5.7.2024 | Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje


Diskuse k článku

NÁZOR: Volební účast

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Shanti 2.6.2006 22:33

Re: Všeobecné volební právo je opravdu problém, jednoduché řešení však nemá.

Nejzákladnější míru zodpovědnosti osvědčují občané a voliči tím, že se k volbám vůbec dostaví a dají svůj hlas některému z existujících politických uskupení, ač jeho představitelé jsou většinou více než nedůvěryhodní, o takzvaných programech nemluvě. Ti, kteří  toto martyrium jako zodpovědní občané podstoupí, se barevným papírkem v obálce rozhodně odradit nenechají. Ale Váš synek patrně chyběl v hodinách občanské nauky, když se probírala demokracie...

Janus 2.6.2006 15:35

Re: Omezování aktivního volebního práva není řešení

No vidíte, když to neberete "přes víru", tak se s Vámi dá souhlasit ...

Jiří Brož 2.6.2006 15:18

Všeobecné volební právo je opravdu problém, jednoduché řešení však nemá.

Ve hvězdné pěchotě nešlo jen o službu v armádě, ale o nějakou pokud možno nepříjemnou službu veřejnému blahu či bezpečí. To však není tak důležité. Důležitější je, že k této změně uspořádání společnosti v knize došlo až po veliké společenské katastrofě (nijak zvlášť nerozebírané).A na tu katastrofu si budeme asi taky muset počkat, protože bez ní se všeobecné volební právo takové, jaké ho kdysi vymysleli  a dále rozvíjejí socialisti, omezit již nepodaří. On je to pro socialisty typický produkt: krásně znějící myšlenka, jejímž napadením ze sebe uděláte nelidu, ale má vždy jednu ze dvou vad: buď ji nelze uskutečnit bez hrůzného násilí a ztráty svobody, nebo její uskutečnění časem vede ke katastrofě, nebo alespoň k výsledkům jejichž zápory vysoce převýší klady.

Proto i všeobecné volební právo je nakonec příčinou politického marasmu v celé Evropě. Jeho vinou již dávno v politice nejde o střet idejí a myšlenek, ale o olympiádu v populismu.

V každém případě by se s tím něco dělat mělo: to že volební právo mají i vězni je směšné, to že volební právo mají i ti, kdo se rozhodují podle bilboardu, je smutné.

Pro začátek změn navrhl můj syn velmi jednoduchou metodu, jak vybrat mezi dospělými obyvateli země voliče: stačilo by dát před vobami každému 2000 Kč s tím, že bude moci volit jen tehdy, když je ve volebních místnosti vrátí zpět.

Když se nad tím zamyslíte, není to špatný nápad: právo volit každému zůstává, jen musí osvědčit tu nejzákladnější míru zodpovědnosti.

ruzova 29.5.2006 10:13

otázka je, zda zdravotnictví

nečiní    nedospělce  z  nás.   Jestli  náhodou dobře  si zahulit  s   obrovským množstvím  dalších  zvířátek  není   volebním programem   těch kdo chtějí zachovat  naši  matičku  Zemi.  Už  se  jí  do toho  tolik  neplést. Stejně  si   vždycky prosadí  svoje  a ještě  to narafičí tak, že  to  vypadá,  že za to   může  nějaký  hitler.

Shanti 28.5.2006 16:13

Re: Re: rovnost hodnoty života

Ano. Přinejmenším pro toho bezdomovce.

Shanti 28.5.2006 14:24

Vážený pane autore,

předpokládám, že svůj návrh na omezení všeobecného volebního práva v evropské demokraciii na prahu 21. století jste mínil jako vtip. Promiňte, ale tento způsob humoru zdá se mi poněkud nešťastným.

Pepek 28.5.2006 12:29

Re: Re: Nemusejí postarší řidiči chodit na přezkoušení?

