27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

GLOSA: Maturita z matematiky

Čeština je krásná řeč a kamkoliv příjdete, všude jí rozumí. Není lepší řeči, taková lahodná atd. atd. Proč právě mateřština musí být všude na světě, u všech národů, předmětem takovýchto připitomělostí, to mi zůstává záhadou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Stirský 12.3.2017 10:30

Filosofie a matematika:

Právě starověcí filosofové, jako např. Plaón, byli velcí znalci a uctívači matematiky. To pro ty, co by rádi ze školy udělali jakousi filosofickou žvanírnu domnívajíce se, že tím se matiky zbaví. Právě matematika může naučit logickému vyjadřování, může naučit tomu, že můj filosofický projev bude mít hlavu a patu. Pravdou ovšem je, že není moc dobrých učitelů matematiky. Já zažil buď ty, kteří si léčili své komplexy na nás, nebohých žácích a studentech a nebo ty, kteří sice tací nebyli, ale vůbec nám nevysvětlili, proč se to či ono učíme, kdo to vymyslel, k čemu je to dobré. Jen nadiktovali definice a pak už jsme počítali.

J. Hejna 11.3.2017 11:42

Kolik Čechů mluví česky?

Škoda, že jste nespočítal, kolik Čechů mluví česky.

Smutné číslo!

A písálky a mluvky to číslo většinou nezahrnuje.

Ústav pro jazyk český tomu dává korunu; legalizuje každou zprzněninu.

P. Lenc 11.3.2017 13:01

Re: Kolik Čechů mluví česky?

Máte pane Hejno pravdu, ale autor co se týče matematiky také.

J. Jurax 11.3.2017 17:24

Re: Kolik Čechů mluví česky?

Opomněl jste, že kromě Čechů mluví česky taky Moravané a Slezané ... :-)

J. Štrobl 11.3.2017 11:26

Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

To o čem mluví v posledním odstavci není matematika, ale kupecké počty. O matematice stále převládají nesprávné názory. Například ten, že schopnost logického a abstraktního myšlení se takříkajíc ztělesňuje v matematice, a proto se matematika považuje za nejlepší školu logického myšlení. Matematické nadání však, stejně jako s ním biologicky příbuzné nadání hudební, je schopnost, která není identická ani s logikou, ani s intelektem, nýbrž pouze logiky a intelektu používá stejně jako filozofie a věda vůbec. Tak jako může být člověk muzikální bez špetky intelektu, tak se můžeme setkat s pozoruhodným matematickým nadáním dokonce i u imbecilů. Smysl pro matematiku se dá do hlavy nalévat právě tak málo jako smysl pro hudbu. Jedná se totiž o specifické nadání. Proto je také maturita z matematiky kontroverzním počinem a slova paní Valachové jen důkazem její nedovzdělanosti, jak je už ostatně u našich politiků špatným zvykem.

J. Hejna 11.3.2017 11:58

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Jděte, pane Štroble, na Reinmana; to vás potěší.

O. Zuckerová 11.3.2017 14:58

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Pane Štroble, 3x ano!!! Rovněž tak je pravda, že i hudba rozvíjí intelekt, logické myšlení a zejména prostorovou představivost. Nezanedbatelný podíl na české vynalézavosti měla určitě "plošná" hudební výchova všech dětí zejména v 18. století, kdy vyšší školství (jiné než církevní) nebylo přístupné dětem nižších vrstev. Když jel Jos. Haydn do Anglie, Mozart se jej ptal, jak se tam domluví, když neumí jazyk. A Haydn na to odpověděl, že to nevadí - je hudebník. A taky že nevadilo- hudba je UNIVERZÁLNÍ JAZYK. - Oproti matematice má ovšem hudba ještě jedno plus - že kultivuje emocionalitu. Nevím, proč byla hudba z našeho školství tak definitivně vyoperována.

