15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

GLOSA: Komu zvoní hrana?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Mgr. Milda 20.12.2009 21:00

Plánování vědy je blbost

před mnoha lety se někteří kolegové zabývali tekutými krystaly, prý nesmysl. Dnes máme už výhradně televize s těmito prvky. Kdyby byl výzkum plánován, nepochybně by se vyráběly ještě desetiletí obrazovky. U nás je problém v nadbytku manažerů vědy a nedostatku těch, kdo opravdu něco vyzkoumali a vynalezli, možná také ale v tom, že ti manažeři o schopné vědce ani zájem nemají. Oni by jim totiž časem mohli vzít ten dobrý džob.

Takže máme armádu samých generálů, vojsko chybí. Není divu, generálové mluví zase jenom s generály, vojáci jim pak raději utečou jinam. Jsme uzavřená společnost, kdo se nezná s vlivnými lidmi, nemá u nás šanci. Ti vlivní se znají ovšem už daleko déle, než 20 let, ti se bavili mezi sebou už za Brežněva. Proto se z toho prostředí nemůžeme nijak vyhrabat.

Miroslav Pivoda 18.12.2009 21:09

Více peněz na inovace proteče v Česku přes koho?

Téma je závažné, dosavadní úroveň diskuze mizerná. Přesto jsem se rozhodl pro malý vstup. Pilný zdůrazňuje technologické parky a inkubátory. Ano, ale:

1. USA: Bill Gates se nestal nejbohatším člověkem světa proto, že začal podnikat v nějakém americkém inkubátoru.

2. ČESKO: Když se podíváte, jací lidé řídí české technologické parky, je jasné, že od nich nelze očekávat vysokou přidanou hodnotu. Asociace inovačního podnikání chce dokonce v Česku učinit inovační podnikání jako vázanou živnost! Tzn. bývaly funkcionář Svazu československo sovětského přátelství se cítí schopen určovat, kdo je v Česku schopen inovat, a kdo ne. Dokonce za takové názory lze dostat v Česku docenturu.

SPEKULATIVNÍ OTÁZKY DO DISKUZE: A) Představte si, kdyby v americkém Křemíkovém údolí určoval Bill Gates, kdo, co a jak bude inovovat. Jak by to asi skončilo? Odpověď: Celé Křemíkové údolí by vyvíjelo Windows a jiné inovace by zcela ustaly.  B) Jak to dopadne v Česku, až bývalý SČSP bude rozhodoval o českých inovacích?

Murfopl 18.12.2009 18:27

Tato akce plně zapadá do scénáře

totální likvidace ČR ve všech oblastech. Vybydlení a rozkradení už jsme, takže teď dorážíme drobnosti.;-€

huhu 18.12.2009 18:30

Re: Tato akce plně zapadá do scénáře

vy jste z Chánova ? to u nás je to stále lepší a hezší....Rv

JaS 18.12.2009 14:44

Jedna otázka:

Když se po světě budují ta vědecká centra, jak je tam ošetřeno, aby se tam opravdu bádalo a nebyla to jen úschovna pro flákače, kteří budou vymýšlet perpetuum mobile a budou z toho mít pohodlný život?

huhu 18.12.2009 15:37

Re: Jedna otázka:

ano, to je  základní problém - někteří "vědci" si pojem financování vědy vykládají jako zajištění vlastního živobytí..

68 18.12.2009 20:12

Re: Jedna otázka:

To ovšem nejsou opravdoví vjedci. Ti skutečně opravdoví budou s radostí v těch ústavech makat i naprosto bez dozoru a s minimální osobní spotřebou. Lze je po krátké době snadno rozpoznat a jen takové si pak v ústavech ponechat na práce. Jen chtít.

Gybas 18.12.2009 13:30

Rozhodně nejsme v takové situaci sami.

