30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

GLOSA: Slovo ke mši za prezidenta

Odsloužil ji v pátek (20/11) v Lánech kardinál Duka. Nejvyšší hodnostář české katolické církve se ovšem dle zprávy ČTK nemodlil pouze za Miloše Zemana.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Grulich 24.11.2015 18:19

Re: Rozumím autorovi článku,

Cožpak byste si přál, aby se český primas přimlouval někde v komůrce, v ústraní "jen" před Bohem? :-)

T. Grulich 24.11.2015 18:12

Re: Co je podstatou námitky kritiků

Z podobného hlediska, mimochodem řečeno, byl před 4 lety kritizován týž český primas a tehdejší prezident, kvůli svolení a projevu v kostele při oslavách sv. Václava.

Viz Petr Příhoda: "Katolická církev a Václav Klaus" (ČRo 6, 24.10.2011)

audio (7 min.) http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2467643

http://www.rozhlas.cz/cro6/komentare/_zprava/966288

T. Grulich 24.11.2015 8:43

Re: A co hledat pohled samotného kardinála Duky? Ttž...

Ano, jak už jsem naznačil výše, stáhnout již podaný návrh, navíc z politických důvodů, by bylo přinejmenším velmi nezdvořilé. Diskutabilní ovšem je, podle mého názoru, samotný ten návrh. A tam míří zbývající dvě části námitky kritiků (1. souvislosti a 3. neobvyklost - viz cit.).

J. Škodák 23.11.2015 23:45

Prezident Zeman a křesťanské tradice?

To co napsal autor článku by bylo v pořádku, kdyby Zeman jako člověk byl věřící. Prezident Zeman je ateista a kašle na tradice,natož ty křesťanské. Jako příklad uvedu jeden,na více nemám prostor. Na Velikonoce navštívil prezident Zeman na Moravě poutní svatyni Hostýn,aby hned druhý den na Velký pátek navštívil vepřové hody!  Proto se domnívám, že pro Zemana to bylo pouhé politické divadlo pro populus Deí. Kardinál Duka se tak nechal vmanévrovat do důležité role. Připravil to Forejt ze strany hradu s jeho protějškem v arcibiskupském paláci. Byl bych rád,kdybych se v tomto případě mýlil.

F. Perská 23.11.2015 22:01

Ona taková modlitba za naše vrcholné činitele možná nepomůže, ale určitě neuškodí. A kdyby na přímluvu kardinála Duky jim Bůh do hlav rozumu nalíti ráčil, jevily by se mi církevní restituce jako rozumná investice. :)

J. Černý 23.11.2015 18:55

Rozumím autorovi článku,

a jsem rád že vysvětlil podstatu věci, co je to přímluvná modlitba atd. Jen ta okázalost mi tam nějak nesedí...

P. Klouda 23.11.2015 18:30

Re: A co hledat pohled samotného kardinála Duky? Ttž...

Máte naprostou pravdu, že nelze být přeqapen zájmem veřejnosti ~ možná v tomto případě spíš její výrazně menší části, než jaká se zajímala o letošní dění 17.listopadu na Albertově ~ o takovéto události. A Vaše věta »Odtud lze pochopit volání po větší obezřetnosti« může docela dobře souznít s evangelijním nabádáním »Buďte lstiví jako hadi a opatrní jako holubice.«

Faktem ovšem je, že sám autor tohoto nabádání se mnohdy dopouštěl takových činů, které nikdo ~ nebo skoro nikdo ~ nechápal, a které mnohdy i podstatnou část tehdejšího židovského národa popouzely. Jenže ~ on věděl. A třeba i pan kardinál Duka tentokrát věděl?.. A navíc ~ nejsem si jist, zda je z pozice kněze jakékoli úrovně morálně přijatelné, aby odmítl či zrušil mši, která má být věnována coby mše prosebná určitému člověku či ~ jako v tomto případě ~ širokému okruhu lidí; když budu citovat autora námi komentované glosy: »představitelům státu, obětem terorismu, aktuálním rukojmím v Mali, národu...«

Jak už jsem napsal, může někdo v blízké či vzdálenější budoucnosti přijít s nějakým(i) zásadním(i) faktem/ty, a já pak své vnímání páteční lánské události změním. Zatím je toho ale hodně málo, qůli čemu bych si troufl českého primase jako ~ možná!.. ~ polo"zasvěcený" kritizovat. Ale... ~ další argumenty, které bych byl s to véto chvíli použít, už by se do dikuse v tomto fóru moc nehodili... ,)

T. Grulich 23.11.2015 17:50

Re: A co hledat pohled samotného kardinála Duky? Ttž...

