18.6.2024 | Svátek má Milan


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Minutus 6.6.2009 18:56

Re: Nechci na tomto místě brát jméno boží nadarmo

V těch časech, když prošlo krajem JAKÉKOLI vojsko (i spřátelené) vyplenilo, co se dalo. Už jen proto, že sebou vojáci netahali velké zásoby a živil je kraj, ve kterém se zrovna nacházeli. Husité nejspíš nebyli vyjímkou. jejich smůla byla v tom, že předběhli evropskou reformaci asi o sto let a Čechy se dostaly do oblasti vlivu protireformace. Ovšem pokud se podívám na ekonomické výsledky států protestantských (Německo, Británie, severské státy) a katolických (Itálie, Španělsko, Rakousko), je vcelku jasné, kde započal kapitalismus a které z nich mají výkonnější ekonomiku dodnes. Protestanstské státy žily z obchodu a podnikání, katolické z feudálního zotročování jiných národů.

Nemo 6.6.2009 19:19

Re: Nechci na tomto místě brát jméno boží nadarmo

A žertem se proti tomu kontruje úrovní kuchyně - skvělá italská, francouzská a naproti tomu německá, britská ...

Bezvěrec 7.6.2009 6:39

Re: Nechci na tomto místě brát jméno boží nadarmo

Dodnes jsem si myslel, že největší koloniální velmoci ( Velká Británie a Nizozemské království) jsou považovány za protestantské. Inu člověk se učí stále....

Jirka1 6.6.2009 20:09

Re: Nechci na tomto místě brát jméno boží nadarmo

Žádné masy nemají úctu k hodnotám a to ani katolické ani protestanské. Husité ovšem byli proti protestantsko-katolickým tažením naprostí břídilové - viz následky 30leté války.

Husitství i Francouzská revoluce mělo více fází, začaly terorem, ale po potlačení radikálů to byl mnohdy krok dopředu a nastal rozvoj. V husitsví byla potlačením radikálů bitva u Lipan, výsledkem nebyl konec husitských myšlenek, ale následovala poměrně liberální doba, která skončila až 1620.

Vodička-sapér 6.6.2009 21:41

Re: Nechci na tomto místě brát jméno boží nadarmo

Je třeba připomenout, že hodně českých geniálních umělců ,malířů, hudebních skl., bylo inspirováno právě husitsvím v naší historii. Se jménem Jan Žižka , Jan Hus,  šli  do boje čeští leg. v první i druhé světové válce,naši zahr.vojáci na vých. ale i záp.frontě.Že by někdo z nich šel položit svůj život  za šlechtu, katolickou církev,  papeže a kardinály!!!! A mluvit dnes ,v Paříži, před tamními občany o tehdejších revolucionářích  Velké fr. revoluce, o jejich předcích, na jejichž  obětech a nesmrtelné památce je založena dnešní francouzká republika, hrdinech ,kteří  dobyli Bastilu,s velkými obětmi svrhli vládnoucí moc, jako o mase, která jen zabíjela a devastovala, znamená si koledovat o strašnou přeshubu.A vůbec,  těžko by se dnes hledal v Evropě národ, jako jsme my,který dovolí řádit takovým mediálním rozeštvávačům, v cizích novinách, v cizím zájmu, za cizí peníze, jako je  Steigerwald.

Kačka 6.6.2009 22:20

Re: Nechci na tomto místě brát jméno boží nadarmo

R^

Jura Jurax 6.6.2009 22:22

Re: Nechci na tomto místě brát jméno boží nadarmo

masy (jakékoliv) z principu nemohou mít úctu k hodnotám, které mají za nepřátelské ... v tom se shodují i s jednotlivými člověky ... jinak je to ovšem malinko složitější ... třeba ty rozvaliny a spáleniště, jakož i drancování, byl tehdy běžný způsob válčení, mající za cíl způsobit nepříteli co největší ekonomické škody a na jeho úkor se obohatit - ostatně pro tohle se válčí dodnes - a rozhodně nebyl vlastní jen husitům ... přečtěte si něco o středověkém vojenství a způsobech vedení válek ...

