24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

KOMUNISTICKÉ ZDRAVOTNICTVÍ: Bídné! Chyběly léky a přístroje

O zdravotní péči v éře rudé totality se často povídají báchorky, ve skutečnosti za moc nestálo. Dokonce se stalo i příčinnou odpudivého a zločinného vydírání státní bezpečností. Pravdu je dobré si připomínat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Uhlár 4.12.2022 10:34

To nic, to přijde. Zase ale víte, jaký je rozdíl mezi holt a hold, a to Vás šlechtí a v těchto diskuzích staví nad průměr ;-)

D. Uhlár 4.12.2022 10:32

Až takové nesmysly to nejsou. Jistě, o detailech se dá polemizovat, ale nějak tak to je. IKEM není celé zdravotnictví

D. Laurencikova 4.12.2022 10:32

No jo, ta zkusenost mi holt chybi. ;-)

D. Uhlár 4.12.2022 10:30

Šlo, když člověk věděl kam, jen se to neplatilo ofiko, ale všimným bokem. V zásadě jako v Německu.

M. Pecina 4.12.2022 10:30

JJ, Chinin a klystýr... Asi moc čtete Švejka.

D. Laurencikova 4.12.2022 10:14

Ano, v Nemecku - konkretne muzu mluvit o Mnichove, jste nasel lekare, kteri vam napsali, o co jste si rekl. Mohl jste jit domu s taskou leku jako s nadilkou od Mikulase. Nebo jsou takovi, kteri se zameruji na vystavovani neschopenek. Kdyz se nekdo chce ulit, vi, kam ma jit. Neschopenku mu daji hned na prijmu, "Sprechstundenhilfe" (sestricky se jim nerika) jenom zabehne k doktorovi pro podpis. To v Ceskoslovensku neslo, pokud si vzpominam. To myslim tou "zodpovednosti". S chripkou do postele si muzete kazdopadne lehnout a cekat az prejde, jenom jako duchodce. Pracujici clovek potrebuje omluvenku. Uz chapete?

D. Laurencikova 4.12.2022 10:09

No, k doktorovi s horeckou a chripkou jde pracujici clovek prave kvuli te neschopence, pane Lazarku. To byla jeste jina doba, nebylo mozne poslat ji na telefonek nebo pres E-Mail. Budto prijel doktor, ve vaznem pripade, kdyz jste se mohl dohrabat do praxe, musel jste tam. Ostatne, na chripku umiraji kazdorocne tisice lidi, v Nemecku je to az dvacet pet tisic. Ja bych to za takovou "pitomost" ani nepovazovala. Neni covid take jenom jakasi "chripka", moudry muzi?

S. Lazárek 4.12.2022 9:31

Doktor plnil přání pacienta i co se léků týká? Hmmm. A s chřipkou k doktorovi chodíte proč? Uvařte si doma čaj a lehněte si do postele, co by měl s vaší chřipkou doktor asi tak dělat. Lidi jako vy zbytečně plní čekárny s pitomostma a na vážné věci pak není čas.

D. Laurencikova 4.12.2022 9:27

Mozna bylo to zdravotnictvi zodpovednejsi, nez to, jake jsem zazila od zacatku v Nemecku. Tam mel doktor radost, kdyz clovek vedel co chce, napsal mu to a mel vystarano. Nebo kdyz jsem prisla s horeckou a chripkou jak hrom, tak se me zeptal, jestli chci neschopenku. To by se me v ceskem socialistickem zdravotnictvi nikdo neptal. Neschopenku bych dostala zcela samozrejme a nez by me vypustili zas do prace, predchazel test na sedimetaci, jestli je clovek skutecne uz zdravy.... Tak to v Nemecku vubec nikoho nezajimalo. Tvoje vec!

D. Laurencikova 4.12.2022 9:23

A to je zajimave! Ten hantec byl priserny, ale nakazlivy. Z pocatku se clovek dela z toho lustig, ale za kratky cas v Brne jsem sama mluvila jak "brnenske kocorek". Krasny cas jsem prozila v tomto meste... Mozna se tam zahy zase vydam na inspekci, jak je to s tou novomluvou;-).

S. Lazárek 4.12.2022 8:57

České zdravotnictví bylo za komančů dobré nikoliv díky jim, ale jim navzdory. S materiálem a s léky to bylo ale tak, jak soudruzi dovolili, to je druhá věc.

P. Dvořák 4.12.2022 8:43

Ale Brno je betálný furt!

Jen ti mladí už nemluví hantecem a když se zaposloucháte, už nemluví ani česky. Tím ani tak nemyslím ty příšerné anglismy, ale spíš přízvuk, kdy na konci slov (vět) provedou jakési zvýšení hlasem, jako by se ptali a ihned očekávali odpověď, i když se na nic neptají.

