8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

MÉDIA: Maturita dříve a dnes

Zpravodajství České televize stále úspěšněji konkuruje bulvárním kanálům. Zatím ještě postrádá zprávy ze života tzv. VIP „osobností“, ale to, co jsme se dozvěděli 28. 4. považuji vskutku za zprávu století.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Klepal 2.5.2018 9:14

lomenec a lomitel

Lomenec a lomitel je přijatelná inovace, vždyť existuje dělenec a dělitel, což je totéž jako čitatel a jmenovatel. Pokud někdo umí tuto nebo jinou svou definici používat a objasnit své matematicky odlišné představy, měl by být svými učiteli vysoce hodnocen, protože matematika není biflování pouček, ale způsob myšlení.

J. Klepal 2.5.2018 9:17

Re: lomenec a lomitel

Jinak mediální humbuk kvůli naprosté kravině pouze ukazuje, jak jsou tzv. přijímací testy hloupé a škodlivé, zvláště pokud mohou vliv na osud mladého člověka.

V. Novák 2.5.2018 9:43

Re: lomenec a lomitel

To není mediální humbuk a kravina.

Přijímací testy nejsou hloupé a škodlivé, hloupé a škodlivé jsou jenom mizerné přijímací testy. A to testy obsahující takové chyby, jednoznačně jsou.

J. Malá 2.5.2018 9:49

Re: lomenec a lomitel

Kdesi jsem četla, že autoři testů jsou prý unaveni, že je toho moc a proto dělají chyby. Doposud jsem myslela, že autoři mají na to, aby nad nimi seděli jeden celý rok. Viditelně nestačí. Vidím jediné východisko. Maturovat jen jednou za pětiletku nebo vyměnit autory. A nejlíp celý systém...

V. Novák 2.5.2018 14:12

Re: lomenec a lomitel

Pokud je vytváření testů pro autory natolik únavné, bylo by jen humánní, kdyby jim bylo umožněno jít se živit něčím jiným, méně náročným.

Pro ně...

J. Chaloupka 2.5.2018 8:50

Jo a infinitiv je neurčitek. To jen pro pořádek.

.

M. Malovec 2.5.2018 8:47

Víte, jak to dopadne

s tím prokletým "č"? Ústav pro jazyk český, tak rád inovativní č prostě zruší. Proč přemýšlet kde "i", kde "y", stačí jedno. Proč přemýšlet kde "s" a kde "z", už neplatí "s povrchu" a "ze stolu". Pryč s "Č" a po problému. Rázem bude více odmaturovaných.

R. Langer 2.5.2018 9:20

Re: Víte, jak to dopadne

No, zrovna to "s povrchu" a "ze stolu" byla zhovadilost, protože se 2. pádem mám prostě Z koho Z čeho, takže jestli to vezmu ze stolu nebo z povrchu stolu nebo z kopce pro mě bylo vždycky totéž. Taková výjimka byla na nic. S se pojí se 7 pádem a tak je to správně.

M. Malovec 2.5.2018 11:33

Re: Víte, jak to dopadne

Pokud nás v padesátých letech učili, a co stálo v Pravidlech českého pravopisu, pak se píše s ve významu "s povrchu pryč" a z ve významu zevnitř. - s desky stolu - ze zásuvky stolu. Dopravní značka - cyklisto sesedni z kola je tedy podle mého pravopisu špatně. Snad pro nás, kteří jsme jezdili pod rámem kola - tedy v kole, by to mohlo být OK. Pro ÚJČ to může být, ale co může, to nemusí. Patřím totiž do minulého století a češtinu nás "učil" František Trávníček.

R. Langer 2.5.2018 12:29

Re: Víte, jak to dopadne

No, a pro mě to vždycky znamenalo sesedni Z (koho, čeho) něčeho, i když mě to učili jinak, takže teď je to podle mě správně a před tím to bylo blbě. ;-)

F. Houžňák 2.5.2018 16:32

Ano, primitivnější jedinci nepotřebují rozlišovat

ve své mluvě skutečnosti, které jsou v realitě různé. Jedinci méně primitivní rozlišují "se stolu" a "ze stolu", protože jsou to dvě různé věci, vy to ale zjevně nepotřebujete. Vy druhý páde.

J. Pernica 2.5.2018 8:31

Maturita a VŠ diplom

je jakousi zárukou toho, že ten člověk něco umí (mělo by to tak být). Bohužel kulaté razítko na maturitním vysvědčení nebo diplomu je také bránou k teplému místu ve státní správě a je bohužel úplně jedno z jakého typu školy to je.

Takže pokud tomu nebudeme říkat maturita, tak potom nemusí být státem stanovena alespoň nějaká úroveň znalostí. Takže maturita na konzervatoři a diplom z *AMU* je pouze výuční list komedianta, který může být tupý jak poleno, jen umí hezky zpívat nebo zarecitovat básničku, ale správně by tu básničku ani neopsal.

Nastavme systém tak, že do státní správy může nastoupit člověk až po 20 letech práce v soukromém sektoru v oboru (ekonom, právník, ředitel, údržbář, ...) a pak nemusíme řešit maturity a VŠ diplomy. Soukromý sektor maturita ani diplom a známky na nich nezajímají.

V. Kotas 2.5.2018 11:56

Re: Maturita a VŠ diplom

Ono by stačilo 5let praxe u soukromníka a roční zkušební doba.

R. Langer 2.5.2018 12:38

Re: Maturita a VŠ diplom

Souhlas.