Ovšem perspektivní řešení je na dohled;-(

jardaK 18.12.2009 13:21

O co jde: Vytunelovat co zbylo

Nase podniky se nejprve zprivatizovaly leckomu, ten se pak zbavil vyzkumnych casti. mnohdy to vse prodal za hranice. Kam to vedlo vidime  treba v chemii, kde si ti, kteri jsou schopni vyvijet nove postupy, musi hledat partnery v zahranici. Doma o ne nikdo nema zajem, protoze nema lidi, kteri by byli schopni vyvinute vyrobky zavest do vyroby. V keramice to uz vedlo k zaniku zavodu a prechodu na masivni tezbu kaolinu pro vyvoz.

Ve vede jsou granty alepon trochu zavisle na tom, zda prostredky dostane ti, co jsou schopni neco udelat. V prumyslu takova podminka v podstate neplati, pronevadz se vyvoj v mnoha podnicich v zajmu uspor (cti tunelovani) zrusil. Takze tam vhodni lide obvykle nejsou.

Snaha postavit skoly proti akademii je davno znama taktika, jak obrat vsechny. Az se zrusi akademie, zautoci se na skoly a skolstvi. Aby se to lepe vyplatilo, zavede se skolne. A zavedede podnikani ve skolstvi, ktere zrusi vedu na skolach a zavede system nulove kontroly vysledku vzdelavani. To se skvele osvedcilo na mnoha skolskych zarizenich jiz dnes.

Vzhuru k svetlym liberalnim zitrkum. 

huhu 18.12.2009 13:40

Re: O co jde: Vytunelovat co zbylo

především se české podniky nejdříve v r. 1948 znárodnily. Kdyby se neznárodinily dnes jsou minimálně dva české světové koncerny - Škoda a Baťa, a asi i další podniky na špici kvality a výzkumu...to co se privatizovalo bylo vesměs již jen zdevastovanými výrobci pro socialistické a rozvojové trhy ( 80% vývozu), nekonkurenceschopné na Západě a za tržní cenu....

krmič 18.12.2009 14:50

Re: O co jde: Vytunelovat co zbylo

Baťa je dnes jenom obchod s botama (výroba většinou v Číně). S kvalitou a výzkumem nemá nic společného. Myslíte, že kdyby nebyl rok 1948, bylo by to s Baťou jinak? Pochybuji.

huhu 18.12.2009 15:23

Re: O co jde: Vytunelovat co zbylo

nespekulujte. Bata měl v ČR to hlavní a o to přišel. Byly to nejen boty, ale i obráběcí, kožedělné atd stroje, letadla, pneu atd atd.

huhu 18.12.2009 15:34

Re: O co jde: Vytunelovat co zbylo

pokud jde o vědu, výzkum a vývoj u Bati ve Zlíně, něco si o tom přečtěte...například Wichterle a silon...

68 18.12.2009 20:17

Re: O co jde: Vytunelovat co zbylo

Kde se vlastně dnes nacházejí největší výzkumné ústavy na boty?

gerontusinza 18.12.2009 14:19

Vidím že už na tomto portále nejsem tak osamělý ......Re: O co jde: Vytunelovat co zbylo

ejhle pravda zjevená, ano o to jde, převést penězotoky a zavést nové jinam..... Kam ? inu co je komu do toho že......... jsem rád že lidé uvažují tak, že zlodějna je efektivní jen pro zloděje.....  to víte titul je titul  i když je koupen a ve státní správě jeden stejně dělá něco jiného.... doknce jsem zažil JUDra.  který svou neschopnost bránil rčením, že veřejnost neumí říst odborné texty, rozuměj právní.....;-D A proto se taky, když se obrátíte na 2 advokáty se stejnou věcí, dostanete i 4 odborné právní "názory" ;-D

janoryna 18.12.2009 12:57

vědu přece nepotřebujeme.

co přinese superdrahý přístroj v CERNu u ženevy. že vyrobí jakousi částici, která dnes neexistuje. a k čemu jsou nám pozorování černých děr , jak to zvýší akcie TESCO na trhu. k čemu jsou nám výzkumy dějin umění, archeologie a jak pračlověci štípali pazourek ?  a na co počítat geny a aminkyseliny v buňkách ? má se platit to, co přinese hned výdělek.

