3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

GLOSA: Prověrky

Emoce vůči Rusku u nás nikdy nebudou neutrální. Na to jsou zkušenosti ještě příliš čerstvé. Generace pamatující osvobození Rudou armádou v květnu 1945 vymírá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Berka 7.3.2022 22:45

„Rusák“ v Kuřimi si červenou barvu nezaslouží. Když se po listopadu roku 1989 diskutovalo o jeho budoucnosti, padly argumenty, že město osvobodili Rumuni. Socha zůstala na místě.

V. Pavelka 7.3.2022 19:40

Stačila fráze " Byl jsem pomýlenný "! A podpis že budou sekat dobrotu !!Vysrčil by to měl pamatovat Ne ? Soudruh poblblej , Ted se předstihují kdo bude aktivnější nepřítel v útocích na Rusko a Putina !

M. Krátký 7.3.2022 18:13

Už jsem to tady psal - tak znovu názor mojí mámy - ročník 1913 jak říkávala : dělají to blbci - výsledek musí být blbý !!!!!!

P. Černý 7.3.2022 18:02

Ještě, úmyslně provokativní, poznámka.

A bude mít ještě někdo chuť s energii někoho prověřovat, až bude po té odporné válce, unijní a ruská ekonomika se zcela oddělí, konkurenceschopnost zemí EU se díky drahým surovinám a ztrátě trhů propadne a když samo Česko bude mít energie v celé EU suverénně nejdražší, a to při třetinových mzdách oproti německým?

Kdo ví? Možná o to víc se u nás začne kontrolovat, zakazovat a cenzurovat.

P. Brich 7.3.2022 17:54

Trefný komentář!!

P. Černý 7.3.2022 15:53

Víte, co já budu považovat za skutečně vykročení světa do nové epochy? Pokud se snad Číně podaří dojednat zastavení bojů mezi Ruskem a Ukrajinou. Protože to v tom případě bude ona, kdo oběma zemím poskytne záruky bezpečnosti a ukáže jim cestu z války k ekonomické prosperitě a obchodní spolupráci. A nebudou to ani USA a ani Německo či Francie a ani žádná jiná západní země.

P. Diviš 7.3.2022 18:18

Jo. Taky si myslím, že Čína poskytne Rusku záruky bezpečnosti, hlavně na Sibiři.

Asi takové, jako Rusko Ukrajině v Budapešťském memorandu. :-P

P. Černý 7.3.2022 18:31

Rusům postačí, když Číňanům přenechají těžební licence a vytvoří vhodné podmínky pro podnikatelské aktivity čínských korporací a budou s Číňany nejlepšími přáteli.

Ekologum se to líbit nebude. Podstatné však je, že my tady v Evropě už do toho nebudeme mít co mluvit. My budeme chudí a navíc za hlupáky.

J. Jurax 7.3.2022 15:13

To máte těžký.

"I proto Senát schválil usnesení k tvorbě zákona, který zamezí čerpat dotace, pobídky či úvěry z rozpočtu ČR firmám a občanům z Ruska a Běloruska. Ale pozor, jen takovým, které neodsoudí akt agrese vůči Ukrajině.", pravíte.

Takže tedy - podle Vás buď dotace všem jmenovaným nebo nikomu. Když tedy soudíte, že požadavek odsouzení agrese láme charaktery.

Nebo jen těm, co projdou prověrkou BIS, nějaké nezávislé komise nebo koho? Neboť za stávající situace fakt dotování dotyčných by bylo poněkud sporné.

Když už máme dotace na kdeco a křivíme si furt trh ...

V. Kain 7.3.2022 15:54

Když se podíváte kdo předsedá senátu,kdo řídí poslaneckou sněmovnu a kdo nám dělá premiéra,tak to ani jinak dopadnout nemohlo.

Š. Hašek 7.3.2022 21:00

R^

Š. Hašek 7.3.2022 21:00

R^

Š. Hašek 7.3.2022 13:46

Já (a několik občanů z mého okolí) se domnívám, že ostré a permanentní prověrky probíhají třeba v ČT09!!!

Na druhou stranu ale znám občany (i VŠ), kteří důsledně používají termín "naše veřejnoprávní televize"! Nekecám.

Dále znám občany (i VŠ), kteří opakovaně vstupují do debaty s "říkali to včera (opakovaně) v televizi".

To k tematu prověrek. A nakonec i k "jednotnému názoru na tu Ukrajinu".

Do měsíce chytrolíni všecko zapřou, protože poteče do bot! Nikoliv kvůli Rusku a nikoliv v Rusku. Protože Rusa hned tak něco nevykolejí. Naše politiky vykolejí i "nějakej internet". Atd.

