17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

GLOSA: Proč?

Na masopustní úterý roku 1611 zabili rozhněvaní Pražané – mluví se napořád o lůze - čtrnáct františkánských mnichů. Pasovské vojsko Leopolda Habsburského se tehdy snažilo probít z Malé Strany na druhý břeh Vltavy a tito řádoví bratři mu byli v reformační Praze potenciálním, vysoce organizovaným spojencem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Heidlerová 12.10.2012 13:10

Re: Nesmělý dotaz

Není mi dodnes jasné, proč je třeba míti svaté a blahoslavené, když udílení těchto prestižních cen má v rukou pouze sbor obyčejných, chybujících, omylných  lidí, byť si osobují práva neomylnosti. Domnívám se, že svatých a blahoslavených jako prostředníků-přímluvců u Boha netřeba, do kontaktu s Bohem lze vstoupiti přímo bez mezičlánků, jste-li člověk upřimný, pokorný a vědomý si svých nedostatečností. Je jich však třeba jako munice do arsenálu teatrálních církevních postupů, které mohou v moderní době přesvědčit jen málo lidí z mladé generace a z okruhu lidí myslících. Tím nevylučuji z lidského života víru, kterou však není nutno presentovat ukázkami okázalosti a bohatství, ale třeba jen drobnými denními drobnými činy lidské lásky a milosrdenství. Ostatně - jak se slučuje stavění model, které ztrácejí svůj duchovní náboj, se zněmím zásady z Desatera "Neučiníš sobě žádného podobenství čehokoli, aby ses tomu klaněl"? Podobné události, jako jsou Pasovští v Praze mají zůstat historikům. Nechutné je, jak se někteří diskutující stavějí k české historii, např. k M. Janu Husovi, aniž by byli schopni reflexe, že katolická církev se v minulosti dopouštěla velkých zločinů a tudíž že má zásadní podíl i na rozpolcení křesťanstva. Blahoslavenstvím mnichů ten fakt nepřetrumfne.

P. Gabriel st. 12.10.2012 16:22

Re: Nesmělý dotaz

Je to velmi jednoduché. Ti hříšní a omylní lidé velmi pečlivě zkoumají, zda o svých stejně omylných a hříšných bližních nenaleznou alespoň v některých skutcích příklad naplnění křesťanských ideálů. O nic jiného přece nejde a jakkoliv to zpochybňovat je přinejmenším hloupé.

Stejně hloupé je i vinit z rozpolcení křesťanstva a z jiných těžkých pochyení křesťanů jenom katolíky, kteří samozřejmě nejsou bez viny. A k naší reformační historii je třeba připomenout jaden zcela zásadní fakt. Smrt jednoho katolického kněze, který se nepochybně dopustil vážného teologického pochybení a byl za to v zahraničí souzen a odsouzen podle tehdy platného práva na základě výsledků šetření soudců, kterými byli francozští univerzitní profesoři, vedla k tomu, že utrakvisti u nás zavraždili bezdůvodně tisíce, ba desetitisíce lidí, kteří o tom ani nevěděli, ani nerozuměli tomu o co v Kostnici šlo. Zničili ůprakticky všechny kulturní památky, takže ač vládněme od 9. století písmem,prakticky žádné písemné památky z předhusitských dob nemáme!  Většině utrakvistického panstva, šlechty a měšťanstva šlo především o majetek a vlastní prospěch.

Katolíci se za svá historická pochybení opakovaně omluvili. Od protestantůjsem neslyšel  slovíčko omluvy.Jenom útoky a napadání. A že do zemí České koruny panečku přinesli bídu, která se vlekla staletí.

V. Heidlerová 12.10.2012 23:22

Re: Nesmělý dotaz

A o co jde všeobecné církvi? Jsou a byly její pohnutky, jakož i činy papežů, něčím jiným než bojem o moc, vládu a o bohatství? Nevím, kde je soustředěno tolik majetku. Ostatně si to církev po r. 1620 vynahradila a to, co patřilo dříve utrakvistům  zase čile převzala pod svou správu a správu panstva, šlechty a měšťanstva katolického. To víte, ve středověku neexistovala TV a sdělovací média, aby lidé byli poučení, o co šlo na koncilu. Vždyť z toho měla zamotanou hlavu i sama Církev vítězící, když měla v určité době rovnou 3 papeže. A to už dnes neplatí, že naši státní svobodu pro nás vybojovali naši předkové pod jmény a odkazem M.J.H., Žižky, Komenského atd.? A že si příslušníci hrdých národů nese..ou do vlastního hnízda a berou dějiny (mnohdy mnohem krutější než naše) jako přirozenou součást tradice a národního dění a cítění?Minulost nelze odestát, slovní omluvy jsou už dnes plané, možná je cesta usmíření, tolerance a soužití křesťanů, jinak nás spláchne mohamedán. Nazdar.