J. Jurax 11.3.2017 17:51

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Univerzální jazyk - zkuste se doptat hudbou, kudy se jde k nádraží ... :-)

A prostorovou představivost rozvíjí spíš deskriptivní geometrie, nikoli hudba. Nebo to myslíte tak, že posluchač hudby vnímá prostor, resp. představuje si prostor skrze odrazy zvuku od předmětů jako netopýr? Nato by se když už hodil jiný zvuk než hudba ... :-)

A že hudba kultivuje emocionalitu - co třeba tahle hudba https://www.youtube.com/watch?v=ZkW-K5RQdzo

J. Jurax 11.3.2017 17:35

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Nesouhlas.

Nejde o nadání či nenadání, o smysl pro něco - to je naprosto zcestná úvaha. Koneckonců jedinec nemající smysl či nadání pro jazyky je taky drcen povinnou nutností ku maturitě znát na požadované úrovni nejen rodný jazyk včetně pravopisu, ale i jazyk cizí; a dosud to nikdo vážně nezpochybnil. Možná by se nad tím mělo zauvažovat ... :-)

Jde o to, že vzdělanec, jenž se chce pyšnit maturitou, by měl mít kromě certifikátu o nabytí jisté definované sumy vědomostí a dovedností o mateřském jazyku a jazyku cizím mít také certifikát o nabytí jisté definované sumy vědomostí a dovedností z matematiky.

Maturita bez matematiky není maturita, nýbrž výuční list.

T. Urbanec 11.3.2017 18:30

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Naprostý souhlas

J. Kanioková 11.3.2017 20:09

Absolutní souhlas..

J. Štrobl 11.3.2017 20:30

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Určitě ne obecně. Nedovedu si představit na co třeba zdravotní sestře bude systém lineárních rovnic, kombinatorika nebo analytická geometrie. Pokud je to střední škola zaměřená technickým směrem nebo gymnázium, tam je to něco jiného. Jinak jsem mluvil pouze o matematice a ne o jazycích. A samozřejmě také ne o kupeckých počtech. V tomto případě už vůbec nechápu, proč by se z nich mělo maturovat. Ostatně proč nematurovat v tom případě z latiny. Tu by měl znát přece také každý vzdělanec. Ostatně de sidere doctus, de tauro narrat arator enumerat miles vulnera, pastor oves.

J. Jurax 11.3.2017 21:16

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Na co bude komu co - no a řekněte mi, na co je jednomu vědomost o květenství okoličnatém, vzorec benzenu, vědomost o nerostném bohatství Madagaskaru, Ohmův zákon, znalost díla F. L. Čelakovského či Svatopluka Machara a důsledků bitev u Hradce Králové a u Lipska, jakož i znalost rozdílu mezi svalstvem hladkým a příčně pruhovaným - což všechno ten jeden musí vědět, aby jej vůbec pustili k maturitě, aby pak poté studoval ekonomii a skončil jako ekonom ve firmě na vstřikovací čerpadla, nebo bez vysoké školy skončil za šaltrem na poště nebo když jako já vystudoval matematiku a skončil u programování samočinných počítačů, jak se dřív říkalo, kdežto do důchodu jsem šel už jako software developer :-).

Koneckonců matematika na střední škole je jen o něco málo víc než kupecké počty.

Zdravotní sestra třeba ředí roztoky - kolikže třicetiprocentního peroxidu vodíku a vody musíme přilít do 400 ml tříprocentního peroxidu vodíku, abychom získali 1500 ml patnáctiprocentního roztoku? A kombinatorika se hodí k tomu, aby si jeden uvědomil, že Sazka nebo Šťastných deset je past na blbé, když se spočte počet případů příznivých ku počtu případů možných. A systém lineárních rovnic se v praxi hodí na kdeco ...

A když už latina, tak trestuhodně opomíjíte řečtinu - i tu by měl vzdělanec znát, aby mohl číst Sofokla v originále.