K těm mým třem bodům (1. souvislosti, 2. načasování, 3. neobvyklost) námitky a tomu 17.11. by bylo z mé strany třeba dodat, že právě ta 2. část se mi jeví jako nejslabší: Kdyby totiž jak o návštěvě v Lánech tak o přímluvné mši bylo rozhodnuto již před měsíci - jak jsem to alespoň ze zpráv pochopil - pak by naopak bylo od kardinála velmi nezdvořilé svůj návrh posléze stáhnout, navíc z politických důvodů!

Kritikům ovšem patrně vadí, že kardinálův návrh na mši vůbec přišel - viz bod 1. ("Souvislost lánské bohoslužby s červencovým memorandem o převodu majetku ze státu na církev zmiňuje ostatně samo arcibiskupství. Ve svém výsledku to působí jako politické gesto.")

Každopádně každá veřejná věc (jako i tato) je ze své povahy vystavena na odiv, zvláště týká-li se přímo prezidenta a českého primase. Tomu je obtížné se vyhnout. Vždy ji přitom budou vykládat, posuzovat a k ní se vyjadřovat protichůdné strany. Odtud lze pochopit volání po větší obezřetnosti.

J. Sova 23.11.2015 15:26

Re: Nejmám nejmenší pochyby,

Je signifikantní, že raději neotevřel diskusi.

D. Green 23.11.2015 14:44

Re: Ale ten, na kterého reagujete,

Sám jste kreatura. Líbí ? :))))

P. Klouda 23.11.2015 14:44

A co hledat pohled samotného kardinála Duky? Ttž...

... mně osobně se onen akt samotný líbil, a dosud proti němu nic nenamítám, ačkoli ~ jeden nikdy neví, jaké informace mohou být ještě ~ samozřejmě ryze investigativně ~ "někde, někým, nějak objeveny..."

A líbí se mi i přesto, že jsem četl plné znění rozpačité reakce jednoho našeho senátora, který patří mezi věřící a členy tadiční římsko-katolické církve. Když jsem mu odpověděl svým pohledem na onu událost, odepsal mi, že pokud se opravdu pan kardinál modlil za pana Zemana, pak že to chce velkou dávku víry. Na což jsem mu odpověděl, že u kardinála jako takového bych ji mohli očekávat... Pan senátor už nic nenamítl. :)

Ovšem... ~  pan T.Grulich zde  dnes [23.11.2015 v 11:38] mj. napsal: »Pochopil jsem to tak, že kritikům vadí přímluvná mše nikoli svou podstatou, nýbž jednak souvislostmi.......  jednak načasováním ("Po událostech 17. listopadu však takový akt působí spíše jako propojování katolické církve s prezidentským úřadem - podle šéfa hradního protokolu navíc iniciativa vzešla ze strany církve.").......« ~~ Právě ZDE se dostávám k impulsu pro můj nadpis tohoto příspěvku, ttž... ~ a CO KDYŽ právě díky úterku 17.listopadu t.r. pan kardinál pochopil, že je nejvyšší čas dát české veřejnosti najevo, čeho nejvíc je třeba ve vztahu k panu Zemanovi?.. a CO KDYŽ to pan Zeman přes svou lidskou "moudrost" nedokázal prohlédnout, a proto se páteční mše zúčastnil s nějakým svým osobním cílem, o kterém se mi nechce ani v nejmenším spekulovat?..