Minutus 18.12.2009 13:32

Re: vědu přece nepotřebujeme.

;-D Jo, tak to někteří primitivové vidí.

huhu 18.12.2009 13:41

Re: vědu přece nepotřebujeme.

a některým primitivům nedojde, že takový projekt financuje několik bohatých států dohromady...jinak si to nemůže dovolit.

Minutus 18.12.2009 14:37

Re: vědu přece nepotřebujeme.

No a? To je přece samozřejmost. Odpovídám na ironii "vědu přece nepotřebujeme".

Peta 18.12.2009 13:59

Re: vědu přece nepotřebujeme.

Správně! Ale naštěstí tu máme první vlaštovky, vždyť ta nová TESCa dostávají dotace na nová pracovní místa. Tak jim ještě trochu přidejme a bude ráj na zemi. ;-P

hiberno 18.12.2009 11:50

ekonomu jak hub po desti

Kazdy rok Nobelova cena za ekonomii  a vysledkem je hluboka celosvetova recese. To znamena, ze je neco spatne.  Narodohospodari se bud neucili, nebo se ucili u stejnych ignorantu jako jsou sami. Je prinejmensim pozoruhodne, ze pohrichu jsou nalezli vsichni tihle momentalni osvicenci v jedne strane. Rozprodali co se dalo, aby mohli sanovat uspechy sve ekonomicke transformace, zdroje dochazi. Tak je napadla spasna myslenka - ridit vedu a jeste chvilku plnit  kapsy.  Argumentaci muzou zblbnout tak akorat konzumenty zlataveho moku.

Minutus 18.12.2009 12:02

Re: ekonomu jak hub po desti

R^

huhu 18.12.2009 12:49

Re: ekonomu jak hub po desti

vy vycházíte z té nesmyslné socialistické představy, že světové hospodářství má někdo plánovat...právě zásahy do svobodného trhu byly a jsou příčinou všech problémů.

janoryna 18.12.2009 12:59

Re: ekonomu jak hub po desti

vám asi byznys plán, plán zdrojů a finanční plán nic neříká. nesplnění těchto plánů zavinilo současnou krizi ! to nejsou výrazy komunistické.

huhu 18.12.2009 13:25

Re: ekonomu jak hub po desti

vy si pletete ekonomiku firmy s trhem Rv

Minutus 18.12.2009 13:31

Re: ekonomu jak hub po desti

Pokud je stát jedna velká firma a má svou ekonomiku, taky by měl plánovat. A pokud ne, co to tam v té centrální bance a vůbec ve vládě šudlí? Proč se tu někdo vůbec zajímá o nějaký deficit státního rozpočtu? Trh to přece srovná, ne?

huhu 18.12.2009 13:43

Re: ekonomu jak hub po desti

že se taková "firma" nedá řídit je již desetiletími ověřeno. Funguje jediný objektivní regulátor a stanovitel ceny a efektivnosti - sami lidé se svými peněženkami, svobodný trh.

Minutus 18.12.2009 14:34

Re: ekonomu jak hub po desti

Nejen, že dá, ale po celém světě se to i děje. Jistě, s různou efektivitou. Ovšem většina bank není řízena o mnoho líp. Proč taky? Jde jim to i bez toho.

Ivan Nový 18.12.2009 14:10

Re: ekonomu jak hub po desti

Stát nic netvoří, jen rozhazuje ukradené peníze.

Minutus 18.12.2009 14:35

Re: ekonomu jak hub po desti

Stát TVOŘÍ právní prostředí a poskytuje služby, které se soukromě nevyplatí poskytovat, ale potřebují je všichni.