26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

KOMUNISTICKÉ ZDRAVOTNICTVÍ: Bídné! Chyběly léky a přístroje

O zdravotní péči v éře rudé totality se často povídají báchorky, ve skutečnosti za moc nestálo. Dokonce se stalo i příčinnou odpudivého a zločinného vydírání státní bezpečností. Pravdu je dobré si připomínat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Kusák 3.12.2022 8:24

K čemu je dobré vracet se k nějakému dávno zapomenutém u režimu, který vznikl jako produkt poměru po skončení druhé světové války. Kolik lidí v produktivním věku si reálný socializmus v čele s e kráse ještě pamatuje? Já se spíše obávám o současné poměry ve společnosti, zdravotnictví nevyjímaje. A že jich dnešní systém má také docela dost.

J. Kindl 3.12.2022 8:20

„Byli jsme strašně technologicky zaostalí. Měli jsme sice kvalifikované doktory, kteří by pacientovi dokázali pomoci, ale neměli k tomu patřičný materiál. A ten, co byl, se schovával právě pro funkcionáře a komunistické vedení.“I kvůli tomu Československo až do roku 1989 zaostávalo za zbytkem západní Evropy co do úmrtnosti. Zatímco člověk v Rakousku se v roce 1989 dožíval 75 let, Čech umíral v průměru o čtyři roky dříve.

I. Pávek 3.12.2022 8:12

Nic takového jsem za svého života za socializmu neviděl, o ničem takovém jsem neslyšel. Žiju čestně a poctivě. Je ale fakt, že v nemocnici jsem byl vždy jen jako doprovod a léky jsem bral jen penicilín a acylpirín. Teď beru v lékárně jen nějaké mikroskopické množství potravních doplňků a těch je (kdyby to měl charakterizovat slovy básníka) jak namr daných.

M. Šejna 3.12.2022 8:11

Pan Ziegler musel za bolsevika hrozně trpět. Ani acylpiryn nedostal, když měl virózu. Povinné dětské očkování určitě dostávaly jen děti komunistických prominentní, takže Ziegler určitě musel přežít epidemii TBC, černý kašel, neštovice a dětskou obrnu.

Předpokládám, že Zieglerovi už vypadaly všechny zuby protože komunistický zubař neměl ani vrtačku.

Mě za bolševika operovali kýlu. Narkozu mi dali úderem paličkou a pak mě operovali kuchyňským nožem a sešili to na starém Singeru z dob první republiky. ;-D

M. Džmuráň 3.12.2022 8:05

V tomto případě má Ziegler zcela výjimečně naprostou pravdu. Jen trochu opomněl dodat, že se k takovému zdravotnictví v socialistické EU blížíme mílovými kroky.

M. Šejna 3.12.2022 8:05

Takže podepsal nebo nepodepsal?

L. Hančar 3.12.2022 8:00

Články pana Z skvěle doplňují svým zvláštním humorem jinak nudný obsah NP ( podobně jako komentáře autorů pod nickem Rada a Hájková). Řekl bych zcela v tradici skvělých blábolů geniálního Jaroslava Haška, t.č. neviditelného kandidáta na Hrad za Stranu mírného pokroku v mezích zákona.

J. Černý 3.12.2022 7:50

R^R^

J. Černý 3.12.2022 7:49

Jaké bylo zdravotnictví za první republiky ?

J. Karvaiová 3.12.2022 7:44

1/ i současné zdravotnictví je z daní a pojištění. Slovo bezplatné ten chudák autor asi nechápe. Nu.

2/i dnes některé věci u nás neumíme. Proč to mohu tvrdit? Protože můj příbuzný nyní leží v Londýně na operaci, kterou neuměl Motol ani jiná nemocnice u nás.

3/Léky? kdo z vás bere léky, jistě jste se již x krát setkal s tím, jéje, on je výpadek.

4/Jako dítě jsem potřebovala lék od firmy Sandos. Přes Červený kříž mi ho dovezli a to bez potřeby upisovat se STB pro mé rodiče.

Mluvíme o době před 30-50 lety a podobné problémy jako naše socialistické zdravotnictví mělo i to na západ. Pan autor z nás dělá blby, kteří uvěří kdejaké pohádce. mám příbuzné v Kanadě)utečenci na konci 60. let) a u nás si nechávali dělat třeba zuby. Socialistické. O světe div se. Kvalitně a hlavně levně.