P. Černý 7.3.2022 15:37

Co dnes záleží na tom, kolik znáte občanů, pane Hašku. Lepší by bylo, kdybyste našel způsob, jak s lidmi mluvit tak, aby pochopili, že nehajite a neomlouváte válku, když například prohlásíte, že s Putinem je nutné jednat, přestože je to dnes již válečný zločinec. Že je bláhové doufat, že ho někdo odpravi, protože bychom se toho už třeba ani nemuseli dožít.

Š. Hašek 7.3.2022 21:05

Ale to já jen špitnul, pane Černý, proti té dělostřelbě "čtrnáctidenních mudroprdů".

Gaunerů, kteří zakazují informace!!! Diskusi, slova, názor.

Kopecký hadr. To byl ten gauner od Gottwalda. Abych porád nemlej něco o tom skřetovi Goebbelsovi. To byl Němec, nikoliv nějaký pán z nacistostánu!

R. Polášek 7.3.2022 12:25

Tak ono se to už začíná trochu lámat.

Za prvé obyvatelé začínají pociťovat první ekonomické důsledky, začátek dalšího kola zdražování i to, že těch Ukrajinců je tady už hodně a přitom evidentně je uprchlictví z Ukrajiny teprve na začátku.

A za druhé všelijací eurohujerští bruselští svazáci se na základě rusofobie a putinofobie snaží vyřídit známější eutroskeptické jedince, aby vůli přicházející z Brusele prosazovali mnohem snadněji.

Krásně to je vidět na naších pravdoláskových bývalých politicích v čele s Pithardem nebo jak se tchajwanský Vystrčil nyní zastrčil, co se týká účasti na předávání vyznamenání na Hradě a s ním svazačka Pekari.

V. Petr 7.3.2022 11:36

Pane Petráček, když byli postihování reformní komunisté, rozhodně to lidé nebrali "dobře jim tak." Velmi mnoho komunistů si mohlo zachránit kariéru, pokud by byli ochotni se znormalizovat, dokonce mohli ještě povýšit. Dělníkům bylo dokonce vyhrožováno sankcemi, pokud z KSČ odejdou. A všichni, i ti, kteří odešli sami byli kvalifikováni jako "vyškrtnutí" nebo "vyloučení." Obojí bylo horší, než nestraník!

M. Pivoda 7.3.2022 11:46

Ano, ta poslední věta Petra Vaňury souhlasí. Ale jen ta poslední věta.

O co tehdy šlo? Rok 1968 řešil především interní záležitosti/konflikt uvnitř Komunistické strany! Bezpartijní občané byli jen nepřímí účastníci toho střetu.

A čeští historici stále k podstatě věci mlčí.

J. Jurax 7.3.2022 15:14

Nemlčí. Jenom o tom nemáte přehled :-)

V. Petr 7.3.2022 16:15

To, že šlo o "vnitrostranický konflikt" je samozřejmě pitomost. Ovšem je pravdou, že nikdo si nemyslel, že bychom se dostali na "tržní hospodářství," ideálem byla Titova Jugoslávie. Znal jsem plno reformních komunistů, v mládí (většinou ročník kolem 1930) bývalých nadšených soudruhů, kteří se následně zapojili do Pražského jara a nakonec skončili jako vyloučení a vyškrtnutí. Oni po nástupu Husáka sami vystoupili, ale přesto byli při následných prověrkách zařazeni jako vyškrtnutí nebo vyloučení.

M. Pivoda 7.3.2022 12:04

Petr Vaňura zatajil další podstatnou okolnost politických prověrek. Při příležitosti prověrek si lidé mnohdy navzájem účelově vyřizují své osobní konflikty.

Příklad: Saša byl na Ústavu vyhlášený "proutník" (slušně řečeno). Saša se kdysi neovládl a jel i po pohledné sekretářce jednoho vlivného soudruha, který na Ústav přijel až z Ministerstva školství. Následně z Ministerstva přišel příkaz, že Saša musí být vyškrtnutý z KSČ. To se také stalo. Tím byl podstatně Saša oslaben, jako konkurent v lásce. Žádný protest proti okupaci 1968 u Saši tehdy neexistoval! Naopak! Kapišto, Pepíku?

Taková témata jsou pro současné české historiky intelektuálně nezvládnutelná. Je zřejmě třeba počkat až na další generaci. A doufat v posmrtné řešení.

V. Pavelka 7.3.2022 19:56

R^R^

J. Kulheim 7.3.2022 12:04

V roce 1968 nešlo o nástup demokracie, ale o demokratizaci společnosti. To, že po zrušení cenzury se to komunistům vymklo z rukou, je jiná kapitola. Tito novodobí cenzoři jako Fiala a spol si to dobře uvědomují.

V první řadě šlo o to, že mladí komunisté /Šabata a spol/ chtěli vládnout a starší jim nechtěli moc předat /Indra, Biľak, atd/

J. Kulheim 7.3.2022 12:09

To, že vstoupili do KSČ byla jejich volba. Ze soudruhů co spolu mluví se stali soudruzi, kteří spolu nemluví.

