2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Patron Divný 17.11.2009 18:19

Re: Tuzex

A když ta "německá bába" umřela, tak oni začali ty marky dostávat místo ní, nebo co? Pokud ne, tak proč to pro ně bylo ulehčení, když jejich situace se nijak nezměnila?

kruc 17.11.2009 18:32

Re: Tuzex

Ne, to co dostávala, byl asi vdovský důchod, který zanikl její smrtí. Měl jsem jednu vzdálenou příbuznou, její manžel, oba Češi, padl v 1.WW a ta po roce 1960 dostávala  vdovskou penzi po padlém manželovi, jako rakouském vojákovi, z Rakouska. O penzi se muselo žádat, tehdy jí to vyřizoval můj otec. Také po její smrtí přestal být důchod v TK vyplácen.

Patron Divný 17.11.2009 18:44

Re: Tuzex

Ale já to pochopitelně vím. Já jsem jen narážel na to, že to jejich "ulehčení" bylo dáno ne tím, že se oni sami měli lépe, ale že se přestal mít lépe někdo jiný. Prostě závist jak vyšitá.

S.P.Q.B 17.11.2009 20:17

Re: Tuzex

Závazky po býv.monarchii rakousko-uherské  nesly nástupnické státy.Takže třeba  důchody válečným invalidům  vyplácela čsl.občanům ČSR. (koukněte u jaké komise byl Douša Josef,hlídač č.47, ve stejnojmenném filmu). Rakouská republika byla stejným nástupnickým státem jako ČSR nebo Maďarsko či Království Srbů,Chorvatů a Slovinců.

Kajan 17.11.2009 9:28

Zdravím všechny ty, kteří se o převratu 89 nepodělali strachy a nemysleli jen na sebe, ale také na své děti a jejich budoucnost ! Tím, že měli v první řadě na zřeteli svobodu, tedy kapitaismus !!! A takových nás bylo setsakramentsky málo !!! Dzp.

Frank 17.11.2009 10:48

Re: Zdravím všechny ty, kteří se o převratu 89 nepodělali strachy a nemysleli jen na sebe, ale také na své děti a jejich budoucnost ! Tím, že měli v první řadě na zřeteli svobodu, tedy kapitaismus !!! A takových nás bylo setsakramentsky málo !!! Dzp.

I Bohnice slaví a mají vycházky?

Vlad 17.11.2009 14:12

Re: Zdravím všechny ty, kteří se o převratu 89 nepodělali strachy a nemysleli jen na sebe, ale také na své děti a jejich budoucnost ! Tím, že měli v první řadě na zřeteli svobodu, tedy kapitaismus !!! A takových nás bylo setsakramentsky málo !!! Dzp.

R^

Hm 17.11.2009 18:37

Re: Zdravím všechny ty, kteří se o převratu 89 nepodělali strachy a nemysleli jen na sebe, ale také na své děti a jejich budoucnost ! Tím, že měli v první řadě na zřeteli svobodu, tedy kapitaismus !!! A takových nás bylo setsakramentsky málo !!! Dzp.

Jak to Franku vis ? Tys v tech Bohnicich byl ?

Informace 17.11.2009 9:08

Existovaly

i zvláštní prodejny pro vysoké funkcionáře strany, vlády, ministerstev atd. Co tam prodávali? A za jakou měnu?

K. Babák 17.11.2009 9:19

Re: Existovaly

Prodávali tam to, co vTuzexu, za koruny (v přepočtu1 tuzexový bon =1Kčs)

Vlad 17.11.2009 14:18

Re: Existovaly

Bon byl 1,75 Kč. Aspoň v osmdesátých letech. Při směně valut ale figuroval jako 1 Kčs: dolar měl kurs dejme tomu 7,00 Kč, takže bylo za  něj .sedm bonů. Oficiálně pak měly hodnotu 12,25 Kčs. Prodaly se tak za 35,00. I víc.