Společnost už není tak jednoduchá, jako byla v době 18tého století, kdy se o všeobecném volebním právu jednalo. Dnes má skutečně mnoho lidí, diplomaticky řečeno, veliký problémy tyto společensko ekonomické problémy myšlenkově zvládnout.Nějaké síto by tedy být mělo, je to jediná šance, jak pozvednout úroveň průměrného voliče a tím i jeho rozhodnutí. Pro lidi s levicovým názorem na svět je to ale zcela jistě neakceptovatelná myšlenka.

čtenář 26.5.2006 21:34

ale ten Váš názor hraničí

s perverzností.Ale budiž. Dle Vaší logiky nemáte vlas¨tně právo psát nějaké články, neboť Vaše myšlení neodpovídá logice současnosti!!

zvědavec 26.5.2006 21:08

Jde to i jinak

Samozřejmě, rozdělení společnosti na ty, co mohou hlasovat a na ty co by z různých důvodů k volbám nesměli, by asi vedlo až k těm dlažebním kostkám, jak tu někdo psal. Nicméně, politicky korektní by bylo, kdyby měl každý proporcionelně tolik hlasů, kolik odpovídá výši jeho zaplacené daňové povinnosti v uplynulém volebním období . Kdo stát více živí, měl by mít také možnost jeho chod více ovlivňovat. Tedy - nezaměstnaný jeden hlas, kdo platí statisíce, třeba padesát hlasů + škála mezi tím.

Jiri 26.5.2006 20:52

Re: Re: rovnost hodnoty života

Tu hodnotu posuzujete podle ceho - podle prinosu spolecnosti nebo podle toho jake skody ten ci onen jedinec spolecnosti napachal - proste co je tim vasim voditkem? SPousta vedcu prispela svymi genialnimi vynalezy k tomu, ze se spolecnost riti do.... zahuby. Napriiklad Nobel se jeste dlouho po te co prisel na svet s dynamitem drzel za hlavu co se mu to zdarilo (pravda, dost na tom chlapec vydelal) 

Jiri 26.5.2006 19:55

A pekne jste to rekl

A tak hezky jste to rekl a zni to tak pekne - temer v duchu "ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country". Ma to samozrejme nekolik hacinku. V okamziku, kdy zacnete aplikovat kriteria, ktera omezuji vseobecne volebni pravo, tak uz je to pouhy krucek k tomu, abyste pokracoval v omezovani volebniho prava pro kohokoliv, kdo se vam - nebo strane u vesla - nehodi. Pak muzete volne pokracovat s tim, ze volit nemusi Romove, Zide, nemocni, stari, atd. atd. A to uz nemluvim o tom, ze v okamziku, kdyz hodim do statni pokladny peniz ve forme dani, tak mam pravo rozhodovat, jak s tim mym prispevkem bude nakladano (tim nechci rict, ze placeni dani by nutne melo byt prave tim rozhodujicim faktorem zda mohu ci nemohu volit).

huhu 26.5.2006 19:20

Re: Re: rovnost hodnoty života

pokud bezdomovec nepřekračuje zákon, tak je to způsob života, který si vybral.  A pak má i on právo na svůj pohled na život.

franta 26.5.2006 18:34

Re: Re: rovnost hodnoty života

To nevím, vím ale že otec L.v.Beethovena (pokud jste to jméno slyšel) byl notorický alkoholik.

;-( 26.5.2006 15:46

Jo. Jeho problem. Re: Re: rovnost hodnoty života

Proč teda ten Albert málo chlastal ?

Tomas 26.5.2006 15:12

Omezení volebního práva je nesmysl

Všeobecné volební právo je jedno ze základních práv které drží společnost pohromadě. Vytváří "iluzi" rovnosti. Už dneska má spousta lidí problém volit a jsou v latentní opozici vůči establishsmentu. Pokud by tito lidé neměli volební právo, jejich identifikace se státem by byla nulová. Za takové situace by byl stát rozdělen na rovnoprávné a nerovnoprávné občany, kteří by pak logicky neměli jinou starost, než se stát rovnoprávnými - pokud by toho nedosáhli dohodou, zvolili by jinou cestu...

