29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ladislav N. 4.3.2006 2:29

Neúprosná dialektika času

http://www.ksm.cz/dialcasu.htm ... Neúprosná dialektika času
 
...V současných televizních pořadech je éra socialistického Československa vylíčena jako doba permanentního, komunistickou stranou posvěceného teroru. Vítězný únor je pak popisován jako nezákonný státní převrat s použitím násilných prostředků včetně mocenského nátlaku Sovětského svazu. A pak následuje oblíbená fráze o frontě na pomeranče a banány. Nakonec se moderátor pořadu obrátí k divákům s obligátním sdělením: Buďme rádi, že to vše již je minulostí. Ale já kladu otázku. Není zde opravdu přání otcem myšlenky? Přání, aby bylo socialistické Československo co nejhorší, co nejbídnější a nejzločinnější, aby tak všechny současné nešvary působily dojmem jen kosmetických vad globalizovaného kapitalismu? Myslím si a doufám, že většina lidí přece jen dosud paměť neztratila. Až tedy koncem února zase budou v televizi různí bojovníci proti komunismu vykládat své nesmyslné teorie, jak se v únorovém puči zmocnili zlí komunisté vlády a čtyřicet let uzurpovali naši zem, pak věřím, že bude slyšet i hlas nás, komunistů, neboť je naší povinností zastat se historické etapy, kterou tvořili naši předchůdci, z nichž řada prošla nacistickými žaláři i vězeními demokratické první republiky, a říci jednoznačně, že jakkoliv jsme nestvořili dokonalý řád, uvedli jsme prvně v historii v život systém, který nebyl založen na nelidském vykořisťování člověka člověkem, umožnil všem lidem slušný život, dobré životní podmínky a stal se v novodobé historii našich národů dosud nejvyšším dosaženým stadiem společenského vývoje.
 
Považuji za nutné připomenout si letošní výročí Vítězného února skutečně důstojně bez jakýchkoliv emocí, tak jak přísluší události takového významu, neboť podle
Stanislav 4.3.2006 2:26

Re: Milá Jani

A víte, že právě zbraně jsou placeny převážně z netržních peněz, tzn. v lepším případě ze státních (armády, ...), v horším z humanitárních příspěvků (Palestina, ...)? Tržně si koupíte jednu bambitku na vlastní obranu a jednu kulovnici na jeleny, toť vše. A drogy jsou takový velký kšeft právě proto, že je někdo reguluje (zakazuje jinde, než ve farmacii). A s tím snem dík za přání ;-)
IS 4.3.2006 2:24

Re: užitečnost ztráty

Ladilave N, v reálném životě, ne v těch vašich internetových vidinách, množství podniků přežívá docela dobře ve ztrátě a  se slávou občas slyšíme hlášení, že už se dostali z "cervených" do "černých" čísel". Asi nepochopíte, že ztráta nemusí být v ekonomice vždy jen negativní faktor.
IS 4.3.2006 2:17

Re: užitečná spolupráce

Lapile, společenská solidarita není založena pouze na dobrotě duše, ale výhodnosti z hlediska organizace života společnosti vedoucí k vytváření infrastuktur. Dokonce ani trh by bez ní v tomto nemohl existovat. Jak obtížné byly tržní vztahy v době, kdy neexistovaly řádné komunikace.
Ladislav N. 4.3.2006 2:17

Re: Negace absolutizace neznamená absolutní negaci

Zákon negace negace... Kde já to jenom slyšel? :-D
 
Ladislav N. 4.3.2006 2:11

Re: Re: Re: Re: nakupování minulosti?

IS pracuje zadarmo, pro blaho všech lidí, co jsou na světě. Berme si z ní příklad... :-D
Stanislav 4.3.2006 2:10

Re: Re: Re: Re: Re: zbytečné peníze?.

To je snad jasné, že zde penězi vyjadřuji směnu, ať už husu za hrnec, dolary za eura, nebo odpis z bankovního konta za náhodně generované a důvěryhodnou organizací šifrované datové struktury. Ale právě tu Třeboň bych viděl jako zoufalý příklad sociálního inženýrství, který vznikl pouhou přesocializací dopravních služeb a z toho plynoucích pocitů některých, že by měli platit méně, než jiní, z čehož ve finále vznikl tento nesmyslný podnik namísto toho, aby sociální politiku řešil příslušný úřad ČSSZ a lidé platili jednoduše za svezení, kus jako kus. Příznivci úspor by mohli zavést elektronické "peněženky", nebo měsíčenky apod., jen ne tohle. Lafferova křivka je spíše argument proti socializování, ne?
Ladislav N. 4.3.2006 2:07

