29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

MÉDIA: O verbálním bullshitu, aneb Jak bude těžší nebýt paranoidním

Je to (zatím) stále ještě víceméně blbost, ale v delším časovém horizontu potenciálně převratná. Pojďme se tedy nad ní a jejími důsledky trochu zamyslet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 20.2.2023 17:43

Jo, nějakou práci úředníků by ta umělá blbost jistě nahradit mohla. ;-D

P. Kubáč 20.2.2023 11:11

V roce 1997 jsem do "AltaVisty" - což byl tehdejší ekvivalent Googlu chtěl zadat co nejkontroverznější otázku - tak jsem zadal "how to make nuclear weapon" ( jak vyrobit jadenou zbraň) A dostalo se mi stovek stran detailních návodů, technických výkresů a dokonce několik mezinárodních telefonních čísel na chlápky "kteří umějí věci obstarat"

Simsala-bim - 26 let "zdokonalování" - a dnes když zadáte cokoliv do kteréhokoliv vyhledávače - vyleze ven nějaký bezcenný paskvil, nebo vůbec nic - jako projev cenzury.

Za dalších 20 let se vývoj opět posune - dostanete tuny uměle generovaného blábolu typu "pes jitrničku sežral", ale informací v tom bude ještě méně nežli dnes.

Chraňte knihy a kopírujte si na domácí disk vše co jste našli na Internetu a má to pro vás sebemenší hodnotu, protože za pár let na Internetu nic takového nebude.

J. Kostelanský 20.2.2023 12:24

Návrh na výrobu té jaderné bomby byste zde mohl zveřejnit? ;-D

P. Kubáč 20.2.2023 13:05

Problém byl v tom, že datový objem obsáhlých návodů na atomovku bylo více než kolik jsem v roce 1997 vlastnil 3.5 palcových disket.

V. Novak 20.2.2023 16:15

A každý začíná "Opatřete si XX kg uranu obohaceného na 95%", případně YX kg zbrojního plutonia.

A to je zádrhel hned na začátku...

Ještě nikdo si jadernou bombu podle internetu nepostavil. Ale je fakt, že dnes byste se místo odpovědi spíše dočkal návštěvy nenápadných pánů...

R. Langer 20.2.2023 17:43

Asi tak. ;-)

M. Sedláček 20.2.2023 16:37

Být vámi dneska bych už otázku "how to make nuclear weapon" do Google nepokládal. Leda tak přes několik anonymních vpn ;-D

R. Langer 20.2.2023 17:45

Tak zrovna v tomhle případě bych strach fakt neměl. ;-D

P. Vychodil 20.2.2023 10:23

no, dosud mnozí občané tvrdí "to říkali v televizi (radiu, na Seznamu.cz,...) to musí být pravda

k těm se v blízké budoucnosti připojí další významná skupina, která bude spoléhat na objektivitu AI.

Přičemž již slovo "inteligence" mnohé bude svádět k tomu, považovat schopnosti stroje za blízké, podobné lidské inteligenci a proto mu budou hodně věřit...

Ś. Svobodová 20.2.2023 9:30

Už delší dobu mám pocit, že i jeden z pravidelných diskutujících na NP by mohl být umělý bullschiter nasazený neziskovkou nelez.cz.

P. Vychodil 20.2.2023 9:50

R^, ten je ale z pravěku, umí jen klít a nadávat...

ale máme zde i experta, udělící rady všem a o všem

P. Diviš 20.2.2023 10:31

A několik dalších z politické divize Agrofertu, další z petrohradské trollí farmy.

R. Langer 20.2.2023 17:48

No, z konkurenční politické divize je jich tady taky jak na*ráno. O Bruseloušské trolí farmě ani nemluvě. ;-D

R. Langer 20.2.2023 17:44

R^ ;-D

V. Novak 20.2.2023 9:03

Jak ukázala Sokalova aféra už v roce 1996, není třeba, aby byl text nějak hluboký, ba aby měl vůbec nějaký smysl, aby byl uveřejně n časopise, jenž se vydává - a je čtenáři považován - za seriózní. Stačí, aby byl dostatečně nesrozumitelný, obsahoval módní a pro redakci milé floskule a hlavně vyjadřoval ideologii redakci vlastní.

Pravda, tenkrát to napsal nerobot Sokal sám, ale od té doby se dá použít i generátor náhodných textů. AI není nutná.

E. Tkadlec 20.2.2023 16:40

Jistě, to byla léčka na užvaněné humanitní vědy, které jsou plné levicového sentimentu. Stačí pár modních slov a odkazů na autority. AI zatím ovšem neumí sbírat empirická data a tak poznávat svět kolem nás. Proto mají přírodovědci dočasnou výhodu.

P. Pepax 20.2.2023 8:48

Souhlas s autorem, tzv. AI se dá v současnosti použít asi pouze pro žvanění, žvanilů je na světe velmi hodně, takže AI pouze rozšíří jejich počet.

F. Navrátil 20.2.2023 8:03

Verbální projevy umělé inteligence mi svojí povrchností, nerespektováním faktů a účelovostí připomínají projevy politiků nebo aktivistů parazitických neziskovek.

J. Anděl 20.2.2023 8:22

A spousty dalších lidí.

Proto bude těžké je odhalit.

P. Vychodil 20.2.2023 10:25

a to je naprosto logické, neb AI je trénováno (i) na těhle blábolech...

R. Gramblička 20.2.2023 7:57

článek citovaný z NYT od Kevina Roose je bohužel za paywallem, ale včera vyšel o něm článek na Štandardu.

