3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

LÉKY: Kdo může za kritickou závislost na Číně?

Deset let mi protikorupční organizace kontrolovaly všechny nákupy, zda nakupuji za nejlevnější ceny. A tak jsem během těch deseti let přenesl všechny nákupy do Číny!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 9.3.2023 10:25

Díky za odpověď. Není moc obsáhlá, chce-li člověk říct něco složitějšího, bez jisté obsáhlosti se neobejde.

Já nejsem letec, ale stavař, ale dovolím si jednu vzájemnou analogii: Ptáte se, zda má smysl stavět nové továrny, když tady jsou ty původní. Továrna totiž není jen barák, stejně jako letadlo není jen trup. Neboli chtít pro novou výrobu použít starý zanedbaný barák je do jisté míry podobné, jako chtít udělat moderní letadlo z nějakého vraku vytaženého z kopřiv.

Jistě, možné to je, ale nakonec byste skončil tak, jak píše Terry Pratchett o 9 000 let staré sekeře prvního trpasličího krále: "Jistě, hlavice občas dostala modernější tvar a také topůrko bylo několikrát vyměněno, ale pořád to byla 9 000 let stará sekera prvního trpasličího krále".

Problém "montovna" má, podle mě, svůj prapůvod ve čtyřiceti letech socialistického zanedbávání údržby (techniky i známostí) a modernizace. Když nakonec vypukla svoboda, ukázalo se, že socialistické výrobky jsou třeba i dobré, ale A/ nejsou načinčané iksletým zanedbáním designu a B/ není je komu prodat, protože východní trhy neměly peníze (a my taky ne, abychom jim mohli půjčit) a západní našim výrobkům jednak nevěřily a jednak měly svoje osvědčené dodavatele. A na změnu jsme neměli ani peníze, ani důvěru těch, kteří by nám (snad) mohli půjčit.

Mmch - ono to není tak zlé, jak se píše. Já třeba hodně najezdím vlakem. Ty špičkové (pendolino, railjety, mnohé vagóny na linkách EC) jsou dovezené, jezdí tu, především v rukou "soukromníků" (Arriva; GW train) ojeté repasované motoráky, ale funguje tu i výroba vlaků nových a zásadní rekonstrukce těch starých, určených ne na špičkové výkony konkurující letadlům, ale na takovou tu pracovní dopravu do práce, na výlety... VELMI reklamní článek třeba zde: https://www.denik.cz/cesko-a-eu/mmr-eurofondy-brno-vlaky-interpantner-20220225.html. Seriózněji zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Vagonka.

V. Čermák 8.3.2023 19:27

Kapitalismus bez přívlastků se řídil ekonomickou výhodností a ekonomové tudíž s Čínou kapitalisticky obchodoval a ovšem mimo mopslíky typu ČR nadále obchodují. Na vás ovšem Příliš Složité...;-D

M. Grundmann 8.3.2023 1:39

Je zajímavé, že všichni oslavují Havlovu "politiku lidských práv". Součástí této politiky byla i válka se Srbskem. Tato politika je nepřátelská vůči vnějšímu světu a z mého hlediska zcela nesmyslná. Možná vychází z představy, že je situace ve světě podobná komunistických diktaturám ve východní Evropě. V těchto zemích existovaly vlády porušující lidská práva, proti kterým stála většina místního obyvatelstva. Taková situace je však naprosto výjimečná a je vůbec otázkou, zda podobné režimy ještě existují. Většina konfliktů ve světě je jiného charakteru, jedná se o různé etnické a náboženské konflikty apod., jejichž účastníky je i samotné obyvatelstvo. Vést politiku "lidských práv" proti samotnému obyvatelstvu, kdy je toto porušování lidských práv schvalováno velkou částí obyvatelstva, je naprosto sterilní a nikam nepovede. V Číně je protitibetská a protiujgurská politika podporována vetšinou čínského obyvatelstva a útoky na čínské obyvatelstvo z naší strany nejenže nepřinesou nic pozitivního, ale pouze nás poškodí. V žádném případě nepovedou ke změně čínského režimu, spíš jej posílí a zradikalizují.

J. Hudec 7.3.2023 23:44

Na zdvořilý dotaz zdvořilá odpověď.

Je mi skoro 70 let a mnohé jsem v životě zažil. Otázky KDYBY jsou z kategorie fiktivních, snaha postavit gigafaktory je děj z kategorie reálných. Tudíž nevím co by bylo KDYBY, nad tím bychom mohli diskutovat do nekonečna.

