2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

FILOZOFIE: O smyslu života

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Roman Šula 8.9.2008 9:10

Re: premisou k nihilismu

Rozpínání se nebude zpomalovat, když se vesmír rozpíná zrychleně. Auto, které zrychluje, jede čím dál rychleji.

xxx Kubeš 8.9.2008 8:55

Všechny

úvahy o životě, vesmíru a pod.jsou jen pohádky, výsledek je vždy stejný - nikdo nic neví a vědět nabude.

Kajan 8.9.2008 8:46

Smysl života neexistuje, Život je jen takové samovolné vesmírné udělátko !!! Dzp.

Kon 8.9.2008 8:45

Fikce lidského myšlení

Samozřejmě že nemá "smysl". Představa smyslu je do přírody přenášena z lidského myšlení, které zahrnuje plánování budoucnosti, účelnost. Smysl je tedy svého druhu účel, ale je to jen fikce lidského mozku, nedokonalého myšlení. Už Dawvin vyvrátil představu o účelnosti v evoluci. Kritické myšlení smysl nezná.  Příroda mozek nemá, budoucnost nepředjímá a neplánuje a tedy nemá smysl ani svět, ani člověk v něm.  Úvahy o smyslu života se nejlépe hodí do zábavné přátelské diskuse v mírně podnapilém stavu.

Rudolf 8.9.2008 8:33

premisou k nihilismu

Celý váš nihilistický závěr je založen na hypotéze, že: "...se vesmír rozpíná zrychleně a bude se tak rozpínat v budoucnu čím dál rychleji". Poznatky současné kosmogonie jsou pozoruhodné, ale to je skutečně jen jedna, a to spíše podivná hypotéza s ohledem na to k čemu "hmota" dospěla do současnosti. Kde je měřítko, že lze považovat vývoj od velkého třesku do současnosti za rozhodný. Nezačne se rozpínání zpomalovat za 20, 50, 100 nebo 100000000.... miliard let?

Loki 8.9.2008 8:32

A co matematika?

"... v čase nula neexistovaly fyzikální zákony, neexistovala ani hmota, ani sám prostor a čas ..." - a existovala v čase 0 matematika?

Paťa 8.9.2008 8:18

Nejlépe bude uvěřit.

Při pročtení diskuze nutně dojdeme k závěru, že "(ne)víme že nic nevíme". Nejlépe je proto uvěřit. Ve víře lze nalézt klid. Při víře není třeba hledat jiná vysvětlení když příjdou oponentní námitky. Protože "uvěř a budeš spasen!". Nevěřit znemená neustále hledat vysvětlení nových a novějších nepochopitelností až do nekonečna. Tohle hledání jedince skončí až jeho smrtí - zánikem.

Lidská společnost hledá odpovědi od počátků. Občas pozastaví její hledání nějaká víra, která má svou konečnou odpověď, ale protože je společenství stále živé, opět po čase hledá odpovědi na své otázky. Hledání lidstva skončí jeho fyzickým zánikem, dříve ne. Smyslem společenství lidí je tedy neustálé hledání odpovědí. V případě nalezení konečné odpovědi na všechny otázky by to znamenalo definitivní konec smyslu života lidského společenství. Proti tomu ale existuje pojistka - myšlení jedince nezávisle na společenství a schopnost zapomínat.

Já teď právě zapoměl, co jsem to vlastně chtěl popsat a tak mi nezbývá než víra, že jsem měl pravdu a víra, že to jednou za mě někdo dopíše celé, tak jak jsem původně měl v úmyslu! ;-)

Tis 8.9.2008 7:23

To, že život ve vesmíru jednou skončí neznamená, že nemá smysl

Úvaha, že vesmír nemá smysl, protože někdy v budoucnu nebude energie na to, aby mohly živé organismy existovat je chybná. I to, co sxistuje dočasně může mýt nějaký smysl.

D.M. 8.9.2008 7:10

impotentni clanek

Naprosto, ale naprosto impotentni clanek. Takovym vytvorum rikam "dusevni masturbace". (Y)

No... 8.9.2008 6:54

Nebo"silnému" dochází trpělivost s vlastním dílem ....

A čeká se na dalšího experimentátora...."silného"...

Netřeba 8.9.2008 6:49

Otázka smyslu života byla již téměř vyřešena.

Pak ale bylo zjištěno, že bůh je žena a od toho okamžiku je zcela evidentní, že stvoření světa nemohlo mít žádný hlubší smysl. :-)

Fafa 8.9.2008 3:25

Romane:

zakon zachovani energie prece plati i pro zive organismy. Takze energii si z prostredi "pujcujeme". 

