus užitý při vedení státu, z Nietzscheho teorie o osobnosti, od Arendtové teorii ovládání mas a její výklad totalitních režimů a od Huntingtona pohled na společnost rozdělenou do civilizací, které proti sobě bojují a vytváří globální aliance.

Jirka ( původní ) 23.6.2006 11:01

Re: Re: Re: Machiavelliho filosofii mám velmi rád

R^

Skepticus Maximus 23.6.2006 12:23

Re: Re: Re: Machiavelliho filosofii mám velmi rád

Tak ještě přidejte názory Giovanni Sartoriho na multikulturalismus a pluralismus a doplňte ten výklad totalitních systémů o názory Raymonda Árona a budeme si poměrně názorově blízcí :-)

Finrod Felagund 23.6.2006 12:47

Re: Re: Re: Re: Machiavelliho filosofii mám velmi rád

Raymond Aron mi blízký je, to je pravda - Giovanni Sartori rovněž, teď jsem od něj na zkoušku několik knih četl a docela mě zaujaly ;) - ale nejsou to přímo mé vzory :) ostatně já jsem přeci jen spíše na klasickou politickou filosofii :) i když třeba Platóna zrovna moc rád nemám, Tomáše Akvinského nerad čtu a Augustina no... jak to říct slušně.... VELMI nemám rád.... ale jinak jo :)

jinak co říkáte na Roberta A. Dahla? Měli jsme ho jako doporučenou literaturu ke zkoušce (Demokracie v právním státě), a po pravdě řečeno přetrpěl jsem jeho dílo opravdu jen s maximálním sebezapřením a jen díky své úctě ke knihám jsem se k té knize nezachoval nějak zle :))) nemohl jsem souhlasit takřka se vším, co tam psal, bolševik jeden....

Skepticus Maximus 23.6.2006 14:36

Re: Re: Re: Re: Re: Machiavelliho filosofii mám velmi rád

Taková názorová shoda je až neuvěřitelná R^

Finrod Felagund 23.6.2006 16:40

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Machiavelliho filosofii mám velmi rád

Vy jste politolog? :)))

Skepticus Maximus 23.6.2006 20:03

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Machiavelliho filosofii mám velmi rád

Tak nějak ;-)

Finrod Felagund 23.6.2006 23:05

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Machiavelliho filosofii mám velmi rád

Působíte na některé z univerzit v ČR? :) Například na FSV? :)))) Na IPS FSV UK studuji já :)