D. Procházka 2.5.2018 14:48

Re: Maturita a VŠ diplom

Nemáte pravdu v tom, že soukromý sektor maturita ani diplom nezajímají. Většinou zajímají, protože střední i vysoká škola přece jenom dávají jakési osvědčení o základní kvalifikaci, naopak neschopnost vystudovat dává také osvědčení. ale kromě toho mají ještě další požadavky. Géniů, kteří vysokou v technickém oboru nepotřebují, se moc nerodí.

K tomu druhému, že by do státní správy nastupovali lidé po dvaceti letech praxe - chtěl bych vidět ty zástupy úspěšných právníků, manažerů, kvalitních personalistů, referentů a skvělých údržbářů, jak se hrnou do sešněrovaného systému s tabulkovými platy.

R. Szewczyk 2.5.2018 7:21

hm

pokud bude existovat požadavek na uklizečku s maturitou, pak budou i maturantky , co nechápou zlomky,

E Kocourek 2.5.2018 6:31

Státní maturita na školách uměleckého směru nesmyslem?

Musím pana autora opravit: státní maturita je naprostým nesmyslem nejen na školách uměleckého směru, ale na všech školách všech směrů. ////

A ještě jednou musím pana autora opravit: státní maturitu nevymyslel CERMAT. Státní maturitu a CERMAT vymysleli etatisté napříč politickým spektrem, kteří usoudili, že stát se lidem do života málo sere a musí přitvrdit. ////

R. Langer 2.5.2018 7:33

Re: Státní maturita na školách uměleckého směru nesmyslem?

Ano, na některých školách je maturita nesmysl. Otázkou ovšem je, proč ji tedy ty školy nabízí? Co kdyby ty školy byly prostě BEZ maturity?

J. Strakoš 2.5.2018 6:30

Počet hlásek

U "aféry" s chybou o počtu hlásek bohužel chybí jedna z maličkostí - samotné opodstatnění potřeby této znalosti (kromě zkoušky a testů samotných). A to jako by nikdo neviděl ani nerozporoval. Podle mě to také byl důvod, proč to komise přehlédly.

Například shoda podmětu s přísudkem je důležitá pro pravopis, ale počet hlásek v kořenu slova? Nevymýšlíme opravdu umělé, v praxi nepoužitelné věci k učení, s velkou pravděpodobností na úkor těch užitečných?

R. Szewczyk 2.5.2018 7:25

Re: Počet hlásek

přesně tak reagují ti, co by nikdy neměli na to, složit maturitu, ačkoliv ji zcela záhadným, pro ty starší, složili,

J. Strakoš 2.5.2018 8:00

Re: Počet hlásek

Tak mojí charakteristiku by jsme měli. :-)

Předpokládám, že Vy jste zcela pro, aby se žáci věnovali těmto pojmům a trávili čas jejich učením. A jakákoliv debata o nějakých hranicích/mezích v předmětu učení je zbytečná a bude považována za hloupou. Je to tak?

R. Szewczyk 2.5.2018 8:54

Re: Počet hlásek

ano, ovšem, zadám scela zbytečnou otázku, nicméně zkuste ji odpovědět bez přítele gůgleho, a to : proč je sin 30st. roven právě 0,5, no , obdobná otázka na uředníka, do kdy odpoví na vaší žádost, jest zodpovězena , že do třiceti dnů, a že je to podle zákona, že jest to odpověď idiota, který získal mgr obdobným způsobem , poznáte jen pokud chápete psaný text a mluvené slovo, a k tomu slouží mimo jiné i ty pojmy, ha ha ha , zhlediska státu, jest ovšem vzdělaná a chápající skupina obyvatel kontraproduktivní, proto asi upadek vzdělání.......

F. Houžňák 2.5.2018 9:18

A to já to s tím sínusem vím,

kde se můžu hlásit o odměnu?

R. Szewczyk 2.5.2018 9:33

Re: A to já to s tím sínusem vím,

pokud zodpovíte správně, nemine vás dobrá flaška, však upozornuji, že otázka jest záludná,

V. Novák 2.5.2018 14:18

Re: A to já to s tím sínusem vím,

Protože sin(30°) = 1/2 sin(60°) a rovnoramenný trojúhelník s vrcholovým úhlem 60% je rovnostranný.

Kružnice, tětiva, úhel, osa úhlu...

R. Szewczyk 2.5.2018 16:22

Re: A to já to s tím sínusem vím,

nechcá se smát musím se smát, není tomu tak, a nečekám, že někdo správně odpoví, důležitější jest, zda se Rychlý voženil s Adamovskou v růžovce

F. Houžňák 2.5.2018 16:28

Ale je to tak, akorát vy to nechcete přiznat,

rovnostranný trojúhelník v jednotkové kružnici, třeba napravo, má všechny strany stejné a rovné jedné, vrcholový úhel u středu kružnice rozpůlíte a máte 1/2 : 1 a to je ta polovina. Hlavně, že děláte chytrého.

V. Novák 3.5.2018 12:34

Re: A to já to s tím sínusem vím,

Čemupak jste neporozuměl bez obrázku?

J. Schwarz 2.5.2018 21:07

Re: Počet hlásek

Odpověď je snadná - tak ta funkce byla definována.

V. Novák 3.5.2018 12:39

Re: Počet hlásek

Ne - ta funkce je definována nejen pro úhel 30°.

Je definována (až na znaménka) jako polovina délky protilehlé tětivy k poloměru kružnice. Pro úhel 60° to dává rovnostranný trojúhelník, tedy tětiva je rovna poloměru a pro 30° je to tedy polovina.

Takto byl skutečně sinus historicky definován, původně se totiž počítalo s tětivami