Nejsem si zcela jist, zda dává smysl stavět nové továrny, když jsme nechali zdevastovat/zplanět ty původní. Výroba elektřiny? Trochu jsem se přimotal k výrobě technologie jaderných bloků ve Škodě Plzeň, kdy jsme byli (mám na mysli Československo) schopni postavit jadernou elektrárnu na špičkové světové úrovni. Tak se vyráběla elektřina. Dnes být subdodavateli pro Německé firmy....? Smutný osud.

Takže kdyby výroba jaderných technologií pro výrobu elektřiny - proč ne? Jenže to už je právě jen ta fikce.

P.S.: J. Hudec, (kdysi) záložní důstojník meteorologické služby v hodnosti kapitána, ČVO 921 dozorčí synoptik, 5. letecký stíhací pluk, Plzeň Líně. Mimochodem - třeba ten cvičný L39 Albatros (vyzkoušel jsem) létal báječně a byl také něčím, co stálo za výrobu. A dnes? Po "americké" eskapádě s neprodejnou L159 Alca zase jen oživený L 39 NG.... A teď na mě někdo s baterkami? Poslat do hajzlu, co jiného?

Omlouvám se, je to moc obsáhlé, poslední věta by vlastně stačila.

:-D

L. Žaloudek 7.3.2023 22:39

Košile nestála dvě kila!

P. Diviš 7.3.2023 20:58

Jako obvykle, nepochopil jste. Ekonomové nedělají zákony ani směrnice.

M. Pivoda 7.3.2023 20:44

V prvním odstavci článku Jirsa argumentuje, že za závislost na Číně v podstatě jsou zodpovědní ekonomové. Tečka.

V. Petr 7.3.2023 20:13

U nás se tomu říká "hanobení," "popírání," "schvalování" atd.

Připomínám, že "hanobení státu světové socialistické soustavy a jeho představitele" jsme tu měli už za komunistů.

J. Jurax 7.3.2023 20:01

No, máte-li jako kritérium nejnižší cenu a nákup ze cenu vyšší musíte obhajovat mj. i proti antikorupčním řvounům, svět se stává složitějším.

Mimoto jsme zemí vzdělanců, takže každý blbec umí ze dvou čísel vybrat to nižší. Ovšem porovnat technické parametry třeba rotačních uňuchadel obecně a pro zamýšlený účel speciálně, výhodnost nákupu v celém kontextu etc. už ten blbec neumí. Poněvadž ani neví, jak se liší rotační uňuchadlo od uňuchadla lineárniho a co a k čemu to vlastně je.

J. Jurax 7.3.2023 19:52

Zatím.

J. Jurax 7.3.2023 19:39

No, třeba výroba tiskařských strojů v Adastu Adamov byla přes privatizaci prostě likvidována.

J. Jurax 7.3.2023 19:35

Co z toho bude mít - inu, přinejmenším uspokojení, až jim ty vidle zarazí do hýždí ...

P. Hák 7.3.2023 18:45

No, ale my nevíme, zda jsou Číňané orientovaní proti komunistům tak, jak byli Češi v 80. letech. Tipl bych, že spíše ne, asijská mentalita je jiná než naše, mají jiné tradice atd.

Aspoň u Vietnamců (ty znám lépe, o Číňanech mnoho nevím) to je opravdu odlišné.

P. Hák 7.3.2023 18:36

On ten Tchajwan je specifická záležitost, dělají se ramena, ale taky se obchoduje. Z obou stran. Nemyslím si, že tomu my nečíňané tak úplně rozumíme.

V. Braun 7.3.2023 17:47

Tak protikorupční organizace mohou za nákupy v Číně? To jako že se tom vymýtila korupce? A co nákupy přes podivné prostředníky? Jako důvod přenesení výroby to neobstojí.

J. Jurax 7.3.2023 17:45

Ano.

Kdo? A proč?

J. Jurax 7.3.2023 17:33

Váš pes Azor možná, ale Babiš a Okamura ne.

K. Nový 7.3.2023 17:21

A proč má být Gigafaktory zrovna na místě fungujícího letiště, v místě, kde není velká nezaměstnanost?

Z. Lapil 7.3.2023 17:01

Díky za poznámku.

Jen s zdvořile ptám - vlastně mi stačí, když se nad tím zamyslíte: KDYBY se v té gigafactory měla vyrábět klasická auta nebo nedejpámbu elektřina, tak by vám - usuzuju podle příspěvku - ta továrna nevadila?

Nepředjímám vaši odpověď (kecám, předjímám :-)), ale opravdu se poctivě ptám. Rád budu mile překvapen.