ZISK JE ŠPATNÝ, ZTRÁTA JE DOBRÁ, blééééé :-D

Co se ještě nedozvíme od českých komunistů? :-P
IS 4.3.2006 2:05

Re: Re: Re: nakupování minulosti?

janabočko, Albert Einstein, považovaný za jednoho z největších geniů lidstva, vymyslel teorii, která zásadně změnila pohled na svět a jeho běh, umožnila vytvořit nesmírné množství hodnot. Přesto ho nikdo nepovažuje za obchodníka. Své poznání poskytl lidstvu zdarma.
Ve skutečnosti využíváme množství historických poznatků a hodnot zdarma a vůbec to nikomu nevadí. Kdybyste se měla nakoupit  "minulost", nikdy byste si na to nevydělala.
Vilém 4.3.2006 2:04

Negace absolutizace neznamená absolutní negaci

také jsem si všiml, že existují tržní vztahy, které jsou v pořádku. a o těch jsem nediskutoval. Pro mne je však v tomto vlákně podstatné, že není lepší, když "neokradou" toho schopného, a koupí si oblečení, místo toho, aby ho okradli a někdo neměl na doktora.
Lapil 4.3.2006 1:58

Re: Re: autorovi

Víte, Viléme, i když tvořím bohatství jen pro sebe, bohatnou všichni. Jednak se zlepšuje průměr (to asi prohlásíte za nezajímavou matematickou konstrukci a vlastně budete mít pravdu), ale hlavně - jsa bohatým, budu častěji měnit oblečení; tedy kupovat, nemyslel jsem hygienu; ale zase - mýdlo s jelenem nahradím několika různými kondiconéry a možná i na masáž dojde (řekl jsem masáž!!! nemravové...). Zajdu do restaurace místo chleba se sádlem, možná si koupím obraz nebo zajdu do divadla... Prostě - být bohatý znamená dávat peníze chudým, za něco, pochopitelně. Kvalita přijde tehdy, nemusí-li člověk bojovat o přežití, ať už s medvědem nebo s finančáky.
A nepleťte si bohaté a zloděje ("tvoří" obíráním ostatních). Budete se divit, ale není to totéž.
Vilém 4.3.2006 1:57

Milá Jani

největším světovým odvětvím je obchod s drogami, druhým se zbraněmi, SKUTEČNĚ VYTVOŘENÉ HODNOTY, jen jejich užitím se lidé ničí. Běžte už spát, ve snech snad ty vaše přeludy platí a můžete si vraždit socany, aniž někomu ublížíte...
Stanislav 4.3.2006 1:57

Re: Re: Re: hloupý Stanislav?

P.S. jelikož již chci spát, zájemce o ztrapnění odkazuji na perfektní výklad Lapila, napsal přesně to, co myslím tak dobře, jak dobře to já napsat schopen nejsem. (ať žijí germanismy ve slovosledu :-) )
Vilém 4.3.2006 1:54

pan Vízek šílí, mluví slušně

Pacient, jehož léčba je drahá, dlouhodobá a lékově náročná, je vážený, pokud má na to být zákazníkem, v opačném případě se stává jaksi neplatičem. Zákazníkem může být právě jen v solidární spoelčnosti, kde mu nikdo nebude vykládat, jak to měl čekat a komerčně se pojistit. Protože u nás to obstará stát NEZISKOVĚ. Pokud se já na věc dívám rozumně a ne egoisticky, tak zjistím, že na rodiče ani platit nemusím, když platím do společného a oni z toho dostanou. To není MILOST STÁTU, ale občanské právo, obecně mnohem spolehlivější než MILOST POTOMKŮ, kteří by si, zejména v tržním prostředí, mohli říct, že POTŘEBUJÍ AUTO a nebudou pomáhat tomu troubovi...
IS 4.3.2006 1:53

Re: Re: Re: Re: zbytečné peníze?.

Stanislave, peníze jsou také jakýmsi symbolem, v době elektronických bezhotovostních plateb peníze v materiální formě nejsou potřebné.  Vezmeme-li v úvahu,. že se bežně vyrovnávali bezhotovotně vzájemné pohledávky podniků při druhotných platebních neschopnostech, tak je zřejmé, že lze tak postupovat obecněji a někdy v budoucnu třeba nebudete ani o nějakých penězích vědět, navenek se bude praktikovat výměnný obchod. 
Tím nemíním, že peníze zmizí, více méně se ukryjí. Je ovšem otázkou, zda je mnohdy únosné vynakládat  finanční prostředky na zajištění činností, které by bylo možné laciněji poskytovat zákazníkům zdarma nebo za paušál.  V Třeboni se snad v městské dopravě neplatí. Tvrdí se, že s menšími náklady a současně výnosněji lze vybírat nižší  daně.
Stanislav 4.3.2006 1:52