M. Pivoda 7.3.2022 11:16

Po roce 1968: Jaký je váš vztah ke vstupu vojsk?

Chytrý cikán tehdy u komise na položenou otázku odpověděl: "Soudruh XYZ říkal, že ..." Předseda prověrkové komise pokýval hlavou a zareagoval: "Správně. Jaký je ale tvůj názor?" Chytrý cikán odpověděl: "Soudruh ZYX informoval, že ..."

Předseda prověrkové komise se tehdy už rozčílil a zařval: "Soudruhu, máš ale svůj vlastní názor?!"

Chytrý cikán na to odpověděl: "Ano, mám. Ale já už s ním předem nesouhlasím!"

L. Severa 7.3.2022 11:11

V našem podniku jsme se museli o vstupu vojsk 1968 vyjádřit písemně. Napsal jsem, že z hlediska proletářského internacionalismu byl vstup vojsk nutný. Kupodivu to prošlo, protože omílání frází bylo zcela běžné, tak že to bylo nutné z hlediska proletářského internacionalismu a ne mého nějak soudruzi nepostřehli.

J. Kulheim 7.3.2022 10:46

R. Valkovič 7.3.2022 7:43 "Promiňte, ale jednoduchá otázka na to, jestli schvalujete válečný zločin nebo ne je prostě fér."

Kdo má právo na to, aby se měl ptát na můj názor? Zeptat se můžete, ale nemáte právo ode mne očekávat odpověď. Víte proč? Protože vám po tom nic není.

Já jsem byl jedním z těch, kteří absolvovali "pohovory" v roce 1971. Možná u straníků se tomu říkalo prověrky. Nebyl jsem hrdina, ale když chtěli slyšet můj názor, tak jsem jim to řekl, že si nemyslím, že by byl nutný vstup vojsk na naše území. Škoda, že se mě na to nezeptali před tím, než došli.

Vám na jednoduchou otázku odpovím také. Válka nic neřeší. Státy se musí dohodnout i proto, že budou sousedit nadále. Buď se dohodnou před válkou nebo potom až spočítají své mrtvé. Ti, kteří dodávají zbraně na Ukrajinu, jenom prodlužují konflikt a zvyšují počty mrtvých na obou stranách.

Vy, pane Válkoviči, pokud máte přesvědčení, že pravda je na jedné z bojujících stran, vezměte flintu a běžte za svou pravdu bojovat.

To je moje odpověď na vaši otázku.

P. Černý 7.3.2022 10:04

Problém je v tom, že válku na Ukrajině u nás neschvaluje snad nikdo, kdo má všech pět pohromadě.

Co ale musíme, je uvědomit si celý rozsah skutečnosti. Co k ní vedlo, jaké budou následky, jak těmto následkům čelit a hlavně, jak tu hrůzu zastavit. Než bude Ukrajina zničena, naše ekonomika v troskách a než budou spáleny všechny mosty k obnovení míru.

A o tom přeci stojí za to otevřeně diskutovat. Tohle není fotbalový zápas, abychom jen fandili jedné straně. Stokrát si můžeme říkat, že s teroristy se nejedna. Teroristé z filmů obvykle nepatří k největším státům světa vybaveným jadernými zbraněmi.

Viděl jsem titulek (tuším na Seznamu): Nespoléhejme na Ameriku. Tohle je evropská válka.

J. Kulheim 7.3.2022 9:59

Mám dojem, že zdejší válečníci neví co je to válka. Ve válce se střílí a umírají nejenom vojáci. Umírají nejenom Rusové, ale také Ukrajinci. Ti kluci mají doma rodiče.

Konflikt nezačal jenom tak z čista jasna. Selhali politici, kteří se nedokázali dohodnout. Neudělali nic, co by mělo smysl.

Normální je jednat a domluvit se. To platí zejména pro sousedy. Evropská část Ruska je obklíčená armádami NATO. Na severu Litva, Lotyško Estonsko. Na jihu Turecko. Chybí jim ještě Ukrajina.

Rusko celé tisíciletí odolává nájezdníkům ze všech světových stran. Soudruzi ze západu čekají, že Putin sklapne kufry a nechá Rusko napospas nájezdníkům ze západu. Už to někteří zkusili a špatně dopadli.

Rusko a Ukrajina mají společné hranice a já věřím, že tomu tak bude i v budoucnosti. Se sousedem je dobré se dohodnout. Těm války chtivým nevadí, že umírají lidé. Mě to vadí.

O. M. 7.3.2022 11:43

Jistě, ČSSR pod vedením "těch správných" se s CCCP taky dohodlo, a jaké výhody nám z toho celých 21 let plynuly!