Z. Lapil 7.3.2023 16:56

To je jedna z mých námitek proti EU: jedním z výsledků jejich předpisů je, že se často nedozvím, kdo (koukám na to u potravin) tu věc vyrobil, ale určitě se (například) v Tescu dozvím, že jsem ji koupil, věřte nevěřte, v Tescu.

K dokonalosti to dovedl med v takových šestibokých skleničkách: "Vyrobeno z medů vyrobených v zemích EU a mimo země EU". Mám dojem, že to nebylo vázané na jeden obchodní řetězec.

J. Hudec 7.3.2023 16:52

Vážený pane Jirso, Vaše názory jsou mi většinou celkem blízké (např. NP Šumava apod.),ale dnes jste v jedné věci celkem uletěl, píšete:

Ostatně, na stejné stránce v PRÁVO je text s názvem „Proti gigafactory vytáhl do boje spolek Za klidný život“.

Ano, takhle jsme si občany vychovali. Nazývá se to „nároková společnost“. Elektroauto ano, ale výroba baterií ne.

Nemyslím si, že by odpůrci stavby gigafaktory (jako Plzeňák k nim také patřím) zrovna chtěli elektroauta, myslím, že k nim máme podobný vztah jako většina populace - nestojíme o ně. A to je jeden z řady důvodů, proč nestojíme ani o baterie do nich a tudíž ani o gigafaktory, v níž by mohli Němci provozovat své grýndýlové orgie.

Z. Lapil 7.3.2023 16:49

I chamtivost má dvě strany. V podstatě: nemůžu poctivě chtít co nejnižší ceny a co nejvyšší plat.

Respektive můžu, ale musím se smířit s tím, že svobodný trh (nikdo mi nekecá do toho, co a za kolik si koupím) je jediný mechanismus, který - skrze konkurenci - zařídí kompromis.

Jakmile vláda nebo kdokoliv poručí "bude se vyrábět tohle a bude se to vyrábět za tolik", nutně ten kompromis netrefí a buď se bude vyrábět moc a bude "se" to zahazovat, nebo toho bude nedostatek. Jak se zdá, dotace do zemědělství zvládnou obojí zároveň: aspoň podle novin je potravin nedostatek a zároveň se jimi plýtvá.

R. Holub 7.3.2023 16:33

P. Sargote, mate pravdu. Ironie je ze vlastne meli ti demagogove Marx a Lenin pravdu. Tato kratkozraka bezuzdna honba za ziskem nakonec znici i ty posledni tvorive sily ktere nas drzi nad vodou. Jak to rika ten egyptolog Barta, cakaji nas tezke casy.

Z. Lapil 7.3.2023 16:10

Kdyby jenom Putin a kdyby jenom Mrzni, mrzni, vlčí chvost.

https://www.youtube.com/watch?v=Ndnk4V3Y_Pk

Z. Lapil 7.3.2023 16:01

Taky na kde kom. Mj. se dováží zhruba polovina potravin.

http://www.svycarsko.com/hospodarstvi/

Z. Lapil 7.3.2023 15:53

Vyvezeme elektřinu, dovezeme rajčata. Vyvezeme auta, dovezeme lokomotivy.

Například já prodávám svoje schopnosti a čas a za to nakupuju teplo, jídlo, benzín, zábavu... Přiznávám, zábavu skrze youtube občas kradu.

Z. Lapil 7.3.2023 15:50

Vy ale musíte mít ty komunisty rádi!

Jo jo, to musíme.

Z. Lapil 7.3.2023 15:48

P.S. Viz https://www.svatoplukzs.cz/wp-content/uploads/2023/02/Lidska-prava-zprava-i-zleva_konference.jpg.

Když něco podobného zkoušela za komunistů Charta 77, říkalo se tomu rozvracení republiky a padaly za to tresty vězení.

Jen ještě prosím - co přesně míníte těmi "četnými politickými procesy za to, co kdo řekl nebo napsal na Internetu"?

Z. Lapil 7.3.2023 15:44

Dejte si panáka nebo sklenku vína a zhluboka dýchat. Zatím mluvíte z cesty.

Z. Lapil 7.3.2023 15:42

V tom je právě prima volný trh: když se Čína rozhodne, že to či ono nebude dovážet, cena vyletí nahoru takovým způsobem, že po tom kšeftu skočí iks podnikatelů z celého světa.

Nakonec viz i ruský plyn: párkrát byly kohouty na pár týdnů uzavřeny, jedno proč (ano, vím, problémy s tranzitem přes Ukrajinu), a když "se" potrubí uzavřelo docela (a zase: je jedno, proč), cena vyletěla a vlastně během půldruhého roku klesla na takové hodnoty, že se problém "jestli nakoupím" vrátil ke klasickému "za kolik nakoupím".