Mard 17.11.2009 14:04

Re: Existovaly

Ano, existovaly jak "Speciálky", což byly prodejny pro vysoké funkcionáře (ceny byly normálně v Kčs), tak i "Diplomatky" což byly prodejny pro vysoké funkcionáře a majitele diplomatických pasů, kde se prodávalo za tvrdou měnu (bralo se cokoliv a přepočetlo se to na USD, což byla oficielní měna toho krámu).

Informace 17.11.2009 14:33

Re: Existovaly

To je zajímavé. Obchodovalo se tam jen za tvrdou měnu a při tom stát vydělával i na těch privilegovaných. Faktický kurs dolaru byl, jestli si dobře pamatuju, asi 35 korun za dolar.

kyselina sírová 17.11.2009 7:57

Jednu dobu dokonce nebyl toaletní papír!

Vzpomínáte?

Míra 17.11.2009 10:08

Re: Jednu dobu dokonce nebyl toaletní papír!

Jenom jednou?! Pamatuju, že nebyl často - zato bylo dost lokomotiv, kyseliny sírové, oceli a jiných, pro běžný život občana naprosto nepostradatelných věcí. A zatímco zaměstnanci plnili plán na 110 i více procent, regály v obchodech obsahovaly stále menší a menší výběr zboží.  Taky si vzpomínám, jak jsme se ženou v době očekávání prvního potomka nakupovali do zásoby prášek na praní (Juwel) a prodavačka se s námi skoro prala o jednu ze dvou krabil prášku, protože nás považovala za jednoho zákazníka: když jste manželé, můžete si koupit jenom jeden prášek a basta! Moje děti nevěří, že jsme si nemohli koupit, co jsme potřebovali a ještě k tomu v libovolném množství. A je toho moc, na co si z té vzpomínám, přičemž mnoha lidem jsou moje vzpomínky velmi, velmi nepříjemné.

miroslav.vojta@volny.cz

Patron Divný 17.11.2009 12:39

Re: Jednu dobu dokonce nebyl toaletní papír!

Vzpomínám si, jak doc. Kudláček, který nás na VUT vyučoval matematice, jednou přišel na přednášku pozdě a omlouval se, že se zdržel, protože nakupoval cenné papíry. A hrdě nám ukazoval síťovku s několika rolemi roaleťáku.

Patron Divný 17.11.2009 12:41

Re: Jednu dobu dokonce nebyl toaletní papír!

Sorry, toaleťáku. Ale vy mi rozumíte.

Bereniké 17.11.2009 17:43

Re: Jednu dobu dokonce nebyl toaletní papír!

Já si zas vzpomínám, jak přišla pozdě zkoušející na zkoušku z práva a byla pěkně nas...á, protože jí vyprodali před nosem játra, na která stála frontu. Pak nám to dala pěkně sežrat a skoro všechny od zkoušky vyházela.....

Lojza 17.11.2009 17:34

Re: Jednu dobu dokonce nebyl toaletní papír!

Proč máš tedy ještě dnes bolševické myšlení?

Mard 17.11.2009 14:05

Re: Jednu dobu dokonce nebyl toaletní papír!

hm, aspoň že to Rudý právo bylo velký jako bilboard! Ale dřelo jako svině, papír byl plnej dřevních třísek.

kruc 17.11.2009 17:59

Re: Jednu dobu dokonce nebyl toaletní papír!

Ale vedla se zcela vážně diskuze o tom, zda je správné si stranickým tiskem, tedy Rudým právem, oficiální hlásnou tribunou jediné vedoucí strany, vytírat onu část těla.

S.P.Q.B 17.11.2009 20:23

Re: Jednu dobu dokonce nebyl toaletní papír!

Tenkrát frčel fór,zda může být prrdel ve straně.Míněno bylo,že nikoli,bo se stýká s Rudým právem pouze útržkovitě a to navíc pod nátlakem pravice

Jiřina 17.11.2009 19:44

Re: Jednu dobu dokonce nebyl toaletní papír!