No a ještě - víte, že vznik naší republiky v roce 1918 byl v Rakousích také komentován (ne výhradně ovšem) jako vítězství lůzy a (neurozených) plebejců rozbivších monarchii; i americká revoluce byla ve Velké Británii vnímána jako vzpoura luzy ... ono věci nejsou černobílé ...

A Žižka ... jeho život je ve skutečnosti neznámý, v pramenech se až do stáří vyskytuje sporadicky a vskutku patrně v jednom období svého života opověděl nepřátelství pánům z Rožmberka a ve stylu tehdejšího řešení sporů škodil na jejich zboží, takže z jejich pohledu mohl být zván lapkou a lupičem, neboť válčil způsobem, jenž o pár století později dostal jméno guerilla (tuším to vzniklo ve Španělích okupovaných Napoleonem) a ještě později partyzánská válka (taky tak bojovali Búrové); byl patrně nánezdný žoldnéř, doloženo je, že pod praporcem Sokola z Lamberka bojoval v Polsku proti Řádu německých rytířů ... každopádně se řemeslo dokonale naučil, jak ke své škodě poznali nájezdníci z křížových výprav i jiní nepřátelé Táborů ...

Saul 7.6.2009 9:39

Re: Nechci na tomto místě brát jméno boží nadarmo

Juro Juraxi, rád  čtu Vaše příspěvky, je to výborné - chytré a výstižné. Dík, ani už nemám potřebu nic dodávat.

Prorok 7.6.2009 8:49

No to je blábol

Všechny jmenované změny režimů vždy vyvolala elita a měla lidi pouze jako křoví.

Ty Vaše "hodnoty" mají cenu jen pro bezduché idioty.

Minutus 6.6.2009 17:18

Veškerá ta kritika má jedno společné

Vezmo se (nedoložená) fakta událostí před 600 lety. A interpretují se ne v kontextu doby, ale v kontextu dneška. V kontextu dneška, jak známo, se nedají posuzovat ani události před padesáti lety. Ale asi dost prosťáčku na to naletí. Novinářské děvky, co za peníze udělají cokoliv jsou v Čechách laciným zbožím.

Rony 6.6.2009 18:11

Re: Veškerá ta kritika má jedno společné

R^

Kačka 6.6.2009 22:21

Re: Veškerá ta kritika má jedno společné

R^R^R^

JKKK 6.6.2009 15:12

Máte pravdu, pane faráři

Ale je to jen další exhibicionista, za kterým se voda zavře ještě dřív, než naposledy zavře hubu. Četl jsem tu slátaninu, nestojí ani za nakopnutí.

Elijáš 6.6.2009 14:41

Jan Hus a "ožralí preláti"

Vážený pane Vejnare asi jste také zapomněl na jednu zajímavou věc: a totiž že sám Jan Hus vyžadoval na Václavovi IV upálení svých teologických odpůrců, zatímco ti "ožralí preláti" i přesto jen velmi neradi vydali Husa světskému rameni k potrestání - za kázání bludů, které bludy byly tehdy a jsou i dnes. Hus byl demagog a populista. Nelze souhlasit s drakonickými tresty tehdejší doby ale Hus je stále u některých lidí viděn velice zidealizovaně a skrze růžové brýle.

M. Zima 6.6.2009 15:00

Ano,

situace je o to kritičtější, že ty typy s růžovými brýlemi sedí i ve Vatikánu a je pouze otázkou času a českého intelektu, kdy bude Hus rehabilitován, a Vatikánský archiv zpřístupněn. Jelikož ten dnešní český intelekt nestojí za nic, přinese to překvapení Čechům čas.

Elijáš 6.6.2009 15:32

Re: Ano,

myslíte si může být rehabilitován někdo kdo hlásá tak zrůdnou teorii jako jako je teorie predestinace - tedy terorie podle které jsou někteří lidé předurčeni k zatracení a kterou husité a nejen oni ospravedlňovali svoje řádění?

certik 6.6.2009 15:46

Re: Ano,

Tim myslite svateho Augustina?

Elijáš 6.6.2009 18:39

Re: Ano,

sv. Augustin se jí zabýval a zavrhl ji.