P. Han 3.12.2022 7:33

Takže jste panu Zieglerovi nic nevyvrátil. Pouze jste se neúspěšně pokusil doplivnout.

P. Han 3.12.2022 7:30

On se za něj nebije v hruď, nýbrž pouze popisuje jeden z tisíců případů, jak to tenkrát fungovalo. Možná jste si jen nevšiml...

J. Kostelanský 3.12.2022 7:29

Opět jednou klasická demagogická zieglerovina. Kolik takových případů asi bylo? Ale autor to předkládá jakoby to bylo standardem tehdejšího zdravotnictví.

Ty léky z "kapitalistické ciziny" nebyly běžně dostupné z prostého důvodu: Československu akutně scházela "tvrdá měna", tedy měny západních států, za které by ty léky mohlo koupit. Ale tvrdá měna scházela všude: podniky nemohly např. modernizovat výrobu, protože stát by jim musel poskytnout západní měny na nákup technologie. A ty nebyly.

Nebo často se říká, že lidé nemohli do kapitalistické ciziny cestovat výhradně z politických důvodu, což je nesmysl. Proč tedy mohli ve velkém cestovat do Jugoslávie, když odtud se na Západ dalo "zdrhnout" relativně snadno? Do Jugošky vám totiž stát musel dát pas, do ostatních socialistických zemí stačila jen výjezdní doložka k občanskému průkazu.

Tím hlavním důvodem, zejména v 80.letech, byl akutní nedostatek tvrdé měny. Bylo by zvláštní, že by stát sice občany pustil cestovat na Západ, ale nedal by jim k tomu žádné západní peníze. Československá měna se na Západě vyměnit nedala, a také její vývoz z Československa ve větším objemu byl zakázán. Myslím, že hranice byla 500 nebo 1000 korun.

Pravdou ovšem je, že po roce 89 relativně rychle stoupl průměrný věk dožití možná i o 5-6 let, a to hlavně díky dostupnosti moderních léků ze Západu.

P. Dvořák 3.12.2022 7:24

;-D ;-D ;-D

P. Dvořák 3.12.2022 7:23

Já bych řekl, že to chápou. Ale v psychologii je známý fenomén, který je nazvaný "popírání". Nemá to nic společného se lží, ale lidská mysl paradoxně a zcela iracionálně prostě odmítá uvěřit některým věcem, i když je jasné, že se staly.

Typickým příkladem je smrt někoho blízkého. Zcela běžné jsou reakce typu: "To mi neříkejte." "To není pravda." a pod. Mnohdy neuvěří, dokud neuvidí.

Tuto schopnost si evoluce vytvořila proto, že přežití stále ještě živého jedince je důležitější, než jeho mysl zahlcená a ochromená tím, co se stalo a co nemůže změnit.

J. Dvořák 3.12.2022 7:17

Pane Zieglere, Vy jste musel být dítě prominentního komunisty. Protože nikdo jiný nedokáže na bývalý systém nadávat tak, jako tito převlékači kabátů.;-D;-D;-D

P. Boublíková 3.12.2022 6:53

Musím se poopravit. Autor nepíše o transplantaci ledvin, nýbrž o dialýze. A to je pravda, za totáče bylo dialyzačních přístrojů málo, kdežto dnes je jich dost pro všechny.

Došlo i k takovému absurdnímu případu, že si příbuzní na lékařích vynutili připojení na dialýzu pacientky ve stadiu klinické smrti, aby se rodina mohla s babičkou rozloučit.

R. Langer 3.12.2022 6:47

To je těžký, ono to dnes spousta lidí nechápe... ;-)

R. Langer 3.12.2022 6:44

Tak hlavně že tvůj příspěvek je všeříkající, soudruhu! ;-D

R. Langer 3.12.2022 6:42

Proto taky k našim zubařům jezdí celý svět. I s letenkami to vyjde prej dost slušně. Pro dělníka. ;-D

R. Langer 3.12.2022 6:40

R^ [>-]

R. Langer 3.12.2022 6:40

Hm, za kovidu prej u nás taky úplně fšechno chybělo, soudruhu! ;-D

R. Vacek 3.12.2022 6:38

Popisovat, že v chudé zemi je vše horší, než v zemi bohaté, je nudné, to ví každý.

Mnohem zajímavější proto je porovnávat země podobně bohaté, jak v nich je to bohatství rozděleno, jestli má každý nárok na přiměřenou zdravotní péči, nebo jestli existují velké skupiny, které nemají nárok skoro na nic.