řekl bych 8.9.2008 3:22

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Na makro i "mikro mikro" úrovni. Jsou živé viry nebo ne? Také se o tom diskutuje. Máte pravdu, že jsou zde fyzikální omezení, ale spíš myslím, že jsme dosud hlavně omezeni úrovní poznání. Jako astro/fyzik jistě víte, že teprve posledních několid dekád jsme zaskočeni teorií, že námi viditelný (detekovatelný) vesmír vlastně tvoří jen nějaká 2-4% hmoty, a zbytek zatím tvoří jakási nedetekovatelná temná hmota/energie. Pokud je až tak vysoké procento temnosti/tajemnosti v našem poznání, tak se obávám, že skutečně není vyloučeno témeř nic.

řekl bych 8.9.2008 3:15

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Já ale žádné perpetum nevyrábím. Ptal jste jste se jak zvážit myšlenku, já doufám, že si na to dokážete odpovědět sám, když vyjdete z toho, že mozek vyvíjí biolelektrickou aktivitu, víte co je elektřina, jaká je hmotnost elektronu...

To, že mozek jako zdroj energie/živin potřebuje přísun jednoduchého cukru není sporu.

Roman Šula 8.9.2008 3:07

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

A jakýpak má výkon? Ty stroje nejsou myšlenkou poháněné, ale tak maximálně ovládané a musí být k dispozici opět zdroj energie. A i ta elektromagnetická aktivita, aby šla vůbec registrovat, tak se zase musí ty signály patřičně zesílit, opět vnějším zdrojem energie. Přeceňujete možnosti biochemie, takhle perpetuum mobile nevyrobíte.

Roman Šula 8.9.2008 3:03

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Myslíte na makro úrovni? Vyloučeného není nic, ale jsou tu jistá fyzikální omezení. To nejen směrem nahoru, ale na mikro úrovni i směrem dolů.

řekl bych 8.9.2008 2:59

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

A slyšel jste někdy o strojích poháněným myšlenkou? O elekromagnetické aktivitě mozku?

řekl bych 8.9.2008 2:56

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Já se ale rád vámi nechám přesvědčit, až budeme mít k dispozici vesmír, o kterém můžeme spolehlivě říci, že v něm život nevznikl. Zatím musím vycházet z opačného pozorování.

Jinak, někdy do roku 1650 (vynález mikroskopu) jsme něměli ponětí, že život existuje na "mikro" úrovni. Jak dokonalé znalosti máme nyní?

Roman Šula 8.9.2008 2:48

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Už jste se někdy pokusil zvážit myšlenku?

Roman Šula 8.9.2008 2:47

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

O jednom místě, kde vznikl a kde ještě po nějakou omezenou dobu může být, zcela jistě víme. Ale není to zcela jistě ve vesmíru nic běžného a i kdyby žádný život ve vesmíru nebyl, podoba vesmíru a jeho fungování se tím ani v nejmenším nezmění. A týká se to i samotné planety Země. Jakýpak hmotnostní díl z hmotnosti planety činí biosféra?

řekl bych 8.9.2008 2:43

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

A vznikl z té směsi život nebo nevznikl?

řekl bych 8.9.2008 2:41

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Třeba tu energii neživé přírodě vracíme v podobě našich vznosných myšlenek...

Roman Šula 8.9.2008 2:38

Re: Re: Příliš pesimistický závěr, kolego!

To máte pravdu, negace záporu ve většině jazycích moc smysl nedává.

Roman Šula 8.9.2008 2:36

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Zárodek života? Tím myslíte tu směs vodíku a hélia s nepatrnou příměsí deuteria a lithia, která stála na počátku?

řekl bych 8.9.2008 2:32

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Jistě že je změna i bez "živých" organismů. Otázka je, zda a jak dělit na živé a neživé.Je vesmír neživý, když v sobě nese zárodek života?

Roman Šula 8.9.2008 2:30

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Jaká recyklace? Pouze chemické reakce, nic víc.

Roman Šula 8.9.2008 2:29

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Znovu opakuji, živé organismy mohou energii z prostředí pouze čerpat, jinak by nefungovaly.

Roman Šula 8.9.2008 2:28

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Změna je i bez živých organismů, protože vše se v přírodě neustále mění, to jen zelení se snaží popírat evoluci a trvají na tom, aby se veškeré změny zastavily.

Roman Šula 8.9.2008 2:26

Re: Co je pravděpodobnější?

To záleží na tom, kdy a kde.

řekl bych 8.9.2008 2:21

Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Nemluvím o nové hmotě, ale o tom, že život je recyklace již existující hmoty