Ovšem... ~  pan Z.Jaromír zde dnes [23.11.2015 ve 4:40] napsal: »zdali agens té akce.......dal před mší svatou zámeckou kapli znovu vysvětit. Bůhvíco se v ní za těch bezmála sto let asi dělo.« ~~ Jsem přesvědčen o tom, že pan kardinál je ve svém povolání profesionál, tkž. tak základní parametr duchovních aktivit v jakémkoli kostele si dokáže pohlídat i bez dozoru šťouravých  ateistů... :)

Děkuji za případnou pozornost.

V. Vaclavik 23.11.2015 14:36

Re: Co je podstatou námitky kritiků

"politické gesto"

Ano, je to poruseni sekularni podstaty statu, jeho odeleni od cirkve. Zacnou-li se knezi v kostelich jakkoli michat do soucasneho zivota zeme, jako zde slouzit msi za politika, vrchniho velitele armady nic mene, ktery ani neni na smrtelne posteli a nehrozi mu nejake smrtelne onemocneni, ktere by ho vzalo do hrobu predcasne, pak se posunujeme tam, kde je dodnes muslimska vira, ktera nerozlisuje mezi svetskym a duchovnim zivotem ve vire. Tedy do stredoveku, kdy veci viry a statu jedno byly.

V. Vaclavik 23.11.2015 14:23

Re: Kdyz ta kreatura ani neda

Tak to je mozna vyjimka, zalezi totiz na umyslu.

A. Alda 23.11.2015 14:21

Nejmám nejmenší pochyby,

že Husák obdržel od arcibiskupa Jána rozhřešení, eucharistii i pomazání nemocných. Ani v nejmenším by mne nenapadlo pochybovat o jeho slovech, že Dr. Husák zemřel zaopatřen všemi svátostmi.

Ostatně i St. Gross se na smrtelné posteli obrátil. Takových je mnoho. K čemuž připomínám podobenství o dělnících na vinici.

A stran Dr. Husáka doporučuji velmi kvalitně provedený článek zde:

http://vitmachalek.blog.idnes.cz/c/230431/vira-gustava-husaka.html

V. Vaclavik 23.11.2015 14:15

Re: Ale ten, na kterého reagujete,

Ale to nejspis pan Langer vi, urcite me tu v diskuzi nevidi poprve.

K tomu vulgarnimu materialistovi, muzu vas ujistit, ze v tom materialnu je vice duchovnosti, nez v tom vasem nadprirozenem, tedy neprirozenem, tedy smyslenem, ci vymyslenem, svete duchu.

J. Sova 23.11.2015 14:06

Re: Je normální,

Že Husák přijal poslední pomazání od Jána Sokola není pravda. Byl by to ale ohromný fór, kdyby komunista přijal poslední pomazání od splupracovníka StB.

http://jdem.cz/busdn9

A. Alda 23.11.2015 14:06

Ale ten, na kterého reagujete,

také není postižen žádným náboženstvím. Je to dokonalý vulgární materialista.

R. Langer 23.11.2015 13:19

Re: Kdyz ta kreatura ani neda

Jsem stále čím dál tím šťastnější z toho, že nejsem postižený žádným náboženským syndromem prezentovaným světskými spolky. Jaká je to pohoda a vyrovnanost. Tedy s matkou přírodou, pochopitelně, nikoliv s lidmi.

J. Rybenský 23.11.2015 12:33

Re: Kdyz ta kreatura ani neda

nepromarním

J. Rybenský 23.11.2015 12:32

Re: Kdyz ta kreatura ani neda

Taky jdu občas do kostela pistolí. Trezor na odložení zbraní před kostelem nikde není, a přeci kvůli tomu kusu železa příležitost zúčastnit se mše.

V. Vaclavik 23.11.2015 12:24

Re: Kdyz ta kreatura ani neda

Taky doufam, ze ochranka te kreatury nemela u sebe pod saky v tom kostele pistole. Ono vubec mit sebou ochranku ve stanku pane by buh videl jako vysmech sobe sama, neni-liz pravda?