Stejně jako tohle od Mariána, poněkud znepokojivé čtení

L. Burget 20.2.2023 7:51

Vývoj těchto "kecacích umělých inteligencí" nevěstí nic dobrého, ani kdyby nebyly zneužité pro mocenské cíle, a ony jsou a budou. I kdyby ale nebyly, tak to zvýší nedůvěřivost a nevraživost na sociálních sítích, diskuzních fórech a podobně. Nepoučitelný optimista ve mně však vidí i šanci na to, aby lidé byli opět fyzicky spolu a povídali si z očí do očí.

P. Vychodil 20.2.2023 13:45

jak zní oblíbené rčení mladistvých "sorry vole"...

koukni do metra, autobusu, vlaku,...do lepších hospod...ticho, i nezdomovci koukají do mobilů...

ano, fyzicky spolu, ale duševně ? odpověz si sám...

a abych byl dostatečně jizlivý, tato nová generace sice bude (možná) pořád fyzicky souložit, ale s virtuálním, pro ně na internetu vybraným ideálním partnerem...

rád bych sdílel tvůj optimismus, ale dodej mi trochu více víry...

J. Kostelanský 20.2.2023 7:07

Umělá inteligence je teprve na začátku. A její význam, potažmo nebezpečí se dost přeceňuje. Stejně tomu bylo v 60. a 70. letech, kde v literatuře a filmech s prvky sci-fi byly počítače vnímány jako věcička, co sama vyřeší téměř každý problém. No, nevyřeší. Výstupní data z počítačů jsou jen tak dobrá, jak dobra jsou data vstupní.

S umělou inteligencí (AI) je to podobné. Čím ji nakrmíte, takové bude poskytovat odpovědi. S jedním podstatným rozdílem - zatímco u klasických programů máte plně pod kontrolou, jak se s daty dělá, u umělé inteligence je to problém. Něco vyplivne, ale vy nemáte možnost zjistit, jak k takovému závěru dospěla.

Umělá inteligence "jenom" všechny informace rozebere "na součástky", a jako lego je nově poskládá. Tím může poskytnout zcela nový pohled na něco důvěrně známé. Např. AI je schopna jen z pohybu kyvadla určit proměnné a odvodit vzorce, podle kterých se to kyvadlo pohybuje. Dělalo se více takových pokusů, a AI byly schopna určit složité vzorce i s 8 proměnnými.

Největší nebezpečí je v poskytnutí rozhodovacích právomocí umělé inteligenci. Čím větší budou, tím větší nebezpečí. I umělá inteligenci se bude dát hacknout. Jen jinak. "Dokrmením" takovými informacemi, které ovlivní, potažmo mohou ovlivnit její rozhodování ve prospěch hackerů.

Každý vynález lze využít na dobré i špatné účely. Já bych největší přínos AI viděl v tom, že veškeré informace, poznatky a vědomosti, které máme, nějakým způsobem zpracuje, a poskytne nám na ně zcela nové pohledy. Ale jen jako doporučení - konečné rozhodnutí bude muset být pořád na lidech.

V. Mokrý 20.2.2023 7:43

Jo, dobrý sluha,

zlý pán !

P. Sura 20.2.2023 12:15

Z toho lze odvodit, že tzv. "klimatické modely" předpovídající konec světa jsou TAKY výplodem AI, cíleným na výběr peněz od obyvatel k podvodníkům.

J. Majzlík 20.2.2023 17:30

Jsa v oboru AI laikem, dovoluji si zde připojit rovněž několik poznámek k rozsahu věrohodnosti výstupních výtvorů AI.

Pokud se do systému zadá požadavek na zpracování témat, týkajících se na příklad podílu práce na polidštění opice nebo přínosu OZE ke zvýšení energetické bezpečnosti státu, dostane se nám k ruce perfektně zpracovaný mainstreamový blábol, který může studentu měkkých oborů zajistit postup do vyššího ročníku.

Pokud od něj budete chtít, aby nalezl spojitosti mezi několika zdánlivě nesouvisejícími obory, o nichž je v odborných kruzích vedena ostrá diskuse, pravděpodobně vás zavede na falešnou, v lepším případě bezcennou stopu. V takových situacích se člověk stává jediným arbitrem poznání. Jako příklad zde může sloužit zkušenost, kdy se řešení průběhů dynamických procesů, probíhajících v elastickém prostředí metodou konečných prvků (v počátcích PC) setkávalo tu s pochopením, tu s krajním odsudkem. Podobně by se pomocí analýzy pomocí AI nedal předem definovat průběh jevu, jehož charakteristiky by bylo nutno postupně definovat a zpřesňovat teprve s příchodem vyspělejší přístrojové techniky.

Další obor využití umělé rešerše a zpracování jejích výsledků jako způsobu opisování opisovaného může mít při zvýšené opatrnosti s nakládáním získaného materiálu i určitý význam.

J. Anděl 20.2.2023 7:02

Trh volá či bude volat po autorizovaných a certifikovaných textech/autorech.

A diskuze s neautorizovanými příspěvky a autory již dneska naprosto postrádá smysl.

J. Pokoutný 20.2.2023 8:01

Že byste si chtěl dopisovat jen s Radou nebou Rybnickou, protože ostatní budou mít ban / nebudou se moci registrovat? Přeji zajímavé debaty.

J. Anděl 20.2.2023 8:07

Ti pro mě nejsou o nic věrohodnější než vy.

Nemyslel jsem certifikát správné ideologie, v souvislosti s tímto článkem spíš certifikát toho, že nejste robot.

Ale jinak samozřejmě u odborných textů i certifikát věrohodnosti, ovšem to se netýká internetové diskuze.

Ani netvrdím, že to chci, píšu, že po tom podle mě volá trh. Ostatně i Twitter má jakési proto-certifikáty - ověřené účty.