Re: Re: prodané životy

Já měl za to, že myšlenky Kapitálu zapadly se svými autory tam, kam jich je třeba -- na smetiště dějin (byť Karl--Marx--Strasse je až překvapivě častým zjevem městeček bývalé NDR). Cožpak onen zlý kapitalista neobětuje také pořádný kus svého života? Kdo jemu zaplatí riziko, které podnikání přináší? Proč si nenechat zaplatit za dobrý nápad?
janabok 4.3.2006 1:50

Re: Re: panebože!

cokoliv vytvoříte, se okamžitě stává hodnotou, bohatstvím...
tím, že to prodáte (směníte), učiníte bohatším nejenom sebe, ale i ostatní, protože hodnota zůstává...
 
začněte se už učit, vy bláznivý marxisto! ...
 
 
Lapil 4.3.2006 1:45

Co šílíte, pane Vízku?

Pacient, jehož léčba je drahá, dlouhodobá a lékově náročná, je přece na trhu vážený zákazník, na rozdíl od nějaké pochybné virózy, na kterou doktor předepíše aspirin a ještě se na něj pacient dívá křivě, že si dovolil účtovat navíc desetikorunu za kontrolu srdeční činnosti pro případ, že by ta chřipka byla ptačí.
Co se týká onoho "poslouchati, jak starých přibývá a nejsou peníze na léčení a důchody" - pominu-li případ "budu-li dostatečně dlouho mlčet, bude starých ubývat a peněz přibývat", můžu se k tomu postavit jako cynik nebo rozumně. Cynik je jasný - já tehdy v roce 1948 nebo kdy komunisty nevolil a důchodové pojišťovny neznárodňoval. (No dobrá, práva volit jsem dorostl v roce 1981 a potom... no, řekněme mlčící většina).
Podívám-li se na věc rozumně, vyjde mi, že je mi odebrána významná část výdělku na pomoc lidem, které neznám, v životě jsem je neviděl a tudíž jsou mi v podstatě fuk, čehož výsledkem je, že se nemůžu starat ani o své stařičké rodiče (trocha básnické licence snad nebude nazvána lží), ani - a to je horší - o svoji budoucnost v době, kdy budu já ten starý, o něhož je třeba pečovat. A budu muset spoléhat na milost státu, který mě bude živit z peněz, které odebere aktuálně mladým, kteří - nemajíce úcty k šedinám - budou něco remcat o tom, že oni tehdy před třiceti lety Ratha nevolili.
Skutečná tvrdá slova o zdraví zní: Zadarmo ani doktor nepracuje. Změkčuje je fakt, že i doktor v tržním prostředí stává se podnikatelem a pracuje (léčí) tak efektivně, jak to jen lze; kromě toho, že o tom přesvědčuje pacienta (jsem možná naivní, ale blbej nikoliv ;-). Pokud má pacient možnost změnit doktora, pochopitelně.
Osobně miluju anekdotu: Pane doktore, proč se vždycky pacientů ptáte, co měli k obědu? - Abych věděl, jaký mu mám poslat účet.
Stanislav 4.3.2006 1:43

Re: Re: hloupý Stanislav?

Neuvádím, přesvědčen o tom, že jich netřeba. Pokud se však někdo chce obhajovat neobhajitelné, budiž mu to přáno. Po vzoru dialogového okna klikofonních počítačových rozhraní se obecného vyzyvatele ptám: "Chcete se skutečně ztrapnit v internetové diskusi? [Ano] / [Ne] / [Aj spík inlglyš]" Ale ke stáří -- pokud mi bude přáno a já zestárnu, konec své pouti uvidím v jasnějších konturách, budu si moci zcela tržně říci, že jsem si svým dílem přispěl na svůj důchod a na ošetřování, pro jednoduchost úvahy formou "pojištění". Budete se snad stydět převzít pojistné plnění z havarijní pojistky? Nevidím zde žádný prostor pro nutné řádění Socánka.
Vilém 4.3.2006 1:42

Re: autorovi

Když člověk tvoří bohatství jen pro sebe a ještě si myslí, že ho ostatní okrádají, jeho osobní prosperita nemá žádnou souvislost s kvalitou společnosti, případně je tato souvislost dokonce nepřímo úměrná, to tehdy, když SVÉ BOHATSTVÍ A HODNOTY PRO SEBE "tvoří" obíráním ostatních.
IS 4.3.2006 1:34

Re: Re: Re: Re: co je sociální inženýr?

janabočko, nepíši o zemích, ale  oblastech, kde neexistují tžní principy. Nebo máte na mysli, že  v ČR se kupují státní vyznamení, která uděluje president republiky? Možná ano. Václav.Klaus je ale inženýrem ekonomie.
Stanislav 4.3.2006 1:29

Re: Re: Re: zamotaný Stanislav ?.