V. Mokrý 4.12.2022 8:38

Pamatuji doby, kdy obvodní doktor se trochu člověku věnoval i tím, že kromě diagnózy, měl čas i náladu prohodit pár slov o životě.

Dnes je to spíše jak u pokladny v márketu.

P. Dvořák 4.12.2022 8:37

No vidíte. Já jsem po tom nikdy takto nepátral. Vycházel jsem z informací od místních, které jsem považoval za znalé věci.

Dík.

P. Vychodil 4.12.2022 7:35

no, kdyby tehdy rodiče měli dost kuráže emigrovat , a měli k tomu x příležitostí, třeba bych se na těch školách s Pavlem setkal...

V. Pisko 4.12.2022 7:29

Je to pravda,po popaleni fenolem ve Spolane mne doktor vyhnal s tim ze jsem simulant,jizvu mam dodneska.Poliklinika byla "zadaro".;-O

L. Novák 4.12.2022 7:22

Tihle staří bolševici už jsou mimo... Nedráždit! ;-)

L. Novák 4.12.2022 7:20

A jaký je rozdíl mezi pacientem a zákazníkem, soudruhu Kotasi? ;-)

L. Novák 4.12.2022 7:19

Plácáte nesmysly. Skloréza na postupu? ;-D

L. Novák 4.12.2022 7:17

Jó, za Franze Josefa to bylo žůžo.... ;-D

A české socialistické zdravotnictví bylo určitě lepší, než v době kamenné. Za to dám ruku s pazourkem do ohně. :-)

V. Mokrý 4.12.2022 6:11

Jo, pro mnohé doktory už nejsou lidé pacienty, ale zákazníci.

S. Stará Kovárna 4.12.2022 4:42

R^

J. Prečuch 4.12.2022 0:13

Mně dělal zuby někdy v roce 1986 zubař, který pak letěl na dovolenou na Kubu , mezipřistání v Montrealu využil naplno . V září už v ordinaci chyběl....

P. Han 3.12.2022 23:22

8-o

Z. Lapil 3.12.2022 23:22

Obávám se, že právě proto, že je dost pozapomenuty. A mnozí si pamatují především to, že za Husáka se mnohem snáze chodilo po schodech.

Z. Lapil 3.12.2022 23:12

Podrobnosti neznám, ale teta "fasovala" švýcarské léky skrze spolužáka žijícího v Kanadě. Ale nemám ponětí, jestli to byly léky "na nemoc" nebo, skoro bych spíš řekl, nějaká variace na Ibalgin. Fakt je, že teta je dost hypochondr, tak je klidně možné, že ji to nějaký doktor doporučil tak trochu jako placebo.

V. Zadák 3.12.2022 23:05

Úžasná agitka pane autore. Víte že socialistické zdravotnictví bylo lepší než rakousko-uherské. Víte to?

Z. Lapil 3.12.2022 22:55

Ad sestři: cituji z rozpisu služeb v jedné velké nemocnici: noční sestra - Josef Novák.

Jméno si ve skutečnosti nepamatuji, ale chlap to rozhodně byl.

V. Němec 3.12.2022 21:54

R^

Vyrůstal jsem v totalitě, takže to bylo asi totalitní, ale s celou třídou jsme chodili na prevenci k zubaři, který nám před prohlídkou vysvětloval, jak si je třeba čistit zuby a kdy nejméně.

Pod heslem dětská obrna na Wikipedii najdete toto:

Československo se v roce 1960 stalo první zemí na světě, kde byla obrna vymýcena na národní úrovni.

Těch prvenství nebo umístění mezi čelními v této sféře bylo víc.

Na adresu diskutujících, kteří mají problémy s argumentací: Pro hlupáka každý ruský troll, bolševik atd.

V. Němec 3.12.2022 21:43

Takový výblitek už jsem dlouho nečetl. Jasně, že k ideálu mělo zdravotnictví daleko, navíc tu ale máme taky časový odstup 33 let!

Autor asi spoléhá na to, že většina pamětníků už nežije a mladé je třeba správně instruovat.

Tak tedy, pane Zieglere, příklad z dnešní doby:

Před nedávnem jsem byl u ortopeda (středního věku) s bolestí v koleně. RTG už jsem měl od jiného, protože objednat se bylo kumšt, tak jsem to zkusil u dvou. Aniž na mě pan doktor sáhl (seděl jsem v ordinaci v kalhotách) hned mi nabízel nějaký sajrajt do kloubu jako obstřik za 500 na dřevo. To jsem odmítl, tak honem volal dalšího a spánembohem. Až doma jsem ve zprávě četl stručný komentář "bez artrotických změn" - to měl ze snímku, ale taky, že kůže není zanícená (to viděl přes rifle).

Tož tak, bylo a je to taky o lidech.

[>-]