Nemo 6.6.2009 16:25

Re: Ano,

Co je na té teorii zrůdného? Hlásal ji přece už Ježíš. Dobří lidé jsou předurčni ke spáse, zlí budou zatraceni.

certik 6.6.2009 16:33

Re: Ano,

pozor pozor, rana krestanska cirkev zastavala teorii svobodne vule a nikoliv teorii predestinace. Nicmene pozdeji jim to prestalo byt tak jasne.

Nemo 6.6.2009 16:37

Re: Ano,

(Jan 5:28-29) Nedivte se tomu, neboť přichází hodina, kdy všichni v hrobech uslyší jeho hlas a vyjdou: ti, kdo činili dobré, vstanou k životu, a ti, kdo činili zlé, vstanou k odsouzení.

Nemo 6.6.2009 16:47

Re: Ano,

Ten verš navíc popírá představu Boží milosti. Pak se vyznejte v Bibli.

Tis 6.6.2009 16:50

Re: Ano,

Ježíš Kristus hlásal, že všichni jsou předurčini ke spáse a nikdo není předurčen k zaracení. Do pekla půjdou lidé na základě svých skutků, podle svého svobodného rozhodnutí. Katolická církev hlásá svobodnou vůli člověka rozhodnout se pro dobré a pro zlé. Svobodnou vůli zavrhl Luther a predestinace v podstatě také. Boj o svobodnou vůli svedli jezuité s jansenisty. Bůh, který předurčuje někoho do pekla není Bůh Ježíše Krista, to je něco mezi Allahem a svévolným Diem (Jupiterem). Takového Boha bych nemohl milovat, maximálně se Ho bát.

Nemo 6.6.2009 17:01

Re: Ano,

To ale snad nemáte z Bible, možná z katechismu. V Bibli se píše něco jiného:

(Ř 9) 11 ...Aby však zůstalo v platnosti Boží vyvolení, o kterém bylo předem rozhodnuto a které nezávisí na skutcích, nýbrž na tom, kdo povolává... Neboť je psáno: "Jákoba jsem si zamiloval, ale Ezaua jsem odmítl." Co tedy řekneme? Je Bůh nespravedlivý? Naprosto ne! Mojžíšovi řekl: "Smiluji se, nad kým se smiluji, a slituji se, nad kým se slituji." Nezáleží tedy na tom, kdo chce, ani na tom, kdo se namáhá, ale na Bohu, který se smilovává. Písmo přece říká faraónovi: "Vyzdvihl jsem tě, abych na tobě ukázal svou moc a aby mé jméno bylo rozhlášeno po celé zemi." Smilovává se tedy, nad kým chce, a koho chce, činí zatvrzelým.

certik 6.6.2009 18:29

Re: Ano,

No jo, to citujete ze stareho zakona a tam bude nejaky ten rozdil. Tyhle diskuze ohledne nabozenske doktriny jsou stejne jen pretahovacky ohledne toho kdo pujde na hranici a kdo si misto toho da pecene kure.

Nemo 6.6.2009 18:35

Re: Ano,

Ne, to je citát z Nového zákona, z Epištoly sv. Pavla Římanům.

I-Worm 6.6.2009 18:42

Re: Ano,

to je další zločin husitů, že požadovali svobodné čtení Bible. Kdybychom byli odkázáni na to, co nám z ní přečte pan farář, bylo by všechno jasné!

strejda 6.6.2009 21:08

Re: Ano,

R^

Jura Jurax 6.6.2009 22:36

Re: Ano,

Ono bible je jako všechny dostatečně tlusté svaté či pfilozofické knihy plná sentencí, které lze užít k podpoře jakéhokoliv názoru, jakož i k podpoře názoru přesně opačného - jaký hledá, takové najde. Proto je to taky svatá kniha - má holt furt pravdu

Elijáš 6.6.2009 18:41

Re: Ano,

je to stejně zrůdné jako když někdo řekne že žid, cikán, černoch, nebo naopak běloch je předurčen k tomu a k tomu protože je to žid, cikán, černoch nebo běloch. Vy tvrdíte že něco takového učil Ježíš? Tak to se mýlíte. Pouze Hus, Kalvín a jim podobní "deformátoři" překroutili podle svého mínění části Písma.