Lapidarita převážila smysl, ale budiž. Však také nikomu nevnucuji "absolutní trh" (jež může vést pouze k asociaci k Cimrmanovu absolutnímu rýmu -- "Naše staré hodiny/odbily čtyři hodiny"), sám dodávám např. síťová odvětví -- plyn, voda, elektřina, ... Jen bych rád věděl o tom ráji na zemi, kde peníze jsou vysmívaným přežitkem tak, jako nám jsou louče a upalování čarodějnic.
IS 4.3.2006 1:28

Re: prodané životy

trisi, jen byste měl poněkud upřesnit, odkud kapitalista získá své "velké" peníze. Není to třeba náhodou tím, že mu zaměstnanci souběžně s odvedenou  prací prodávají také kousek svého života ? Dokoce i jako mrtví podkytují obživu pohřebním ústavům. Na jeden život milionáře kapitalisty se tak vynaloží tisíce jiných životů.
janabok 4.3.2006 1:27

Re: Re: Re: jezevec

...
 
janabok 4.3.2006 1:26

Re: Re: Re: IS

máte naprostou pravdu, že jsou země, kde trh nefunguje...
řídí ho totiž sociální inženýři...
jezevec 4.3.2006 1:24

Re: Re: hloupý Stanislav?

Problém je v tom - že žádný systém na světě nedokáže vygenerovat dost peněz pro všechny.
Existují systémy, které dokáží lidi ožebračit a zdecimovat tak, že se mají všichni stejně špatně.
Ale systém, ve kterém by se měli všichni stejně dobře ještě nikdy nikdo nevymyslel. Ani komunista Vízek ne, ani socánkoví sedmilháři. Vždycky si ti bohatí zaplatí to nejlepší bydlení, topení, jídlo, nejbezpečnější auta, a ano i nejmodernější zdravotnictví a nejdražší léky. Tak to bylo, je, a bude, i kdyby se vízkové vztekli lačností (po cizím).  
 
janabok 4.3.2006 1:23

autorovi

kvalita společnosti se dá také jistě měřit podle toho, jak jsou jednotlivci, tvořící opravdové hodnoty a bohatství,  pomocí hesel o solidárnosti, sociálnosti, světlých zítřcích a dalších socialistických blábolech systematicky olupováni...
Stanislav 4.3.2006 1:23

Re: Mezi voličem ODS

Oproti hovězímu dobytku mám menší masnou výtěžnost na kus, to mi aspoň uznejte ... ;-) Když oba příklady nejsou vůbec dobré. Tak jako je Švédsko řekněme sociálně--tržní -- přičemž tento příklad jste vybral proto, že Švédové mají tradiční sklon k altruismu a proto může tento systém víceméně fungovat, byť s potížemi, zeptejte se kohokoli, kdo nějaký čas pobýval. Naopak romské osady na Slovensku jsou řekněme tržně--sociální -- a tento příklad jste vybral proto, že Romové jsou (političní korektníci, hoďte si kamenem) tradičně paraziticky orientovaná společnost a proto jí je tržní princip proti srsti. Dawkins by vás pochválil za předhozené příklady ;-)
IS 4.3.2006 1:15

Re: Re: zamotaný Stanislav ?.

Stanislave, ve všech zemích na světě se v minulém století uplatňoval trh, nelze tedy uvést netržní společnost.  Neexistuje však něco jako "totální" trh.  Jsou  oblasti lidské společnosti, ve kterých trh nefunguje a někdy  záleží na svobodném rozhodnutí   lidí, co zvolí za  předmět trhu. Praví lidové úsloví, že zdraví se za peníze nekoupí. Jistě je přehnané, ale  smysl vztahu zdraví a peněz vyjadřuje dostatečně lapidárně..
Vilém 4.3.2006 1:00

Mezi voličem ODS

a zvířetem nevidím ani KVANTITATIVNÍ rozdíl. Ale k vaší otázce - Švédsko a vůbec celá Evropa kromě Slovenska představuje model takzvané SOCIÁLNĚ - tržní ekonomiky. Pro potřeby posouzení kvalit ČISTĚ TRŽNÍ EKONOMIKY doporučuji vzít v úvahu také ghetta amerických měst, Haiti, slovenské romské osady a další typické přáípady společností, jež jsou o tolik horší, JSOUC POSTAVENY NA TRŽNÍCH PRINCIPECH.