To, že někdo nevyužívá své volební právo, je prostě jeho právo a k demokracii to nutně patří. Ale pokud těmto lidem volební právo seberete, budou za něj bojovat - bude pro ně důležitější než chata, pivo a televize. Pokud tedy chcete aktivizovat naše politicky pasivní spoluobčany pak ano, sebrat jim volební právo je správná cesta. Taky už jsme dlouho neměli žádnou pořádnou revoluci - ještě že se, alespoň v Praze, zase začaly užívat dlažební kostky. Na barikády jich bude třeba ;-)

qwe 26.5.2006 12:48

Re: Nemusejí postarší řidiči chodit na přezkoušení?

Tak to snad spíš politici, ne?

Kon 26.5.2006 12:26

Re: rovnost hodnoty života

Skutečně si myslíte že život opilého bezdomovce má stejnou hodnotu jako život Alberta Einsteina?

Kon 26.5.2006 12:13

Re: Volební právo bych omezil, ale ne věkem.

Ano. Volební právo je třeba omezit. Je třeba vyloučit, aby o celospolečenskýsh problémech spolurozhodovali lidé, kteří nejsou schopni problémům porozumět. Čím je společenský život složitější, tím je politické rozhodování obtížnější a vyžaduje stále vyšší úroveň vědění a logického myšlení. Jinak je zde riziko, že nekvalfikovaní spoluobčané přivedou k moci nového Hitlera nebo Gottwalda. Jak ale vybrat kvalifikované voliče? Teoreticky možný je  racionální výběr podle dosaženého IQ, je ale prakticky těžko proveditelný, není dostatek testovací kapacity. Podle vzdělání snad, ale i to má své mezery v době, kdy maturitu, tedy středoškolské vzdělání dosáhne 70% občanů, tedy i inteligenční podprůměr. Vysokoškolské vzdělání? Snad. To zatím nedosahuje i podprůměr. Racionálnější příspup bych ale viděl v jednoduchém kritériu: Čistí plátci daně z příjmu - jak navrhuje "Trotl" by měli automaticky volební právo. Podle zásady že "ten kdo si stát platí, ten má právo o něm rozhodovat". Ostatní občané pouze tehdy, když projeví aktivní zájem, prokázaný na příklad tím, že zaplatí "volební daň" ve výši nejméně 5000 korun. Což by umožnilo volební účast i zmiňovaným statním úředníkům, lékařům a pod.

Bože !!! 26.5.2006 12:04

Re: Re: Re: Re: Re: rovnost hodnoty života

Volební právo musí být naprosté a neomezené a všeobecné !!! To co tu vavrhujete není volební právo ale právo volit ! Což není totéž !

Senza !!! 26.5.2006 11:58

Re: Není to můj nápad

A příjemci budoou nevoliči ! Zlikvidujeme korupci tak, že ji ustavíme ústavním principem ! ;-D

terra 26.5.2006 11:57

Re: Státní zaměstnanci

Jen poznámka - mám dojem, že se dost často spojují (ač to není logické)pojmy "státní úředník" a "státní zaměstnanec". Taky netuším, proč by neměl mít volební právo (povinnost) hasič...

Kukatel 26.5.2006 11:54

Re: Myslim, ze by se to dalo vyresit elegantneji

Videl bych to prave opacne. Docasne bych pozastavil volebni pravo vsem lidem s prijmem nad cca 30 tisic měsíčně. Jaké ti mohou mít zájmy na korekturach či nekorekturach ? Ti, kteří se octli v hmotně mezní životní situaci jsou dozajista vnímavější k potřebným změnám a tak dle subjektivního interesu budou dozajista chtít participovat i na co nejlepších vnějších podmínkách. Vzhledem k tomu, že takových je cca 70%, neobstojí námitka, že jde o sosáče dávek.  ;-)