Z. Jaromír 13.10.2012 6:54

Re: Nesmělý dotaz

Tak dobře, církve nepotřebujete, víte, jak se domluvit s Bohem, aby vás současně nepřemohl jeho majestát, i o tom, jak se český národ dostal k samostanosti, víte svoje. I postoje máte velmi  rozumné, smíření etc., ale i tak se mi zdá, že plácáte. Co třeba znamená věta "berou (své) dějiny jako přirozenou součást tradice a národního dění a cítění"? Nic to neznamená, je to plk. A co ta "církev vítězící", kde jste to pochytila? Popletla-li jste si to s církví vítěznou, pak vězte, že to je zavedený pojem pro církev v nebi. Té na zemi se říká putující, té v očistci trpící.

V. Heidlerová 13.10.2012 8:13

Re: Nesmělý dotaz

Angličané, Francouzi, Američané etc. nehysterčí nad průběhem svých dějin, neznají sebemrskačství, věčné předhazování viny za něco, co bylo spácháno před staletími a nemůže být odčiněno, neznají stálé upozorňování na národní malost. Po Vašem vysvětlení, které mi opravdu nebylo známo, protože naštěstí nejsem katolička, toto štěstí oceňuju násobeně. Prostě katolická církev ztrácející vliv svou nepřipraveností na 21.století se chopí každé příležitosti se zviditelnit. Pokud se Vám moje formulace jeví jako plky, pak vězte, že v diskusi se člověk musí vyjadřovat zkratkovitě, nelze vše precizovat do detailu. A jaké označení je pro církev v pekle? Předpokládám, že i tam působí její organizace z členů, kteří tam po zásluze patří.

Z. Jaromír 14.10.2012 6:26

Re: Nesmělý dotaz

V pekle je to bez názvu. Je tam pláč a skřípění zubů a každý je tam sám za sebe. Těžko tam tudíž jednotliví oudové mohou vytvořit nějakou organisaci, koneckonců, neměla by stejně žádný vliv a marně by se pokoušela zviditelňovat. To si opravdu myslíte, že církvi svaté jde o nějaké zviditelňování? To máte tak nízké mínění o ústavu spásy? Možná to je proto, že o životě vůbec máte asi nízké mínění.

To se těm velkým národům nehysterčí, však si se světem pohrávaly jako se svou kořistí a ještě to chápaly jako přínos civilizaci.  Záblesky soudnosti jsou však i tam, onehdá jsem např. četl vyjádření jednoho  Angličana, který netajil obdiv nad tím, co všechno musel maličký národ ve Střední Evropě vydržet. Je to prý velký div, že tu český stát vůbec je.

Mějte se pěkně a hýčkejte si své štěstí nebýti katoličkou.

 

Z. Jaromír 14.10.2012 6:39

Re: Nesmělý dotaz

Mějte se pěkně a hýčkejte si své štěstí nebýti katoličkou!

V. Heidlerová 14.10.2012 14:48

Re: Nesmělý dotaz

To víte, že si to užívám, jen mne mrzí, že církev, která také má na kontě řadu světoborných počinů (ve smyslu boření ) jako jedna z velmocí, oslabuje víru lidstva v Boha, jen se podívejte a přiznejte, proč ubývá věřících. Já věřím. K tomu nemusím být katolička.

Z. Jaromír 12.10.2012 5:31

Těpic!

Hořkou pachuť zanechávají hlavně vaše rozklady.

M. Kodeš 12.10.2012 0:55

Otázka pohledu

Konečně jsem dal dohromady celé Vavákovy paměti,  je to zajímavé čtení. Doporučuji.

O. Kadlec 12.10.2012 0:48

Ti řeholníci

nepadli na žádné straně nějakého konfliktu. Byli ubiti - nikoli soldateskou dobývající město, ale občany svého města. Mučedníci pro víru! Vždyť jediný důvod, proč je zavraždili, byl fakt, že jsou řeholníci.

Fantasmagorie o jejich spojení s pasovskými mohla fungovat jako zlá pomluva v roce 1611 - ale ne dnes. Jaký by k tomu měli důvod? Vždyť ten vpád vojska v době míru byl výsledkem šílené manipulace císaře v rozkladu. Nemohlo to mít žádný smysl pro nikoho - kromě těch loupežníků, kteří se k tomu ochotně nechali naverbovat.

Tohle ještě totiž nebyla třicetiletá válka. To byl projev společnosti, o níž moji evangeličtí kolegové často píší jak byla tolerantní. To teda byla...stačila pomluva a spousta lidí, skutečně ne lůza, byla ochotna vraždit, a nikdo odpovědný neměl zájem jim v tom bránit. To pobíjení totiž trvalo několik hodin!

V. Heidlerová 12.10.2012 23:38

Re: Ti řeholníci

Píšete, jako kdybyste u toho byl osobně přítomen. Zajímavé.