V. Vaclavik 23.11.2015 12:22

Kdyz ta kreatura ani neda

penize ze sveho mesce, na vystavbu nejake kaplicky, nebo aspon nuzneho krize nekde, tak mu to nebude nic platne. V krestanske vire totiz plati, ze pro to spaseni musite ucinit neco predevsim sam. Eslipak ona aspon byla rano u zpovedi a pak pri msi u sv. prijimani...

Mimochodem, v mladi jsem denne chodival do kostela, dokonce jsem i par let ministroval, ale msi za zive, co me pamet slouzi, jsem nikdy nezazil. Maximalne slo o primluvu u boha za chude tohoto sveta, nebo tak neco, ale ti nebyli pritomni a ti chudi v kostele pritomni se jiste nemodlili za sebe, ani za sve sousedy v lavicich kostela. Neco takoveho by vlastne byl hrich.

T. Grulich 23.11.2015 11:38

Co je podstatou námitky kritiků

Pochopil jsem to tak, že kritikům vadí přímluvná mše nikoli svou podstatou, nýbž jednak souvislostmi ("Souvislost lánské bohoslužby s červencovým memorandem o převodu majetku ze státu na církev zmiňuje ostatně samo arcibiskupství. Ve svém výsledku to působí jako politické gesto."), jednak načasováním ("Po událostech 17. listopadu však takový akt působí spíše jako propojování katolické církve s prezidentským úřadem - podle šéfa hradního protokolu navíc iniciativa vzešla ze strany církve."), a také svou neobvyklostí ("Mše, která se konala v Lánech, je podle Hradu první bohoslužbou tohoto typu od roku 1921.").

Ostatně, možná že se z týchž důvodů někomu naopak zamlouvá. Totiž nikoli jako neokázalá přímluvná modlitba, nýbrž jako (v jejich očích) politické gesto.

Ś. Svobodová 23.11.2015 11:16

Re: Modlitba za prezidenta

Návrh na odsloužení bohoslužby v kostele Nejsvětějšího jména Ježíš vzešel podle kancléře Forejta od katolické církve a prezidentská kancelář jej přivítala jako velmi „přátelské gesto“.

A. Alda 23.11.2015 10:35

Je normální,

že si lidé objednávají mše. Například já to dělám běžně a všichni v naší farnosti to tak dělají a dělají to i v jiných farnostech. Proč by si tedy mši nemohla objednat Kancelář presidenta republiky? Na tom není vůbec nic pohoršujícího, naopak je to potěšitelné.

A co se týká toho obrácení: Dr. Husák se obrátil na smrtelné posteli. A spousta dalších hříšníků. Proto rozhodně z této milosti nevylučuji presidenta Zemana.

A. Alda 23.11.2015 10:31

Jako katolík si dovoluji Vás poopravit:

Je běžné, že na mši je přítomen i ten, za koho je mše sloužena. Není to nic neobvyklého.

A veřejná publicita našich mší je velmi žádoucí a jsme rádi, kdykoli si nějaké média všimnou. Obvykle se to daří jen na sv. Václava a sv. Cyrila a Metoděje a při návštěvě římského biskupa. Arcibiskup Dominik kardinál Duka to zvládl i k jiné příležitosti a tomu jsem velice rád.

K. Janyška 23.11.2015 10:09

Byl počinem normálním, i kdy trochu srandovním. Tak to však

už v lidském světě chodí.  Náš Bůh, pokud tedy je, já ho vidím 50 na 50, by měl nad námi bdít. Nevadí mi, když v něho věřící ho k tomu vyzývají... Dzp.

K. Frauknecht 23.11.2015 9:16

Když můžou

sluníčkáři kopnout, tak kopnou. Nic novýho :-).

V. Němec 23.11.2015 8:37

I František stále

prosí - ponouká: modlete se za mne! To není špatně, je to vědomí té pomoci.

Z. Jaromír 23.11.2015 4:40

To by mě zajímalo,

zdali agens té akce, ceremoniář Forejt, vyslanec ve Vatikánu v naději, dal před mší svatou zámeckou kapli znovu vysvětit. Bůhvíco se v ní za těch bezmála sto let asi dělo.