terra 26.5.2006 11:53

Re: Re: Re: Re: rovnost hodnoty života

Finrode, řekl bych, že Vás omlouvá věk. Sám bych ve Vámi vymezeném intervalu patřil někam do poloviny, ale znám dost starších lidí nad 65, kterým jejich potomci pokud jde o aktivní myšlení, schopnost a ochotu angažovat se pro jiné a nikoliv jen pro sebe, sahají (zatím) s bídou po kolena. Prostě mají ten obzor omezený z jiné strany. Není to zásadně jejich chyba, takové proměny potkávají lidi v průběhu života běžně. Neberte to jako zásadní nesouhlas - jen bych se přimlouval za více opatrnosti při zacházení s věkem. Víte možná, kolik lidí přes padesát má dnes - zcela zbytečný - pocit, že těm "mladým a dynamickým" prostě překážejí a o jejich cenné zkušenosti nemá nikdo zájem. A to ty cenné zkušenosti nemyslím ironicky, přesvědčil jsem se na vlastní podrápanou kůži, že je mnoho věcí, které Vás nenaučí sebelepší škola, ale až vlastní rozbitá... však víte, co. Pokud to tak je - je to moudré?

Vendelin 26.5.2006 11:21

Státní zaměstnanci

Nelíbí se mi, jako státnímu zaměstnanci, že bych neměl podle Vašeho návrhuprávo volit. Myslíte, že jako lékař nepřispívám dostatečně svou prací společnosti? A co policajti, hasiči,  učitelé, atd.? Jinak mne taky iritují strany, nadbíhající nemakačenkům..

prezydent 26.5.2006 11:14

no taxation without representation

Kazdy den platim pri nakupech v obchodech DPH, stejne tak ji platim i za to, ze sedim u netu a pisu tenhle komentar. Kdyz muzu stat sponzorovat, chci taky volebni pravo. Tecka.

Petr 26.5.2006 11:14

Re: Re: Volební právo bych omezil, ale ne věkem.

To by znamenalo změnu volebního systému z kapitačního (per capitam - podle hlav, tedy počtu) na valorační (per valoram - podle významu). Něco takového je bohužel první krok k aristokracii. Podle mého soukromého mínění by stačil jen papír s potvrzením, že volič má splněnou svou daňovou povinnost.

I-Worm 26.5.2006 10:39

Re: Omezování aktivního volebního práva není řešení

možnost škrtání kandidátů či stran by měla být zavedena v první řadě. Pak by možná vymizeli ze sněmovny různí Kottové, které na volitelná místa vynáší stranická "loajalita" navzdory a na posměch voličům.

mh od Labe 26.5.2006 10:25

Re: Re: Re: rovnost hodnoty života

je mi 65, jsem mám ŽL, denně jsem několik hodin na netu (za své, ne zaměstnavatele), ke své práci používám i palmtop, mobil. Internetové telefonování je pro mne samozřejmostí. Politické dění, na rozdíl od mých potomků mne zajímá a volit (na rozdíl od svých mladých) půjdu. Tak tedy 18-65 let? Trhni si nohou, blbečku.

Šárí 26.5.2006 9:58

Nepovedený názor, podle mně.

Tak mladí jsou troubové podléhající lacinému populismu staří zase neschopní senilové, pane Horo? Pak zaplaťbůh za to široké volební právo, já totiž pro změnu nestojím o to, aby k volbám chodili jen ti prověření. Při představě, že by jich byla většina myslících podobně jako vy, se mi trochu svírá žaludek.      

Cíle a zájmy mladých a naopak starých jsou stejně důležité jako ty vaše, a pokud to nechápete, je to smutné. Je z toho vidět, že člověk může mít zúžený obzor v každém věku, tudíž by věková hranice mnoho nevyřešila. Ledaže už jste ten přestárlý zatuhlík či ještě ten příliš mladý naiva a tudíž váš zúžený obzor potvrzuje vaši vlastní teorii?

Finrod Felagund 26.5.2006 9:49

Re: Re: Re: Re: rovnost hodnoty života

takové testy už dnes existují, a jsou to testy, které nemají prokázat, jak "politicky myslíte", ale zda jste schopen vůbec myslet... V Brně tím podmiňují přijetí na MU..