A že i v chudých zemích může být zdravotnictví na podstatně lepší úrovni než u těch bohatších, ukazuje třeba Kuba, která může být inspirací pro řadu rozvojových zemí.

J. Dvořák 3.12.2022 6:34

Ano, autore. Máte pravdu, všechno stálo za prd. I ty prezervativy, protože jinak byste tady asi nebyl.

P. Dvořák 3.12.2022 6:33

Zkuste vyčkat "řádného" termínu např. ortopedické operace, kdy ležíte jak kripl a jste odkázán na zásobování, které vám přiveze rodina.

Ty obálky, které se dnes strkají do kapsy, jsou tenké jen proto, že máme bankovky v nominální hodnotě 5.000 Kč.

P. Dvořák 3.12.2022 6:29

Naopak. Mě by také zajímalo, zda se Ziegler s třiatřicetiletým zpožděním bije v hruď za práskače nebo za průkopníka pomalé euthanasie.

P. Boublíková 3.12.2022 5:45

Ano, komunistické zdravotnictví bylo vesměs bídné a do značné míry to souviselo s existencí železné opony - léky a přístroje západní provenience (včetně úplně jednoduchých, jako jsou glukometry) se k nám zkrátka nedovážely .

Jako příklad bych se zastavila právě u pomůcek pro diabetiky - ti ještě v roce 1990 sepsali petici prezidentu Havlovi, aby se zasadil o dovoz jednorázových injekčních stříkaček. Ano těch, kterých teď každý diabetik nafasuje bez problémů pytel v každé lékárně (ale většina nemocných používá přesnější aplikátory inzulínu) a které se válejí ve křoví, kam je zahazují feťáci. Co se týče glukometrů, jejich dovoz od počátku 90. let skokově prodloužil dobu života diabetiků s autoimunitní cukrovkou - asi o 20 let.

Co fungovalo za totáče dobře byla neonatologie (extrémně nízká novorozenecká úmrtnost už tehdy), pediatrie (zvláště preventivní programy - pravidelné prohlídky dětí a očkování) a medicína pro dorost. Vzdělanost lékařů byla výborná, nekvalita zdravotnictví byla dána skutečně nedostupností zdravotnických materiálů.

Ještě poznámka k transplantačním programům - ani dnes nedostane ledvinu, srdce atd. každý, kdo by tyto orgány potřeboval. Existují pořadníky, čekací listiny, kde se samozřejmě zohledňuje i věk pacienta.

"Bezplatné" zdravotnictví máme, vyjma stomatologie a zkrášlovací plastické chirurgie, máme i dnes. A také se platí z daní - zdravotní pojištění vyjma u státních pojištěnců není nic jiného než daň. Takže pokud chtěl autor článku říct, že bída komunistického zdravotnictví spočívala v tom, že na něj stát dával málo peněz - tak ne, v tom to nebylo. Ona ta železná opona totiž fungovala z obou stran a na vývoz spousta věcí ze západu existovalo embargo

P. Hatina 3.12.2022 5:17

Že bych připomenul jednu podstatnou věc, kterou je stále nutné mít na paměti. Totiž, že za socialismu patřilo všechno státu.

Všechny podniky (a tím i zisky z nich) , ale taky všechny nemocnice, zdravotní zařízení, lékárny , které naopak ten stát platil z veřejných peněz - čímž se rozumí, i ze zisků těch všech svých podniků.

Tudíž je naprosto zbytečná úvaha o tom jestli bylo zdravotnictví bezplatné, nebo jinak, byly to prostě státní výdaje - stejně jako řada jiných (na uřady, stavba silnic, nebo třeba tehdá i výstavba nových sídlišt).. Podle nějakého rozpočtu, kde na něco bylo, na něco nebylo. Ani dneska se nezaplatí z peněz na zdravotnictví úplně všechno co by se chtělo. A krom příjmů od zdravotních pojištoven (leč i ty jsou limitované) jezdí vedení z nemocnic žádat o peníze na výdaje navíc, politiky ve vedení státu..Komu se asi říká ve zdravotnitví kulich? ;-D

E. Novotny 3.12.2022 4:38

Nejen, ze ma autor pravdu, ale bylo to jeste horsi.

L. Novák 3.12.2022 4:33

Jaké? Budeme žrát bylinky s označením EKO a BIO. :-P