J. Štrobl 12.3.2017 9:55

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Nemluvím o biologii, chemii, mineralogii, elektrotechnice, češtině, dějepisu ani somatologii. Mluvím pouze a jenom o matematice. Abyste ovšem pochopil o čem mluvím, musel byste si přečíst třeba stať C. G. Junga "Nadaný". Kdyby Vás to zajímalo, tak je obsažena ve sbírce "Duše moderního člověka" od téhož autora. Velice zajímavé čtení. Pokud jde o to ředění roztoků, tak to je snad látka ze základní školy a ausgerechnet na střední škole by se z toho maturovat nemuselo. Ta řečtina mi chybí, ale stejně nebo možná ještě více mi chybí hebrejština. Co dělat, teď už to nedoženu. Mimochodem jsme kolezi. Jsem sice také v důchodu, ale ještě se živím jako analytik výpočetních systémů.:-)

L. Severa 11.3.2017 10:21

Bohužel,

při výuce matematiky je velmi důležitý učitel, asi víc než u humanitních předmětů.

J. Kanioková 11.3.2017 20:12

Tak to dvěstě procentní souhlas..

H. Balzám 11.3.2017 10:17

Autor má maturitu z matematiky?

Musím se smát tomu, že hlupáci dávají rovnítko mezi absenci povinné maturity z matematiky a její úplné vypuštění z osnov. Samozřejmě, matematika se na středních školách nadále vyučuje a kvalita výuky odráží kvalitu té které školy.

J. Lepka 11.3.2017 11:10

Re: Autor má maturitu z matematiky?

Klidně se smějte Honoré, maturita má zajistit zvládnutí určitého oboru na definivatelné úrovni. Krok, k němuž přistoupili socialisté před lety ( nemýlím li se), měl umožnit rozsáhlé rozšíření úplného středoškolského vzdělání v populaci snižováním laťky až došlo de facto ke kolapsu. Je samozřejmě nesmysl stavět na stejnou metu dejme tomu absolvování hotelovky a elektroprůmyslovky, kde lze očekávat vyšší míru užití matematiky. A to záměrně vypouštím příklad gymnázií, u těch je to prostě bez diskuze elementární požadavek. A kvalitta výuky je přímo úměrná nárokům v závěrečné zkoušce.

Opět musím uvést příklad mého kamaráda, v roce 1970 přesídlivším s rodiči do USA, kde ve svých 16 letech nastoupil na tu jejich "High school", shodou náhod v hodině matiky, probírali zrovna trojčlenku. Jaké bylo překvapení vyučujícího, když Jiřík vysypal výsledek z paměti a na následný dotaz mohl s přehledem odpovědět: " Ale my se tohle učili v šesté třídě"

V. Vaclavik 11.3.2017 10:06

Udivuje me to vynaseni naseho jazyka

jako zvukomalebny. Je to dane neperspektivou obdivovatelu. Sice jsem sam zastance radne mluvy v rodnem jazyce, zastavam se i prechylovani, i kdyz jsem v Anglickem jazyce jako doma po dobre tretine zivota v anglickem svete.

Bohuzel musim nasincum oznamit, ze z hlediska lidu anlgickeho sveta Cestina neni vubec zvukomalebna, Anglicanum kdyz ji slysi, aniz by ji jakkoli rozumeli, prijde jako moc rychla, hrciva a podivna mluva a protoze jsou zpravidla slusni, nereknou doopravdy, aspon ne cloveku do oci, co si mysli (a sam bych se ani neodvazel po tom nejak mermomoci patrat). Nastesti kulturnost prumerneho Cecha ten zvuk jeho domorodeho jazyka vyvazuje do kladneho nahledu na nej.

V. Vaclavik 11.3.2017 10:08

Re: Udivuje me to vynaseni naseho jazyka

Zapomel jsem dodat, ze zvukomalebny je jazyk uplne vseho lidu, co po zemi chodi, z jeho vlastni perspektivy na ten svuj. Je to stejne jako ze syn puvodnich australskych obyvatel nahlizi svuj lid jako krasny...

M. Malovec 11.3.2017 10:34

Re: Udivuje me to vynaseni naseho jazyka

Kdyby šlo nedělat tečky nad i, určitě byste je nedělal. Zajímavá komunikace.