Jak to  tu pročítám, vrací se mi vzpomínky na mládí....... Díky kyselinko sírová za vzpomínky, i když ne příliš voňavé....Máte pravdu, toaletní papír se nahrazoval roztříhaným  novinovým papírem, navlečeným na provázek, měli to i ve školách......Já si myslím, že to mohla být  jistá obchodní strategie pro větší odbyt  Rudého práva, nebo možná politická strategie odpůrců režimu , kteří chtěli ukázat,  že se ty noviny hodí pouze k vytření (Y) .

Jiřina 17.11.2009 20:11

Re: Jednu dobu dokonce nebyl toaletní papír!

K Mard a kruc - příště nepředbíhat, umělci ......

Baghíra 17.11.2009 7:46

Souhlasím

Na nedostatek zboží a šílení po džínách nebo - u holek - po cizích šamponech si pamatuji jen matně, shánění knížek byl spíš vzrušující sport. Ale při vzpomínce na tu dobu cítím nechutný pocit nesvobody, lži, absurdity: všichni lhali a my museli taky lhát, prohlašovat nesmysly. Zanadávat si, že nejsou rohlíky byla pomalu urážka státu. Když dnes zaslechnu z nějakého dokumentu tehdejší politický newspeak, je mi zle od žaludku. Dnešní politická garnitura je trapná, kultura společnosti ubohá, morálka nulová. Ale, k---a, můžu to komukoliv říct, můžu to třeba zařvat na Václaváku a nemusím se ohlížet, kdo to slyší! Lidi, já jsem rád, že jsme z toho venku!

R 17.11.2009 10:33

Re: Souhlasím

Nojo, tehdy jsme ty žvásty považovali za normální a nečetli je. Z celé obrovské plachty Rudého práva bývalo ke čtení jen pár článků, tak jedna dvacetina. Ale odebírat se to odebíralo, bylo to zvykem a něčím utírat zadek  na wc si člověk musel. :-D Ovšem dnes, když najdu nějaké zapomenuté noviny z té doby, tak to je docela zajímavé čtení, oživit si rudou  papalášštinu, političtinu a propagandištinu. Zvlášť proto, že  podobné výrazivo dnes k nám občas přichází i z té druhé strany někteří politici, tiskoviny z EU, propaganda zelených občas k této degeneraci taky směřuje.

kruc 17.11.2009 18:08

Re: Souhlasím, ale pamatuji, jak se zvýšil zájem

o Zemědělské noviny, které napsaly o neobvyklém trestném činu skupiny žen, které se tajně scházely, a kolektivně užívaly ROBERTEK, dovezený z kapitalistické ciziny, k perverzním hrátkám. Náš čacký SNB jejich protistátní činnost odhalil, Robertka zabavil, a ženy obvinil z trestného činu podvracení státu pomocí Robertka. Jak to nakonec dopadlo, už si nepamatuji, ale vím, že Zemědělské noviny skoro nebyly k sehnání. Úspěchy zemědělců při výstavbě socialismu jistě nebyly hlavním důvodem zájmu.

S.P.Q.B 17.11.2009 20:33

Re: Souhlasím, ale pamatuji, jak se zvýšil zájem

Tenkrát se to bralo jako nedovolené podnikání,bo dotyčná majitelka toho robertka pújčovala za úplatu( dárek od přítele Roberta,který služebně často jezdil na Západ a přístroj jej měl nahrazovat v době nepřítomnosti).Prý to udal soused důchodce,kterému bylo podezřelé množství dámských návštěv v sousedčině vile.

Hubený 17.11.2009 6:39

Tuzex....

Jenom technická - tuzex v okresních městech nebyl.V Praze a krajských městech ano - na okresech ne.;-)

Synbártl 17.11.2009 6:44

Re: Tuzex....

Někdy byl: třeba v Tachově nebo v Jihlavě. Někdy byl i v neokresním městě (Františkovy Lázně).