V. Vaclavik 11.3.2017 11:18

Re: Udivuje me to vynaseni naseho jazyka

To mate svatou pravdu, nedelal. Verte, ze mam dobre duvody proc nepisi s diakritikou. Rec po navratu do domoviny jsem oprasil, ale bohuzel psani na 'ceske' klavesnici by bylo nutne se nove ucit a to me za to nestoji, moje odborne prace jsou a vzdy budou jen v Anglictine a na takovehle diskuze si vystacim takhle. Komu to prijde zatezko cist, jeho skoda. Takovy je muj arogantni nazor.

F. Houžňák 11.3.2017 15:09

No ale pro člověka minimálně průměrné inteligence

není instalace české klávesnice a její používání žádný problém. Já taky píšu na (fyzicky) německé klávesnici s instalovanou českou windowsáckou klávesnící s diakritikou a není to nijak duševně ani pfyzicky namáhavé. Řekl bych, že z vás mluví lenost, nebo hloupost, nebo obojí najednou. Můžu se zeptat na vaše odborné práce, kde je lze nalézt? Rád bych se poučil, co mám před sebou za experta, který má problém s českou klávesnicí.

P. Han 12.3.2017 17:19

Re: Udivuje me to vynaseni naseho jazyka

Ano, "oprasil" jste ji dobře. :-)

V. Vaclavik 11.3.2017 9:48

Chybou je, ze klicove slovo

na obhajobu matematiky je to 'obejiti' se.

Prece kriteriem studia a ani zkousek by nemelo byt neco tak utilitarniho, tedy ze kriteriem ma byt uzitecnost. Tim prece ma byt vzdelanost. Skoly, krome tech odbornych, nemaji pilovat deti do tvaru sroubku, nebo maticek, aby je bylo pozdeji mozno pouzit v prumyslu na spojovani materialu! Tedy ze se bez vnejsiho, nebo vnitrniho tvaru zavitu v zivote proste neobejdou, budou k nicemu...

F. Houžňák 11.3.2017 15:11

"Vzdělání", které není k ničemu užitečné,

není vzdělání, ale marnění času plytkou zábavou. Nejspíš se tak na vás podepsaly vámi proflákané školní roky a tak to teď obhajujete.

D. Stirský 11.3.2017 9:15

Řekl bych, že právě

to, že lidé vymysleli matematiku - vrchol logického a abstraktního myšlení a to, že byli (a jsou) schopni vytesat Diskobola, namalovat Slunečnice či napsat Novosvětskou symfonii má k sobě dosti blízko. Bachovo Umění fugy či 32 klavírních sonát Beethovena, Leonardova Madona ve skalách - toť matematika v tónech a tazích štětcem.

D. Stirský 11.3.2017 9:09

Snad největší nesmysl je

velečasté tvrzení typu "a k čemu mně jsou derivace a rovnice o dvou neznámých, když to v životě potřebovat nebudu.". To s oblibou tvrdí různé TV celebrity chlubící se, za nadšeného potlesku a hýkání publika, jak jsou blbí na matiku. Pikantní je, že Einstain či, co já vím, Neil Bohr (slavní fyzikové) by nikdy neřekli: "Svůj mateřský jazyk jsem se nikdy pořádně nenaučil a v životě jsem nepotřeboval vědět, že Mozart napsal 41 symfonií a Rembrandt, že byl holandský barokní malíř." Bývá to často naopak: slavní matematikové, fyzikové a jiní přírodní vědci s velkým V umění a dějiny milují a často je i prakticky provozují. Koneckonců, Einstein byl dobrý houslista a Mozart měl zase rád matematiku. A čeština, byť jí mluví jen 12 miliónů lidí, je přenádherný jazyk.

S. Netzer 11.3.2017 9:20

Re: Snad největší nesmysl je

Souhlas, až na toho Bohra. To byl Nils.

R. Szewczyk 11.3.2017 9:37

Re: Snad největší nesmysl je

odpověď je taková, když nechcá integrál, tak proč chcá maturitu?

ad tv serebrity: prosím, to je malá ukázka nevzdělanosti, kdy se serebrity označují serebritami ačkolivěk to jsou komedianti, kdysivá označení : odešla ke komediantům, znamenalo něco jako prostitutka na hnoji s vepřem, pravděpodobně proto, že to nebylo daleko od pravdy,